تعداد بازدید: 5888

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 6 آبان 1393-22:24

پدیده ی اسیدپاشی /انگیزه چیست؟

یکی از عوامل افزايش جرم اسيدپاشي در جامعه در دسترس بودن اين ماده شيميايي و ارزان بودن آن است.


مازندنومه؛ سرویس حقوقی، اویس فلاح ماکرانی، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی: بدون ترديد يکي از جرايمي که در هر بار ارتکاب انزاجار عمومي را به شدت بر مي انگيزد، اسيدپاشي است . علت اين انزجار را علاوه بر صدمات جدي و بعضاً جبران ناپذيري که به قرباني جرمي وارد مي شود، بايد در انگيزه ي مرتکب جستجو کرد.

 اين جرم که معمولاً روي صورت قربانيان انجام مي گيرد، عموماً به انگيزه ي تباه ساختن آينده و گوشه نشين کردن دائمي قرباني انجام مي شود که متاسفانه در عمل نيز چنين شده و قرباني جرم تا مدت هاي طولاني و حتي تا پايان عمر از بند لطمات جسماني و رواني اين جرم خلاصي نخواهد يافت .

با بررسی پرونده های قضایی در سالهای اخیر، پنج انگیزه مهم اسید پاشی را می توان برشمرد:

1.انتقام‌جويي عشقي: اين نوع اسيدپاشي معمولاً در ميان جوانان ديده مي‌شود. دختر يا پسري که به فردي دلبستگي عشقي و عاطفي پيدا کرده و احتمالاً ارتباطاتي نيز با يکديگر داشته‌اند و حالا طرف مقابل او را ترک کرده يا با ديگري طرح دوستي و آشنايي ريخته و يا ازدواج کرده است، در چنين مواردي انگيزه حسادت و انتقام‌جويي باعث اسيدپاشي روي قرباني مي‌شود.

2. انگيزه ناموسي: مواردي از اسيدپاشي گزارش شده است که به دنبال مزاحمت‌هاي ناموسي از طرف يک مرد براي خانمي پيش مي‌آيد که گاه به تجاوزات جنسي منجر مي‌شود. در چنين حالتي خود قرباني يا فردي از طرف وي اقدام به اسيدپاشي به فرد متجاوز مي‌کند.

3.اسيدپاشي به عنوان وسيله‌اي براي اخاذي و سرقت: موردي گزارش شده است که چند نوجوان با تهديد قربانيان خود به پاشيدن اسيد روي آنها اقدام به اخاذي و زورگيري مي‌کرده‌اند.

4.اختلاف خانوادگي: در مواردي متعاقب اختلافات خانوادگي فردي قرباني اسيدپاشي در منزل شده است. نمونه‌هايي از اين موارد پاشيدن اسيد توسط شوهر روي همسرش يا پاشيدن اسيد از طرف زن اول روي همسر دوم (سوگولي) شوهرش بوده است.

5.کينه‌هاي قديمي: يکي ديگر از علل اسيدپاشي کينه‌هاي قديمي است که بعد از مدت‌ها باعث انتقام‌جويي مي‌شود.  موردي گزارش شده است که پسر جواني به دليل اينکه مدت‌ها قبل توسط هم‌کلاسي خود مسخره مي‌شد، بعد از چند سال روي صورت او اسيد پاشيد. اقدام تأخيري به چنين امري به دليل اين است که فرد اسيدپاش شناخته نشود.

به واقع ريشه اين گونه اتفاقات تلخ در کجاست و چرا و چگونه فردي به خود اجازه مي‌دهد که تمام موجوديت ديگري را بسوزاند و زندگي او را فداي خواسته‌هاي خودخواهانه خود کند؟

بیشتر قربانيان حوادث اسيد پاشي زناني هستند که در جريان يک رابطه عاطفي يک طرفه قرباني چنين جراحت‌هاي غير قابل جبراني مي‌شوند.

یکی از عوامل افزايش جرم اسيدپاشي در جامعه در دسترس بودن اين ماده شيميايي و ارزان بودن آن است. اين موضوع در واقع بر لزوم نظارت جدي وسختگيرانه بر نحوه فروش اسيد در كشور تاكيد دارد. مسئولان قضايي، انتظامي و دولتي بايد با نظارت بيشتر بر اين موضوع از خريد و فروش ارزان و ساده اين ماده شيميايي نابود كننده جلوگيري كنند.

لزوم تربيت صحيح فرزندان و جوانان ، الگوسازي مناسب ، دور نگه‌داشتن آن‌ها از تنش‌ها و درگيري‌هاي خانوادگي، معضلات‌اجتماعي، مشکلات‌اقتصادي، بيکاري، خشونت و... مي‌تواند پرخاشگري در افراد و انجام رفتارهايي مانند اسيدپاشي را به حداقل برساند.

