تعداد بازدید: 4295

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 16 شهريور 1393-21:33

افزایش 13 درصدی زایمان طبیعی/جان بابایی: شرایط بهتر شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران: طرح تحول سلامت در 23 بیمارستان استان اجرا می شود/مردم تخلفات را گزارش دهند/طرح پزشک خانواده اصلا مورد پسند من نیست.


مازندنومه؛ سرویس کلینیک، مینا محسن پور:  ظهر امروز در نشست خبری که در سالن قلم دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، دکتر قاسم جان بابایی – رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران – از اجرای طرح تحول سلامت در 23 بیمارستان استان خبرداد.

وی دلیل اجرای طرح تحول سلامت را کاهش هزینه های درمان و دریافت خدمات بهتر دارو و درمانی عنوان کرد و افزود: هدف، کاهش هزینه کمتر از 10 درصد بود که این میزان در مازندران 5/7 درصد هزینه است و در صورت دریافت فرم ارجاع پزشک خانواده توسط بیمار این کاهش هزینه به 5 درصد نیز می رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تهیه دارو و ملزومات پزشکی، اکنون به عهده بیمارستان است، تصریح کرد: تهیه ملزومات گران قیمت، مانند پروتز مغز و اعصاب و یا ارتوپدی ، ملزومات جراحی قلب باز و حتی شیمی درمانی به عهده بیمارستان است و اکنون نسبت به قبل، که میزان 35 درصد هزینه را بیمار تقبل می کرد، شرایط بهتری فراهم شده است.

جان بابایی با بیان اینکه خدمات خارج از بیمارستان، مانند سیتی اسکن را نیز بیمارستان عهده دار شده است، تاکید کرد: قبلا بار حمل بیمار برای انجام یک سری آزمایش ها از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر بر عهده خود بیمار بود که با اجرای طرح تحول سلامت این خدمت نیز به خدمات بیمارستان اضافه شده است.

*افزایش زایمان های طبیعی

این مسئول از افزایش 13 درصدی زایمان طبیعی در استان خبر داد و گفت: پیش بینی ما این بود که تا پایان سال جاری، افزایش 10 درصدی زایمان طبیعی را داشته باشیم که در پرتو اجرای طرح تحول سلامت به بیش از این میزان دست یافتیم.

جان بابایی از اقامت پزشکان متخصص در بیمارستان های شهرهای گلوگاه، زیراب و کلاردشت خبر داد و ابراز داشت: حضور پزشکان در شیفت عصر و شب از دیگر مشکلات ما بود که پس از اجرای طرح، در بیمارستان های درمانی ما پزشکان متخصص به صورت دائم حضور دارند و خدمت رسانی می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مردم همیشه از هتلینگ بیمارستان شاکی بوده اند، گفت: در راستای بهبود کیفی هتلینگ اقدام به رنگ آمیزی، تعمیر سرویس های بهداشتی و تعویض ملحفه وپتوها شده که در برخی بیمارستان ها این اقدامات به پایان رسیده است.

*بیمارستان های استان تجهیز می شوند

وی از راه اندازی چند کلینیک دیگر در استان خبر داد و افزود: علاوه بر 5 کلینیک موجود در استان در صدد راه اندازی کلینیک های دیگری با تعرفه 10 درصدی دولتی نیز هستیم که این تعرفه 10 درصدی در صورت داشتن نامه ارجاع پزشک خانواده محقق خواهد شد.

جان بابایی از تجهیز امکانات تشخیصی بیمارستان های استان در هفته دولت خبر داد و آن ها را این گونه برشمرد: راه اندازی دستگاه سیتی اسکن بیمارستان نکا و افزودن 12 تخت به تخت های این بیمارستان که نیاز 85 بیمار دیالیزی این شهر را مرتفع خواهد کرد، نوسازی دستگاه سیتی اسکن شهرستان چالوس، نوسازی دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان قلب فاطمه زهرا که جدیدترین مدل در نوع خود است که با هزینه 4 میلیاردی خریداری شده و 5000 آنژیویی را که در سال انجام می شود، جوابگوست.

وی از راه اندازی دستگاه های سیتی اسکن بیمارستان امام ساری، بیمارستان بوعلی ساری و بیمارستان زیراب در آینده نزدیک خبر داد و افزود: 5 دستگاه ماموگرافی دیجیتال نیز در شهرهای ساری، بهشهر، بابلسر، چالوس و آمل راه اندازی کرده ایم که با تعرفه دولتی به خانم های بالای 40 سال جهت غربالگری سرطان پستان خدمت رسانی خواهند کرد.

