تعداد بازدید: 3779

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 3 شهريور 1393-20:5

مرثیه ای برای شیر/چمنی: دخالت در کار شیر جایز نیست

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران: صنعت شیر، رقابتی‌ترین صنعت کشور است و وقتی یک صنعت رقابتی می‌شود، تا این اندازه دخالت در آن جایز نیست/2.2 میلیون نفر از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند/ اگر پالم سم دارد چرا به ازای هر ایرانی 10 کیلو با ارز دولتی وارد می‌شود؟


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: حسین چمنی در نشست خبری در هتل نوید ساری، اظهار داشت: در قرآن اشاره شده که فقط شیر می‌تواند جای آب و غذا را بگیرد.

وی با بیان اینکه از منظر دینی، جایگاه شیر روشن است، ادامه داد: 15 قرن است که پیام‌های حکمت‌آموز درباره شیر را در کنارمان داشتیم اما بی‌توجهی کردیم.

*اتفاقات خطرناک در اثر پایین بودن سرانه مصرف شیر

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه بحث شیر، موضوع اقتصادی نیست، افزود: شیر بحث ملی است و پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور باعث شده اتفاقات خطرناکی رخ دهد. چمنی خاطرنشان کرد: ما به هر دلیلی نباید شیر را از سبد غذایی خانوار کسر کنیم و گاهی سیاست‎ها به گونه‌ای بوده که باعث حذف شیر از سبد غذایی خانوار شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید شیر خام کشور8 میلیون تن است و آمارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، گفت: با قیمت لیتری 1500 تومان، گردش مالی 24هزار میلیارد تومانی دارد و حدود 12درصد ارزش نفت صادرات سالانه کشور است.

چمنی افزود: ارزش فرصت‌های شغلی این صنعت بالغ بر یکصد میلیارد تومان است و 95 درصد سرمایه‌گذاری در این بخش توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تا سال 75 یکی از واردکننده‌های کره، شیر خشک و پنیر بودیم، تصریح کرد: 4.5 میلیارد دلار در سال‌های جنگ صرف واردات صنایع لبنی شد.

چمنی ادامه داد: 2 سال است که صنایع لبنی کشور، بالاترین صادرات را در کشور دارند و به صادرات 700 میلیون دلاری رسیدیم و تنها صنعتی هستیم که موازنه مثبت تجاری داریم.

*کاهش مصرف شیر و افزایش مصرف قند

این مسئول یادآور شد: در 75 شهر کشور حدود 1070 برند فعال موجود است و صنعت شیر، رقابتی‌ترین صنعت کشور است و وقتی یک صنعت رقابتی می‌شود، تا این اندازه دخالت در آن جایز نیست.

وی با بیان اینکه سیاست‌های ما در سال‌های گذشته متناسب با صنایع شیر نبوده است، ادامه داد: طبق آمار وزارت بهداشت هر ایرانی روزانه 190 گرم لبنیات استفاده می‌کند.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران افزود: سرانه مصرف کشور حدود 70 کیلو گرم است و در کشورهای توسعه یافته کف مصرف بالغ بر 280 کیلوگرم و کشورهایی مثل سوئد و نروژو ... بالغ بر 500 کیلو سرانه مصرف لبنیات دارند.

چمنی با اشاره به سقوط مصرف 42درصدی شیر در کشور، گفت: شکر، چای، قند و نان اضافه مصرف داشته که به زیان سلامت مردم است.

2.2 میلیون ایرانی پوکی استخوان دارند

وی ادامه داد: 2.2 میلیون نفر از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند.

چمنی با بیان اینکه در سال 80 حدود 15 درصد از جمعیت کشور دچار پوکی استخوان بودند، اظهار داشت: در سال 90 جمعیت 15 درصدی دچار پوکی استخوان به 34 درصد افزایش یافته است.

