تعداد بازدید: 5903

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 5 آبان 1393-21:32

تهیه طرح های هادی روستایی؛

شیرین به کام مردم یا بورس بازان زمین؟

نقش شوراهای اسلامی روستا و بخشداران و دهیاران به انگیزه کسب درآمد جهت انجام فعالیت های توسعه و عمران روستا در همراهی با مشاوران املاک و بورس بازان زمین در نقاط مختلف استان به وضوح مشاهده می شود.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، عادل عفتی، دبیر کارگروه ویژه نظارت بر ساخت و ساز شورای حفظ حقوق بیت المال استان مازندران: روستا به عنوان واحد مبدا تقسیمات کشوری از لحاظ زیست محیطی، شرایط طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی همگن دارد و از لحاظ جمعیتی باید حداقل تعدد 20 خانوار یا صد نفر ساکنان دائمی آن باشند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به یکی از فعالیت های کشاورزی، دامداری، باغداری و یا صنایع وابسته به بخش کشاورزی اشتغال داشته باشند.

  طرح هادی روستایی نیز به استناد آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب  12 دی ماه 1378 هیات وزیران عبارت از "طرحی که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی و روستایی را حسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونت های روستایی یا طرح های ناحیه ای تعیین می کند.

اهداف طرح های هادی روستایی بر اساس مفاد آئین نامه اجرایی ماده 7 اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصوب 17 آذرماه 1366 مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع تهیه و تصویب طرح های هادی روستایی، ایجاد زمینه های توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی ،اقتصادی و اجتماعی ،تامین عادلانه امکانات در روستا و هدایت وضعیت فیزیکی روستاها و در نهایت فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات زیست محیطی و عمومی می باشد که در نهایت ساکنان دائمی روستا بتوانند در کنار تولید و فعالیت های مرتبط از امکانات رفاهی و اجتماعی بهره مند گردند.

استان مازندران به لحاظ دارا بودن قابلیت ها و پتانسیل های بالقوه طبیعی و خدادادی و نزدیکی به مرکز کشور این امکان را دارد تا اکثر هموطنان ساکن پایتخت که علاقه مند باشند در نقاط مختلف به ویژه منطقه غرب استان های نسبت به خرید زمین و ویلای شخصی اقدام کنند.

  این موضوع از یک سوی و نبودتوجیه اقتصادی فعالیت های بخش کشاورزی و نبود حمایت وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان موجب شد تا کشاورزان نسبت به فروش اراضی زراعی و باغها به بورس بازان زمین اقدام کنند که لازم است تا مسئولان ذیربط به ویژه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و مرجع حمایت از تولیدات بخش کشاورزی، اقدامات حمایتی و پیشگیرانه خود را در این خصوص اجرا کنند.

به استناد مفاد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 31 خردادماه 1374 و اصلاحیه ا آبان ماه 1385 قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی مصوب 6 مردادماه 1381 و قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب 14 دی ماه 1384 احداث واحدهای مسکونی و ویلایی برای تامین مسکن ساکنان شهر و روستا فقط در محدوده قانونی شهرها و محدوده قانونی روستاها در کاربری مسکونی بر اساس طرحهای جامع و تفضیلی شهرها و طرح هادی روستا ها امکان پذیر است و احداث هر گونه واحدهای مسکونی و ویلایی جهت استفاده شخصی در حریم شهرها و خارج از محدوده قانونی روستا ها ممنوع است.

با بررسی وضعیت موجود آمایش سرزمین استان مازندران مشاهده می شود بورس بازان زمین در قالب مشاوران املاک در سطح استان و مرکز کشور، بدون توجه به مفاد قوانین و مقررات مورد اشاره، مبادرت به خرید اراضی کشاورزی از کشاورزان و تغییر کاربری و تفکیک غیر مجاز آنان کرده، در نهایت با هدف سود جویی نسبت به فروش به افراد متقاضی و انجام ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی مذکور در حریم شهرها و خارج از محدوده قانونی  روستاها اقدام می کنند.