عوامل مختلف مي تواند سبب بازدارندگي از انجام بزه هايي نظيراسيدپاشي شود، يکي از اين عوامل همان سرعت در رسيدگي به اين پرونده ها، صدور و اجراي حكم است که خلاء موجود در روند رسيدگي، صدور و اجراي حكم براي اسيدپاشان زمينه سوءاستفاده و افزايش جرات بزهكاران در انجام چنین اقداماتي را فراهم مي کند.

اغماض در حق اسيدپاشان سبب عدم بازدارندگي از ارتكاب چنين جرايمي است و قوه قضاييه، نيروي انتظامي، قربانيان اسيدپاشي، اولياي آنها و اجتماع نبايد از اين افراد چشم پوشي و نسبت به آنها گذشت كنند، حكم اسيدپاشي قصاص است اما متاسفانه برخي از مواقع قربانيان اسيدپاشي يا اولياي دم از قصاص رضايت می دهند؛ اگرچه رضايت عامل بازدارندگي نيست بلكه عامل جرات بخشيدن به عده داي آدم شرور و بهانه طلب است.

بسترهاي صدور و اجراي حكم بايد مورد توجه قرار گيرد، به خصوص پرونده هايي نظير اسيدپاشي كه احساسات عمومي را برمی انگيزد و بازتاب منفي كشوري و جهاني پيدا مي کند.



  • پنجشنبه 8 آبان 1393-8:57

    جناب آقای فلاح .مواردی که از اسیدپاشی مطرح کرده اید بخشی از واقعیت های جامعه است اما جنبه دیگری از واقعیتی که چند روز اخی اتفاق افتاده را با دیده اغماض نگریسته و از آن چشم پوشی نموده اید . اینکه چندین نفر در یک شهر ظرف چند روز با یک شیوه مورد حمله اسیدپاش ها قرار گیرند نشانه چیست ؟ اینکه هیچ یک از این زنان سرزمینم که مورد حمله وحشیانه قرار گرفته اند با مصداق صحبت های شما اعم از عاشق بودن و انتقامجویی خانوادگی و عشقی ..نمی گنجد نشانه چیست؟ از نظر من شما خود را به خواب زده اید و سخت است شما را بیدار کرد .کاش موشکافانه تر می نوشتید

    • کم سواد روستاییپاسخ به این دیدگاه 1 0
      چهارشنبه 7 آبان 1393-13:19

      با سلام به جناب اویس فلاح ماکرانی، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی. از اینکه مردم شهرستان ما اینچنین به سرنوشت خود و خانواده و مادران و دختران و خواهران عزیز ما را که به شهرهای ما زیبایی خاصی می بخشند و (مرد ) تحویل جامعه اسلامی میدهند ، بی اهمیت باشند و هیچ کامنتی را در این مهم ننویسند، بسی جای تاسف است!! ( برتولت برشت شاعر معروف آلمانی می گوید: اول به سراغ یهودی ها رفتند، من یهودی نبودم، اعتراضی نکردم، پس از آن به لهستانی حمله کردند، من لهستانی نبودم و اعتراضی نکردم. آنگاه به لیبرال ها فشار آوردند، چون من لیبرال نبودم، اعتراضی نکردم، سپس نوبت کمونیست ها شد، من کمونیست نبودم و اعتراضی نکردم. سرانجام به سراغ من آمدند، من هر چه فریاد کردم دیگر کسی نماند )!!! شما 2 نکته مهم را فراموش کردید! (خود سانسوری)!!!یکی جنبه ... و دیگری جنبه ... این قضیه را! اولی... بخواهند چهره اصل... در دنیا خراب کنند!!! و دیگری ( به گفته همه روانشناسان انسان هایی را که بخواهند به انسان یا حیوانی صدمه بزند، آن انسان بدون شک بیمار است! چون دستور حرکت دست از مغز می آید! و اگر خللی در مغز ایجاد شود هر کار کثیفی و زشتی از انسان سر می زند!!! و خدا نکند که این انسانها همچو کودکان کار و بیکار و بیابانی و خیابانی به دست انسانهای ناجور و بد ذات و بدجنس و زشت چهره بیفتند! که به خاطر لقمه ایی نانی ( نه لقمه چلوکباب ) دست به هر کار زشتی خواهند زد و به چهره زیبای مادران و خواهران مسلمان شیعه ما اسید بپاشند! که اگر این مادران نبودند ما مردان وجود نداشتیم!!!...پیروز باشید


      ©2013 APG.ir