تعداد بازدید: 4749

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 18 آبان 1393-1:43

برگزاری هفته فرهنگی در 22 شهرستان

یونسی: منتظر طرح و پیشنهاد اهل قلم هستیم

در استقبال از برگزاری هفته فرهنگی مازندران و 22 شهرستان استان/ گفت و گو با دکتر علیرضا یونسی+ دکتر زین العابدین درگاهی + دکتر علی رمضانی


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: به پیشنهاد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران قرار است هفته فرهنگی مازندران و هفته فرهنگی شهرستان های مختلف استان برگزار شود.

به نظر ما بهتر است برای هر شهرستانی نمادی مثل عسل، بهارنارنج، کیوی، نیشکر، توت فرنگی، ماهی، انار و... تعریف شود و در موعد و فصل مرتبط و مناسب، هفته فرهنگی شهرستان ها برپا شود.

در این هفته می توان انواع جشنواره های بومی، نمایشگاه ها، مسابقات محلی، موسیقی مازندرانی، پوشاک، خوراک سنتی و.. را عرضه و فضای شاد و فرهنگی را برای مردم و گردشگران ایجاد کرد. در همین رابطه با معاون سیاسی استاندار و دو پژوهشگر مازندرانی گفت و گو کردیم.

*صاحب نظران پیشنهاد دهند

علیرضا یونسی -معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران- درباره برگزاری هفته فرهنگی مازندران و شهرستان های استان، اظهارداشت: اسلام دین پویا، شاداب و پاسخگو به نیازهای روز است.

وی با بیان اینکه در اندیشه‌های معرفتی امام راحل و مقام معظم رهبری هم این پویایی دینی نمود دارد، افزود: زیربنا و جان‌مایه انقلاب ما، مباحث فرهنگی بود.

یونسی با اشاره به پیشنهاد برگزاری هفته فرهنگی مازندران در هر یک از 22 شهرستان استان، تصریح‌کرد: از همه صاحب‌نظران می‌خواهیم پیشنهادهای خود را به اداره کل اجتماعی استانداری مازندران ارائه کنند.

وی با بیان اینکه برای هر شهرستان، نماد برجسته‌ای در مازندران داریم، ادامه‌داد: انار بهشهر، عسل سوادکوه، انجیر گلوگاه و ... نمادهایی هستند که باید پرداخته شوند.

معاون سیاسی استاندار مازندران با اشاره به اینکه متناسب با آداب، رسوم و فرهنگ هر شهرستان، یک هفته را به عنوان هفته فرهنگی آن شهرستان درنظر بگیریم، اظهارداشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر سال فرهنگ، هر روز هفته را در هفته فرهنگی، به یک نام داشته باشیم و برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برگزار شود.

وی با بیان اینکه در قالب یک بسته فرهنگی که همه اندیشمندان و صاحب‌نظران بر آن اتفاق نظر داشته باشند، هفته فرهنگی برگزار شود، افزود: برگزاری هفته فرهنگی باید بر پایه تلاش و فعالیت عامه مردم باشد، مانند برگزاری کنگره شهدا که در دورافتاده‌ترین مناطق استان هم مردم درگیر موضوع می‌شوند در اجرای هفته فرهنگی هم باید این گونه عمل کنیم.

یونسی با اشاره به اینکه کار فرهنگی، بسیار سخت و سنگین است، یادآورشد: کار فرهنگی پیچیدگی و عمق دارد و باید از همه صاحب‌نظران، علما، دانشگاهیان، فرزانگان و ... در برنامه‌ریزی هفته فرهنگی بهره ببریم.

* به برنامه‌های فرهنگی، نگاه عملکردی و گزارشی داریم

زین‌العابدین درگاهی -نویسنده و پژوهشگر قائم شهری-درباره برگزاری هفته فرهنگی مازندران، اظهارداشت: چون بحث فرهنگ، مقوله اصلی و اساسی است هر اقدامی در جهت برنامه‌های فرهنگی، غنیمت است.

