تعداد بازدید: 9294

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 6 مرداد 1393-6:31

یکی داستان است پر آب چشم!

کار پزشکی را سیاسی کرده اند!

رییس بیمارستان نیمه شعبان ساری: گلایه ما از افرادی است که بدون اینکه اطلاعات درستی را از ما دریافت کنند، اقدام به اظهار نظر کرده و آمار اشتباه به رسانه ها داده اند/مدیرعامل بیمارستان نیمه شعبان: هیچ جای دنیا، هیچ کار پزشکی را سیاسی نمی کنند.


مازندنومه؛ سرویس کلینیک، کلثوم فلاحی: در روزهای اخیر خبرهایی درباره بروز اتفاق و نابینا شدن برخی بیماران در عمل جراحی چشم در بیمارستان نیمه شعبان ساری منتشر که باعث ایجاد تشویش در اذهان عمومی شد. منبع اصلی انتشار این خبر که دامنه آن به رسانه های کشوری و خبر تلویزیونی 20:30 و حتی رسانه ای بیگانه هم کشیده شد، دو عضو شورای شهر ساری بودند.

 ابتدا با یکی از حادثه‌دیدگان تماس گرفتیم که او شماره تلفن همراه وکیل خود را در اختیار ما قرار داد تا این حادثه از سوی وکیل بیمار، شفاف سازی شود. تماس‌های ما با این وکیل به نتیجه نرسید و وی به تلفن همراه خود پاسخ نداد.

ظهر دوشنبه به بیمارستان نیمه شعبان ساری رفتیم و پای صحبت مسئولان این بیمارستان معروف و یادگار دکتر اسماعیل شهیدی بزرگ نشستیم. پس از این گفت وگو بود که متوجه شدیم موضوع چیز دیگری است و به احتمال برخی سیاسیون پشت این حاشیه سازی رسانه ای قرار دارند.

دکتر آرش قیومی -رئیس بیمارستان نیمه شعبان- و دکتر حسن یحیی‌‌پور -مدیرعامل این بیمارستان- شرح این ماجرا را با ما در میان گذاشتند. ابتدا اظهارات دکتر قیومی را بخوانید.

*عفونت، خوشه ای بود

-بیمارستان نیمه شعبان ساری دارای سابقه 30 ساله است. همه عمل های جراحی در این بیمارستان اعمال می شود و به لحاظ تخصص مرحوم دکتر شهیدی در زمینه چشم، بخش چشم بیمارستان نیمه شعبان فعال تر از دیگر بخش ها است.

-بیمارستان دارای سه دستگاه مجهز برای عمل آب مروارید است و بازدیدی که مسئولان وزارت بهداشت از این بیمارستان داشتند گفتند کمتر بیمارستانی وجود دارد که این دستگاه را داشته باشد.

-سال گذشته 12 هزار عمل جراحی در این بیمارستان صورت گرفت که حدود 3766 عمل جراحی مربوط به عمل چشم بود. در طول مدت فعالیت بیمارستان حتی یک مورد هم عفونت در عمل های جراحی چشم به وجود نیامده است.

-دو تعریف برای عفونت وجود دارد. عفونتی که در آن مرکز بیمارستانی نهادینه شده باشد که باید مورد مشابه آن در طول یک مدت زمانی مشاهده شود، در حالی که حتی یک مورد هم در این بیمارستان دیده نشده است. نوع دیگر از عفونت بیمارستانی، عفونت خوشه ای است که در یک لحظه کار خود را انجام داده و می رود.

-10 روز قبل، پزشکان ما در سه اتاق عمل این بیمارستان مشغول جراحی چشم بر روی 23نفر بودند. جراحی انجام شد و این افراد به منازل خود رفتند. معمولا یکی دو روز بعد از جراحی، مجدد برای معاینه به پزشک مراجعه می کنند. پزشکان مشاهده کردند که در یکی دو بیمار، قرمزی چشم وجود دارد. مشکوک شدند که مبادا عفونت باشد. به همین دلیل با بقیه بیماران هم تماس گرفتند که برای معاینه زودتر مراجعه کنند. پزشکان متوجه شدند در یک اتاق عمل که بیماران از صبح تا عصر جراحی شدند، قرمزی چشم دیده می شود. بنا را بر عفونت گذاشتند و اقدامات درمانی را انجام دادند.

