تعداد بازدید: 3296

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 12 شهريور 1393-22:46

مدیرکل تعاون، کا و رفاه اجتماعی مازندران:

هنوز به اين باور نرسيديم كه همه با هم كار كنيم

علی بابایی کارنامی: بنده مدير كل كارگر نيستم، همان طوري كه مديركل كارفرما نيستم/چرا عده اي با حرف هاي پوپوليستي قصد دارند بين كارگر و كارفرما نزاع ايجاد كنند/ تنها مديركلي هستم كه از متن مردم، بالا آمدم.


 

مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: عصر امروز نشست خبري مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي مازندران با محوريت تشريح برنامه هاي هفته تعاون برگزار شد.

علي بابايي كارنامي در اين نشست با بيان اينكه طبق آمار تعداد 12 هزار و 607 تعاوني در استان در حال فعاليت است، افزود: سه هزار و 670 تعاوني غيرفعال داريم كه از ادامه فعاليت با عنوان تعاوني خارج شده اند.

وي گفت: دو هزار و 150 تعاوني نيمه فعال هم وجود دارد كه با تدابير اتخاذ شده به زودي به جمع تعاوني هاي فعال اضافه خواهند شد.

بابايي به دو هزار و 531 تعاوني در دست اجرا در اداره هاي تعاون سطح استان اشاره كرد و گفت: چهار هزار و 256 تعاوني فعال دائمي هم داريم كه در سه بخش خدمات، كشاورزي و صنعت مشغول فعاليت هستند.

وي از 1500 ميليارد تومان سرمايه گذاري در بخش تعاون خبر داد و گفت: در پنج ماهه اول امسال 93 تعاوني با هزار و 62 نفر عضو در گرايش های مختلف تشكيل شده است.

در ادامه هر يك از خبرنگاران سوال خود را مطرح كردند.

*هنوز اعتمادي به بخش تعاون وجود ندارد

بابايي كارنامي در پاسخ به سوال خبرنگار هفته نامه كاير در خصوص نرسيدن به سهم 25 درصد تعاون در اقتصاد ملي و نحوه ارزيابي چشم انداز برنامه هاي اين اداره در استان، اظهار داشت: در پايان برنامه پنجم توسعه به اين آمار نخواهيم رسيد.

وي رقم مشاركت تعاون در اقتصاد ملي در كشور را پنج درصد و در مازندران هفت درصد اعلام كرد و اظهار داشت: متاسفانه هنوز اعتمادي به بخش تعاون مطابق آنچه كه رهبري نظام عنوان داشته اند، وجود ندارد.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه برنامه چشم انداز در مازندران را مثبت ارزيابي نمي كنم، افزود: فهم درست بين كار، تعاون و رفاه و همچنين درك متقابل اين موارد در جامعه وجود ندارد.

بابايي كارنامي رقم صادرات تعاوني ها در سال گذشته را 50 ميليون دلار اعلام كرد و ابراز داشت: اين رقم بايد امسال به 200 ميليون دلار تا پايان سال برسد.

*هنوز به اين باور نرسيديم كه همه با هم كار كنيم

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي در پاسخ به سوال خبرنگار مازندنومه در خصوص مشكل اصلي تعاوني ها در سطح استان ، نحوه پشتيباني دولت در لايحه حمايتي خروج از ركورد از تعاوني ها و همچنين در خصوص وضعيت مجتمع هاي كارگري در استان اظهار داشت: مشكلات استان نيز خارج از مشكلات كشور در حوطه تعاون نيست.

وي با بيان اينكه هنوز به اين باور نرسيديم كه همه با هم كار كنيم افزود: ما حتي در حوزه سياسي با هم مشكل داريم چه رسد به حوزه اقتصادي كه بايد شفاف سازي در معاملات، شناخت قوانين و تعامل با هم به شكل بسيار ويژه اي صورت پذيرد.