وی با بیان اینکه این اقدام می‌تواند از تولید موسیقی، فیلم، کتاب و ... باشد، افزود: هر مقوله دیگر فرهنگی، چون مهم است اگر قدم کوچکی هم باشد قابل توجه و اهمیت است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه در زندگی امروزی، مسئولان دغدغه‌های متعدد دارد و به فرهنگ، کم‌تر توجه می‌شود، ادامه‌داد: اگرچه ادعا داریم کشور بزرگ فرهنگی هستیم و زندگی ما با ادعای دینی و فرهنگی شکل گرفته است، در حیات فردی، اجتماعی و سیاسی به فرهنگ زیاد توجه نمی‌کنیم.

درگاهی با بیان اینکه کسانی که داعیه‌دار فرهنگ هستند و می‌خواهند برنامه فرهنگی طراحی و تولید کنند تا چه اندازه به معنای عام کلمه، فرهنگی هستند، تصریح‌کرد: می‌خواهم این سوال را خبرنگار به صراحت بپرسد که مدعیان فرهنگی ما در طول هفته به جز کارهای روزمره، چقدر آثار و تولیدات فرهنگی را مورد مطالعه و نقد و بررسی قرار می‌دهند؟ در هفته چقدر فیلم می‌بینند و یا به تماشای تئاتر می‌روند؟ چه مقدار با نگاه درست به تولیدات فرهنگی می‌پردازند؟

وی گفت: یک مسئول فرهنگی که در طول سال به تعداد انگشتان یک دست هم کتاب نمی‌خواند، فیلم نمی‌بیند، تئاتر نمی‌رود و ... چه طور می‌تواند طراحی فرهنگی داشته باشد و آثار فرهنگی تولید کند و در هفته فرهنگی به نمایش بگذارد؟

درگاهی ادامه‌داد: به عنوان مثال آیا مسئولان فرهنگی شهرستان قائمشهر در طول سال یک بار به سینما می‌روند؟ اصلا در این شهر سینما داریم؟ یک بار به کتاب‌خانه‌ها سر زده‌اند؟

وی با اشاره به اینکه مسئولان فرهنگی ما آیا در رسانه‌های استانی خبری به جز خبر مربوط به خود را خوانده‌اند، اظهارداشت: حالا اگر همین مدعیان فرهنگی بخواهند هفته فرهنگی برگزار کنند چه خواهد شد؟

درگاهی متذکرشد: باز باید در این عرصه به سراغ کسانی بروند که فعال هستند و آنها کار کنند و به نام و کام اینها باشد. باز هم باید بچه‌های موسیقی، تئاتر و ... به میدان بیایند و تولیدات فرهنگی شهر را به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه به برنامه‌های فرهنگی، نگاه عملکردی و گزارشی داریم، گفت: امیدوارم هفته فرهنگی، جزو دستور کارهایی نباشد که بخواهد برای ارائه گزارش و عملکرد انجام شود.

*ساری، شهر تمشک

علی رمضانی پاچی - مدرس دانشگاه و پژوهشگر ساروی- درباره برگزاری هفته فرهنگی مازندران، اظهارداشت: باید به صورت ریشه‌ای برای هر شهرستان، یک نماد انتخاب شود.

وی با بیان اینکه باید محققان در این زمینه، پژوهش میدانی در هر شهرستان انجام دهند، افزود: همچنین باید برنامه‌ای مانند «میراث ماندگار» که در زمان مدیریت دکتر بزرگ‌نیا در ارشاد مازندران تدوین شد، تهیه شود که با تغییر مدیریت‌ها هم ادامه داشته باشد نه اینکه با اتمام مدیریت‌ها، آن برنامه هم تمام شده تلقی شود.