  متاسفانه در برخی موارد با سکوت جهاد کشاورزی مواجه شده، اقدامات پیشگیرانه در این خصوص از سوی وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته است از سرعت روند تغییر کاربری غیر مجاز اراضی مربوط در سطح استان بکاهد.

البته نقش شوراهای اسلامی روستا و بخشداران و دهیاران به انگیزه کسب درآمد جهت انجام فعالیت های توسعه و عمران روستا در همراهی با مشاوران املاک و بورس بازان زمین در نقاط مختلف استان به وضوح مشاهده می شود که لازم است استانداری مازندران به عنوان نماینده عالی دولت و مسئول نظارت بر فعالیت های شوراهای اسلامی، دهیاران، شهرداران، بخشداران و فرمانداران اقدامات قانونی را انجام دهد.

در سال های اخیر مشاهده شد که بخش وسیعی از اراضی کشاورزی که به صورت غیر مجاز تفکیک و ساخت و ساز شده، با تلاش برخی دهیاران و بخشداران که بعضا از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت می شوند، در قالب اصلاحیه طرح های هادی روستایی به داخل محدوده قانونی روستاها الحاق شده و عملا قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 31 خردادماه 1374 و اصلاحیه 1 آبان ماه 1385 و قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی مصوب 6 مردادماه 1381 را بلا اثر کرده است.

در این خصوص کوتاهی سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان مجریان اصلی قوانین مورد اشاره کاملا مشهود و لازم است تا وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی تدابیر لازم را جهت جلوگیری از سوء استفاده بورس بازان زمین که با حلقه های قدرت و ثروت ارتباط دارند انجام دهد.

به استناد شیوه نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای هادی و تعیین محدوده روستایی موضوع بند ف ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه کشور مصوب شورای مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اعضای کمیته تصویب طرح های هادی و تعیین محدوده روستایی استان عبارتند از: مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (رئیس کمیته) ،رئیس بنیاد مسکن شهرستان، نماینده معاونت امور عمرانی استانداری، نماینده جهاد سازمان کشاورزی، نماینده اداره کل راه و شهرسازی، فرماندار شهرستان و بخشدار که کمیته مذکور موظف است تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

با بررسی های صورت گرفته از مفاد برخی از طرح های هادی روستایی مصوب در سالهای اخیر در سطح استان به ویژه در منطقه غرب استان مشاهده شد که محدوده قانونی برخی از روستاهای این منطقه بدون توجه به رشد جمعیت روستا در سال، افق طرح و بر اساس وضع موجود اراضی کشاورزی تفکیک شده غیر قانونی و ساخت و ساز های غیر مجاز صورت گرفته در حاشیه روستاها با هدف حمایت و قانونی کردن تخلفات بورس بازان زمین و... تعیین وضعیت شده و به نوعی تصمیمات کمیته تصویب طرح های هادی و تعیین محدوده روستاهای استان موجبات سود جویی افراد فرصت طلب را فراهم کرده است که لازم است تدابیر لازم در این خصوص از سوی مسئولان استانداری، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و در نهایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به عنوان مرجع تهیه و تصویب طرح های هادی روستایی استان اعمال شود .

راه کارهای پیشنهادی جهت پیشگیری از سوء استفاده بورس بازان زمین از طرح های هادی روستایی

1-    وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و مرجع حمایت از بخش تولیدات کشاورزی به استناد مفاد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 31 تیرماه 1374 و اصلاحیه ا آبان ماه 1385 اقدامات پیشگیرانه خود را در خارج از محدوده قانونی شهرها و خارج از محدوده قانونی روستاها به استناد تبصره 1و2 ماده 10 قانون مورد اشاره از بدو شروع تغییر کاربری غیر مجاز اجرا کند.

2-    شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها به عنوان مراجع صدور پروانه ساختمانی در سطح بخش و شهرستان از صدور مجوزهای ساختمانی اعم از پروانه ساختمانی، گواهی عدم خلاف و گواهی پایان کار ساختمانی در حریم شهرها و خارج از محدوده قانونی روستاها خودداری و با استفاده از ظرفیت های قانونی کمیسیون ماده 100 و ماده 99 قانون شهرداری ها در کنار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها تمامی تلاش های خود را معطوف به جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیر مجاز کنند.