بابايي كارنامي به نبود شناخت شركت هاي تعاوني با قوانين اقتصادي اشاره كرد و گفت: بيشتر تعاون گران كشور و استان، مردم هستند كه از بين خود هيات مديره و مديرعامل انتخاب مي كنند، در حالي كه با ادبيات اقتصادي آشنا نيستند.

وي ادامه داد: قانون فضا را براي سرمايه گذاري و مشاركت مردم آماده مي كند كه البته ما در حال گذر از مرحله ترويج و آموزش تعاوني ها در كشور هستيم و البته آسيب شناسي هاي لازم نيز در اين خصوص انجام شده است.

قائم مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در مازندران به عدم شفافيت قانون هم اشاره كرد و ابراز داشت: مثلا در يك شركت تعاوني اگر فردي به ميزان اندك سرمايه اي داشته باشد، داراي يك حق راي است و اگر هم كسي بيش از يك ميليارد سرمايه در همان شركت تعاوني داشته باشد هم يك حق راي دارد.

وي ادامه داد: مشاركت و فعاليت هاي بخش تعاون توسط خود تشكل ها انجام مي شود كه متاسفانه قانونگذار نقش تعاون را كمرنگ ديده است.

بابايي كارنامي با بيان اينكه با تقديم لايحه حمايتي دولت به مجلس و موافقت لازم، بسياري از معضلات حوزه اقتصادي حل خواهد شد افزود: يكي از مهم ترين مشكلات هم در بخش تعاون، هم در بخش دولتي و هم در بخش خصوصي موضوع سرمايه در گردش است كه در اين لايحه با ارائه راهكارهايي از واحدهاي توليدي و تعاوني حمايت شده است.

وي با بيان اينكه همانطور كه شما اشاره كرديد بنده بارها در جلسات استانداري بر موضوع تكميل و ساخت مجتمع هاي رفاهي كارگري تاكيد كرده ام افزود:خوشبختانه از روزي كه دكتر ربيع فلاح سكان استانداري را به دست گرفته اند، حمايت خوبي از اين بخش شده است.

اين مسئول از اتمام پروژه مجتمع كارگري بهشهر در آينده نزديك خبر داد و گفت: فاز اول شهرستان بابل هم تكميل شده است و در ساري نيز مشكلاتي وجود دارد كه البته مطابق توافق با مديركل ورزش و جوانان استان، بناست كه اين مجتمع رفاهي به دهكده ورزشي در شمال كشور براي ورزش جامعه كارگري كشور تبديل شود.

وي به بهره برداري از مجتمع رفاهي آمل اشاره كرد و گفت: در قائمشهر نيز مجتمع كارگري هم در اختيار كارگران و هم تيم نساجي قائمشهر كه تيم برند جامعه كارگري است، قرار دارد.

بابايي همچنين به پيشرفت 20 درصدي مجموعه كارگري چالوس اشاره كرد و گفت: در تنكابن نيز پيشرفت 50 درصدي داريم كه امسال در دستور كار قرار دارد.

مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي مازندران به قدردانی از 31 تعاوني برتر كشور با حضور رئيس جمهور اشاره كرد و گفت: دو تعاوني قره برون ساري و تعاوني پروفيل داران ساري به عنوان تعاوني هاي برتر مازندران در اين مراسم تقدير خواهند شد.

*مديرعامل بانك ملي تصمیم بگیرد

وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر خارج شدن برخي از مجموعه هاي مسكن مهر از اهداف برنامه ريزي شده، ساخت اين واحدهاي ارزان قيمت مخصوصا در غرب استان اظهار داشت: متقاضياني كه از سالهاي ابتدايي در مسكن مهر ثبت نام كردند، نبايد صحنه را خالي كنند كه اگر اينكار را انجام دهند خيانت كرده اند.