-بعد از آن برای درمان کامل تر، خارج کردن مایع زجاجی چشم که عملی دو سه ساعته است را در دستور کار قرار دادند. به دلیل اینکه اجرای عمل بر روی 10نفر به صورت همزمان و با سرعت بالا در بیمارستان نیمه شعبان مقدور نبود، این بیماران را به بیمارستان هایی در تهران اعزام کردیم و تحت عمل قرار گرفتند.

-هشت نفر از این 10 نفر مرخص شدند و 2 بیمار بستری هستند. یکی از این بیماران هم به دلیل بیماری زمینه ای دیابت، از قبل یک چشمش نابینا بود. بعد از انجام این عمل، سه تا شش ماه زمان می برد که بتوانیم اعلام کنیم چه میزان از بینایی این افراد برمی گردد.

-نه کوری چشم داشتیم و نه هیچ چشمی تخلیه شده است. روز بعد از این اتفاق، 40 عمل چشم دیگر هم در این بیمارستان انجام شد اما هیچ اتفاقی برای آن بیماران نیفتاد. عفونت های خوشه ای به ویژه برای عمل جراحی در همه جای دنیا گزارش شده است، از جمله در قبل از انقلاب در بیمارستان فارابی تهران در یک روز خاص 35 مورد گزارش شده است و متاسفانه برای ما هم به وجود آمد.

-همان شب از تمام وسایل، کارکنان و موادی که در اتاق عمل استفاده شد نمونه برداری و کشت گرفتیم اما نتوانستیم منبع عفونت را پیدا کنیم و ما را به نتیجه خاصی نرساند.

-ابتدا از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و سپس از وزارت بهداشت برای بازدید آمدند و آنچه گذشته بود را شرح دادیم.

-موضوع مهم در این جریان، تفکیک عفونت بیمارستانی از عفونت خوشه ای است که درباره بیمارستان نیمه شعبان، بروز عفونت خوشه ای ثابت شده و اتاق عمل آلوده در این بیمارستان نداریم.

-گلایه ما از افرادی است که بدون اینکه اطلاعات درستی را از ما دریافت کنند، اقدام به اظهار نظر کرده و آمار اشتباه به رسانه ها داده اند.

*کار پزشکی را سیاسی کرده اند!

بعد از دکتر قیومی، دکتر یحیی‌پور- مدیرعامل بیمارستان نیمه شعبان- به ارائه توضیحات پرداخت:

-هیچ جای دنیا، هیچ کار پزشکی را سیاسی نمی کنند. سوال من این است افرادی که مراکز قانونی را اداره می کنند چرا در این مورد قانون را رعایت نکردند؟ چگونه کسی که صلاحیت سخن گفتن در این زمینه را ندارد و حتی نمی داند میکروب چیست نسبت به این مسئله اظهار نظر می کند؟ چگونه عده ای راجع به پدر پزشکی مازندران صحبت می کنند؟ البته ما مثل این افراد نیستیم و آمار نادرست ارائه نمی دهیم. این هیاهوی تبلیغاتی برای چیست و چرا امنیت روانی مردم را به خطر می اندازند؟ چه کسانی پشت پرده این ماجرا هستند؟ کسانی که با مقاصد غیر خداپسندانه وارد این مسئله شدند دشمن ما هستند.

