تعداد بازدید: 3669

توصیه به دیگران 1

شنبه 19 مهر 1393-22:35

علیرضا یونسی:

هنر از انسان تجلی می یابد

معاون سیاسی، امنیتی استاندار مازندران: هنر، بررسی و خلق چیزهایی است که می تواند باشد اما نیست/ قوه خیال در آدمی یک قوه بهشتی است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مینا محسن پور: حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی ابراهیمی- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری شعر علوی- گفت:12 اثر در سیزدهمین جشنواره سراسری شعر علوی برگزیده شد که این آثار، از میان 40 اثر منتخب داوران به مرحله نهایی رسید.

وی تعداد کل آثار ارسالی را 3038 اثر عنوان کرد و افزود: تمامی آثار طی سه مرحله از سوی داوران مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

ابراهیمی با بیان اینکه در میان آثار برگزیده اشعار مازنی هم به چشم می خورند، ابراز داشت: 40 اثر منتخب، در قالب کتاب جشنواره گرداوری شده و در پایان مراسم از آن رونمایی خواهد شد.

* شعر، بردن ذهن در فضاهای توام با عشق است

  در ادامه نفر اول جشنواره -شعبان زلیکانی- در بخش شعر مازندرانی و نفر سوم -زهرا شعبانی- در بخش بزرگسالان-شعرهای خود را خواندند.

پس از شعرخوانی این دو برگزیده جشنواره، حجت الاسلام محمدرضا حشمتی- معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی- به سخنرانی پرداخت.

حشمتی در آغاز سخنانش از خلقت انسان و بنا نهادن هنر و زیبایی در وجود او گفت. وی با بیان اینکه همه انسان ها از موهبت خلق هنر و ابراز هنر برخوردار نیستند، افزود: شعر، بردن ذهن در فضاهای توام با عشق است.

معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ادامه داد: بسیاری از لطایف و حوادث را شاعران برای پرده برداری از اسرار آن ها با زبان شعر بیان می کنند و در واقع شاعر قالب ها را می شکند زوایای ناپیدا را بیان می کند.

وی با اشاره به قدمت دیرینه شعر، افزود: همه ملت ها در هنر شعر و شاعری اتفاق نظر دارند و آن را به رسمیت می شناسند.

حشمتی با بیان تفاوت شعر شاعران علوی با دیگر شعرها، گفت: شاعران این مجلس که مفتخر به مدح علی هستند جایگاه ویژه ای دارند وکسی که در راه علی شعر می گوید می خواهد ارادتش را به آن حضرت نشان دهد.

وی در پایان تصریح کرد: هیج زبانی بهتر از شعر شما قادر به بیان ارادت علی نیست.

* قوه خیال در آدمی یک قوه بهشتی است

پس از سخنرانی معاون وزیر، آرش پورعلیزاده -نفر دوم در بخش بزرگسالان- به خوانش شعر پرداخت.

در ادامه علیرضا یونسی-معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران- سخنانش را با بیان جلوه گری خداوند در وجود مخلوقات آغاز کرد.

این مسئول گفت: خداوند هستی را جلوه خودش قرار داده و آفرینش یک جلوه از جلوات خداوند و انسان هنر خداوند است.

وی با بیان اینکه هنر از انسان تجلی و بروز می یابد، ادامه داد: هنر که زبان جان انسان است باید به خدا وصل شود و این هنر و وصل هرچه پاک تر و زلال تر باشد ارزش و عظمت بیشتری می یابد و بهتر و بیشتر بر جان می نشیند.

معاون استاندار با اشاره به آیه شریفه ای که می فرماید هیچ موجودی جز انسان هنرمند آفریده نشده است، گفت: هنرمندانی موفق ترند که با نیایش و راز ونیاز، به پروردگار و عالم غیب وصل باشند.

یونسی با بیان اینکه خداوند نشئه ای از نفس رحمان خویش را در باطن انسان نهاده است، تصریح کرد: تا خداوند نخواهد زبان و چشم و گوش ما قادر به انجام کاری نخواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط صاف و خالص با خداوند، افزود: هنرمندان مظهر بدیع بودن پروردگار هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هنر، بررسی و خلق چیزهایی است که می تواند باشد اما نیست و این از دل و جان شما برمی خیزد و شما باید قدر خود و قدر وصل شدن به خدا را بدانید و این کلام خدا است که در قلم شما جاری می شود.

یونسی در پایان گفت: شعر از خیال انسان برمی انگیزد و قوه خیال در آدمی یک قوه بهشتی است.

معاون استاندار در پایان به خوانش سروده خویش در مدح حضرت علی(ع) پرداخت.

در انتهای مراسم از نفرات برگزیده قدردانی و از کتاب جشنواره رونمایی شد..


  • یک مازندرانیپاسخ به این دیدگاه
    سه شنبه 22 مهر 1393-9:59

    این جمعیت پرشور آمدند شعر بشنوند موسیقی گوش کنند . آقایان سخنران جان به لب کردند ما را با ان حرف و سخن های تکرار مکررات . جناب ابراهیمی بسه دیگه یا تشریف ببر یا وقت مردم را با سخنرانی های طولانی نگیر.
    جشنواره امسال علوی خیلی خاص بود خوب بود عالی بود بهتر هم می شود . اگر سخنرانان بگذارند


    ©2013 APG.ir