تعداد بازدید: 3644

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 30 مرداد 1393-4:31

راه توسعه استان از مجرای دانشگاه می گذرد

دانشگاه های استان و به ویژه دانشگاه مازندران برای ایفای رسالت شان به حمایت گسترده و توجه همه جانبه مسوولان استان به خصوص شخص استاندار دانشگاهی احتیاج دارند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، ایرج نیازآذری، روزنامه نگار و مشاوراجرایی، رسانه ها و ارتباطات رییس دانشگاه مازندران: در اوج هیجان ناشی از برنامه مناسبتی 17مرداد روز خبرنگار درتالار اجتماعات بانک ملی بابلسر استاندار محترم مازندران از اصحاب رسانه خواست تا روی این پرسش تمرکزکنند که چگونه می توانیم استانی توسعه یافته باشیم؟

 پرسشی که ذهن اصحاب رسانه استان را درگیر نموده و ان شااالله شاهد انعکاس پاسخ های مستدل اهالی قلم در این زمینه خواهیم بود. چه آنکه پرسش استاندار خود فصل جدیدی را درجهت گیری رسانه های استان به سوی کار فکری وتلاش میدانی به دنبال خواهد داشت.

استاندار مازندران دوهفته بعداز برنامه ارزشمند روزخبرنگار، سفردیگری به شهرستان بابلسر و با دانشگاهیان استان مازندران دیدار خواهد داشت. دیداری که عصر اول شهریورهمزمان با روز بزرگداشت حکیم ، پزشک و فیلسوف شهیر ایرانی جناب بوعلی سینا مقارن خواهد بود واین تقارن معنادارو همزمانی با سالروز شهادت امام علم و منطق -حضرت موسی ابن جعفر علیه السلام- خود مبین اهمیت این سفر و دیدار و بلندی جایگاه و منزلت جامعه علم و عالم است.

 نخست: نزدیکی زمان برگزاری این دو دیدارآن هم درآستانه هفته دولت و اولین سال استقرار دولت تدبیر و امید پاسخ به پرسش مرد سپید موی استان مازندران را آسان تر و کارشناسی می سازد و این که جناب استاندار: راه توسعه استان مازندران از دالان دانشگاه و نهادهای علمی می گذرد، چرا که منابع انسانی و دانش با ارزش ترین دارایی هر ملت و جامعه است و خوشبختانه این سرمایه غنی در تخصص های مختف در دسترس شماست.

دوم: کارکرد دانشگاه ایجاب می کند اولا دانشگاهیان به دنبال نقش آفرینی بیشتری در عرصه تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استان مازندران باشند و در طیف دیگر دستگاه های اجرایی نسبت به ارجاع مسائل و مشکلات خود دانشگاه را مخاطب قرار دهند و دانشگاه در کنار فعالیت های آموزشی به صورت کلینیکی مسائل و مشکلات استان را رصد ، پالایش وسپس درمان کند؛ چنان که پزشکی کردن مسائل اجتماعی یکی از عناوین مقالات سمینار بررسی مسائل اجتماعی مازندران در دانشکده علوم اجتماعی و انسانی بوده است.

سوم: وقتی سخن از نقش آفرینی دانشگاه در عرصه تحولات استان می شود توجه به مدیریت دانش بنیان و کاربست مطالعات و یافته های پژوهشی دانشگاهیان مد نظر است، نه اینکه دانشگاه بخواهد در امور اجرایی استان دخالت کند یا دستگاه های اجرایی جای دانشگاهیان قرار گیرند.( البته تعارض نقش ها و ماموریت ها در سال های اخیر پیشامد ناگوارکشورمان بود)

 ماموریت و رسالت نهاد دانشگاه به عنوان مرکز پویش و پایش تحولات علمی، و نهاد دولت به عنوان مجری و تامین کننده نیازهای جامعه طبق قانون تعریف شده است، چه آنکه دستگا ه های اجرایی طبق مجموعه ای از ضوابط و مقررات عمل می کنند و در دانشگاه در گام اول روی مبانی نظری پدیده ها بحث می شود، اما دانشگاه درکنار تربیت نیروی متخصص و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز کشور همواره به دنبال پاسخ دادن به سایر نیازها و مسائل جامعه بوده و باید باشد.

 دانشگاه این دسته از مسائل را در قالب طرح های تحقیاتی و مطالعات میدانی ، رساله های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تالیف کتاب و برگزاری همایش های علمی پاسخ می دهد.

 چهارم: سفر استاندار و معاونان او با همراهی برخی مدیران اجرایی استان به دانشگاه که همراه با نشست روسای دانشگاه های مازندران خواهد بود، سازوکارهای مشارکت دانشگاهیان در روند تحولات استانی در اجابت به در خواست و تاکید رییس جمهوری اندیشمند را مورد بررسی قرار خواهد داد؛ سفری که می تواند روندها و رویکرد توسعه استان مازندران را نیز تحت تاثیرخود قرار دهد.