-حتی اگر یک عفونت کوچک ناشی از تزریق آمپول هم در بیمار به وجود بیاید خودمان را شریک غم مردم می دانیم و می خواهیم این اتفاق هم نیفتد چه برسد به موضوع نابینا شدن افراد. اکنون فضا را به گونه ای کرده اند که به جای رسیدگی به بیماران، باید تمام انرژی را برای رفع حاشیه و تشویشی که به وجود آورده اند، بگذاریم، یک موردی که کرده اند 17 مورد. بدون اینکه از ما سوالی بپرسند، دانشگاه علوم پزشکی مازندران را زیر سوال برده اند.

-کمبودها در همه وجود دارد. در کشورهای پیشرفته این خطاها را در کتاب های پزشکی می نویسند نه اینکه به رسانه ببرند. کسانی اقدام به خبررسانی کرده اند که در حیطه صلاحیت آنها نیست، مگر آنها خبرنگار هستند؟ هر چند برای ما آشکار است، ولی چرا برخی چهره های سیاسی به امر تخصصی پزشکی ورود پیدا کرده اند؟ حداقل یک پزشک می توانست جلوی این افراد را که صلاحیت سخن گفتن در این زمینه ندارند، بگیرد.

-ما نمی خواستیم این مسئله رسانه ای شود اما اکنون که رسانه ای شده ما هم مجبور به بیان همه مسائل هستیم. خوشبختانه وزیر بهداشت چشم پزشک است و نظام های ارزیابی و اعتباربخشی هم وجود دارد.

-کار تبلیغاتی برای پزشکی ممنوع است و اینگونه نیست که هر عمل موفق در این بیمارستان را بخواهیم اطلاع رسانی کنیم.

-خبرنگاران را برای اخباری که منعکس می کنند بیمه نمی کنند اما قانون بیمه خطای پزشکی را لحاظ کرده و یک پزشک حتی اگر دارویی را تجویز کند که عارضه داشته باشد، بابت آن بیمه است.

-از سال ها قبل وقتی دکتر شهیدی هنوز در قید حیات بود، زیرمیزی در بیمارستان نیمه شعبان حذف شد و به صفر رسید. حتی اگر به گوش دکتر شهیدی می رسید که برخی پزشکان در مطب خود از بیمار زیرمیزی دریافت می کنند، آن پزشک را مورد شماتت قرار می داد. با صفر شدن زیرمیزی در این بیمارستان، حجم پذیرش بیمار بسیار افزایش یافت. اینجا یک بیمارستان کاملا غیرانتفاعی است و منابع بیمارستان مربوط به سهامداران نیست بلکه صرف خرید تجهیزات می شود.

-بنا داشتیم برای عید فطر، مجتمع چشم پزشکی شمال کشور را در کنار بیمارستان در دست احداث کودکان مبتلا به سرطان ماهک، کلنگ زنی کنیم اما این مسئله را فعلا لغو کردیم تا متهم به فرافکنی و کار تبلیغاتی نشویم.

-کسانی که پشت صحنه به مردم دروغ می گویند و سیاسی کاری می کنند، حداقل این است که بگوییم افراد بی انصافی هستند. این ناخالصی ها همیشه وجود دارد. ما دونده هستیم و یک دونده برنمی گردد به پشت نگاه کند که چه کسی به او نزدیک است و به چه کسی سنگ بزند، به راه خود ادامه می دهد.

* تردید به رکن چهارم

در دقایق پایانی این گفت و شنود، دکتر سینا شهسوارانی -عضو هیئت مدیره بیمارستان نیمه شعبان و داماد دکتر شهیدی- نیز به ما ملحق شد. او از حاشیه سازی برخی رسانه ها و افراد که بدون کسب اطلاعات لازم از منبع اصلی خبر، به دروغ از کوری 17 نفر در این بیمارستان خبر داده بودند، گله کرد و گفت: درباره کارکرد مثبت رکن چهارم دموکراسی دچار تردید شده ام.