3-    کمیته تصویب طرح های هادی و تعیین محدوده روستایی استان بر اساس مفاد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی و قانون تعاریف محدوده و حریم شهرها، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها و سایر قوانین و مقررات مربوط، از الحاق اراضی زراعی و باغها که به صورت غیر قانونی تفکیک و ساخت و ساز غیر مجاز شده و اراضی منابع طبیعی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مورد تصرف و تجاوز قرار گرفته به محدوده قانونی طرح های هادی روستاها خودداری کنند و موجبات قانونی کردن تخلفات را فراهم نکنند.

4-    مهندسان مشاوره تهیه کننده طرح های هادی روستایی موظف باشند که فقط بر اساس رشد جمعیت روستا با توجه به افق طرح، میزان اراضی مورد نیاز را طبق سرانه تعیین و به محدوده قانونی روستا الحاق کنند و تحت فشارهای غیر کارشناسی و سیاسی مسئولان، اراضی کشاورزی، تفکیک های غیر قانونی و ساخت و سازهای غیر مجاز صورت گرفته از سوی بورس بازان زمین را به محدوده قانونی روستا الحاق نکنند. لازم است در این خصوص بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان مسئول اصلی این موضوع نظارت جدی داشته باشد.

5-    دستگاه های نظارتی اعم از اداره کل بازرسی استان و سایر مراجع ذیربط اقدامات نظارتی خود را به صورت محسوس و غیر محسوس اعمال دارند تا طرح ها فقط بر اساس نظرات دقیق کارشناسی تهیه و تصویب شود و بورس بازان زمین با حمایت برخی از مسئولان سیاسی در سطوح دولت و مجلس نتوانند به اهداف سودجویانه خود برسند.

6-    دستگاه قضایی استان ضمن برخورد با مدیران متخلف، موجبات جلوگیری از سوء استفاده و تضیع حقوق بیت المال را فراهم کرده، اقدامات پیشگیرانه را در این خصوص اجرا کنند.


