تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 29 خرداد 1384-0:0

خنكاي آب ، زنگ خطر براي مسافران

گزارش خبری از : برديا ارسطو


از مجموع 900 كيلومتر ساحل درياي خزر، تنها 15 كيلومتر آن به طرح سالم سازي دريا اختصاص دارد. همين وضع در كنار تملك ساحل در دست ارگان هاي دولتي سبب شده تا سطح كمتري از ساحل در اختيار مسافران قرار گيرد.
 جان و زندگي ارزشمندترين و گرانقيمت ترين وجود نزد آدم هاست. چقدر حاضريد بگيريد تا آن را تقديم كنيد؟ بگذاريد سئوال بهتري بپرسيم. در ازاي چه چيزي حاضريد اين عزيزترين وجود را از دست بدهيد.
چه چيزي به دست مي آوريد اين معامله سر بگيرد ؟ اگر الان دوره جنگ بود، بحث فرق مي كرد، اما الان به نظر نمي رسد چيزي جز فداكاري و ايثار سراغ داشته باشيم كه اين معامله سر بگيرد!
اين روزها و با شروع تابستان گويا اين معامله يعني جان دادن و قرباني شدن به ارزان ترين شكل ممكن، شدني شده است!
تنها در تعطيلي سه روزه نيمه خردادماه در سواحل درياي خزر 12 مسافر، كام همسفران خود را تلخ كردند و جان خود را به خنكاي آب سپردند.
گويا زمانه، زمانه جان دادن براي تجربه هيجان هاي پوچ شده است، مثلا قرباني شدن با هيجان پس از مصرف اكس يا جان سپردن با تجربه هيجان سرعت و رانندگي ويراژي! و حالا تن سپردن به خنكاي آب و موج هاي دريا هم لذتي سوداگرانه به وجود آورده است.
تعطيلي نيمه خردادماه امسال، پنج مسافر اهل تهران، سنندج و بهشهر در ساحل محمودآباد قرباني تن سپردن به خنكي آب شدند كه تنها جسد يكي از آنها كشف شده است.
علاوه بر اين سه نفر در شهرستان نور و سواحل دريا در اين شهرستان و چهار نفر ديگر نيز در سواحل چالوس و تنكابن قرباني شدند.
isna در گزارشي به انعكاس اين موضوع پرداخته و تاكيد كرده است:  اين عده به علت شنا در خارج از محدوده سالم سازي دريا و ناآشنايي به فن شنا غرق شدند.
گل چوبيان، مسئول آموزش كميته فدراسيون نجات غريق نيز در اين باره گفته است: از ابتداي سال تاكنون 26 نفر در شهرستان نور به علت ناآشنايي با فن شنا و عدم رعايت نكات ايمني غرق شده اند.
اما نكته جالب تر آنكه همه ساله و باوجود تجربه مسافرت هاي نيمه خردادماه هيچ برنامه اي براي اين مدت در نظر گرفته نمي شود. گل چوبيان در اين باره گفته است: طرح فدراسيون نجات غريق هرساله از اول تيرماه آغاز مي شود و باتوجه به آمار بالاي غرق شدگان، اين طرح بايد با همكاري استانداري و امداد دريايي هلال احمر مازندران و گيلان سريع تر آغاز شود.
نكته جالب اين است كه با وجود قرباني شدن همه ساله مسافران در سواحل درياي خزر، هنوز متوليان نجات انسان ها نمي دانند از چه زماني بايد مراقبت هاي خود را آغاز كنند، بويژه تعطيلي هاي آخر هفته كه با تعطيلات مناسبتي همراه مي شود، فرصتي براي هجوم مسافران به درياست.
اما نكته ديگر اينكه همواره متوليان نجات تاكيد دارند كه افراد قرباني به دليل شنا كردن در نقاطي غير از طرح سالم سازي دريا و عدم آشنايي به فنون شنا غرق شده اند.
اين مسئله از آنجا حائز اهميت مي شود كه بپرسيم چرا مردم به محدوده هاي سالم سازي دريا نمي آيند تا جانشان به خطر نيفتد.
نكته از آنجا ناشي شده است كه از مجموع 900 كيلومتر ساحل درياي خزر از غربي ترين تا شرقي ترين نقاط، تنها 15 كيلومتر آن به طرح سالم سازي دريا اختصاص دارد.
همين وضع در كنار تملك ساحل در دست ارگان هاي دولتي سبب شده تا سطح كمتري از ساحل در اختيار مسافران قرار گيرد. به عبارت ديگر قريب به 600 كيلومتر از اين سطح را ارگان هاي دولتي در دست دارند و مردمي كه در فصل گرما مي آيند تا از جاذبه هاي دريا بهره ببرند، نيازشان با محدوده هاي شلوغ با قوانين سخت طرح هاي سالم سازي ارضا نمي شود، بنابراين به سراغ نقاطي مي روند كه هم دنج بوده و هم خارج از محدوده طرح سالم سازي دريا باشد تا براحتي تن به آب و خنكايش بسپارند!
اما اين سوداي تلخ نتيجه اي جز بالا رفتن آمار قربانيان شنا در آبهاي سواحل درياي خزر ندارد. مشكل ديگري كه بايد علاوه بر كمي محدوده هاي سالم سازي شده و اشغال ساحل به دست نيروهاي دولتي بر آن تاكيد كرد، اينكه بالاخره معلوم نيست متولي ساحل و نجات آدميان كيست؟ حال چه در محدوده طرح و چه در محدوده غير طرح!
موضوع از آنجا جالب توجه مي شود كه بدانيم پليس طبق قانون نيروي انتظامي جمهوري اسلامي، حافظ جان و مال مردم است، حال چه در ساحل باشد چه در جاي ديگر. فدراسيون نجات غريق و هلال احمر جز براي همكاري وظيفه اي در اين باره ندارند.
اما پليس در اين حوزه جز نظارت بر طرح هاي سالم سازي و تلاش براي حفظ شئونات، كار ديگري نمي كند. براي مثال پليس و به طور مشخص معاونت انتظامي آن، موظف است پليسي طراحي كند كه ويژه نجات باشد و در سواحل به طور مستمر گشت زني كرده و با امكانات 110 هماهنگ باشد تا به سرعت در محدوده هاي مختلف ساحل حاضر شود. در همه جاي دنيا هم پليس ساحلي و گشت دريايي فعال است، اما چرا ايران ما ندارد ؟ سوالي است كه شايد سردار اسكندر مومني، معاون انتظامي نيروي انتظامي بايد بتواند به آن پاسخ بگويد.
گفته اند دريا سخاوت دارداما خزر از آن دريا هاي نام باخته اي است كه گاهي چهره چموشش را به ساحل نشينان تن به آبزده اش مي نماياند .(hamshahri)


    ©2013 APG.ir