رمضانی با اشاره به اینکه اگر بیشتر به دنبال فرهنگ‌سازی باشیم تا کار فرهنگی، موفق‌تر هستیم، متذکرشد: خرده فرهنگ‌ها تشکیل دهنده فرهنگ هستند. آیا به خرده فرهنگ‌ها توجه می‌کنیم؟ فرهنگ اسطوره‌ای را کنار گذاشتیم در حالی که مثلا" نوروزخوانی از سبک مازندرانی، به سبک ملی مذهبی تبدیل شده است.

این استاد تاریخ دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ مذهبی در دل مردم جای دارد، تصریح‌کرد: مازندران هم فرهنگ علوی دارد و هم باید بیشتر به اسطوره‌ها توجه کنیم.

رمضانی با اشاره به اینکه در مازندران، قومیت‌ها را کار نداریم و فرهنگ شهری حکم‌فرماست، ادامه‌داد: شهرهای همجوار، دارای اختلافات و مشکلاتی هستند. ابتدا باید این مشکلات را شناسایی کنیم و انتخاب نماد برای شهرها در برگزاری هفته فرهنگی، عاملی برای افزایش اختلافات نشود.

این پژوهشگر با بیان اینکه نکا می‌تواند به عنوان شهر آب معدنی و یا شهرستان ساری به عنوان شهر تمشک نامگذاری شود، متذکرشد: اکنون که فصل تمشک به پایان رسیده اما در شهرستان ساری هنوز تمشک وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه قهرمان‌پروری را کنار بگذاریم و نخبگان و اندیشمندان را به میدان بیاوریم، اظهارداشت: هر کار فرهنگی، یک قدم به جلو است.

*مطلب مرتبط:

یک پیشنهاد شوق آفرین


  • دوستدار میراث فرهنگیپاسخ به این دیدگاه
    يکشنبه 18 آبان 1393-23:34

    با سلام. آقای یونسی و متولیان رسمی فرهنگ مازندران برای یکبار هم که شده بیایند و کاری مردمی کنند. هفته فرهنگ مازندران جشن و بزرگداشتی ملی و مردمی ست. این مراسم را به انجمن های دوستداران میراث فرهنگی که از سازمان های مردم نهاد هستند و با هنرمندان استان همراه و هم صدا هستند واگذار نمایید تا جشنی مردمی برگزار کرده باشید.

    • يکشنبه 18 آبان 1393-23:24

      اهل قلم طرح بدهند تا فردا نگویند چرا نگفتید

      • ننه ی قربون علیپاسخ به این دیدگاه
        يکشنبه 18 آبان 1393-23:21

        ... بیکاری و مجردی جوونا با اینا حل نمیشه آقای صادقی شما که در دولت قبلی به برنامه های آبکی انتقاد داشتی ؟؟؟؟

        • محمد کریمیپاسخ به این دیدگاه 1 0
          يکشنبه 18 آبان 1393-12:39

          در این بیست سال اخیر هفتادتا از این جشنها گرفتیم ولی امروز هنوز یک موزه، یک دایره المعارف، یک کتاب جامع که فرهنگ یکصدسال اخیرمان را برای نسلهای بعد به یادگار بگذارد نداریم. به جای هفته فرهنگی، بودجه اش را خرج معرفی آثار تاریخی، راه حلهای زیست محیطی برای حفظ طبیعت از سوی کارشناسان و مردم، معرفی کمبودها به تهران و استفاده از ظرفیتهای تهران نشین برای دریافت بودجه، استخدام کارشناس برای نظارت بر پیمانکاران جهت جلوگیری از کم کاری و هدررفت بودجه...

          • يکشنبه 18 آبان 1393-12:23

            جناب يونسي محترم لطفا يك نيم نگاه به ديدكاهها و برنامه هاي ارائه شده از سوي هم استانيها در بدو ورودتان به استان در ملاقات ها و ديدارهاي مردمي بنماييد، خواسته هاي مردم فهيم استان همان است!!

            • يکشنبه 18 آبان 1393-9:18

              امیدوارم این کار سرمنشا خیر باشد برای استان و آغاز فعالیتهای خوب فرهنگی.


              ©2013 APG.ir