  • یک دوستدار سرزمین مادریپاسخ به این دیدگاه 2 0
    شنبه 25 ارديبهشت 1395-1:26

    جناب عفتی عزیز , اگر حقوق شما و دیگر عزیزانی که برای روستاییان تصمیم میگیرید, ;کفاف زندگی نه چندان تجملی, بلکه ساده شما رو ندهد و جواب زن و بچه های شما رو نتوته بده, چند ماه و شاید چند سال دوام می آرید؟ اگر به سراغ شغل دوم هم بروید و باز هم خدای نکرده اگر مشکلی مریضی چیزی برای خانواده شما و قانون گزاران پیش آید, اگر در آمد شغل دوم هم جوابگو نباشد چه میکنید؟ اگر پسرتان یا دختران باید ازدواج بکنه و یا نیاز به کمک اولیه برای استارت زندگی شرافتمندانه از شما داشته باشه و نتوانی با حقوقت و یا در آمد دومت کاری بکنی و شرمنده بشی, چکار میکنی؟ چه حالی به شما دست میده؟
    کارشناسی شما و نظرات شما فوق العاده هست !!!!!!! همه چیز رو در نظر گرفتی ولی خیلی ساده بگویم به شما که مردم و روستایی و کشاورز در کجای برنامه حمایتی شما واقع شده است؟ وقتی عقیده و مرام یک روستایی و کشاورز به این بود که خاک و زمینش با ناموسش برابری میکند و غیرتش اجازه فروش زمین رو به او نمیدهد, چطور شما و دیگر مسئولین از خود نمی پرسید که چرا با این همه تخریب, گردن زدن, ارعاب, دادگاه, پاسگاه, بازداشت و غیرو باز نه شما به نتیجه ای رسیدید و نه روستا رو حفظ کردید و نه کشاورز رو از شرمندگی در آوردید که شرمنده بچه ی در حال ازدواجش نشود, که شرمنده بچه در حال دانشگاه رفتنش نشود با این همه خرج دانشگاه, شرمنده خانمش نشود که بعد از 20 یا 30 سال زندگی نتونست حداقل زندگی رو برای او که با این همه مشقت زمینش رو حفظ کرده تامین کند, یعنی پیدا کردن یک فرمول ساده و آن هم حمایت واقعی واقعی واقعی از روستایی و کشاورز هست این همه سخت هست که باید این همه دستگاههای قضایی و تخریبچی و سازمان و ید و بیضا رو جمع کنید و نهایت چوب رو بر سر کشاورز و روستایی بزنید. آقاجان شما نزارید برنج و محصولات قاچاق و غیر قاچاق ( مبادی ورودی به اصطلاح کارشناسی شده) درست آنهم در زمان خروجی محصول کشاورز روستایی وارد بازار شود تا کشاورز بتواند بر اساس هزینه انجام شده به سود واقعی برسد مطمئنا ناموسش را نمیفروشد . شما بجای این همه نشست و هزینه های متفاوت اگر فرض به مثال کاری کنید که دولت به کشاورزان سوبسید واقعی و درست و درمون بدهد و آن وقت محصول خریداری شده با سوبسید رو به قیمت مناسب و واقعی دست مصرف کننده برسانید, آنوقت خود کشاورز و روستایی شعورش میرسد که زمینش رو نفروشد. چون نیازی به فروش ندارد. زمین زن زندگی و بچه هایش را تامین میکند. کسی اسلحه روی سر کشاورز یا روستایی نمیگذارد که زمینش رو بزور ازش بخرن. بلکه بی برنامگی و بی مسئولیتی و بی قانونی و سردرگمی شما مسئولین این بلا را سر کشاورز و روستایی آورده که چون نمیتواند زندگی رو تامین کند مجبور به فروش میشود. ضمنا روستاییان و کشاورزان اینقدر بیسواد نیستند و شعور دارند که بفهمند چه کاری اشتباه هست و چه کاری درست. پس بجای دادگاه, لودر, یگان ویژه, قاضی و غیرو غیرو بر سر خریدار با اطلاع یا بی اطلاع بزنید و هزینه کنید, همه هزینه ها را خرج کشاورز کنید و محصولش را به قیمت دو برابر بخرید و به قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسانید, هیچکسی زمین نمیفروشد و نتیجه میدهد مطمئنا. بیش از ده سال راه صحیح و درست و کارشناسی شده زور و فشار و تخریب رو بر مردم آوردید, نه تنها که جواب نگرفتید بلکه 99 در صد آنجایی رو که خراب کردید به هیج وجه به کشاورزی برنگردوندید و خرابه و ویرانه و محل جمع شدن افراد ناباب و مشکلات دیگر برای روستا تبدیل کردید و از همه مهمتر زمین رو مفت تر و مجانی تر و راحت تر از دست روستایی که مشکل داشت در آوردید و تقدیم سودجویان یا غیر بومی ها کردید, یکبار هم که شده راه اشتباه و پیشنهاد ساده ما را امتحان کنید و فقط فقط از روستایی و کشاورز حمایت کنید 1- محصولش را بموقع و با قیمت عالی بخرید 2- بجای تنبیه از تشویق استفاده کنید به کشاورز و باغدار و روستایی که محصول را علمی بدون مصرف سموم غیر مجاز و زیاد تولید کند و حتی ارگانیک و با محصول زیاد تولید کرده باشد تشویق کنید مطمئنا همه چیز حفظ و سر سبز خواهد ماند و به شما هم هنگام تخریب منزل غیر مجاز نمیگویند اسراییلی ها ی که به جان مردم افتادین و شاید شاید هم ( البته ببخشد) فحش و ناسزا و درگیری و نفرین هم اگر میدادند دیگر نمیدهند.... روستایی های ما هم با شعورند و هم زندگی بسیار تجملی شما شهر یها با ماشین های آنچنانی رو نمیخوان. گرانترین ماشین روستایی پراید یا پژوی وطنی هست که با اون راضی هستند. باشد که یکبار برای یک دوره حداقل 5 ساله یا ده ساله حرف و پیشنهاد اشتباه ما را گوش کنید و واقعا همه ی دستگاهها دست به دست هم بدهید که از روستاییان و کشاورزان حمایت کنید . آنوقت روستا حقظ میشود. اگر روستایی حمایت نشود نمیتوانید روستا رو حفظ کنید. خیلیییییییییییییییییییی ساده ساده و عملی. لقمه رو نچرخونید و صدبار دست به دست هم ندهید و اینقدر دل مردم و رهبر رو به درد نیارید

