تعداد بازدید: 3183

توصیه به دیگران 0

شنبه 4 مرداد 1393-11:59

نماینده نور طرف دولت را گرفت

نحوه توزیع سهم بری، موضوع اختلاف نمایندگان با دولت

نحوه توزیع سهم بری بر اساس ضریب آمایش سرزمینی و شاخص های توسعه مناطق بوده است اما نمایندگان در مجمع آن را تغییر داده اند.(گزارش جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان )


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان مازندران پیش از ظهر امروز در سالن شماره یک استانداری مازندران تشکیل شد.

علی احسانی –معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران-در این جلسه با بیان اینکه دولت تدبير و اميد در سالجاري طي 4 مصوبه جمعاً مبلغ 4816 ميليارد ريال براي اقدامات پيشگيرانه و جبران خسارات سيل در مازندران اختصاص داده است، افزود:اين مبلغ از منابع ماده 10 قانون تنظيم و ماده 12 قانون تشكيل سازمان مديريت بحران موضوع بند (ش) ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه تخصيص داده شد.

احسانی ابراز داشت: مبلغ مورد اشاره براي اقدامات پيشگيرانه و مقابله با سيل، جبران خسارات و بازسازي بخش هاي خسارت ديده از سيل اخير و تسهيلات بانكي ارزان قيمت از منابع بانك مركزي براي بازسازي و تعمير اماكن مسكوني و شهري و تامين لوازم خانگي و معيشتي، جبران خسارات بخش كشاورزي و صنعت و استمهال تسهيلات سررسيد شده بخش هاي مسكوني، توليدي و كشاورزي به مدت 3 سال و بخشودگي جرايم ديركرد و ساماندهي واحدهاي مسكوني واقع در حريم و بستر رودخانه ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه از اين مبلغ 3030 ميليارد ريال اعتبارات تملكي و هزينه اي است افزود: اين بخش از منابع در بخش هاي اقدامات پيشگيرانه ، كمك هاي بلاعوض، بازسازي تاسيسات زيربنايي، ساماندهي واحدهاي مسكوني واقع در حريم و بستر رودخانه ها شامل 720 ميليارد ريال اعتبارات تملك و هزينه اي، 221 ميليارد ريال اعتبارات ساماندهي و 1780 ميليارد ريال تسهيلات بانكي در بخش مسكن، صنعت و كشاورزي براي مازندران مصوب شده است.

معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار مازندران گفت: هم چنين مبلغ 180 ميليارد ريال براي پيشگيري از حوادث غيرمترقبه سواحل درياي خزر به مازندران اختصاص يافت.

احساني در بخش ديگري از سخنانش از ابلاغ تخصيص 49 درصد اعتبارات هزينه اي 6 ماه اول استان در سالجاري خبر داد و گفت: از همه فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی درخواست می شود تا نظرات پیشنهادی خود را در خصوص سند چشم انداز توسعه استان به واحد برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران تحویل دهند.

وی همچنین از تخصیص اعتبار بیش از 50 میلیارد تومان در طی سه سال جهت ساخت پارک موزه دفاع مقدس خبر داد و گفت: امسال مبلغ شش میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته است.

* تخصیص 68 درصد از اعتبارات سال گذشته

در ادامه این جلسه علی اسد-مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران- به ارائه گزارش عملکرد یکساله از فعالیت های این سازمان پرداخت و گفت:از اعتبارات مربوط به سال 92 تنها 68 درصد تخصیص یافته است که با این اعتبارات 85 درصد پروزه های احداث پل،50 درصد احداث و بهسازی راه های اصلی و فرعی ،70درصد احداث و تکمیل زیرگذرها،30 درصد مطالعات و ساخخت روگذر و همچنین 80 درصد ساخت و تکمیل دوربرگردان ها در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه تعریض و چهار بانده کردن محور هراز 43 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تکمیل آن نیازمند 500 میلیارد تومان اعتبار خواهیم بود افزود: محور ساری- جویبار نیز 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

*افزایش وام مسکن مهر

علی بابابی کارنامی-مدیر کل تعاون ، کار و رقاه اجتماعی_ نیز در این جلسه با بیان اینکه 40 یا 50 هزار واحد مسکن مهر بلا استفاده در استان داریم افزود: به دلیل عدم تخصیص اعتبارات زیرساخت مسکن مهر، متقاضیان نیز از این پروژه ها استقبال نمی کنند.

وی پیشنهاد افزایش سقف وام دریافتی از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان را یکی از موارد حل مشکل مردم در خصوص واحدهای مسکن مهر دانست و گفت:امیدواریم با حسابرسی از شرکت تعاونی ها هم مردم به حق طبیعی خود برسند.

*توسعه زیرساخت ها

دلاور بزرگ نیا-مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با باین اینکه اولویت اول جذب گردشگر و سرمایه گذار توجه به زیرساخت ها و ایجاد راه های دسترسی مناسب است، افزود:بسیاری از پروژه های ما در اثر مرور زمان به پروژه های تاریخی بدل شده است.

