تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 8 تير 1384-0:0

بزرگترين پروژه گل و گياه مازندران تعطيل شد

گزارش خبری از:على خاكزاد ـ ساری


عمليات ساخت طرح عظيم ۴۲ميلياردتومانى دهكده گل و گياه چپكرود مازندران، به دليل جمعى از بوميان منطقه به بن بست رسيد.
كلنگ ساخت اين طرح كه در سال۸۱ با اخذ مجوز در زمينى به مساحت ۱۵۰هكتار توسط وزير جهاد كشاورزى به زمين زده شد، با ممانعت جمعى از بوميان منطقه در بلاتكليفى قرار گرفت. در پى ممانعت از اجراى اين پروژه بيش از ۲۱۰۰نفر از توليد كنندگان فعال در اين طرح بيكار و متحمل ميليونها تومان خسارت شدند.
رئيس اتحاديه تعاونى هاى توليد كنندگان گل و گياه در مازندران در اين باره گفت: براى مطالعه و تهيه مقدمات ساخت دهكده گل و گياه علاوه بر هزينه هاى اعضاى اتحاديه مبلغ ۲۵۰ميليون ريال نيز از سوى دولت بدين منظور هزينه شده است.
غضنفرى گفت: براساس قراردادنامه اراضى كشور و اتحاديه گل وگياه كه در آن زمان تنظيم شد، مقرر شد، با توجه به موارد قانونى يكى از شروط مفاد آن تحويل زمينى بدون معارض يا متجاوز، در تصرف قطعى مجريان طرح باشد. اما با گذشت ۵سال، تاكنون اراضى هنوز نتوانسته است در اين خصوص رفع مزاحمت كند. وى با اشاره به اينكه توجيه اقتصادى پروژه دهكده گل و گياه مورد تأييد سازمان مديريت و برنامه ريز كشور قرار گرفته است، از مسؤولين ذيربط به خصوص استاندارى مازندران درخواست كرد، تا هر چه سريعتر نسبت به رفع موانع موجود بر سر راه بزرگترين پروژه گل و گياه استان اقدام كنند.
يك مقام مسؤول در شوراى تأمين استان مازندران در اين زمينه گفت: عدم سرعت عمل مناسب و عينى از سوى متوليان امور دهكده گل و گياه مازندران براى اجرايى شدن پروژه مذكور يكى از دلايل به وجود آمدن اختلافات محلى بوده است. «شادمان» رئيس دبيرخانه شوراى تأمين استان گفت: موقعيت جغرافيايى و مواهب طبيعى استان موجب اقبال تملك زمينهاى منطقه را فراهم آورده است. لذا مسؤولين با هدف سرمايه گذارى در استان بخشى از اين اراضى را در اختيار افراد قرار داده اند تا با اجراى طرح عملياتى و اقداماتى عينى در منطقه فرصتهاى شغلى را نيز براى بوميان منطقه فراهم آورند. وى افزود، متأسفانه تاكنون مجريان پروژه مذكور فقط به امكانات روبنايى بسنده كرده اند واين اقدامات آنان ذهنيت منفى را در مردم منطقه ايجاد كرده است.
وى گفت: از آنجا كه موضوع دهكده گل و گياه مربوط به حوزه شهرستان جويبار است، تبعات و مشكلات اجتماعى مربوط آن به شوراى تأمين آن شهرستان ابلاغ شد. لذا طبق آخرين بررسى ها مشخص شد، مهمترين موانع اجتماعى در بحث پروژه گل وگياه عدم انتقال سرمايه از سوى سرمايه گذار به منطقه و موانع امنيتى و اجتماعى محصول عدم تحقق آن بوده است.
وى ضرورت گسيل سرمايه و اعتبار و اجراى عينى پروژه از سوى سرمايه گذار به منظور اشتغال را تنها راه رفع موانع موجود دانست و گفت: چنانچه موضوع دهكده گل و گياه غير از اين فرايند باشد، مشكلات نيز همچنان باقى خواهد ماند.


    ©2013 APG.ir