    • علی از محمودابادپاسخ به این دیدگاه
      شنبه 5 ارديبهشت 1394-11:25

      با سلام خسته نباشید به مهندس عادل عفتی
      با این که برای مبارزه با منابع طبیعی تلاش میکنین متشکریم ولی به فکر آدمهای پاین پاینها باشین نزارین حق اونا هم بسوزه که آدمهای ثروتمند سو استفاده کنن چرا همش به فکر مرکز استان مازندران و دوروورش هستین به فکر غرب هم باشین واقعا به بعزیها فشار می آید لطفا برسی کنین
      با تشکر محمدی

      • علی از محمودابادپاسخ به این دیدگاه
        چهارشنبه 12 فروردين 1394-18:8

        با سلام و خسته نباشید به مهندس عفتی با زحمات حضرت عالی لطفا یک نگاهی به روستای سیاهکلاه بیندازید که از همه چیز محرومن لطفا به طرحهای هادی برسی کامل انجام گیرد زمینهایی شمالی که قیمتشان متری 300 تومان باشه هیچ وقت کشاورز کشت نخواهد کرد لطفا برسی نمایید با تشکر محمدی

        • سه شنبه 4 آذر 1393-11:23

          باسلام .بنظر بنده مقصر اصلی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی اند که هیچ نظارتی بر ساخت و سار در خارج از بافت روستاها نداشته و کاملاً نقض قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات را نموده اند.
          در ضمن در روستاها شاهد تخلفات متعدّد در روند صدور پروانه های ساختمانی در خارج از محدوده قانونی و مصوب روستاها هستیم که دهیاران براحتی تخلف کرده و متأسفانه از طرف استانداری هیچ گونه نظارتی صورت نگرفته و شاهد نابسامانی در ساخت و سازها در روستاها و تخریب اراضی مستعد کشاورزی می باشیم .
          همچنین ادارات آب ، برق و گاز به سهولت اقدام به ارائه خدمات و تأسیسات زیربنایی به بناهای خارج از بافت روستا نموده و روند ساخت و ساز غیرقانونی را قانونی جلوه میدهند در صورتیکه ارائه خدمات زیر بنایی به بناهای خارج از بافت روستا ، طبق ماده 8 قانون حفظ کاربری و ماده 8 قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی خلاف می باشد.
          بنیاد مسکن نیز مجبور است تخلفات و اغماض ادارات برق، آب ، گاز ، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی را تحمّل کرده و بناهای غیرقانونی را در زمان تهیه طرح هادی مصوب، داخل بافت روستا اعلام نماید و تبعیت از دهیاران سودجو کند که اکثر طرح ها شیرین به کام آن ها تهیه شود نه مردم .
          به امید روزی که تمام دستگاه ها وظایف محوله به خود را به احسن وجه انجام دهند .ان شاء ا...

          • دوشنبه 19 آبان 1393-10:53

            اقای مهندس عفتی از زحمات شما ممنون

            • يکشنبه 18 آبان 1393-8:4

              در تهیه وتصویب طرح هادی روستای جاجیکلا سفلی بخش سرخرود محموداباد /عزت اباد /ملاکلا / بسشه کلا /و........چه گذاشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

              • شنبه 17 آبان 1393-21:59

                طرح هادی روستای کاسگر محله بخش مرکزی نور سوه استفاده صورت گرفته ........

                • شنبه 17 آبان 1393-21:57

                  لطفا طرح هادی روستای هندومرز بخش مرکزی نور را بررسی کنید تا............