وی یادآورشد: اگر سبک فعلی تغذیه ادامه پیدا کند در سال 1429 به جای 2.2 میلیون نفر، 5.6 میلیون نفر افرادی خواهیم داشت که دچار عارضه پوکی استخوان هستند.

سالمندان ما 20 سال زودتر پیر می‌شوند

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه سالمندان کشور ما 20 سال زودتر از سالمندان کشورهای توسعه یافته زمین‌گیر می‌شوند، افزود: در 35 سال آینده در کشور با مشکل پیری مواجه هستیم و مسئله پیری هم متفاوت از سالمندی است.

وی اظهار داشت: سیاست‌های ما بیمارمحور است.

چمنی با بیان اینکه پایه‌های سلامت کشور باید تقویت شود، گفت: این مسئله در سیاست‌ها کم دیده می‌شود، این نگرش بیمارمحور باید به نگاه سلامت‌محور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه امنیت سیاسی ما مستقیم در گرو امنیت غذایی ما است، ادامه داد: سیاست‌ها علیه مصرف شیر قرار گرفته است و در اجرای قانون هدفمندی، با شیر مانند نفت و گازوئیل برخورد شد.

*مرثیه‌ای برای شیر

چمنی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مرثیه‌ای برای شیر خواندند که ابتدا از مواد نگهدارنده شروع شد، تصریح کرد: بعد جریان وایتکس در شیر به وجود آمد و در هیچ خانه و رسانه‌ای نبود که به این مسئله نپردازند.

وی با اشاره به اینکه در بحث قانون هدفمندی، ما متهم به کم فروشی لبنیات شدیم، افزود: موضوع اخیر روغن پالم هم که تیر خلاص بر صنایع لبنی کشور بود.

*روغن پالم یا روغن سوخته

چمنی یادآور شد: روغن پالم به گونه‌ای مطرح شد که انگار روغن سوخته ماشین در شیر می‌ریختیم.

وی با بیان اینکه پالم یکی از روغن‌های گیاهی است، اظهار داشت: پنج نوع روغن پالم وارد کشور می‌شود، من متخصص روغن پالم نیستم اما به دلیل مسائل به وجود آمده مجبور به مطالعه در این زمینه شدم.

چمنی با اشاره به اینکه سهم نخست روغن نباتی در 40 سال اخیر در دست آمریکا بوده است، گفت: 39 درصد روغن نباتی دنیا اکنون در دست دو کشور آسیای جنوب شرقی است که از روغن پالم است.

*به ازای هر ایرانی 10 کیلو روغن پالم وارد شد

وی با بیان اینکه سال گذشته 1.4 میلیون تن روغن نباتی وارد کشور شده که 760 هزار تن روغن پالم بوده است، خاطرنشان کرد: به ازای هر ایرانی 10 کیلوگرم پالم وارد شده و روغن جزو کالاهای اساسی است که ارز دولتی می‌گیرد و با مجوز وزارت بهداشت وارد می‌شود.

چمنی ادامه داد: اگر پالم سم دارد چرا به ازای هر ایرانی 10 کیلو با ارز دولتی وارد می‌شود و امسال هم به ازای هر ایرانی هفت کیلوگرم روغن پالم وارد می‌شود و چرا جلوی واردات پالم را نمی‌گیرند؟

وی خاطرنشان کرد: 70 درصد از روغن سرخ‌کردنی هم باید روغن پالم باشد که بتواند فعل و انفعالات را انجام دهد.

چمنی با اشاره به اینکه بخش خبری 20:30 مصاحبه من را پخش نکرد، افزود: رسانه تیغ دولبه است و باید در اطلاع‌رسانی، همه بخش‌ها را درنظر بگیرند.

*مردم از چاله پالم به چاه تب مالت هدایت شدند

وی درباره نتایج اظهارنظر نسنجیده درباره لبنیات، گفت: اعتماد عمومی مردم به صنعت شیر خدشه‌دار شد، اعتماد عمومی نسبت به کارکرد دستگاه‌های نظارتی هم با این اظهارنظرها کاهش یافته است و سرانه مصرف شیر هم به طور کلی کم شد و مردم به سمت مصرف شیرهای فله‌ای رفتند و از چاله پالم به چاه تب مالت هدایت شدند.

