تعداد بازدید: 3672

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 22 تير 1393-21:17

پرهیز از افراط و تفریط در میاحث فرهنگ

فلاح: نباید وارد فاز تخریب شد

استاندار مازندران: نباید به دلیل بی حجابی عده ای، همه جامعه را زیر سوال برد/در راس این دولت یک مجتهد، فاضل اندیشمند و روحانی انقلابی حضور دارد که وقتی حرفی را بیان می کند برای ما حجت است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: صبح امروز جلسه ستاد صیانت از حریم عمومی و حقوق شهروندی به ریاست استاندار مازندران، در سالن همایش استانداری مازندران برگزار شد.

در این مراسم ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران- با بیان اینکه برداشت های افراد نسبت به مقوله عفاف و حجاب یکسان است افزود: اختلاف در روش و شیوه اجراست که امیدواریم با اتخاذ شیوه ای درست اهمیت موضوع برای جامعه تبیین شود.

وی با تشریح این نکته که تلقی ما از امنیت عمومی، رعایت قوانین و عرف جامعه است، افزود: حقوق شهروندی مفهومی از قوانین نظری ،الهی و اجتماعی است که به روابط انسان ها در اجتماع سامان می بخشد.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد:هدف ما از ترویج عفاف و حجاب لزوم پافشاری بر ارزش های دینی است و این موضوع تنها مختص به بانوان نیست.

فلاح جلودار خانواده را مبنای اساسی ایجاد تحول در این موضوع دانست و گفت:عفاف و حجاب باید به عنوان یک ارزش والای اخلاقی مطرح شود، چرا مسایلی از این دست با کمیت قابل تشخیص و مقایسه نیست.

نماینده دولت تدبیر و امید در مازندران لزوم توجه به فرهنگ حجاب و عفاف در دستگاه های اجرایی را خواستار شد و گفت:البته این موضوع باید در شورای فرهنگ عمومی هم به عنوان یک فرهنگ معرفی شود که این کار انجام شده است.

وی به مشکلات اجرای طرح های فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت:ساخت جاده و بیمارستان بسیار آسانتر از اجرای طرح های این چنینی است، چرا که تغییر یک عرف و ذائقه در مردم نیازمند گذشت زمان و فرهنگ سازی درست است.

استاندار مازندران به پرهیز از افراط و تفریط در میاحث فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: نباید وارد فاز تخریب شد چرا که کشور ما دارای جایگاه ارزشمند اخلاقی است و رتبه ممتازی به لحاظ فرهنگی در جهان دارد و نباید به دلیل بی حجابی عده ای همه جامعه را زیر سوال برد.

نماینده عالی دولت در استان مازندران ابراز داشت: باید تلاش کرد تا با الگوهای مناسب جایگزینی الگوها در جامعه انجام پذیرد و ما نیز به عنوان یک نهاد دولتی وظیفه داریم از اینکار حمایت کنیم تا کیفیت انجام کار بالا رود.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی از دغدغه های دولت تدبیر و امید است افزود:در راس این دولت یک مجتهد، فاضل اندیشمند و روحانی انقلابی حضور دارد که وقتی حرفی را بیان می کند برای ما حجت است و وظیفه داریم تا کار را دنبال کنیم.

ربیع فلاح به گردشگر پذیری استان مازندران اشاره کرد و گفت: اگر زیرساخت های فکری و فرهنگ بومی ما در استان مستعد باشد می توانیم این فرهنگ را به گردشگران منتقل کنیم.

وی ادامه داد: البته در مباحث مربوط به عفاف و حجاب باید از حضور اندیشمندان علی و دانشگاهی بهره برد تا به صورت علمی و روان شناسی چاره اندیشی شود.

نماینده دولت تدبیرو امید در مازندران گفت: باید به عنوان اعضای یک خانواده نظرات خود را با صمیمیت و مهربانی مطرح کنیم و اگر هم جایی نیازمند تذکر است به یکدیگر تذکر دهیم.