                  • شنبه 17 آبان 1393-14:7

                    سرزمین زیبا مازندران نباید در چنگال زمین خوران وافراد سیاسی کشور له شود ومردان تولید دیروز امروزواینده به سرایدران تبدیل شوند

                    • شنبه 17 آبان 1393-8:56

                      از مقاله ارائه شده توسط برادر ارجمند جناب مهندس عفتی که نشان از تسلط کامل ایشان به طرحهای روستائی می باشد نهیت بهره برداری گردید باتشکر از مهدس عزیز

                      • جمعه 16 آبان 1393-8:45

                        ضمن تشکر از نویسنده محترم همین که مطلبی نوشته می شود بیانگر وجود اگاهی و درد ان در جامعه است. سوال ایجاست که ادادرات متصدی امر خود متخلفند نمونه جهاد کشاورزی محموداباد در زمان احدات خارج از بافت ساختمان جهاد کشاورزی را بنا کرد. به مردم که می رسد برای صد یا دویست متر می گویند خلاف است. برخی نهادهای ارزشی درست حریم ساحل ساخت و ساز کردند کو قانون؟

                        • پنجشنبه 15 آبان 1393-13:53

                          تغیر کاربری وانجام ساخت وسازدر خارج از محدوده قانونی شهرها وخارج از محدوده قانونی روستا ها جهت احداث مسکن وویلای شخصی ممنوع است ایا توسعه مازندران این است که افراد غیر بومی در خارج از شهر وروستا جهت گذران اوقات فراغت خود ویلا بسازند وزیر ساخت های زیربنایی استان را ازقبیل راه /اب /فرهنگ و....بامشکل مواجه سازنند ساخت وساز های غیر مجاز در حریم روستا نشانگر چیست.....به نظر بنده عامل اصلی استانداری /جهاد کشاورزی وبنیاد مسکن است

                          • پنجشنبه 15 آبان 1393-8:56

                            اقای مهندس عفتی تشکر تشکرو....موفق باشید

                            • پنجشنبه 15 آبان 1393-8:20

                              در خصوص موارد مطروحه در فوق باید خاطرنشان شود نویسنده محترم به مفاد قانونی موجود به خوبی اشاره کرده اند. از اینرو به نظر می رسد که در بعد سیاست گذاری و قانونگذاری مشکل خاصی وجود ندارد. عمده مشکل از آنجا بروز می کند که این مجموعه قوانین در پیج و خم تصویب طرح های هادی و کمیسیون های ماده 5 و 14 پیشین و ماده 99 کاملاً فرسوده و مستهلک می شوند و از آنجا که عمده مسئولان استان دارای پیشینه روستایی هستند این انتظار وجود دارد که با مقوله اراضی روستایی مسولانه تر برخورد کنند. نگاهی به وقایه اخیر در بنیاد مسکن استان مازندران و اخراج برخی از پرسنل این نهاد گواه بارزی بر این مسئله است. دست اندازی تنی چند از نمایندگان مجلس با مالکین اراضی بزرگ نیز خود مسئله دیگری است. متاسفانه در طول سنوات گذشته بنیاد مسکن استان از مشاورینی استفاده نموده است که اگرچه قانوناً از پروانه صلاحیت کار برخوردار بوده اند اما از ظرفیت علمی و تجربی و اخلاقی مکفی برای تدوین این پروژه ها برخوردار نبوده اند. استفاده از مشاورین غیر بومی نیز خود حواشی دیگری دارد و آنها را به صرافت خرید اراضی در نواحی روستایی و کوشش در راستای تغییر کاربری اراضی می اندازد.

                              • چهارشنبه 14 آبان 1393-11:54

                                باتشکر از مهندس عفتی از نگارش مطالب ارایه شده ارزوی توفیق برای ایشان

                                • چهارشنبه 14 آبان 1393-8:50

                                  از قلم بسیار زیبا مهندس عفتی در تشریح مسایل اساسی استان به خصوص تغیر کاربری اراضی کشاورزی وساخت وساز غیر مجاز تشکر میکنیم خاوند حافظ ایشان باشد

                                  • چهارشنبه 14 آبان 1393-8:0

                                    امروز بنیاد مسکن ظاهرا ماموریت دارد تا اقدامات غیر قانونی مشاورین املاک را روبوش قانونی دهد و..........

