تعداد بازدید: 4144

توصیه به دیگران 2

شنبه 17 آبان 1393-10:18

هفته فرهنگی مازندران و شهرستان های استان در راه است

یک پیشنهاد شوق آفرین

جامعه خسته و آسیب دیده اجتماعی ما به نشاط معنوی و شادی فرهنگی نیازمند است و با توجه به پیشنهاد معاون سیاسی استاندار مازندران،  اکنون فرصت خوبی برای مطالعه ، طراحی و برنامه ریزی برای برگزاری "هفته فرهنگی "است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، ایرج نیازآذری: شهرهای مازندران خرده فرهنگ ها، آیین ها و رسم های ماندگاری دارند که هویت بومی و محلی مازندران متاثر ازآنهاست.

خرده فرهنگ ها و آیین های بومی و محلی یکی از مولفه های مهم مانایی، قوام و استواری فرهنگی هستند که میراث معنوی ما را نیز شامل می شود.

توسعه صنعتی و زندگی شهری برخی از خرده فرهنگ ها را به حاشیه رانده و بعضی را به فراموشی؛ لیکن فرهنگ های بومی و محلی همواره موجب همبستگی، نشاط، همگرایی و توسعه فضائل اخلاقی بوده که بازتولید و زایش مجدد آنها متناسب با شرایط و ذائقه های امروزی عامل اثربخشی و پویایی فرهنگی جامعه می شود.

وقتی سخن از فرهنگ یا فعالیت فرهنگی به میان می آید، نباید آن را در حد یک مناسبت تقلیل داد، بلکه باید به اثرات و پیامدهای بعدی آن نیزتوجه داشت، چرا که فرهنگ اساس و شالوده هر جامعه است و پیشرفت هرکشور به توسعه فرهنگی آن وابسته است.

فرهنگ در جزء جزء زندگی فردی و اجتماعی ما حضور دارد و در صورت تقویت بنیه های فرهنگی است که جامعه به صلاح و رستگاری می رسد.

فرهنگ مشاغل ، کار و خدمت، رانندگی، پوشش، معاشرت، سیاست ورزی، تغذیه، درمان، شنیدن و گوش دادن، مطالعه، زندگی، همسایه داری و... به آداب و اصولی نیازمند است که ریشه در گذشته، سنن و سبک زندگی ما دارد.

***

به تازگی معاون فرهنگ دوست و فرهیخته سیاسی و اجتماعی استانداری مازندران پیشنهاد کرد که هفته فرهنگی شهرستان های مازندران برگزار شود.

این پیشنهاد شوق آفرین مایه خرسندی و اقبال اهالی فکر و فرهنگ شد و صد البته موجب زایش خلاقیت های فرهنگی و هنری در دیار علویان.

موسع بودن حوزه فرهنگ و فراوانی فعالان فرهنگی این نوید را خواهد داد که در صورت سیاست گذاری و برنامه ریزی درست و عالمانه، شاهد بسط و رونق شادی و نشاط اجتماعی و فرهنگی در جامعه خواهیم شد.

جامعه خسته و آسیب دیده اجتماعی ما به نشاط معنوی و شادی فرهنگی نیازمند است و اکنون فرصت خوبی برای مطالعه ، طراحی و برنامه ریزی برای برگزاری "هفته فرهنگی "است.

هفته فرهنگی شهرستان های مازندران رقابت سالم فرهنگی، تولید آثار و کالاهای فرهنگی ، معرفی نادیده ها و ناگفته های فرهنگی و هنری ، تقویت و بازتولید سنت ها و خرده فرهنگ های بومی و محلی و بسط نشاط اجتماعی را در پی خواهد داشت.

اگرچه مناسبت «14 آبان » به عنوان «روز مازندران» هنوز به طور جدی مورد توجه کنش گران فرهنگ و هنر مازندران قرار نگرفت، امیدواریم «هفته فرهنگی مازندران» و «هفته فرهنگی شهرستا ن های مازندران » رونق و نشاط فرهنگی و اجتماعی مطلوبی را در استان به دنبال داشته باشد.


  • يکشنبه 18 آبان 1393-9:33

    همه مردم استان با این پیشنهاد موافقند. فقط زودتر اجرایی شود

    • محمد سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه
      شنبه 17 آبان 1393-23:29

      مدیر کل عشق سخنرانی
      ...
      به خداوندب خدا در یک همایش شاهد بودم دو بار سخنرانی کرد !!!
      در هیچیک از همایش های فرهنگی بدون سخنرانی حضور ندارد . میدانید مدیران استان همگی ایتطور هستند ...

      • شنبه 17 آبان 1393-18:10

        تازمانی که مدیرکل فرهنگ ما این است هفته فرهنگی که نه...













        • ننه ی قربون علیپاسخ به این دیدگاه
          يکشنبه 18 آبان 1393-23:25

          این مدیر فرهنگی دیگه نوبره والا
          میگن به میز چنگ انداخته تا عوضش نکنن
          کجای دین که شما لباسشو پوشیدی میگه خودتو به مردم تحمیل کنی
          ... حاجی دست بردار جون هرکی که دوووست داری والا علی صادقی منتشر کن ببینم می تونی؟؟؟


        ©2013 APG.ir