وی تصریح کرد:قبل از پیشرفت در حوزه گردشگری باید توسعه زیرساخت را انجام دهیم.

*نبود مراکز فرهنگی

عباسعلی ابراهیمی –مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی- با بیان اینکه در طرح آمایش سرزمینی برای مازندران بیش از 32 نمازخانه در نظر گرفته شده است افزود:اما این موضوع مورد غفلت واقع شده است.

وی ادامه داد:بسیاری از شهرک ها، مناطق گردشگری و فضاهای توریستی مازندران فاقد مراکز فرهنگی است.

*آسفالت خطیرکوه

علی نبیان-معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران- هم در این جلسه با بیان اینکه ما در سال قبل به دلیل برف دچار آسیب جدی شده بودیم افزود:تخصیص تنها 500 میلیون تومان برای تعمیر و تجهیز ماشین آلات نمی تواند پاسخگوی نیاز استان باشد.

وی به جلسه هفته قبل خود با کشاورزیان- رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- اشاره کرد و گفت: در خصوص مشکل آسفالت شش کیلومتر منطقه خطیرکوه که به استان سمنان متصل می شود، وی قول مساعد داد که در صورت تامین اعتبار لازم از استان آسفالت جهت انجام کار را تامین خواهد کرد.

*شرایط بسیار بد آب روستایی

در ادامه این جلسه چهار نماینده استان مازندران –علیپور، حسینی، فیاضی و نیاز آذری- به بیان دیدگاه های خود پرداختند که بحث بر سر تخصیص شاخص سهم بری شهرستان ها یکی از موارد اختلافی اعضای مجمع نمایندگان با همدیگر و با مدیران ارشد استان بود.

حسین نیاز آذری-نماینده مردم بایل در مجلس شورای اسلامی- ابراز داشت: در دیدار اخیر نمایندگان با ریئس جمهور و هیات دولت دغدغه های مردم در راستای اجرای پروژه های که ضرورت دارد به اتمام برسد بیان شد و تصمیم بر این شد تا تخصیص اعتبارات به این پروژه ها سریعتر صورت پذیرد.

  وی با اشاره به اینکه در بحث آب روستایی شرایط بسیار بدی داریم افزود: همه شرایط زیر ساختی در روستاها دارای تنگناهایی است که امیدواریم دوستان مسئول در استان به این مشکلات رسیدگی کنند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به سه مصوبه مجمع نمایندگان مازندران در خصوص نحوه توزیع سرانه اعتبار تبصره 22 ماده 180 قانون بودجه اشاره کرد و گفت:توقع ما این است که همان مصوبه مجمع نمایندگان مورد نظر قرار گیرد.

* بحث من شخص آقای اسد نیست

کمال علیپور- نماینده مردم قائمشهر، جویبار،سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ –در مجلس شورای اسلامی- با انتقاد از عملکرد مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ابراز داشت:مدیریت در حوزه راه و شهرسازی وجود ندارد چرا که برنامه ها باید مدیریت شود و مشاهده می شود که بسیاری از پروژه ها در مازندران جزو آثار تاریخی شده اند.

علیپور ابراز داشت:قریب به 20 سال است که پروژه تعریض محور ساری-جویبار در دستور کار است و در طول این مدت تنها 10 یا 12 کیلومتر آن آسفالت شده است.

وی ادامه داد:این نشان می دهد که دغدغه و اهتمامی برای اتمام کار وجود ندارد که خود نشان دهنده عدم حاکمیت مدیریت در این مجموعه است.

نماینده مردم قائمشهر با بیان اینکه بحث من شخص آقای اسد نیست که باز بگویند علیپور با فلانی مخالف است، افزود: به نظر بنده به جای بیان عملکرد این همه پروژه ناتمام، بهتر است دو یا سه مورد بررسی و حل شود چرا که گزارش مفصل دادن کاری را از پیش نخواهد برد.

این نماینده منتقد سیاست های دولت تدبیر و امید در ادامه با انتقاد از ابلاغیه معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ردئس جمهور اظهار داشت: توقع ما این است که مصوبه مجمع نمایندگان مازندران در راستای سهم بری اعتبارات عملی شود، چرا که بنده از موضع خود کوتاه نخواهم آمد.

*به فکر اعتبارات سال بعد باشیم

سید هادی حسینی-دیگر نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ –در مجلس شورای اسلامی-نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکل آینده ما چالش آب، هم در بخش شرب و هم تامین آب کشاورزی است، افزود:ما در بخش مهار آب مشکل داریم و در سالهای آینده دچار مشکل جدی در این مورد خواهیم شد.

وی ابراز داشت:بودجه امسال که بسته شد، ولی امیدواریم با تخصیص اعتبارات هزینه شود اما باید از همین اکنون به فکر اعتبارات سال بعد و جذب اعتبار ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه باشیم.

حسینی با تقدیر از عملکرد تیم برنامه ریزی و بودجه ای استانداری اظهار داشت: از 60 روز تصمیم گیری برای بودجه جناب آقای احسانی و معاونانش 20 روز در تهران بودند.