                                    • دوشنبه 12 آبان 1393-21:58

                                      درتهیه طرح هادی روستای حسناباد بخش مرکزی نوشهربنفشه ده مرزن ابادو،،،،،،،،،،مشاورین املاک نقش اصلی را داشته اندف

                                      • يکشنبه 11 آبان 1393-14:10

                                        به نظر بنده مقصران اصلی مدیران جهادکشاورزی وبنیاد مسکن هستند که احساس مسولیت نداشته اند

                                        • يکشنبه 11 آبان 1393-14:0

                                          در طرح هادی روستای ح-بخش مرکزی -شهرستان محموداباد بالغ بر 80 هکتار از اراضی کشاورزی مشاوران املاک که تفکیک غیر مجاز صورت گرفته به محدوده روستا الحاق شده است /مدیران جهاد کشاورزی وبنیاد مسکن جوابگو هستند

                                          • يکشنبه 11 آبان 1393-13:13

                                            کمیسیون ماده 99 براساس نظر استعلام ادارت مربوطه نظر میده قابل توجه بعضی ها...
                                            مشکل اساسی در تهیه طرحهای غیر کارشناسی و غیر فنی هست، که به نظر من بهتره به کارشناسان نمره ارزیابی داده بشه و بر اساس اخذ نمره منفی از گردونه خارج بشن نه اینکه مستمر طرح بگیرن که به عینه شاهد هستیم.

                                            • يکشنبه 11 آبان 1393-11:59

                                              باتشکر از زحمات برادر ارجمند اقای مهندس عفتی که درحفظ امایش سر زمین استان مازندران ازهیچ کوششی دریغ نمی کند

                                              • شنبه 10 آبان 1393-20:41

                                                تحقیق وتفحص از عملکرد جهاد کشاورزی وبنیاد مسکن در خصوص طرحهای هادی روستایی از سوی مراجع نظارتی و قضایی لازم میباشد

                                                • شنبه 10 آبان 1393-20:36

                                                  باتشکر ازمهندس عفتی که واقعا از سرما یه های خوب انسانی استان مازندران می باشد امید است نظرات کارشناسی ایشان مورد توجه مسولین قرار گیرد وقدر این نیرو ارزشمند ودلسوز وسالم رابدانند

                                                  • شنبه 10 آبان 1393-12:58

                                                    با سلام ،ضمن تقدير و سپاس از نگاه و نقد کارشناسي دقيق و قني نگارنده ،لازم است مواردي را نيز در خصوص نحوه الحاق به بافت اراضي ملي و دولتي ،موضوع ماده 4 قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن مصوب 1387مجلس محترم را نيز اشاره نمايم که در زمان ارائه نقشه پيشنهادي ،نگاه کارشناسي منطبق با نص صريح قانون در عمده طرحها جدي گرفته شود ،چرا که همانگونه که در متن قانون و دستورالعملهاي مرتبط با آن اشاره شده اراضي مشمول ممنوعيت هاي مطلق واگذاري و موارد مندرج در ماده 2 آيين نامه اجرايي لايحه قانون واگذاري و احياء اراضي و نيز تبصره 4ماده 31 قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها و مراتع اراضي مشمول قانون فوق نمي گردد ،حال بعضا مشاهده ميگردد که در بعضي از طرحها صرفا حسب ادعاي متصرفين و متخلفين و متجاوزين اراضي ملي مبني بر احياء اراضي در سنوات گذشته ملاک الحاق به بافت اين گونه اراضي مورد عمل قرار ميگيرد که در واقع به نوعي صحه گذاشتن به تخلفات متجاوزين به عرصه هاي ملي قلمداد مي گردد ،و به نوعي و يا به زبان ساده تر پاداشي براي عمل نادرست آنان خواهد بود چرا که اکثر آنان در محاکم قضايي داراي پرونده بوده و طرف دعوي با دولت مباشند همين عمل باعث ايجاد حق براي آنان خواهد نمود ،لذا لازم است اهميت موضوع از طريق بنياد و ادارات منابع طبيعي کاملا جدي گرفته شود تا پاي سودجويان و سوداگران و زمين خواران عرصه هاي ملي بريده گردد.