  چمنی یادآور شد: دو کشور همسایه، اعلام کردند که دیگر محصولات لبنی ما را مصرف نمی‌کنند، دشمنان ما مثل عربستان و امارات حاضر بودند میلیاردی هزینه کنند تا ایران را از بازار عراق حذف کنند و هدف آنها، به دلایل سیاسی بود، در کشور ما با یک جمله، مشکل دشمنان ما را حل کردند و ایران از بازار عراق حذف شد.


  • سوادکوهی کیجاپاسخ به این دیدگاه
    سه شنبه 4 شهريور 1393-12:26

    در الوده بودن مواد غذایی و عدم نظارت درست هیچ جای شکی نیست که ناشی میشد از انواع تحریم ها و مشکلات که بهانه ای شد برای یه عده سود جو بی مروت تا با صادرات محصولات درجه یک و مرغوب مثلا ارز وارد کشور کنن و از طرفی هرچی ات و اشغاله وارد کنن و به خورد مردم خودشونون بدن. از کدوم صنعت صحبت می کنید صنعتی که جان مصرف کننده- سلامتی مصرف کننده براش پشیزی ارزش نداره و فقط پول و پوله که براش مهمه حتی حاضر نیستن این صاحبان به اصطلاح صنعت مالیات های خودشونو پرداخت کنن و به شکلهای کثیفی از زیر بار این مسئله فرار می کنن ولی خوب بلدن با دادن پول هر سال برای خودشون لوح های تقدیر کشکی بخرن. مردم که کر و گنگ و کور نیستن موضوع وایتکس و بتادین در شیرهای تاریخ دارو پاکتی کاملا درسته و من از یکی از دوستان دامپزشکم فهمیدم چه پروسه های غیر بهداشتی داره شیر بیچاره از همون بدو تولدش و دوشیدن تا بتادین و وایتکس !!!که چه انفاقی برای ماستای از تاریخ گذشته میوفته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ که همه اونا دوباره با اضافه کردن یه سری مواد دوباره به چرخه مصرف کننده بیچاره بر می گردن و تبدیل میشن به ماست موسیرای خوشمزه!!!! ماست میوه ای های انچنانی !!!! چرا فکر می کنید مردم گاگولن؟؟؟؟؟؟؟؟کی گندی این اشغالا رو با اضافه کردن شکر به کام مردم میده تا همشون فشار خونو دیابت بگیرن!!!!و اون ازون طرف سود چند برابری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کارخونه داری که به سلامت بچه های ایرانی توجه نداره یه خائنه و کثیف تر از یه دشمن خارجیه یه ادم فروش خاموشه یه ادم کشه حرفه ایه . دنیا خیلی وقته به سمت محصولات ارگانیک رفته جالبه کشور عزیزم در زمینه تولید ارگانیک سرامده ولی برای کیا؟؟؟؟؟؟؟؟ برای شیوخ عرب !!!! تا بهتر گوشت ترد بره های لذیذ - شیر و خامه های نابشو- عسلای خوش عطر کوهاشو بخورن فربه تر بشن- تا بهتر بتونن دست به دست دشمنای دین و کشور بدن! از اون طرف صادرات چی های عزیز کوشت خر و الاغ -روغن پالم و شکر زنبوری رو نصیب ملت خودشون می کنن برنجای ناب دسترنج کشاورز عزیزرو میبرن به جاش صنعت دار ما؟؟؟ لطف می کنه برنج هندی سمی میده به خورد مردمش از چی و از کدوم صادرات صحبت می کنی اونچه که صادر می کنید جان و خون این ملته!!!! افرین باید گفت به این صادراتچی ها!!!!!! صادرات بد نیست ولی اصولی داره که اگه تو مکتب خونه یاد نگرفتید اگه مسلمونید اگه اصلا انسانید باید بهش الزام داشته باشد که مهمترینش اینه که اول مردم خودمون بهره مند شن و مازادش حالا با یکی دو درجه بهبود کیفیت صادر شن نه با یک اختلاف زمین تا اسمونی!!!!!! صادرات ها ی اینچنینی نه تنها جای پز دادن نداره که جای بسی شرمساریست چراغی که به خانه رواست حتی به مسجد حرامه . صاحب صنعتا یا بهتر بگم صادرات چی های ما با این روند دارن نسل ایرانی رو در فردایی نه چندان دوربه افرادی ضعیف- ناتوان- بیمار - رنجور -کم هوش -بی ریخت و افسره تبدیل می کنن چه چیز از این برای دشمنان یه ملت بهتره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! نسلی لاجون و لا خون!