پنجم: اگرچه امروزه معدل سطح معلومات ودانش کارگزاران دولت بالاست و این ها دانش آموختگان و پرورش یافتگان دانشگاه هستند، تحولات سریع و کم نظیر در جهان کنونی و رشد لحظه ای مسائل و نیازها لزوم به روزشدن هردو نهاد دولت و دانشگاه و تحکیم تعامل دوسویه را دو چندان می نماید. در این میان رسالت دانشگاه به مراتب سنگین تر و عمیق تر است. البته دانشگاه های استان و به ویژه دانشگاه مازندران برای ایفای این رسالت به حمایت گسترده و توجه همه جانبه مسوولان استان به خصوص شخص استاندار دانشگاهی احتیاج مبرم دارند.

 ششم: متاسقانه برخی مشکلات و تنگناهای اعتباری، کمبود فضای آموزشی و کمک آموزشی، رفاهی و آزمایشگاهی کاهنده توان و توجه مدیران دانشگاه در پرداختن به وظایف اصلی و محوری دانشگاهیان در بخش آموزش و پژوهش شده و جا دارد مدیریت ارشد استان کمک به حل مطالبات و مشکلات دانشگاه مازندران را در اولویت خویش لحاظ نمایند.

 هفتم: سخن حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر" علم محوری به عنوان گفتمان مسلط جامعه " خود تاکیدی بر اهمیت و نقش تصمیمات دانش بنیان در پیشرفت جامعه است و نقش بی بدیل دانشگاهیان در تعمیق این گفتمان در جامعه برکسی پوشیده نیست. هچنین تاکید بر آزادفکری و آزاد اندیشی وبرگزاری کرسی های آزاد علمی مستلزم حمایت نهاد سیاسی استان از مدیریت دانشگاه هاست. چراکه دانشگاهیان از نقش آفرینان و خالقان حماسه 24 خردادمی باشند.
 حماسه ای که توجه به غیرامنیتی کردن دانشگاه ها و فراهم شدن فضای باز سیاسی برای تشکل های دانشجویی را در صدر مطالبات خود قرارداد.

 هشتم: این قلم با اتکابه منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و رویکرد علم محورانه ریاست محترم جمهوری پاسخ پرسش استاندارفرهیخته در روز خبرنگاردر چگونگی توسعه استان مازندران را در توجه همه جانبه نهاد دولت به نهادعلم و دانشگاه می داند ومضاف براین شعار"بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم" ویا "پژوهش پیشران اقتصاد دانش بنیان"، تبدیل دانش به تکنولوژی و راه اندازی نهاد واسط بین دانشگاه و دولت در قالب" ایجاد مرکز راهبردی مطالعات مسائل استان " از دیگر کلید واژه های پاسخ کنشگران توسعه معطوف به پرسش استاندار مازندران است.

نهم: ارتباط "دانشگاه با صنعت "و تعامل " حوزه و دانشگاه " از دیگر موضوعات مهم کشور و متناسب با اهداف و محتوای شعار سال "اقتصاد و فرهنگ "است. موضوعی که از جهات مختلف به سیا ستگذاری، باز اندیشی و باز مهندسی روشی و ساختاری نیاز دارد تا با هم افزایی دو گانه صنعت – دانشگاه و حوزه – دانشگاه مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور به غنای علمی و فرهنگی بیشتری دست یابد. بسط اهمیت این دو موضوع که از مسائل مهم گفتمانی کشور است مجال و فرصت مغتنم می طلبد و البته جا دارد موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت در شرایط اقتصاد مقاومتی و صورت بندی های اخیر بازیگران بین المللی و تحولات منطقه ای توسط دولت و هیا ت رییسه استان بیش از پیش رصد و اهتمام شود.

 دهم: تقارن این سفر و نشست با سالروز شهادت حضرت امام جعفرصادق علیه السلام که امام خمینی رحمت الله در وصیت نامه الهی وسیاسی خویش فرمودند. ما مفتخریم که مذهب ما «جعفری» است که فقه ما که دریای بی‌پایان است، یکی از آثار اوست ؛" لزوم شا گرد پروری" به عنوان یکی دیگراز منویات مقام معظم رهبری را در شاگردی درس های مکتب جعفری شایسته اهتمام بایسته دانشگاهیان در "سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی "می دانم.

به رسم ادب لازم است به ساحت قدوسی آن امام همام ادای احترام نمائیم و مراتب تعزیت و تسلیت خالصانه خود و جامعه دانشگاهی را محضر حضرت ولی عصر عجج الله تعالی فرجه الشریف عرضه بداریم. و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين.


  • يکشنبه 2 شهريور 1393-13:8

    ایشان فقط پیگیرند -
    مهم اینه که پیگیرند

    • شنبه 1 شهريور 1393-21:4

      اقای نیاز سلام مارا به حاج حسین خودتان برسانیدوبگویددرکمسیون کشاورزی مجلس چه کارمی کنند برنج در شالی کوبیها مملو هست!!!!!!!!!!بقیه کارها پیش کش شما!!!!!!!!!!

      • شاگرد هميشگي شما - بابلسر!!پاسخ به این دیدگاه
        شنبه 1 شهريور 1393-10:51

        استادمثل هميشه قلم زيبا و دلسوزانه شما چراغ راه خواهد بود... اگر بگذراند!!!!!حيف و واقعا صد حيف از اين تفكر و اين قلم كه مسئولين ما قدردانش نيستند!!