                                                    • شنبه 10 آبان 1393-9:34

                                                      طرحهای هادی روستایی در غرب مازندران فقط درراستای فرار ازقانون حفظ کاربری اراضی زارعی وباغها تهیه میگردد قابل توجه سازمان بازرسی استان و......

                                                      • شنبه 10 آبان 1393-0:30

                                                        وقتی محدوده قانونی طرحهای هادی روستایی بااعمال نفوذ مشاورین املاک وافراد سیاسی درراستای جلب ارای بسته میشود عاقبت کار مشخص است

                                                        • جمعه 9 آبان 1393-15:12

                                                          استانداری مازندران که متولی کمیسون ماده 99 می باشد درصدور ارای خود اصلا توجهی به قانون حفظ کاربری اراضی زارعی وباغها ندارد...به عنوان نمونه ساخت وساز های غیر مجاز محور ساری -فرح اباد

                                                          • جمعه 9 آبان 1393-15:7

                                                            اراضی کشاورزی درحریم شهرها ی استان مازندران به ویزه درنوشهر /مرزن اباد /کلاردشت و......همچنان باتیغ ارای کمیسون ماده100 در حال نابودی است وجهاد کشاورزی هم چنان در سکوت ولاغیر........

                                                            • پنجشنبه 8 آبان 1393-12:58

                                                              ایاکسی است تاعملکرد کمسیون ماده 99و100 را دراراضی زراعی وباغها بررسی کند عامل اصلی شهرداریها .دهیاریها ودر راس انها استانداری میباشد

                                                              • پنجشنبه 8 آبان 1393-8:54

                                                                علت اصلی تغیر کاربری اراضی کشاورزی وساخت وساز غیر مجاز مسولین ادارات مربوطه مباشند که گرفتار سیاست بازی شده اند

                                                                • چهارشنبه 7 آبان 1393-14:34

                                                                  جهاد کشاورزی بجای جلوکیری از تغیر کاربری اراضی زراعی وباغها در حریم شهر ها وخارج از محدوده روستاها واعمال تبصره 1و2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زارعی وباغها مصوب 1374 واصلاحیه 1385 متاسفانه در شهرداریها ودهیاریها خود از عاملین اصلی بورس بازی زمین است اصلاح ساختار تشکیلاتی سازمان جهاد کشاورزی وعدم برخورد سلیفه ای به موضوع از جایگاه خاصی برخوردار میباشد

                                                                  • چهارشنبه 7 آبان 1393-12:35

                                                                    انصافا اقای مهندس عفتی از کارشناسان مجرب در مدیریت امور اراضی وساخت وساز میباشد وبحث های ایشان همواره مورد توجه بودهاست امید است جهادکشاورزی و بنیاد مسکن باانجام وظایف قانونی خود بساط بورس بازان زمین برچیند انشالله

                                                                    • چهارشنبه 7 آبان 1393-11:4

                                                                      از اداره کل بازرسی استان مازندران خواستار بررسی عملکرد کمسیون ماده صد شهرداریها در حریم شهرها وتخلفات شهرداریها وجها د کشاورزی که متاسفانه وضع اسفبار می باشد

                                                                      • چهارشنبه 7 آبان 1393-9:58

                                                                        از اقای مهندس عفتی درارایه نقطه نظرات کارشناسی وقانونی درکنار دلسوزی ایشان به مسایل توسعه استان تشکر میگردد

                                                                        • چهارشنبه 7 آبان 1393-9:9

                                                                          پیشنهادهای شما خوب بود.استفاده کنند سئولان استان. تشکر از نویسنده

                                                                          • چهارشنبه 7 آبان 1393-8:38

                                                                            شیرین به کام بوری بازان دیگه. معلومه

                                                                            • سواد کوهیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                                                                              شنبه 17 آبان 1393-13:20

                                                                              مهندس عادل عفتی موجب اغتخار استان و سازمان همیاری شهرداریهاست
                                                                              انشاالله بتوانیم از این تجارب ودانش ارزشمند ایشان برای استان بهرهی لازم ببریم


                                                                            ©2013 APG.ir