    صاحب صنعتی که غیرت نداره شعور و احساس مسئولیت در درجه اول به مردمش نداره فقط یه صادرات چی طماعه و چطور میشه سکوت کرد و دخالت نکرد دخالت در چرخه های مالی یا صادرات واردات- دامنه های رقابتی بله نسبتا نباید باشه ولی در چگونگی پروسه تولید و بهره مندی اون از استانداردهای لازم نه تنها اکنون که همیشه و هرلحظه باید صورت بگیره حالا تو کشورای پیشرفته شعور تولید کننده اونقدر بالاست که فقط به درامد فکر نکنه به سلامت هم فکر کنه و البته مصرف کننده که فقط به شکم سیری فکر نکنه . شما هم شدید صنعت به اصطلاح خوردو که ماشین ساخته با یه نیش ترمز فرمون میره تو دله راننده در فلان کشور 4 میلیون به مردم خودش میده 20 میلیون!!!!!!!!!!!!!!!!!!! فقط شرم باد و شرم بر تو لیدکنندگانی که در درجه اول مردم خودشونو دوست ندارن شرم باد. در صنعت شیر که اصلا به صنعته توهین میشه زشت ترین کار اینه که اتفاقا بدترین محصولات شیری در کام بچه های بی زبون ریخته میشه!!!!!!! چون اون بندگان خدا زبون ندارن که بگن این چیه یا بدونن طعم اصلیش چیه و تازه زور میشن بخور که برات خوبه . اخ بیچاره بچه .. همین امروز چند تا پاکتیشو باز کنید در جا تف می کنید( با عذر خواهی از محضر خوانندگان عزیز)!!!!! شیر کاکائو ها که اصلا ابرویی نمیذاره برای این صنعتتتتتتتتون!!!!! در محصولات شیری فقط یکی دو موردن که سم به خورد مردم نمیدن یا لااقل خیلی کم میدن میدونم نباید نام ببرم ولی چون فکر می کنم گاهی لازمه میگم دامداران و پاژن اونم کم چرب و نه پاکتی مدت دارشون و در ماست و پنیر فقط چوپان نسبتا سالمه. تازه اینکه غذای دام های تولید کننده همین محصولاتم چیه که دیگه جای خیلی حرفا و اتفاقا دخالت داره بگذریم و الا به جایی می رسیم که به غذا خوردن وسواس میگیریم . اگاهی بخشی در زمینه غذا سبب میشه مصرف کننده هوشیارانه عمل کنه و خودش بره به سمت محصولات تازه و سالم و با وسواس بیشتری غذای خودش و خانوادشو تهیه کنه و اینطوری به مرور علاقه به محصولات بی کیفیت کمتر و در نتیجه تولید کننده به این شعور زورکی خواهد رسید که برای فروش بهتر سطح کیفی محصولش باید ارتقا پیدا کنه . در سالهای اخیر با سه برابر شدن دلار تمام تولید کننده ها بازار داخلی رو رها کردن و برای رسیدن به دریای پول از خیلی چیزا گذشتن- از قران نام بردید در قران به تجسم اعمال خیلی اشاره شده خیلی فکر می کردم که تجسم اعمال یعنی چی وقتی فهمیدم دیگه دنیا رو خیلی ساده نمی بینم دیگه نفس نفس زدن یه برگ رو می فهمم و می بینم تجسم عمل خوراندن غذاهای ناسالم به مردم می دونید چیه؟: مثل پا گذاشتن روی شکم یه زن حامله اس مثل خفه کردن یه نوزاد شیش ماه اس !! منزجر کننده اس نه؟؟؟ رسیدن به یه نتیجه راهها و ابزار های مختلفی داره بعضیاش سریعه و اشکار و بعضیاش کنده و پنهان شیطان می دونه دومیش تو ما ادما خیلی کاربردی تره. خدایا شکرت که من یه ادم معمولیم و الا چه جوری میخواستم جواب کارامو بدم. شکرت خدا چقدر دوستم داشتی و داری. به امید اون روزی که هممون همدیگه رو دوست داشته باشیم و بدونیم داریم هرلحظه تو هوای بازدم همدیگه نفس میکشیم پس سعی کنیم هوای همو داشته باشیم.

