تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 5 ارديبهشت 1384-0:0

بعضي از افراد در داخل به افراد بيگانه آدرس‌هاي غلط مي‌دهند-لاریجانی

كانديداي مازندرانی معرفي شده از سوي شوراي هماهنگي براي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري گفت: پنج عضو ديگر شوراي هماهنگي در صورتي كه به وحدت برسند ، من به نفع ديگري كنار مي‌روم.


 

 علي لاريجاني در ارتباط با كانديداتوري رفعت بيات، يكي از زنان اصولگراي حاضر در مجلس هفتم اظهار داشت: ما از اين امر استقبال مي‌كنيم و اين خود باعث مشاركت مي‌شود ولي تصميم‌گيري نهايي در اين ارتباط با شوراي نگهبان است و شوراي نگهبان بايد تفسير خود را از قانون در اين ارتباط ارائه دهد.

وي با تاكيد بر اين‌كه با ديگر افراد جريان اصولگرا رقابتي دوستانه دارد، گفت: رقابت اصلي در صحنه‌ي انتخابات را بين دو فكر مي‌دانم كه هركدام داراي چارچوب مشخص و متفاوتي است.

لاريجاني با بيان اين كه مردم از سياست‌زدگي خسته شده‌اند، خاتمي را شخصيتي ارزشمند و عالي‌مقام توصيف كرد و اظهار داشت: معتقدم كه دولت‌هاي گذشته خدمات زيادي ارايه كردند ولي آنها در بعضي از عملكرد خود نيز دچار نواقصي هستند؛ مثلا در دولت خاتمي ما دچار ضعف توليد در داخل بوديم.

وي در مورد سياست خارجي خود اظهار داشت: سياست تعامل و گفت‌وگو را در نظر دارم و معتقدم كه مردم ايران به هيچ وجه نبايد از حق داشتن تكنولوژي هسته‌يي محروم شوند. يعني هيچ كشوري نبايد محروم شود و حركت ما در اين امر بستگي به حركت اروپاييان دارد. ما با اروپاييان بايد استراتژي بردبرد را دنبال كنيم و نه استراتژي بردباخت را و ما نبايد در اين بازي بازنده شويم.

كانديداي معرفي شده از سوي شوراي هماهنگي براي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري در مورد كابينه‌ي احتمالي خود گفت: البته معرفي كردن اعضاي كابينه قبل از برگزاري انتخابات مي‌تواند امري مطلوب باشد و بايد در نظر گرفت كه ما بعد از آن بايد تعامل سازنده با مجلس هفتم داشته باشيم و ممكن است بعضي از افرادي كه معرفي مي‌كنيم بعضا از ديدگاه مجلس مورد قبول واقع نشوند و مردم در نهايت مي‌گويند كه ما به اين مجموعه راي داديم و اين باعث دلخوري مي‌شود. البته اين نيز دموكراسي نيست كه مردم رييس‌جمهور را انتخاب كنند و رييس‌جمهور پشت درهاي بسته در مورد اعضاي كابينه تصميم‌گيري كند. معتقدم كه بايد در يك تعامل با نخبگان مملكت، مجموعه‌اي از افراد را معرفي كرد و از ميان اين افراد، مجلس افرادي كه مورد نظرش است - و از ديدگاه ما نيز مطلوب است - انتخاب كند.

وي ادامه داد: بعضي از افراد در داخل به افراد بيگانه آدرس‌هاي غلط مي‌دهند و به همين دليل غربي‌ها منتظر نتيجه‌ي انتخابات هستند، قصد دارند كه با توجه به نتيجه‌ي انتخابات، مذاكرات هسته‌يي را ادامه دهند.

لاريجاني در مورد آزادي بيان و آزادي مطبوعات گفت: به آزادي بيان و آزادي مطبوعات معتقدم و زماني كه تصدي وزارت فرهنگ و ارشاد را نيز بر عهده داشتم عملكردم گوياي اين امر است. معتقدم بايد حقايق را با مردم در ميان گذاشت و اجازه‌ي مطرح كردن عقايد مختلف را داد. تفكر اسلامي نيز زماني رشد كرد كه آزادي فكري وجود داشته و شايد بتوان گفت در بطن تفكر اسلام، آزادي فكر نيز وجود دارد.

