تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 5 ارديبهشت 1384-0:0

حاجي زاده: نمي خواهم اشتباهات گذشته را تكرار كنم

گفت و گوی koshti.org با مهدی حاجی زاده، کشتی گیر جویباری تیم ملی


بعد از مسابقات جهانی تهران نتوانست همانی که انتظار می رفت باشد. حضور نیافتن در جام های مختلف و به قولی سرباز زدن از شرکت در جام های بین المللی کم کم این تصور علاقمندان کشتی را دامن زده که حاجی زاده کشتی گیر منضبطی نیست. هر چند که خودش می گوید ترسی از مسابقه دادن ندارد ولی در همین سه ماه گذشته در دو مسابقه بین المللی (جام یاریگین و جام جهانی) شرکت نکرد. امروز اما حاجی زاده خودش را برای مسابقات بین المللی علی یف آماده می کند.


 * به نظر در تمرینات خیلی فعال نیستی؟


 نه اتفاقا آمادگی خوبی دارم اما در کل معتقدم یک کشتی گیر با تمرین کردن زیاد مدال نمی گیرد بلکه باید اراده خواستن را در خود تقویت کند.


* بعد از مسابقات جهانی تهران خیلی زود اشباع شدی؟


بعد از آن مسابقات از کشتی زده شدم. انتظارات از من زیاد شده بود و نا امیدی شدیدی به سراغم آمده بود. فکر می کردم اگر در یک مسابقه دیگر شرکت کنم نمی توانم مدال بیاورم. به همین خاطر دوست نداشتم کشتی را ادامه بدهم. ولی حالا با بررسی همه مسائل به دومی و سومی قانع شدم و با باخت هم کنار آمدم.


 * فکر می کنی چرا این جو کاذب  به وجود آمد؟


 تقصیر خودم بود. تمام مشکلاتم را به گردن دگیران انداختم. در آن زمان من احتیاج به یک مشاور داشتم تا تجربه هایش را در اختیارم قرار دهد اما حالا با تجربه هایی که خودم کسب کردم دیگر نمی خواهم اشتباهات گذشته را تکرار کنم. من با کشتی زنده هستم، بنابراین یا روی تشک یا در قالب مربیگری دوست دارم در کنار کشتی باشم.


 * حالا چه مسئله ای باعث شده که تصميم بگيري دوباره مثل قبل باشی؟


 من اصولا عادت ندارم خیلی زیاد تمرین کنم. بعضی کشتی گیران هستند که با فیزیک کشتی می گیرند ولی یک عده ای هم با فکر و ذهن خود مبارزه می کنند. من هم از دسته دوم هستم. در واقع وقتی وارد تشک می شوم 70 درصد با هوشم کشتی می گیرم و فقط 30 درصد از توان جسمی ام استفاده می کنم. اما هر گاه تمام فکرم از کشتی بیرون باشد موفق نمی شوم. من برای کشتی گرفتن باید از درون خالی باشم و خوشبختانه امروز به این نقطه رسیده ام. تا دو سال قبل از باخت ترس داشتم و فکر می کردم اگر ببازم مدال جهانی را از دست می دهم ولی وقتی در المپیک باختم، فهمیدم این طور نیست و همان جا افسوس خوردم که چرا در یک مسابقه بین المللی و قبل از المپیک نباختم. وقتی به ویترین افتخارات پیشکسوتان جهان نگاه می کنم می بینم که برای آن ها برد و باخت چندان مهم نبوده و همیشه امیدوارانه قدم به مسابقات گذاشته اند. بدترین چیز برای یک ورزشکار استرس است و همین مسئله عمر ورزش را کم می کند.


* با توجه به این که دیگر مثل سابق فکر نمی کنی چرا در همین چند وقت اخیر از حضور در جام یاریگین و جام جهانی سرباز زدی؟ چرا كاري كردي كه دوباره فكر كنيم حاجي زاده هرگز نمي خواهد تغيير كند؟


در مورد جام یاریگین باید بگویم که تا یک هفته قبل از مسابقات کسی در مورد اعزام من حرفی نزده بود ، وقتی هم به من گفتند که باید بروم به دلیل شرایط بدنی ام موافقت نکردم و اتفاقا دلایلم را هم به آقای سلامیان گفتم و او هم پذیرفت. زمان برگزاری جام جهانی هم بد موقعی بود. من تازه در جام تختی کتشی گرفته بودم و زمان کمی برای وزن کم کردن داشتم. احساس کردم اگر بروم مفید واقع نمی شوم. من معتقدم یک کشتی گیر باید با آمادگی برود که اگر باخت دلیل بی خودی نیاورد. در ثانی جام تختی هم جای کم اعتباری نبود. یعنی جام جهانی محک بهتری نبود؟ فکر نمی کنم. جام جهانی به دلیل مسابقه تیم به تیم از اعتبار اولیه اش کاسته شده و حضورم در جام تختی مفید تر بود!


* با حرف هایی که زدی یعنی از این به بعد حاجی زاده از هیچ تورنمنت معتبری غافل نمی ماند.


شرکت در تورنمنت ها خیلی خوب است اما وزن کم کردن مکرر به کشتی گیر آسیب می رساند. در حال حاضر من 79 کیلو هستم به همین دلیل با مربیان صحبت کردم، درتورنمنت های کم اهمیت تر در وزن 84 کیلو کشتی بگیرم تا برای مسابقات جهانی بتوانم خودم را به خوبی برای وزن 74 کیلو آماده کنم.


* قصد نداری تغییر وزن بدهی؟


برای امسال که در همان وزن 74 کیلو کشتی می گیرم اما به طور حتم برای سال آینده فکرهایی در سر دارم. یادم هست که دبیر سه سال پیش به من گفت که تو کشتی های خوبت را در وزن 84 کیلو می گیری و خودم هم مطمئنم اوج کشتی هایم در وزن 84 کیلو شکل خواهد گرفت.


* حضور در جام علی یف ؟


 به نظرم این جام کمتر از یاریگین و دان کولف نیست و قطعا کشتی های سنگینی پیش رویم قرار دارد.


 * و مسابقات جهانی، خیلی ها می گویند حاجی زاده باید بدون مسابقه انتخابی به این مسابقات اعزام شود؟


نه، اصلا قرار نیست بدون مسابقه انتخابی به جهانی بروم. نمی خواهم در این مورد حرف و حدیث به وجود آید. می خواهم با آمادگی کامل در این رقابت ها شرکت کنم. البته شاید یک کشتی گیر در داخل کشور نتواند به خوبی کشتی بگیرد ولی در کوران مسابقه بهترین کشتی هایش را بگیرد. به هر حال این مسائل مربوط به کمیته فنی است.



    ©2013 APG.ir