تعداد بازدید: 4281

توصیه به دیگران 0

جمعه 21 شهريور 1393-21:4

هیچ کس مدافع سینما نیست

در مراسم روز ملی سینما در بابل مطرح شد: در بدو انقلاب 26 سینما درشهرهای مازندران وجود داشت که اکنون به 8 سینما رسیده است/در شان بابل نیست که از چهار سینمای فعال آن، سه سینما تعطیل باشد/ سینما روبه موت است.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: 21 شهریور -روزملی سینما- با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولان و علاقه مندان به هنر سینما در سینما آزادی بابل گرامی داشته شد.

در آغاز این مراسم داود لطیفی -رییس اسبق اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بابل و مولف کتاب سینما در مازندران- طی سخنان کوتاهی به تاریخچه ای از ورود سینما اشاره کرد و گفت: از زمانی که در سال 1895 اولین تصویر متحرک توسط برادران مولیر در گراندکافه پاریس نمایش داده شد، سینما متولد شد و در مدت کوتاهی پیشرفت های شگرفی را به خود دید.

وی افزود: در کشور ما نیز با ساخت اولین سالن سینما در سال 1291 در تهران، سینما به سرعت رشد کرد.

لطیفی ادامه داد: در ادوار گذشته بزرگداشت روز ملی سینما از کارگردانان، بازیگران وهنرپیشه ها ودیگر عوامل تولید فیلم سینما قدردانی می شد و کارگران سینما فراموش می شدند، حال آن که اگر بهترین فیلم سینمایی ساخته شود و جایی برای نمایش نداشته باشد، آن فیلم را کسی نمی بیند و زحمات دست اندر کاران فیلم دیده نمی شود.

این مستندساز تصریح کرد: اگریک فیلم خوب درسینمایی که دچار اشکال و نارسایی باشد، نمایش داده شود، مسلما ارزش های فیلم دیده نمی شود، بنابراین برای رسیدن به این مهم باید درچنین مناسبت هایی ازکارکنان سینما هم یاد شود.

لطیفی تاکید کرد: امروز به تنها سینمای بابل آمدیم تا به سهم خود از تلاش کارکنان این سینما تشکر کنیم.

وی با اشاره به فعالیت 26 سینما درشهرهای مازندران در بدو پیروزی انقلاب افزود: جای تاسف است که هم اکنون تنها 8 سینما در مازندران دایر هستند.

در ادامه نشست، امیر اولیایی -فعال فرهنگی وعضو دوره سوم شورای شهر بابل و مبتکر این مراسم- به تاریخچه فعالیت سینما آزادی بابل اشاره کرد و افزود: سینما آزادی در سال 1352توسط اقای محمد متوسلانی و زنده یادان رحیمی و زرندی تاسیس شد.

وی با بیان این که مردم بابل خاطرات خوبی از سینما دارند، یادآور شد: سینما به خصوص پس از پیروزی انقلاب نقش بسزایی در ارتقای فرهنگ کشور ایفا کرد و همان گونه که امام در بدو پیروزی انقلاب فرمودند که ما با سینما مخالف نیستیم، باید کمک کنیم سینماها همچنان سرپا بمانند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در شان بابل نیست که از چهار سینمای فعال آن، سه سینما تعطیل باشد، بنابراین باید کمک کنیم تا مشکلات موجود درسینما به حداقل برسد.

احمد منتظری -مدیر سینما آزادی بابل- که با بغض صحبت می کرد، گفت: هیچ کس مدافع سینما نیست و سینما روبه موت است.

وی افزود: ما با اجاره مغازه های اطراف، هزینه سینما را تامین می کنیم. مردم به سینما نمی آیند و در بسیاری از سانس ها تنها یک تماشاگر در سالن حضور دارد.

منتظری با بیان این که متاسفانه از سوی ادارات دولتی حمایت نمی شویم، تصریح کرد: شاید نتوانیم تا پایان سال سینما را فعال داشته باشیم.

در ادامه نشست مرمر فیروزپور -عضو شورای شهر بابل- نیز درسخنانی اقدامات انجام گرفته درحمایت از سینما را تشریح کرد و افزود: هرچند من در کمیسیون فرهنگی شورا نیستم، اما شورا این آمادگی را دارد تا مشکلات سینما را در ارتباط با شهرداری پیگیری و در حد مقررات حل کند.

در این برنامه سیدحسین حسینی نماینده گروه فرهنگی ورزشی باران، علیرضا شهیری رییس اسبق آموزش و پرورش بابل و دکتر اصغر بزرگی رییس دانشکده فنی و حرفه ای بابل نیز دیدگاه ها ونقطه نظرات خود را در مورد چگونگی برون رفت سینما از این وضعیت بیان کردند.

در پایان این مراسم نیز هدایایی به کارکنان سینما آزادی بابل اهدا شد.

 



    ©2013 APG.ir