    • رد پای گم شده !!پاسخ به این دیدگاه 1 1
      سه شنبه 4 شهريور 1393-8:27

      در ماجرای روغن نباتی پالم همه ماجرا به بهداشت و استاندارد و نظارت مواد غذایی ارتباط دارد . اگر نقصی هست در گام اول، همه نکوهش ها باید متوجه این تشکیلات عریض و طویل گردد . خنده دار این است که وزیر مسئول به جای نکوهش دستگاه های نظارت که ابواب جمعی خود ایشان است با رد گم کردن ، به صنعت نیمه جان مواد غذایی حمله می کند . چه کسی می تواند مصرف طولانی نان بسیار نامرغوب چند سال پیش با آرد پوسیده در مازندران را فراموش کند ؟ چرا آقای وزیر مشکل شیوع غیر عادی سرطان دستگاه گوارش در مازندران را دنبال نمی کند ؟

      • عبيد مازنيپاسخ به این دیدگاه 1 0
        سه شنبه 4 شهريور 1393-8:50

        عبيد زاكاني اين پديده كمياب هزل گوي ايران رساله اي دارد در هجو دروغ و سياست بازي. اگر ان بزرگوار امروز زنده بود لابد دست به قلم مي برد و داد اين مردم را از مسئولين بي مسئوليت مي گرفت. واقعيت اين است انگار هيج مرجعي مسئول اين ندانم كاري ها- از روغن و شكر ناسالم تا آرد كپك زده تا ماشينهاي غير استاندارد و جاده هاي مرگ -نيست. اما در پاسخ به اظهار عجيب اين متولي شير بايد گفت كه اگر شير فله را به خوبي بجوشانند و اصول اولية بهداشتي را رعايت كنند، تب مالتي وجود نخواهد داشت. من خودم خانوده هاي زيادي را مي شناسم كه بعد از شايعة وايتكسي بودن (يا هر زهره ما ديگر) شيرهاي پاستويرزه به مصرف شير فله روي آوردند. البته بدون اين كه به چاه بيافتند. اين آقا حق دارد كه در وهلة اول نگران منافع صنف خود باشد. اما مردم و مصرف كنندگان هم حق دارند كه بدانند كه تا 10 -20 سال گذشته شير كارخانه اي وجود نداشت و اين را هم بدانيم كه استفاده از لبنيات تنها به مصرف شير محدود نمي شود، فراوردهاي ديگر مانند ماست و پنير و كشك و ... را هم شامل مي شود. و نكته آخر اينكه ايرانيان جزو آندسته از جوامعي هستند كه براي قرنها از محصولات لبني مختلف به بهترين شكل استفاده مي كردند و بيماري تب مالت بيماري رايج در ميان ايرانيان نبود و اگر هم بود كمياب بود. لذ آقايان! از تب مالت سروسن يا لولو خورخوره نسازيد.


      ©2013 APG.ir