وی در پایان ابراز داشت: بر اساس گزارش هایی که به بنده داده اند، فرمانداری تنکابن در موضوع صیانت از حریم عمومی و حقوق شهروندی رتبه برتر دستگاه های اجرایی شده و پس از آن نیز به ترتیت دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بهزیستی و صدا و سیما حایز رتبه برتر شده اند.

*برای استفاده از رنگ های روشن فرهنگ سازی شود

در ادامه این جلسه تعدادی از اعضا نظرات خود را نسبت به موضوع جلسه عنوان کردند که اهم مسایل مطرح شده به شرح زیر است:

-مرضیه عبوری رئیس گروه بازرسی صیانت از امنیت عمومی استانداری مازندران: موج جدید استقبال از این طرح در سازمان ها و دستگاه های اجرایی به وجود آمد. موازی کاری، تکثر برنامه ها و عدم ارائه الگوی عملی درست که قابلیت اجرا داشته باشد از ضعف های اجرای طرح است. البته در اکثر این سالها مدیریت سلیقه ای زیاد شده است و مدیریت برنامه ای کم شده است. در فرمانداری ها به دلیل کمبود نیروهای انسانی گاهی یک فرد چندین کار را با هم انجام می دهد و بالتبع این موضوع نیز به علت مستقل نبودن وظایف خدماتی پرسنل تحت الشعاع قرار می گیرد.

-سید امیر حسینی جو فرماندار عباس آباد: نباید مباحث مربوط به عفاف و حجاب دولتی شود. استان مازندران به دلیل گردشگر پذیر بودن مجبور به پذیرش فرهنگ های متفاوت از مناطق مختلف کشور است که به اسم استان تمام می شود. ما فرهنگ سنتی منطقه ای داریم که پس از پایان فصل مسافرت و گردشگری به جای خود باقی است و نه این مشکلاتی که مطرح شد در شهرستان وجود دارد و نه اخباری از این دست شنیده می شود. در بحث عفاف و حجاب دچار نوعی دوگانگی فرهنگی هستیم مثل کاری که در دانشگاه آزاد انجام دادیم، دانشجو با چادر وارد دانشگاه می شود و وقتی بیرون می آید چادر از سر بر می دارد. در واقع در ادارات ما نیز همین امر در حال انجام است و بسیاری از کارمندان ما به شیوه دانشجویان دانشگاه رفتار می کنند. معتقدم باید فضای عفاف و حجاب از شکل حکومتی خارج و به سمت فضای عمومی پیش رود.

-سیدکریم سجادی فرماندار بابلسر: ما حجاب را فقط برای بانوان دیدیم، اما متاسفانه امروز هم در جامعه و هم در دستگاه های دولتی بی حجابی و بدحجابی به سمت آقایان هم سوق پیدا کرده است. متاسفانه ما مشوق هایی را اعمال نکرده ایم که بخواهیم ترغیب به انجام اینکار کنیم، علاوه بر اینکه در بحث آموزش هم درست عمل نکرده ایم.

-جواد واحدی فرماندار ساری: ما بر اساس سیاست های کلان دولت به این امر وارد شده ایم، اما یکی از مشکلات این جلسات نبود مصادیق برای مباحث عفاف و حجاب است.

-حسین شعبان سروری فرماندار رامسر: راه اندازی کارگاه های آموزش عفاف و حجاب می تواند در بین خانواده ها مفید باشد. باید بر روی عفاف متمرکز شویم چرا که با شکل گیری آن حجاب نیز در جامعه درست خواهد شد. بر اساس فعالیت های علمی و پژوهشی شکل گیری شخصیت انسان در دوران کودکی وخردسالی است و نیاز داریم که در خصوص مهدهای کودک و مدارس کار فرهنگی و آموزشی درستی انجام دهیم.