وی ادامه داد:در طول 32 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است سابقه نداشته است که سهم بودجه استان بالای دو درصد باشد ،اما امسال با پیگیری استاندار عزیز و تیم مدیریتی استان این ضریب به 3.35 درصد رسیده است که باید تلاش کنیم تا این رقم به چهار درصد برسد تا ما به سهم خود از بودجه کشور برسیم.

نماینده مردم قائمشهر ابراز داشت:بعضی از اعتبارات نیز به صورت گلوبال و آزاد است که ما آمادگی خود را برای رایزنی در این خصوص اعلام می کنیم چرا که مازندران استان ما است و همه وظیفه داریم برای توسعه آن تلاش کنیم.

حسینی با تقدیر از استاندار مازندران و عملکرد مدیران اقتصادی استان اظهار داشت:بنده به عنوان شاهد عینی عرض می کنم که هر کجا برای سرمایه گذاری و یا بازدید از ظرفیت های سرمایه گذاری رفتیم یا آقای دکتر فلاح و دکتر احسانی از قبل از آنجا بازدید کرده بودند و یا قرار بود طی چند روز آینده از این منطقه بازدید کنند.

*نگاه بودجه ای در استان باید ترمیم شود

عبدالوحید فیاضی –نماینده مردم نور و محمودآباد در مجسل شورای اسلامی-نیز در این مراسم با بیان اینکه نباید به دلیل توجه نشدن به بخشی از مردم در غرب استان، آنها به فکر جدایی از مازندران باشند، افزود: نور به لحاظ جغرافیایی در قلب استان واقع شده است اما به عنوان نماینده غرب استان باید عرض کنم که نگاه بودجه ای در استان باید ترمیم شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات حوزه آب و راه باعث می شود مردم فرصتی برای پرداختن به مشکلات فرهنگی نداشته باشند، افزود: اگر تخصیص اعتبار برای موارد مطالعاتی سد، مانند مطالعات سد لاستیکی سرخرود است همان بهتر که اعتباری برایش لحاظ نشود، چرا که هرگز به نتیجه نخواهد رسید.

فیاضی ادامه داد: ساخت و سازهای مردم را به بهانه توسعه کشاورزی خراب و ویران می کنیم اما امکانات برای تامین آب زراعی و سموم کشاورزی در اختیار مردم قرار نمی دهیم و اگر آب کشاورزی استان را تامین نکنیم کشاورزی مارندان بر باد است.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان ارشد کشور و استان در حوزه کشاورزی گفت:مازندران قطب کشاورزی است اما صنعت وابسته به کشاورزی کجاست؟

نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:این اندازه که پول برای انجام پروژه در اختیار مدیریت راه و شهرسازی قرار داده می شود، به همان میزان نیز کار انجام نمی شود و این نشان می دهد که باید نظارت ها در این حوزه بیشتر شود.

وی با بیان اینکه حفظ جان مردم از همه چیز برای ما مهم تر است ابراز داشت:هر روز شاهد تصادفات مرگبار در محورهای این دو شهرستان هستیم و این بلای جان مردم منطقه شده است و باید تلاش کرد تا با همین امکانات حداقلی استان را به منطقه قابل قبولی برسانیم.

فیاضی ضمن مخالفت با نظر نمایندگان در مجمع نمایندگان مازندران گفت:موضوع اعتبارات تبصره 22 ماده 180قانون بودجه نباید معطل بماند.

وی افزود: تبصره 22 مبنای کارش بر اساس قانون است، البته اختلاف بین علما و وکلا جایز است اما تصمیم باید با دولت باشد.

وی ادامه داد: آقای نوبخت یا می تواند ما را قانع کند که بر خلاف قانون عمل کند و یا باید به قانون پایبند باشد.

*در مورد پروژه ها مشکلی با نمایندگان نداریم

در ادامه این جلسه ولیپور-مدیرکل برنامه و بودجه استانداری- و نیز احسانی توضیحاتی در این خصوص ارائه کردند.

احسانی گفت: نحوه توزیع سهم بری بر اساس ضریب آمایش سرزمینی و شاخص های توسعه مناطق بوده است اما نمایندگان در مجمع آن را تغییر داده اند.

وی ادامه داد:ما در مورد پروژه ها هیچ مشکلی با نمایندگان نداریم اما بحث بر سر ضریب سهم بری شهرستان ها است که امیدواریم این مشکل به زودی مرتفع شود، چرا که تا 11 مردادماه باید پروژه ها به تهران تحویل شود.

احسانی گفت:در صورتی که دیرتر از موعد اقدام شود در تخصیص ها دچار مشکل خواهیم بود.

بعد از این سخنان علیپور و نیاز آذری مجددا بر درخواست خود مبنی بر تغییر سهم بری شهرستان از محل این اعتبارات تاکید کردند، اما فیاضی در خاتمه گفت:اگر قانون مبنای تصمیم گیری است استاندار مازندران باید تکلیف خود را با قانون مشخص کند.

لازم به ذکر است ربیع فلاج به دلیل جلسه در وزارت کشور در این نشست حضور نداشت



    ©2013 APG.ir