  • سه شنبه 19 اسفند 1393-17:22

    چطور ميشود با وجود اينهمه موفقيت و درامد و بيمارستان درجه 1 حقوق كليه پرسنل درماني و غير در ماني با سابقه ويا سابقه كم به مبلغ يك ميليون تومان هم نمي رسد خدا وند روح دكتر شهيدي را شاد فرمايد كه بيمارستان را براي شما بنيان گذاشت

    • پنجشنبه 9 مرداد 1393-9:19

      با سلام
      آقايان دكتر شهيدي، دكتر شهسواراني و دكتر قيومي عزيز
      عرض اداب و احترام خدت شما بزرگواران
      اساتيد محترم بيمارستانتان را دريابيد كادر پزشكي مجربند ولي متاسفانه كادر پرستاري چنگي به دل نميزند در ضمن شنيده ام در ان بيمارستان ازقانون بهره وري خبري نيست ضمنا چندين بار از يكي از سرپرستارانتان شكايت كردم كه متاسفانه راه به جايي نبرد خانم ... را عرض ميكنم لطفا پيگيري كنيد راستي يقين بدانيد از زير ميزي خبري هست مدارك مستدل هم موجود مي باشد

      • چهارشنبه 8 مرداد 1393-18:30

        خیلی خوبه که زیرمیزی متوقف شده ولی برام عجیبه . چه جوری میشه این ناهنجاری رو کنترل کرد. مگه اونی که پول میگیره ردپایی از خودش باقی میذاره؟

        • عبدالقادرپاسخ به این دیدگاه 1 2
          چهارشنبه 8 مرداد 1393-6:19

          سیاسی شدن کار پزشکی بدتر است یا اقتصادی شدن کار پزشکی و غیر قابل مهار جلوه دادن نرخ پزشکان؟ ... حیف نیست که زیرمیزی ها را حق پزشکان جلوه بدهیم و رفاه خارج از عرف و پول پرستی و مسابقه تجمل و بیشتر داشتن را حق پزشکان جلوه دهیم؟ حیف نیست ببینیم پزشکان نسخه نویس ما کمتر مطالعه می کنند و بیشتر نسخه می نویسند تا مثلاً دردی را درمان بکنند. جراحان ما هم فقط یاد گرفته اند بدون مطالعه همان چیزهایی را که در ایام دانشجویی از جراحی یاد گرفته اند در عمل تمرین کنند تا به مهارت بیشتر دست یابند و بعد اسم این را می گذارند جراح کاربلد و حاذق و نرخ خودشان را هر روز بالاتر می برند؟ ... چرا دولت و مراجع قانونی به وظیفه خود در برخورد با پزشکان طمعکار برخورد نمی کنند؟ باور کنید مهار پزشکان و مجبور کردن آنها به کار کردن در محدوده قانون بهتر از عنان گسیختگی آنها است. جریمه های علیه پزشکان متخلف هم باید شدید باشد و هم باید سریع اجرا شود و هم باید از بروز کمبود در اثر محروم کردن پزشکان مشهور نترسید. باید میزان درآمد پزشکان تحت کنترل دولت باشد و دلایل درآمدهای فوق العاده آنها مورد موشکافی قرار بگیرد. ورود و خروج پول به بانک ها و بررسی حساب های اشخاص برای جلوگیری از تخلف کاری عادی در بسیاری از کشورهای دنیا است و افراد باید نسبت به درآمدهای خود پاسخگو باشند تا شائبه درآمدهای حرام و غیر قانونی از ذهن ها پاک شود.

          • چهارشنبه 8 مرداد 1393-12:21

            خب پزشکان زیر میزی می گیرن، چه ربطی به مطلب بالا داره؟! نیمه شعبان اصلا زیر میزی نداره. از زمان دکتر شهیدی بوده. می خواستند وجهه بیمارستان را خراب کنن. دوباره مطلب را بخوانید لطفا آقای عبدالقادر. پزشک کار اقتصادی میکند، بساز و بفروشی دارد، بی سواد است و.. ربطی به مطلب بالا ندارد. اینجا کسی زیرمیزی نمیگیرد. بروید نیمه شعبان تا متوجه شوید. لطفا منصفانه نقد کنید

