تعداد بازدید: 3098

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 7 آبان 1393-17:26

بهره‌برداری از جنگل‌های شمال تا 30 درصد کاهش می‌یابد

فلاح: نمی‌توان یک‌طرفه، مردم را از جنگل بیرون کرد

گزارش+عکس از نشست همکاری استاندا‌رهای نواحی رویشی هیرکانی و ارسبارانی/طبق مصوبه دولت، بهره‌برداری از جنگل‌های شمال تا 30 درصد کاهش می‌یابد و از دیگر جنگل‌ها هم برداشت صورت نمی‌گیرد.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: تفاهم‌نامه همکاری استاندا‌رهای نواحی رویشی هیرکانی و ارسبارانی شامل استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، آذربایجان شرقی، سمنان، خراسان شمالی و اردبیل با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در زمینه حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی کشور منعقد شد.

ربیع فلاح -استاندار مازندران- در این نشست که در سالن اجتماعات شرکت چوب و کاغذ مازندران برگزار شد، اظهارداشت: تغییر نگرش درباره منابع طبیعی، امروز امری لازم است.

وی با اشاره به توجه دولت به مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی، ادامه داد: توجه به مسائل زیست محیطی به عنوان محوری‌ترین فعالیت در اولویت کارهای کشور قرار دارد.

فلاح با بیان اینکه حدود یک میلیون و یکصد هزار هکتار از 2 میلیون هکتار جنگل‌های شمال، در مازندران قرار دارد، تصریح‌کرد: مدیریت پایدار منابع طبیعی در برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های جنگل‌داری که در 10 سال گذشته اجرا شده، نمی‌تواند پاسخگوی مسائل امروز باشد، افزود: موانعی که در اجرای سیاست‌های این چنینی وجود دارد، باید رفع شود.

فلاح با بیان اینکه امروز اجرای طرح‌های جنگل‌داری بدون توجه به جنگل‌نشینان، امکان‌پذیر نیست، اظهارداشت: در جنگل‌ها تک ‌سکونتگاه‌هایی وجود دارد که مردم در آن زندگی می‌کنند و باید پاسخ این مردم را بدهیم و نمی‌توان به صورت یک‌طرفه، مردم را از جنگل بیرون کرد.

این مسئول ادامه داد:معیشت مردمی که با جنگل زندگی می‌کنند و از درخت به عنوان فرزند خود حفاظت کرده‌اند بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه امروز در مازندران به لحاظ دخالت‌های انسانی،  با اندک بارانی سیل‌های ویرانگر اتفاق می‌افتد، ادامه‌داد: این مسئله نشان می‌دهد مدیریت منابع در گذشته به درستی انجام نشده است.

فلاح با بیان اینکه بهره‌برداری از معدن رها شده است و بهره‌برداران، نخاله‌ها را در جنگل رها می‌کنند، گفت: بهره‌برداری از معدن نیازمند طرح جامع است.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه دولت در ابتدای شروع به کار، مصوبه‌ای را برای جنگل‌های شمال، ابلاغ کرد که فرصتی برای این جنگل‌هاست، تصریح‌کرد: امروز دولت میراث‌دار مشکلاتی است که از گذشته باقی مانده است.

* برداشت از جنگل قطع شود

در ادامه این نشست خداکرم جلالی -رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی- اظهارداشت: از 13 اقلیم جهان، ایران دارای 11 اقلیم است و از این نظر جزو پنج کشور نخست جهان است.

وی با بیان اینکه 30 درصد از خشکی جهان را جنگل پوشانده و این رقم در ایران 7.8 درصد مساحت کشور است، افزود: 10 درصد از مساحت جهان را بیابان تشکیل داده و این رقم در کشور 20 درصد و سهم ایران از بیابان، 2 براب سرانه جهان است.

سید علی‌اکبر پرویزی -استاندار خراسان شمالی- در این نشست، وضعیت خراسان شمالی را بحرانی عنوان کرد و گفت: این استان از نظر خشکسالی با تهدید روبه‌رو است.

وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز کم‌ترین آسیب را به منابع طبیعی وارد کرده، افزود: بخشی از تخریب منابع طبیعی مربوط به کشاورزی و بخش عمده آن مردم به دام است.

پرویزی با بیان اینکه شاید دومین و یا سومین کشور دنیا باشیم که هنوز دام را به مرتع می‌فرستیم، متذکرشد: خروج دام از مرتع و جنگل، موضوعی اساسی است که در قانون ششم توسعه باید جایی برای آن باز شود.

در ادامه این نشست حسن صادقلو -استاندار گلستان- اظهارداشت: باید حفاظت و مدیریت پایدار منابع طبیعی را آسیب‌شناسی کنیم و نقد درون را راه بیندازیم.

وی با بیان اینکه باید برداشت از جنگل قطع شود، افزود: ناوگان حمل و نقل بهره‌برداران از جنگل، تجهیز نیست و این مسئله به بروز آسیب‌های دیگر هم می‌انجامد.

صادقلو متذکرشد: درآمد کشور را از مسیر جنگلی که دیگر چیزی از آن باقی نمانده باید تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه استان‌های سیل‌خیز احصا شده و مدیریت جامع سیل در این استان‌ها باید تهیه شود، تصریح‌کرد: در استان گلستان، مدیریت جامع سیل را انتخاب و عرضه کردیم و نیازمند پشتیبانی هستیم.

محمد وکیلی -استاندار سمنان- هم در سخنانی با اشاره به اینکه داعش و تکفیری‌ها امروز تهدیدی برای منافع ملی ما نیست، گفت: توجه نکردن به توسعه پایدار و همچنین تغییر اقلیم در منطقه و جهان، تهدید ملی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بارندگی که باید منشا خیر و برکت باشد تبدیل به سیل گریبانگیر می‌شود، افزود: امروز نمی‌توان به راحتی از کنار مسئله خشکسالی عبور کرد. در سمنان سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، 51درصد کاهش بارندگی داشتیم.

وکیلی با اشاره به اینکه هر روز شاهد تخریب جنگل هستیم، خاطرنشان‌کرد: در این زمینه، کمبود قانون نداریم و اینکه چرا از این مسائل جلوگیری نمی‌شود، باید آسیب‌شناسی شود.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه همکاری در 21 بند تدوین و امضا شد.

* باید واردات چوب را کاهش دهیم

پس از پایان این نشست خداکرم جلالی در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: با توجه به مشکلاتی که در تامین منابع آبی داریم، آبخیزداری می‌تواند از اقدامات موثر باشد.

وی با بیان اینکه هر هکتار آبخیزداری، 500 مترمکعب آب را ذخیره و حفظ می‌کند، افزود: این کار، ارزان‌ترین راه برای تامین منابع آبی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه زهکشی 75 میلیون هکتار از اراضی کشور به ویژه در مناطق جنگلی و کوهستانی باید انجام شود، متذکرشد: 25میلیون هکتار از اراضی تاکنون زهکشی شده و در برنامه شش م توسعه سالانه باید سه میلیون هکتار از اراضی زهکشی شود.

از این طریق می‌توانیم سالانه 10 میلیارد مترمکعب آب جدید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از پنج میلیون هکتار مصرف چوب در کشور، 800 هزار هکتار از محل منابع جنگلی است، سه و نیم میلیون مترمکعب از زراعت چوب و مابقی وارداتی است، خاطرنشان‌کرد: باید واردات چوب را کاهش دهیم و بر زراعت چوب تاکید کنیم.

جلالی یادآورشد: طبق مصوبه دولت، بهره‌برداری از جنگل‌های شمال تا 30 درصد کاهش می‌یابد و از دیگر جنگل‌ها هم برداشت صورت نمی‌گیرد و توسعه زراعت چوب سالانه 30 هزار هکتار از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است.



    ©2013 APG.ir