تعداد بازدید: 2967

توصیه به دیگران 0

شنبه 1 شهريور 1393-13:35

اصلاح طلبان مازندران و معضلی به نام «بی سازمانی»

 آرمان اصلاح طلبی در مازندران نیازمند به شکل گیری سازمان مستحکم و بنیادین است.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، حسین برزگر ولیکچالی: در همایش حامیان اطلاح طلبی دولت تدبیر و امید با عنوان«احیای هویت و کرامت» انسانی که با حضور علی یونسی- دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی- برگزار شد، حاشیه هایی به وجود آمد؛ حاشیـه هایی که گویا تمامی ندارد.

 این قبیل وقایع چه از قبل برنامه ریزی شده یا چه به صورت غیر مترقبه، رای داده باشد نشان از وجود بی سازمانی عمیق و نداشتن ساختار تشکیلاتی قوی، منسجم ، پایدار و مورد اجماع و اقناع اصلاح طلبان در مازندران است.

پیش از ظهور جنبش دوم خرداد در سال 76 گردهمایی سیاسی استان مازندران که ذیل جریان چپ خط امام فعالیت می کرد، عمدتا مشرب فکری و سیاسی خویش را از گردهمایی سیاسی چون مجمع روحانیون مبارز ، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، انجمن های اسلامی (مدرسین دانشگاه ها، معلمان ایران، مهندسان ایران، پزشکان ایران، دفتر تحکیم وحدت ) با مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ، جمع نیروهای خط امام (ره) و تشکل هایی از این دست، با خود تجربه می کردند تا اینکه پس از دوم خرداد ظهور گفتمان اصلاح طلب احزاب و گردهمایی سیاسی جدیدی چون حزب کارگران سازندگی، جبهه مشارکت ایران اسلامی ، حزب همبستگی ایران اسلامی ، حزب اعتماد ملی و برخی از گروههای نو پدید به جرگه اصلاح طلبی پیوستند و در این هشت سال به کنش سیاسی و اجتماعی اقدام کردند.

 این گروهها در مرکز تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات سازمان یافته بودند و مسیر هدایت کنترل و برنامه ریزی  سیاسی جریان دوم خرداد را در قالب فعالیت های سیاسی و آماده سازی به رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، شوراها، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری را به دست می گرفتند.

 پس از کنار رفتن اصلاح طلبان از ساختار قدرت و انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و همینطور از دست دادن اکثریت مجلس در ادوار هفتم ، هشتم و نهم، اینک اصلاح طلبان با بازگشت دوباره به ساختار قدرت به خصوص پس از انتخابات سال 92  و قرار گرفتن تعدادی از اصلاح طلبان در مناصب و مسئولیت های اجرایی نوید بخش حرکتی بود که می توانست جان تازه ای را به شریان حیاتی اصلاح طلبان ببخشد.

 این اتفاق و اجماع در آستانه انتخابات پس از پیروزی به شکاف و گسست و انقطاع در بدنه اصلاحات منجر شد که در این میان ، وضعیت اصلاح طلبان مازندران بغرنج تر است.

 با وجود تذکرات و نصایع مشفقانه رسانه ها و فعالان سیاسی مبنی بر شکل گیری شورای هماهنگی راهبردی اصلاح طلبان با ترکیبی کاملا معنادار و با پشتوانه اکثریت قابل توجه اصلاح طلبان این اجماع صورت نگرفت و مدیریت  استان که به لحاظ فکری و سیاسی تعلقی به جریان اصلاح طلب ندارد در روند عزل و نصب ها ، تحت تاثیر لابی ها و فشارها و توصیه های گروه هایی از اصلاح طلبان شد که صدای شان بلندتر بود.

 حاشیه های به وجود آمده در همایش برگزار شده با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور و اعتراض شدید به تغییر نکردن فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی و دعوت از برخی چهره های منسوب به دولت گذشته و روی سن آوردن، همه حکایت از بی سازمانی اصلاح طلبان دارد و خطاب استاندار با این عنوان «شما اصلاح طلبان» نیز نشان می دهد که استاندار مجموعه تیم تصمیم گیری استانداری خود را از این ماجرا ها کنار کشیده است و تنها نظاره گر است.

چناچه اصلاح طلبا مازندران یکپارچه و یکصدا شوند راحت تر می توانند به اهداف خودشان برسند و زودتر از اینها نگرانی و دغدغه هایشان در ماجرای عزل و نصب ها به خصوص تغییر فرمانداران و مدیران کل و برخی از روسای دستگاهها و سازمان های دولتی بر طرف می شود. چه در غیر این صورت، قدرت دوستان برای حفظ و ماندگاری خویش در قالب مدیر مادامی می توانند از نردبان این جماعت غافل و متاسفانه ملعبه استفاده کنند و فرجام کار به سمت و سوی بی اعتمادی و بی اعتباری اصلاح طلبان و بدنه اجتماعی آن در استان مازندران شود. آرمان اصلاح طلبی در مازندران نیازمند به شکل گیری سازمان مستحکم و بنیادین است.