بابايي كارنامي با بيان اينكه بالاخره هدف از ساخت اين مسكن ها بهره مندي اقشار كم درآمد از مسكن بوده است افزود: البته در موضوع تبديل شدن بعضي از مجموعه ها به خوش نشين ها، گزارشي براي استاندار و دادستاني استان ارسال شده است كه اگر به آمار و ارقام قطعي دست يابيم حتما با مسببان تخلف برخورد خواهيم كرد.

وي به تاسيس صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون در استان مازندران اشاره كرد و گفت: با تاسيس اين صندوق مشكل سرمايه در گردش بسياري از واحدها حل خواهد شد.

اين مسئول ادامه داد: اين صندوق با اعتبارسنجي سرمايه شركت تعاوني ها ضمانت آن شركت را براي تامين مواد اوليه و كالاي اوليه مورد نياز براي توليد خواهد كرد.

بابايي در خصوص مشكل كاگران نساجي مازندران نيز با بيان اينكه آنچه مرتبط با مديران استان بوده است انجام شده است افزود: آقاي همتي-مديرعامل بانك ملي-تصميم بگيرد كه اگر اين كار انجام شود هم زمين هاي نساجي و هم مشكلات كارگران نساجي مازندران حل خواهد شد.

*دولت ها به كارگران نرسيده اند.

با سوال خبرنگار روزنامه ايران درخصوص روابط كار و با ورود به مباحث روابط كارگر و كارفرما جلسه در موارد متعدد به حاشيه كشيده شد. فرازهای اصلی اظهارات بابایی کارنامي در اين بخش از نشست خبري به شرح زير است:

-تعداد مقرري بگيران بيكاري رو به كاهش است و اين نشان از بهبود شرايط دارد.

-نيروي كار داراي مهارت فوق ديپلم به پايين بسيار كم است، متاسفانه مدرك كارشناسي و بالاتر فراوان شده است و تطبيق بين فارغ التحطيلان و بازار كار وجود ندارد.

-بازار كار تابع عرضه و تقاضا است و بايد بين كارگر و كارفرما تعامل و فهم درستي ايجاد شود.

-قراردادها به دو صورت كتبي و شفاهي منعقد مي شود كه مدتش به دو طرف بستگي دارد. قرارداد به تنهايي قابل فسخ نيست، مگر مراجع ما تاييد كنند. روند طولاني است اما ما براي مدت بيكاري هم راي مي دهيم كه بايد پولش پرداخت شود. قرارداد يكماه و سه ماهه با كارگر مي بندند كه اگر توانستند ادامه دهند و اگر هم نتوانستند ادامه ندهند. البته پرونده هايي وجود داشت كه بسياري از كارگران بي دليل اخراج شده بودند اما با دخالت اداره كار برگشتند.

-اين موضوع مجددا مورد اعتراض خبرنگاران قرار گرفت كه بسياري از كارگران ماه به ماه امضا مي كنند، اما از ترس اخراج از كار به بازرس حرفي نمي زنند. بابايي كارنامي در اين خصوص نيز گفت: بنده مدير كل كارگر نيستم، همان طوري كه مديركل كارفرما نيستم بلكه كار بنده تنظيم روابط كار است. البته ضعفي متوجه خود ما نيز هست كه بازرسان و ناظران ما به اندازه كافي نيستند كه بروند و ببينند آيا قانون كار در واحدها رعايت مي شود يا خير. هيچ واحدي بيش از دو سال با كارگري بصورت يكماه يكماه قرارداد نبسته است چرا كه قانون اين اجازه را نمي دهد، اگر واحدي باشد ما بررسي مي كنيم يا كارگران به ما اطلاع دهند. اگر كارگري مراجعه كند و بگويد به زور بيش از سه ماه از ما امضا گرفته اند هم مي توانند به ما مراجعه كند و ما بررسي مي كنيم.