-رجب مولایی ریئسی فرماندار بابل: امروز فرهنگ ها در دنیا به سرعت بر هم اثرگذارند. برخی ها از بی حجابی به عنوان نوعی ابزار برای دهن کجی به مقدسات مردم و ارزش های انقلاب استفاده می کنند. وضعیت عفت عمومی جامعه ما بسیار وخیم تر از حجاب جامعه است و کارهای فعلی به عنوان یک جراحی سطحی است و امیدواریم که با یک جراحی عمیق وارد این عرصه شویم.

-عباسعلی ابراهیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی: ما نمی توانیم بگوییم که بحث مربوط به حجاب و عفاف حکومتی نشود چرا که بسیاری از دستگاه های اجرایی در اختیار دولت و حکومت است، لذا بسیاری از مسایل و مشکلات بر عهده ما است و وظیفه ما است که در این راستا اقدام کنیم. حکومت نمی تواند نقش حقیقی نداشته باشد بلکه کسی که وارد دستگاهی می شود باید شانیت دستگاه را حفظ کند. متاسفانه ما بیشتر به دنبال معلول ها هستیم تا علت.علت های مختلفی را می توانیم بیابیم که چرا وضع اینگونه شده است. باید رویه خدمت رسانی را عوض کرد در واقع روش تبلیغ ما برای این موضوع مشکل دارد.

-مریم جمشیدی مدیرکل امور بانوان: در ارائه الگوها باید از طراحان داخلی حمایت شود. برگزاری نمایشکاه های عفاف و حجاب و ایجاد موسسات متفاوت برای ارایه الگوهای مناسب هنری، فرهنگی و همچنین ارائه آثار موسیقیایی مرتبط می تواند باعث ترویج و تبلیغ در موضوع فرهنگ و عفاف شود.

-قاسم جان بابایی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران: کرامت انسانی بالاترین موضوع است.چقدر در جامعه ما به کرامت انسانی توجه می شود؟ باید در رفتار و برخورد با مردم بازنگری شود. بنده به لحاظ شغل پزشکی کلینیکی دارم که یکی از شلوغ ترین کلینیک های استان است و در آنجا مستحباتی از افرادی می بینم که به لحاظ حجاب شاید در سطح متوسط و پایین جامعه باشند. حداقل برآورد میانگین سرانه دانشجو در کشور سه میلیون تومان است اما این رقم در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حدود 570 هزار تومان است و با این مبلغ حفظ دانشجو بسیار سخت است. در بخش آموزش عالی رفتار سخت گیرانه باعث تنفر جوانان از مذهب خواهد شد و در واقع نتیجه معکوس خواهد داشت. در بحث بهداشتی و درمانی نیز مشکل ما بیشتر در حوزه پرستاری است که خب به لحاظ کشوری این موضوع دچار آسیب است که باید با دستور شخص وزیر نحوه پذیرش پرستاران تغییر کند . البته خود ما هم نسبت به برخی خدماتی که پرستاران زن به بیمار مرد می دهد راضی نیستیم اما خب در شرایط فعلی مجبوریم. بنده به لحاظ کار تحقیقاتی عرض می کنم که استفاده از رنگ های تیره موضوع پوکی استخوان بانوان را تشدید می کند و لازم است تا برای استفاده از رنگ های روشن فرهنگ سازی شود.

-سید علی قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران: موضوع اصلی ما در انتصابات توجه به حجاب کامل مدیران است.

-فیاضی جانشینی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر: نظام اجتماعی نظام بهم پیوسته ای است که همه موارد بر روی هم تاثیرگذار است. مشکل ما در نحوه اجرا است. در برخی بیمارستان ها و دانشگاه ها فضای خوبی نداریم. در سطح جامعه نیز اوضاع بسامان نیست و دستگاه های متولی باید با حساسیت بیشتری کار را ادامه دهند.