        • جمعه 31 مرداد 1393-17:53

          ملکی از حکیمی پرسید چکار برای من بهتر است که انجام دهم؟ حکیم تاملی کرد و گفت: ترا خواب نیمروزی تا در آن خلایق دمی بیاسایند. جواب پرسش آقای فلاح هم همین است که با حضور این مرد سپید موی ... هرگز اتفاقی برای توسعه استان نخواهد افتاد و تحلیل ها خود فریبانه خواهد بود.
          شرط توفیق دانشگاهیان در ایجاد دالان برای توسعه استان این است که تحلیل درستی از وضعیت استان داشته باشند و به دنبال سرکیسه کردن مسئولان و دستگاههای اجرایی استان نباشند. شاید به خیلی از افراد بر بخورد ولی یکی به عنوان نماینده استاندار در دانشگاههای غیر انتفاعی مازندران خود را به عنوان عضو هیات امنای دانشگاههای غیر انتفاعی جا زده و تیم خود را بر هیات امناء این دانشگاهها به عنوان رئیس تحمیل می کند که خود همه قوانین را زیر پا می گذارد و برای خود با سوء استفاده از قدرت سیاسی استاندار گردنکشی در برابر قانون را فرض می داند و هم از آخور می خورد و هم از توبره. آیا اینجوری آقای دکتر فلاح می تواند مسیر توسعه را از دالان دانشگاهها بیابد؟ امروزه چند نفر از اساتید با سوء استفاده از قدرت سیاسی استاندار و ابزار ساختن از استاندار دارند به بهانه مسیر توسعه استان سودجویی های شخصی می کنند؟

          به هر صورت منظور این است که در میان اهل علم و دانش هم مسئله صداقت و توان اجرای طرح متفاوت است و شیادی و مدیریت بر دیگران نقش اول را در چهره شدن اساتید بازی می کند و آنهایی که مشهورترند بیشتر در مضان این اتهام قرار دارند که با علم و دانش تجارت شیادانه می کنند و هدفی جز پول در آوردن در کارشان نیست.

          کاملاً درست است و در این امور تردیدی وجود ندارد که باید با پژوهش و مطالعه عمل کرد و تصمیم گرفت. این نشان از آن دارد که مسئولان می توانند متهم به اتخاذ تصمیم بدون پژوهش و مطالعه باشند و در این صورت می توان عدم ارتباط وثیق تیم مدیریتی استان با دانشگاهها از ابتدای ورود به صحنه تاکنون به اتخاذ تصمیمات غیر علمی و بدون پژوهش و مطالعه نسبت داده شود. اتهامی که در چند مورد یکی از معاونان استانداری به دانشگاه وارد می کند که با بهانه برخورد چالشی با دانشگاه این سوال را مطرح می سازد که دانشگاه تاکنون کدام گره از مشکلات استان را باز کرده و پایان نامه ها و رساله های دانشجویی و تحقیقات انجام شده توسط اعضاء هیات علمی کدام مشکل استان را حل کرده است؟ اشتباه نفرمائید این سخن ناقد نیست بلکه این سخن معاون استاندار است.
          ارتباط با صنعت و تعامل اصل است ولی صنعت ایستا و بدون تحرک و مصرف کننده امور تقلیدی در فکر تحولات نوین و مدلسازی و ایجاد مهارت های جدید و رقابت با بازارهای بزرگتر نیست. البته شاید بار این حرف کمی زیاد هم باشد ولی ارتباط حوزه و دانشگاه به موازات ارتباط دانشگاه با صنعت قابل هضم نیست.

          شاگرد پروری اصل قابل توجهی است که امام همام صادق اهل البیت (ع) متخصص تربیت شاگردانی تاثیر گذار در جهان اسلام بودند. تاثیرات تربیتی امام (ع) نه تنها شیعه را تحت تاثیر خود قرار داد بلکه فرق دیگر اهل سنت هم تحت تاثیر آموزه های ایشان چرورش یافته و راه دیگر را (درست یا غلط) انتخاب نمودند. شیفتگان امام (ع) در همه مکاتب وجود دارند و بر توانمندی و تسلط علمی و معنوی ایشان صحه می گذارند. فقه غنی شیعه تابلوی تمام نمای توانمندی های امام (ع) می باشد و علمای ما همه تربیت یافتگان این مکتب می باشند. راقم این سطور هم مودبانه در محضر امام (ع) زانو می زند و خود را وامدار مراهم و برکات ائمه طاهرین (ع) می داند.

          • جمعه 31 مرداد 1393-16:40

            درود...منظور اقای نیاز این بود راه توسعه استان از بابل سروع میشود واز ان میگزرد....

            • بابلی ریکاپاسخ به این دیدگاه 2 0
              پنجشنبه 30 مرداد 1393-19:13

              واقعا این همه نزدیکان شما در ادارات مشغول شدند همه از راه دانشگاه عبور کردند!!!!!!!!


              ©2013 APG.ir