-بيش از 1200 واحد مسكن مهر مياركلا فاقد متقاضي و آورده است. چرا عده اي با حرف هاي پوپوليستي قصد دارند بين كارگر و كارفرما نزاع ايجاد كنند؟چه تفكريست كه در مملكت ما وجود دارد كه كارگر را در مقابل كارفرما قرار مي دهد؟ عده اي از مظلومیت كارگر و كارفرما مي خواند سوء استفاده كنند. اگر قرار به دعوا باشد بنده از همه هم تواناترم و هم سياسي تر.

-اعتقاد دارم دولت ها به كارگران نرسيده اند. در هيچ جاي دنيا سهم 23 درصد بيمه تامين اجتماعي را كارفرما پرداخت نمي كند و قانون بايد اصلاح شود. 25 هزار نفر كارگر شاغل در بخش سخت و زيان آور داريم كه با 20 سال سابقه بازنشسته خواهند شد.

-هر كارگري در هر واحدي دچار نقص عضو شود، كارفرما موظف است گزارش را به تامين اجتماعي بدهد و بازرس اداره كار براي بررسي خواهد رفت اما حتما بايد متقاضي شكايت كند تا روند ادامه يابد.

* به سربازي خود افتخار مي كنم.

سوال خبرنگار ديگري در خصوص تغيير رويكرد و اتخاذ مواضع محتلف سياسي بابايي كارنامي دوباره جلسه را به حاشيه برد.این خبرنگار پرسید: آيا تغيير مواضع و انتقادها به دولت گذشته با توجه به اينكه خود شما در آن دولت حضور داشته ايد، خودزني سياسي نيست؟

در پاسخ به اين سوال سرپرست خبرگزاري ايلنا و نماينده جامعه كارگري با بيان اينكه بنده از مديركل اجازه گرفتم كه پاسخ دهم، افزود: تعامل خوبي بين كارگر و كارفرما ايجاد شده است اما برخي قوانين دست و پاي همه را بسته است.

وي گفت: همه بايد نسبت به مسايل مطرح شده اشراف داشته باشند و چه خوب است كه همه خبرنگاران قبل از شركت در جلسه نسبت به موارد جلسه مطالعه كنند يا به سايت سازمان مربوطه سر بزنند.

این روزنامه نگار اظهار داشت: جامعه كارگري و كارفرمايي حمايت جدي از آقاي بابايي دارند، چرا كه به خود كار عشق مي ورزند و اعلام مي كنيم تا زماني كه وي از كار و قوانين كار حمايت مي كند ما هم از او حمايت مي كنيم.

بابايي كارنامي هم در واكنش به اين اظهارات گفت: بنده خود را در چارچوب نظام جمهوري اسلامي، يك سرباز مي دانم و به سربازي خود افتخار مي كنم. بارها اعلام كرده ام كه به مقام مافوق خود خيانت نمي كنم. در اين 26 ماه سه وزير عوض شده اند اما براي بنده آقاي شيخ الاسلام، آقاي عباسي و آقاي ربيعي به هيچ وجه تفاوتي ندارند و خيانت نمي كنم. همه ما كارمنديم. يكي از وي‍ژگي هاي كارمند خوب اين است كه مطيع محض مقام مافوق خود باشد.

وی با بیان این که چه تفكري در اين مملكت داريم اجرا مي كنيم كه بپرسيم زير دست آن وزير دارد چكار مي كند؟ كجا رفت؟ چكار مي كرد؟ افزود: بنده بارها عرض كردم تنها مديركلي هستم كه از متن مردم، بالا آمدم. مهم اين است كه بنده در جايي كه انتخاب شدم براي بخشداري، نائب ريس شواري بخش چهاردانگه بودم و راي اول چهار دانگه را داشتم . اولين رييس شوراي اسلامي شهرستان ساري بودم.

بابایی کارنامی با اشاره به این که امروز آقايان جهت کسب قدرت، براي رييس شدن در يك شورا با هم دعوا دارند، گفت: اگر تفكر مدنيت و مردم سالاري است، پس من مردم سالار بودم. جسارت و جوهره من از متن مردم و بين كارگران است. بنده كارگري بودم كه ده سال به عنوان كارگر در صنايع چوب و كاغذ فعاليت مي كردم، اما حاضر نشدم مدير آن بخش شوم .

