تعداد بازدید: 3037

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 8 تير 1393-8:18

دماوند، کوه زندگی

گفتگو با عضو هیأت رئیسه و هیأت اجرایی انجمن دوستداران دماوند درباره دهمین همایش روز ملی دماوند


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، عباد طیبی: دهمین همایش روز ملی دماوند، 6 تیرماه 93 از ساعت 9 صبح تا ساعت 18 در رینه آمل برگزار شد.

برپایی غرفه های ارایه ی محصولات فرهنگی و صنایع دستی، اجرای موسیقی های محلی نقاط مختلف و موسیقی سنتی کشور، برگزاری میزگرد علمی و سخنرانی از جمله برنامه های روز ملی دماوند بود.

این همایش و جشن را انجمن دوستداران دماوندکوه و با همکاری انجمن کوه نوردان، گروه دیده بان کوهستان، شورای شهر رینه، بخشداری لاریجان، دانشگاه پیام نور رینه و سازمان های مردمی و دولتی دیگر برگزار کردند و موضوع اصلی آن همانند سال های گذشته طرح مشکلات زیست محیطی دماوند بوده است.

در حاشیه این جشن با کیخسرو یزدانی -عضو هیأت رئیسه و هیأت اجرایی انجمن دوستداران دماوند- گفت و گو کردیم.

-چگونه دماوند كوه به عنوان نخستين اثر طبيعي ايران، ثبت ملي شد و سيزده تير (جشن تيرگان) احيا و به عنوان "روز ملي دماوند " نامگذاري و پايدار شد؟

به ثبت رساندن دماوند كوه به عنوان "نخستين اثر طبيعي و نماد ملي و وفاق ايرانيان و حفاظت از آن و تعيين روزي خاص به نام "روز ملي دماوند"  و جشن و پايكوپي در اين روز،  آرزوي همه دوست داران دماوند و كوهنوردان بوده و دراين راه ، بي شك پيش تر تلاش هاي بسياري شده است. با مروري در فضاي مجازي و جستجوي "روز ملي دماوند "يا "جشن تيرگان" با برخي از تلاشگران اين عرصه آشنا خواهيد شد.

               از سال 84 تا 88 "ديده بان كوهستان" انجمن كوهنوردان ايران در كانون اين كنش ها نقشي محوري و برجسته داشته است.  ايده، پيشنهاد،  پيگيري و برگزاري جشن تيرگان و روز ملي دماوند در نزديكترين جمعه به سيزده  تير از سال 84 تا 88 در سالن كوچك كتابخانه شهر رينه، طرح نگاهباني از دشت شقايق از اواسط خرداد تا  روز جشن تيرگان و همچنين نامه نگاريهاي مستمر و پيگيري هاي حقوقي وقانوني جهت ثبت ملي دماوند و فعاليت مستمر رسانه اي  در اين راستا، از جمله اين تلاش ها به شمارمي آيد. اما از آبان سال1388 با شكل گيري "انجمن دوست داران دماوند كوه" كه در ادامه همين تلاش ها بوده، فصلي نوين در اين كنش ها آغاز شد.

- هدف از تشكيل انجمن دوست داران دماوند چه بود؟

قله ي دماوند بام ايران، خاستگاه اسطوره هاي  ايران زمين و نماد مليت  وفاق ايرانيان است وبه نوعي ايران چهل تكه  به لحاظ تنوع قومي و اقليمي را زير يك چتر به هم پيوند مي دهد. نمادي كه از گذشته هاي دور شاهد تحولات فلات  پاك ايران بوده  و انتظار اين بود تا هميشه سايه اش بر سر فرزندان اين مرز و بوم گسترده باشد اما متأسفانه  در چند دهه ي اخير، دستخوش انواع بي مهري ها ، سوء استفاده ها ، بهره برداري بي رويه  نه بلكه بهره كشي و خسارت هاي  آگاهانه و ناآگاهانه  شده، تا جايي كه در پاره اي  موارد ترميم و بازسازي آن غير ممكن شده است.

  بنا به ضرورت ، جمعي از كوهنوردان و دوست داران دماوند، گرد هم آمديم تا با تأ سيس انجمن دوست داران دماوند كوه كه سازماني غير دولتي و غير انتفاعي است، با ايفاي  نقش ستادي در جهت رسيدن به مرزهاي استاندارد  جهاني حفظ اين زيست بوم ، تلاش نمائيم. اميدواريم در آينده اي نه چندان دور،  در سايه همدلي و هم سويي همه دوست داران دماوند بتوانيم اين انجمن را به "بنياد ملي دماوند كوه"  ارتقا دهيم.

- اهميت دماوند و البرز و كوهستان هاي ايران و نقش آن را در تعادل آب و هواي ايران چگونه ارزيابي مي نمائيد؟

ايران از نظر طول و عرض جغرافيايي  در كمربند خشك و هموار كره زمين قرار گرفته است. گستره ي داغ و سوزاني كه ميزان تبخير سالانه اش همواره  چندين برابر ريز ش هاي آسماني اش بوده و كمبود آب و خشكسالي  قطعأ مهمترين چالش و كابوس ساكنانش در طول تاريخ پر فراز و نشيبش بوده است. جشن هايي در ارتباط با آب  مثل جشن آب پاشان يا آبريزگان ، جشن هاي باران خواهي  و... به همين خاطر در اين منطقه پر رنگ تر شكل گرفته است.

  به همين دليل آب همواره ، از روزگار ديرين در فرهنگ ايراني ورجاوند و مقدس بوده است و به آن قسم ياد مي شده  و مي شود. در چنين شرايطي و در چنين منطقه اي حضور رشته كوهي چون البرز و فراز آن دماوند و همچنين رشته كوه زاگرس  وديگر قلل مرتفع ايران ، به معني تضمين نسبي وجود آب جاري  ودائم و پايدار است وهمين امر جغرافياي طبيعي ايران را متعادل و زندگي در اين پهنه را براي ما ميسر ساخته است.


  • سه شنبه 10 تير 1393-22:48

    ای کوه استوار بمان تا از تو استواری و استقلال را یاد بگیریم.

    • سه شنبه 10 تير 1393-22:46

      اگه همین جوری که دارن دماوند رو کوچیک می کنن ادامه بدن کوهی نمی مونه که جشن بگیرن!

      • دوشنبه 9 تير 1393-12:14

        همه چیز خوب بودالا!دعوائی که درشروع مراسم آغاز وباعث تاسف گردید.به نظر می رسد که برای مراسم های بعدی در انتخاب نفرات ومسئولین برگزاری باید دقت بیشتری صورت بگیرد.


        ©2013 APG.ir