وي با تاكيد بر احترام گذاشتن به مردم و احترام به قوميت‌هاي مختلف اظهار داشت: بعضا اين افراد مشكلاتي دارند كه بايد اين مشكلات را در يك پروژه‌ي مطالعاتي شده مطرح كرد. به نظرم يكي از نقاط مثبت جمهوري اسلامي، وجود اقوام مختلف است.

وي در رابطه با آمريكا گفت: آمريكا بايد ديدگاه مطلق‌گرايانه را كنار گذاشته و به اين امر كه مردم ايران جمهوري اسلامي را پذيرفته و خواهان استمرار آن هستند اعتقاد پيدا كند و به آن التزام داشته باشد و تقابل با ايران را كنار بگذارد. اكنون مردم با توجه به عملكرد آمريكا به اين نتيجه رسيده‌اند كه آمريكا نمي‌خواهد خصومت خود را كنار بگذارند ولي خود آمريكايي‌ها مي‌دانند كه ايران قدرتمند است. آنها با توطئه‌هاي خود درصددند دولتي ضعيف را بر سر كار بياورند كه اين دولت ضعيف از ترس مرگ خودكشي كند.

وي در مورد مطالبات جوانان و وضعيت فرهنگي كشور گفت: من گروه مطالعاتي تشكيل داده‌ام و اين گروه مطالعاتي به 110 مساله‌ي مهم رسيده و من استراتژي خود را در ارتباط با اين 110 مساله تدوين كرده‌ام. جوانان ايران افرادي تحصيل‌كرده هستند و اين يك مزيت است. جوانان به دنبال اين هستند كه ايران جايگاهي عزتمند در سراسر جهان داشته باشد. من براي زندگي دوران دانشجويي و پس از دانشجويي آنها برنامه‌هايي دارم.

وي با بيان اين‌كه وحدت بين كانديداها با مزاج اصولگرايان سازگارتر است، گفت: ما به احتمال زياد با انتخاباتي دومرحله‌اي مواجه خواهيم شد و اضطرابي كه اكنون در بعضي از جريانات ديده مي‌شود به نظر من بيهوده است و ما اميد به اجماع در بين جريان اصولگرا داريم.

وي در مورد پخش برنامه‌هايي مانند «چراغ» و «هويت» از صدا و سيما گفت: معتقدم كه مردم بايد همه چيز را بدانند و آگاه باشند. برنامه‌ي چراغ نيز يك برنامه‌ي زنده بود كه فردي آمد و نظرات خود را در مورد قتل‌هاي زنجيره‌يي مطرح كرد و اين امر مي‌طلبيد كه گروه‌هاي دوم خردادي از خود شكيبايي بيشتري نشان دهند. به نظر من آگاهي، درك مردم را وسعت مي‌دهد و مردم از غوغاسالاري خسته شده‌اند و خواهان دولتي مسووليت‌پذير هستند.

لاريجاني با اشاره به وضعيت حساس ايران در منطقه و خاورميانه و تهديداتي كه كشور ايران را تهديد مي‌كند، اظهار داشت: آمريكايي‌ها مي‌دانند كه ايران هدفي سخت است و مي‌خواهند روي اراده‌ي دولت ايران تاثير بگذارند.

وي در مورد تعريف خود از حكومت دموكراتيك و برخوردش با دگرانديشان گفت: دولت دموكراتيك داراي تعريف است و در تعريف آن مي‌توان گفت دولتي است كه مردم بتوانند در چارچوب قانون اساسي، خواسته‌ها و مطالبات خودشان را بيان كنند و خود، سرنوشت خود را مشخص كنند. من به ورود نخبگان به عرصه‌ي جامعه توجه ويژه‌اي دارم و احساس مي‌كنم كه دگرانديشان بايد در عرصه‌ي جامعه حضور داشته باشند.

وي در مورد رقابت خود با هاشمي رفسنجاني گفت: اگر از طرف تمام مجموعه‌ي نيروهاي اصولگرا انتخاب شوم به آراي آنها احترام مي‌گذارم و با هاشمي رفسنجاني علي‌رغم احترام زيادي براي وي قائلم رقابت مي‌كنم.