          • ک .اسلامیپاسخ به این دیدگاه 0 2
            دوشنبه 6 مرداد 1393-20:0

            جناب اقای دکتر شهیدی ..
            سلام
            خدمات صادقانه و خیر خواهانه پدر بزرگوارتان در امر بهداشت و درمان وحل مشکلات اجتماعی باعث غرور و افتخار مردم ساری است . مطمنا مردم با فرهنگ ساری مسایل پیش امده این چنینی را جز لا ینفک امر در مان می دانند .چه بسیار مردمی که از شهر های اطراف برای بهبودی خویش به این مر کز مراجعه نموده وبا یاد خدا وتمسک بنام مرکز امام زمان (عج)و همت پزشکان و کادر پرستاری و خدماتی بهبود یافته و منشا خیر برای خانواده و حامعه خویش گردیدند .مطمنا برخورد بعضی ها اینروزها که خدا کند منشا خیر خواهی داشته باشد مایه ناراحتی و دل شکستگی انان شده است امید همانند.پدر بزرگوارتان با دارایت و صبری که دارید همچنان مایه خیر و برکت برای مردم این شهر باشید .و مسولین بهداشت و درمان و اعضای محترم شورای شهر هم واقع بین بوده و کمی منصف باشند


            • دوشنبه 6 مرداد 1393-10:21

              چرا وقتی یک مجموعه موفق عمل میکنه همه میخوان خرابش کنن؟؟؟ به خدا باید یاد بگیریم از موفقیت هم خوشحال شیم.بیمارستان نیمه شعبان خروجیش در این سال ها مثبت بوده و این باید باعث خوشحالی همه باشه.

              • یک شفا یافتهپاسخ به این دیدگاه 1 1
                دوشنبه 6 مرداد 1393-10:6

                صداقت کامل مدیریت بیمارستان نیمه ی شعبان برای دسته کم بنده و اقوامم مسجل است و این عین حقیقته که کمترین مبلغی به عنوان زیر میزی در این بیمارستان دریافت نمیشه آقای دکتر یحیی پور آقای دکتر قیومی خدا به شما و خانوادتون خیر بده راستی اینم بگم که هیچ کس به قطار ایستاده سنگ نمیزنه به عنوان یک شهروند به وجود پزشکان با شرفی مثل شما در شهرم افتخار می کنم

                • دوشنبه 6 مرداد 1393-9:13

                  با سلام وتبریک ایام شاید مسئله کوری چشم واقعی نباشد ولی مسئله زیرمیزی پزشکان قابل انکار نیست برای یک سرکلاژ ساده پزشک محترم 200هزار تومان زیر میزی خواست حالا بماند بقیه جراحی ها

                  • دوشنبه 6 مرداد 1393-13:11

                    برین بیمارستان نیمه شعبان از زیرمیزی خبری نیست. البته در مطب برخی پزشکان پول می گیرند ولی در بیمارستان نیمه شعبان زیرمیزی قدغنه

                  • دوشنبه 6 مرداد 1393-8:47

                    با سلام خدمت مديريت محترم بيمارستان نيمه شعبان ، متاسفانه بايد خدمتون عرض كنم بعد از فوت مرحوم دكتر شهيدي اين بيمارستان دچار تغييرات بسيار بدي در كادر پزشكي و پرستاري شده از برخورد بد برخي از سر پرستاران گرفته تا غيره اميدوارم به اين مسائل رسيدگي شود چون بنده به عنوان كسي كه چند ماهي و بنا به دلايلي مستقيم با ان بيمارستان در ارتباط بودم شاهد رفتاربسياربد برخي از سر پرستاران با همكاران محترمشان بودم كه اين خود ميتواند گوياي برخورد بد آنان با بيماران و همراهان آنان باشد در ضمن ياد اور ميشوم قانون بهره وري وزارت علوم پزشكي را براي كاركنانتان رعايت فرماييد


                    ©2013 APG.ir