  • دوشنبه 3 شهريور 1393-1:22

    یک عده آدم شلوغ کن و فرصت طلب که حتی در ساری هم در اقلیت هستند؛ مانع تشکل سازمان یافته می شوند. این عده از تشکل و رای گیری هم هراس دارند چون انتخاب نمی شوند.لگوی شکل گیری اصلاح طلبان بابل الگوی موفقی است.

    • جامعه مان را بشناسیم !پاسخ به این دیدگاه 3 0
      يکشنبه 2 شهريور 1393-11:0

      این که جمع شوند و متحد و متفق شوند تا موفق شوند حرف ساده و در عین حال تکراری است . آقا بیا و بشکاف که چرا چنین نمیشود ؟ نگو که همه بی عقلند ببین مشکل در کجااست ؟ چه چیزی ما را با بقیه متفاوت می کند ؟ امیدوارم با این حرف دنبال گناهکار و مقصر نباشی ! چرا که آسان ترین کار این و آن را مقصر شمردن است و فقط خود را بی گناه دانستن ، اگر چنین است اشتباه رفته ای !

      • يکشنبه 2 شهريور 1393-10:52

        آقای برزگر از افتخارات اصحاب قلم استان هستند
        بی اخلاقی نکنید
        ممکن است به ایشان هم مثل خیلی ها انتقادی وارد باشد
        اما کسی نمی تواند منکر قلم ایشان بشود

        • يکشنبه 2 شهريور 1393-10:17

          پیرو مقاله دوست ارجمند جناب آقای برزگر در مطلب معضل بی سازمانی که پیشتر نیز با همین غلظت از دغدغه و نگرانی با موضوع آرمان بی سازمان به قلم آقای دکتر کریمی مله به خاطر سپردیم که با بهره مندی از مطالب دو بزرگوار ذکر مواردی بسیار مجمل آن را ضروری دانستم آنچه امروز کشور و از جمله مازندران را در اردوگاهای سیاسی اصلاح طلبان و اصول گرایان می رنجاند خلاء تئوریک و تبین استراتژی این دو گفتمان است با نگاه از دور همه هیبت و گسترش نفوذ در توده ها و سر در گمی مفرط این نیروی عظیم کاملاَ مشهود است قبل از رسیدن به سازمان باید به این سوال جواب دهیم که چرا این دو گفتمان به انسجام وقوام لازم به مثابه یک سرمایه اجتماعی قابل اعتماد لازم نرسیده اند که توده های فو ق العاده قدرتمند و لی سرگردان را در یک زنجیره مستحکم گرد آورد حقیقت اینکه کشور و شهری آباد و مترقی که مردم آن از همه موهبتهای مادی و معنوی بر خوردار گردند آرمان سازمانی ما خواهد بود در این صورت شرط لازم وتنها شرط لازم در این شرایط از مملکت ما رسیدن به عیار صد در صد خالص توسعه سیاسی است در راستا شناسائی و تربیت سرمایه های سیاسی که امروزه تمامی تصمیات در حوزه سیاسی اتخاذ می شود یک فاکتور کاملاَ استراتژیک و حیاتی است چرا که امروز شهری آباد تر است که بتواند از نمایندگان سیاسی و قوی استاندار سیاسی و قوی و فرماندار و مدیران سیاسی و قوی برخوردار باشد ( سیاسی به معنی برخوردار از دانش و هوش و اعتماد و استراتژی )چنانچه کشور و به تبعه آن شهر از نیروهای تربیت شده باشگاهای سیاسی (احزاب )بهره مند گردند می توان به آینده سازمانی امیدوار بود باشگاهی که از بدنه تام و تمام اجتماع که خود آبستن اندیشه تکامل یافته عقل جمعی است در نهاد های مدنی و در گستره کل جامعه متولد خواهد شد , رشد خواهد کرد و به سازمان تبدیل خواهد شد بدون تقویت نهادهای مدنی هیچ سازمان ریشه داری ظهور نخواهد کرد و هزینه کردن در جائی غیر از نهاد های مدنی تنهاتکیه بر باد است و بس . بایدتلاش گردد متولیان مومن و معتقدنهاد مدنی برای هر گفتمانی که سودای رسیدن به سازمان را دارد تربیت نمود تا میوه های این شجره طیبه گوارای ملت ایران گردد وبا رفع این خلاء و تبیین استراتژی سازمانی دستیابی به موهبتهای مادی و معنوی و با شهد رسین به شادی و آزادی کام ملت ایران شیرین گردد انشاالله

          • يکشنبه 2 شهريور 1393-7:57

            هچی ملت همی تی کلا عشق مقاله بینه اسا اتا جایزه هم بوردنه مگه ول کنه هر روز ونه مقاله هادن آقا بین وره اتا پست هادین شاید ول هاکرده

            • يکشنبه 2 شهريور 1393-7:45

              مشكلشان سهم خواهي ويارگيريه يكسال گذشت دريغ از طرح وكار فقط وفقط دنبال ميزهستند


              ©2013 APG.ir