وي با اشاره به اين‌كه بعضي از بداخلاقي‌هاي انتخاباتي در كشور ما رشد كرده است، گفت: شوراي هماهنگي و جريان اصولگرا، تشكيلاتي منبسط و داراي فاكتورهايي است. شوراي هماهنگي بعد از نظرسنجي‌هاي مختلف به اين نتيجه رسيده بود و شما بايد از ديگران بپرسيد كه چرا به نظر جريان اصولگرا احترام نگذاشتند. البته اين جريان نمي‌تواند اختيار ديگر افراد را سلب كند ولي به نظر من شوراي هماهنگي رفتاري معقول داشته و نظم تشكيلاتي خود را حفظ كرده است.

لاريجاني در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا در صورت تغيير نظر شوراي هماهنگي در صحنه مي‌ماند يا به صورت مستقل در انتخابات شركت مي‌كند، گفت: اين تغيير نظر شوراي هماهنگي تقريبا غيرمنطقي است. البته در عالم سياست نبايد مطلق‌گرا بود و شوراي هماهنگي تصميم خود را گرفته و ما علاقه‌مند به وحدت هستيم و هريك از دوستان اصولگرا تصميمي بگيرند و مكانيزمي را ارايه دهند، من از آن استقبال مي‌كنم. البته من فكر مي‌كنم كه كانديداي نهايي شوراي هماهنگي عوض نمي‌شود و اگر نيز بخواهد كانديدايش را عوض كند، با كانديداي منتخب خود مشورت خواهد كرد.

وي در مورد ارتباط خود با جنبش دانشجويي گفت: جنبش دانشجويي ما در حال حاضر يكدست نيست و گروه‌هاي مختلف با طرز تفكرهاي مختلفي را در بر مي‌گيرد و به نظر من فضاي دانشگاه ما در حال حركت به سمت فضاي عقلاني است و دوست دارد كه به دور از سياست‌زدگي حركت كند. بعضي از سياست‌زدگي‌ها فضاي علمي و انتقادي كشور را تحت‌الشعاع قرار داد و باعث واخوردگي شد. جنبش دانشجويي احساس مي‌كند كه نگاه بعضي افراد به آنها نگاه ابزاري است. البته من معتقدم كه در سطح دانشگاه‌ها بايد تغييراتي ايجاد شود تا سطح مخاطب ما از نظر نخبگي بالا رود و بايد نظارت بر آن كمتر شود. آن نظارتي كه در مهد كودك‌ها لازم است نبايد در دانشگاه‌ها نيز اعمال شود، دانشگاه‌ها بايد آزادانه‌تر فعاليت كنند.

وي در مورد گروه‌هاي اپوزيسيون گفت: من به تمام گروه‌هايي كه در چارچوب قانون فعاليت مي‌كنند احترام مي‌گذارم و مي‌توانند آزادانه فعاليت كنند. شما نبايد فكر كنيد كه در بين اصولگرايان اختلافات زيادي هست. آبادگرايان و اصولگرايان داراي يك منش فكري هستند و از يك مباني برخوردارند. فقط داراي اختلاف سليقه هستند و اين اختلاف سليقه نيز مطلوب است و شما نبايد فكر كنيد كه از اين اختلاف سليقه، آنها به سمت فروپاشي حركت مي‌كنند.

وي با اعتقاد بر اين‌كه بحث اصولگرايي و دوم خردادي بودن، فارغ از جريان چپ و راست است و مولفه‌هاي جديدي را آغاز و در خود زايش‌هاي جديدي را در چند سال اخير ايجاد كرده، گفت: مثلا بعضي از افراد كه قبلا در جريان چپ بودند، اكنون در جريان اصولگرا قرار دارند.

وي در پاسخ به اظهارات حدادعادل مبني بر اين‌كه از دودكش اصولگرايان هنوز دود سياه خارج مي‌شود، گفت: من از هر دودي كه از اين دودكش خارج شود استقبال مي‌كنم.

وي در مورد تعداد كثير كانديداهاي اصولگرا در پاسخ به سوالي گفت: يا مي‌توانيم بشينيم و غصه بخوريم، يا مي‌توانيم آنها را صادر كنيم، يا اين‌كه بر اساس يك تفاهم عمل كنيم، دوستان هر پيشنهاد جديدي كه مطرح كنند، مي‌پذيرم. (isna)



    ©2013 APG.ir