این مسئول با بیان این که در دولت هاي مختلف از من دعوت به كار كردند، ادامه داد: همين الان صراحتا مي گويم هر دولتي تشخيص بدهد از من دعوت بكند و بگويد شما كارمند بشو، كارگر بشو، می شوم.

وی با اشاره به این که آن روزي كه فرماندار ساري نشدم، به من گفتند كجا مي روي، گفتم همان جايي كه مقام بالاتر تشخيص بدهد، دم در استانداري نگهبان بشوم يا بشوم مدير. ما براي نظام نبايد هزينه درست كنيم .

 


  • شنبه 15 شهريور 1393-1:56

    باباییم بلد نشست خبری بزاره؟

    • جمعه 14 شهريور 1393-23:16

      دست آقای بخشی سورکی درد نکند ، حداقل این حواشی را نوشت ... شما که سابقه بیشتری دارید کمی به همکارتان خبرنویسی یاد دهید ، بد نیست .الحق مردانگی کردید که بی طرفانه همه چیز زا نوشتید

      • جمعه 14 شهريور 1393-21:45

        " يكي از وي‍ژگي هاي كارمند خوب اين است كه مطيع محض مقام مافوق خود باشد"اگربه این گفته اقای بابایی فکر کنیم به راحتی مسایل کشور و استان قابل تحلیل است چرا اینهه اختلاس،پارتی بازی،رشوه ....در جامعه ترویج یافته است بر اساس قانون استخدامی کارمند تا زمانی موظف است از مافوق خود اطاعت کند که دستوری خلاف قانون از مدیر صادر نشود بنابراین اطاعت محض جایگاهیی ندارد جناب آقای بابایی وقتی شما خود را تابع محض مقام مافوق خود بدانید مشخص است در این نگاه مردم جایگاهی نخواهند داشت چه این مردم کارگر باشند چه کارفرما

        • پنجشنبه 13 شهريور 1393-17:17

          جناب آقای بابائی ،مدیر مردمی و به فکر کار و تلاش و رفع مشکلات در بخشهای مربوط به خود است ولی متاسفانه نیروی همفکر ایشان در اداره کم هستند . بزرگترین مشکل بخش تعاون خود ما درحوزه بخش تعاون هستیم .کسانی که فقط به فکر تخریب و زیرآب زنی و گرفتن نقطه ضعف دیگران هستند .کسانی که فقط به فکر منافع خود هستند جناب آقای بابائی بخش تعاون به شما اعتقاد و اعتماد دارد ولی بخش بزرگی از شرکتهای تعاونی به مجموعه تعاون شما نه !! چرا آقای ... در معاونت کار شما از دوره قبل تا کنون جابجا نشده ولی در معاونت تعاون هرروز یکی که تخصص این بخش را هم ندارند می آیند و میروند ،این در ارتباط گیری و در یک نظرسنجی کاملا مشخص میشود . خواهشمند است در چینش نیروهای خود شایستگی ،تجربه را در نظر بگیرید و نگذارید اسیر تصمیم گیری گروهی !!شوید.با نهایت تشکر از تلاش شما

          • پنجشنبه 13 شهريور 1393-11:32

            اقای بابایی مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی دولت احمدی نژاد وروحانی...لطفا به اسم مردم بازی سیاسی نکرده ورشوه سیاسی ندهید واعتماد ملت را با نظام خدشه دار نکنید

            • پنجشنبه 13 شهريور 1393-9:9

              بابایی خیلی از خود راضیه.
              همش از خودش تعریف می کنه.
              همش میگه من تنها مدیری هستم که از متن مردم بالا اومدم
              بی خیال تورو خدا


              ©2013 APG.ir