تقی صمدی قائم مقام صدا و سیمای مرکز استان مازندران: درصد بسیاری از مردم جامعه از ماهواره استفاده می کنند که بسیاری از حرکات در جامعه مولود این نوع بینش و استفاده از این شبکه ها و سریال ها است. متاسفانه هنوز با خودمان کنار نیامده ایم که بخواهیم بدانیم چه می خواهیم به مردم بگوییم. طرح هایی که ارائه می شود قابلیت اجرا در رسانه را نخواهد داشت.

-حجت الاسلام موسوی معاون دادگستری استان مازندران: اگر مسئولان اداری کمترین توجهی به موضوع عفاف و حجاب کارکنان خود داشتند بسیاری از پرونده های مسایل اخلاقی در ادارات تشکیل نمی شد. در خصوص ارتقای کارکنان بدون استثنا موضوع حجاب در نظر گرفته می شود. البته بنده گلایه ای نسبت به برخی اظهارات در این جلسه دارم. تطبیق ماهواره با حجاب درست نیست حجاب به عنوان یک تکلیف است. در بسیاری از جلسات فرمانداری ها خانم های بدحجابی حضور دارند که فرمانداران حتی تذکر نمی دهند. در برخی از اداره ها پوشش ها مناسب نیست و باید اصلاح شود.

-حجت الاسلام رضوی معاون سازمان تبلیغات اسلامی: یکی از وظایف سنگین حکومت ایجاد امنیت اجتماعی،روانی و فردی است. در این موضوع حجاب نقش کلیدی و اصلی نسبت به سایر مسایل دارد.

-فرشته احمدی عضو ستاد بازرسی استانداری: حجاب باید در مرد و زن به صورت توامان باشد یعنی حجاب زن باید با حیاء مرد توام باشد تا جامعه به امنیت برسد. اینکه پس از 35 سال که از انقلاب می گذرد جوانان پذیرای الگوهای ما نیستند نشان از ضعف ما در ارائه الگو به جامعه و جوانان است.

*آیا کارنامه دستگاه قضا روشن است؟

-محمد رضا منصوریان فرماندار سوادکوه شمالی در پایان از استاندار تقاضای زمان کرد تا به دفاع از فرمانداران در خصوص ارائه عملکردشان بپردازد. وی که در پاسخ به موسوی معاون دادگستری استان سخن می گفت ابراز داشت: ما در این جلسه تنها نظر خود را بیان کردیم و اینگونه نیست که بخواهیم با موضوعی مخالف داشته باشیم.

منصوریان اظهار داشت: اینگونه که شما فرمانداران دستگاه های اجرایی را زیر سوال می برید جای سوال باقی است که آیا دستگاه قضا در طول این 35 سال با کارنامه روشنی به وظایف خود عمل کرده است یا خیر؟

در پایان با مدیریت استاندار، موضوع تبیین و سوء تفاهم بوجود آمده بین برذخی از اعضای جلسه مرتفع شد.


  • دوشنبه 23 تير 1393-11:21

    در طرح حریم امنیت عمومی انچه اهمیت اساسی دارد بحث حقوق شهروندی است کاه ظاهرا در جلسه به آن پرداخته نشده است .مردم بر اساس عرف هر جامعه حجاب را رعایت می کنند ولی متاسفانه بحث حقوق شهروندی مغفول مانده است و آموزش در این زمینه ضروری است . استانداری به عنوان نماینده دولت می بایست مانور بیشتری در این زمینه می داد . تجربه این چندین دهه ثابت کرده است که حکومت نمی تواند در زمینه حجاب اقدامات موثر و کافی انجام دهد .بهتر است مردم خودشان انتخاب کنند .در کجای دنیا نوع پوشش زنان را مردان انتخاب می کنند و بالعکس . این نوع تصمیم گیری در جوامعی که ملاک انسانیت باشد نه جنسیت .مصداق پیدا می کند نه در جامعه ایرانی


    ©2013 APG.ir