*طرح پزشک خانواده اصلا مورد پسند من نیست

جان بابایی در ادامه تصریح کرد: روند طرح پزشک خانواده اصلا مورد پسند بنده نیست، اما هر پروژه ای که آغاز می کنیم گرچه نکات مثبت و منفی به دنبال دارد، باید روندی طی کند که در حد امکان باعث آزار مردم نشود.

این مسئول ادامه داد: طرح پزشک خانواده اکنون که 11 ماه از آغازش می گذرد، در همان سطح نگه داشته شده است که فشاری بر مردم وارد نشود.

 وی افزود: طرح پزشک خانواده با هدف پیگیری های بهداشتی، درمانی و مشاوره ای اجرا شده است و تاکنون در حین انجام ویزیت های پایه این طرح، بیماران زیادی از بیماری خود مانند دیابت و فشار خون اطلاع پیدا کرده اند که از نقاط قوت این طرح است.

*بهورزان با کارت هدیه قدردانی می شوند

جان بابایی در ادامه گفت: از بزرگ ترین اتفاقات بعد از انقلاب طرح راه اندازی خانه های بهداشت در ایران است که در زمینه سلامت کشور گام موثری به شمار می آید و ریشه کن شدن بیماری های واگیر را مدیون خانه های بهداشت و همکاران بهورزمان هستیم.

وی با بیان اینکه در استان هزار و 110 خانه بهداشت داریم، افزود: تا بهمن ماه سال جاری 110 خانه بهداشت دیگر نیز با استاندارد بهتر و با هزینه بالغ بر 12 میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

جان بابایی با بیان اینکه سرانه بهورزان امسال 80 هزار تومان است و نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است، افزود: 2000 وصد نفر بهورز در خانه های بهداشت سراسر استان مشغول به کارند که در روز بهورز با کارت هدیه از زحمات ایشان قدردانی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به سامانه های 1490 و 1590، خاطر نشان کرد، این سامانه ها جهت ارائه اطلاعات دارویی و ثبت هرگونه شکایات پزشکی ودارویی مردم راه اندازی شده و توسط داروسازان استان پاسخگوی مردم است.

*مردم تخلفات را گزارش دهند

جان بابایی در پاسخ به سئوال مازندنومه مبنی بر این که آیا اختلاف قیمت دریافتی داروها از سوی داروخانه با آنچه بر روی دارو درج شده قانونی است؟ اظهار داشت: خیر، حتی در صورت افزایش قیمت دارو، داروخانه موظف است قیمت درج شده بر روی دارو را از بیمار دریافت کند.

وی تصریح کرد: مردم می توانند این گونه تخلفات را از طریق سامانه اعلام شده گزارش دهند تا با اعزام کارشناسان غذا و دارو با داروخانه های خاطی برخورد شود.


  • داروساز مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
    سه شنبه 18 شهريور 1393-19:16

    متاسفانه ایشان در زمینه ی قیمت دارو اطلاع درستی ندارد.داروخانه حق دارد داروهایی را که OTCهستند یعنی نیاز به نسخه ندارند رو با 15 درصد حق فنی تا سف 8000 ریال بفروشند. از طرفی با توجه به این که قیمت داروها در طول سال 1 یا 2 بار افزایش پیدا می کند و برچسب داروها یا جعبه ی آن از قبل تهیه و چسبانده می شود پس طبیعی ست که قیمت جدید دارو روی دارو نوشته نشده باشد. برای نمونه از دیروز قیمت شربت گایافنزین از 10000 ریال به14000 ریال تغییر پیدا کرده که روی شربت همون قیمت 10000 ریال نوشته شده.

    • دوشنبه 17 شهريور 1393-8:15

      آقای دکتر جان بابایی باید در مورد افزایش سرطان در مازندران پاسخگو باشد.
      چرا کاری انجام نمی دهند ؟؟؟؟؟؟؟

      • دوشنبه 17 شهريور 1393-12:50

        دکتر چیکار کنن مثلا؟؟؟؟

        • دوشنبه 17 شهريور 1393-10:2

          افزایش سرطان در استان به دکتر جان بابایی ربطی نداره.این اقلیم سرطان پروره و تقصیر کسی نیست دوست من.


        ©2013 APG.ir