تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 8 تير 1384-0:0

ساچیم

رنگ هاي ساده در ساچيم هاي شمال ايران نتيجه گشاده دستي طبيعت است.


«ساچيم» يا «ساچين»، نام محلي دست بافته اي است متعلق به مناطق شمالي ايران كه از پشم بهاري گوسفندان كه لطيف ترين و درخشنده ترين پشم است، بافته مي شود.
بوميان نوشهر و چالوس و كلاردشت، پشم گوسفندان را با دست مي ريسند، آن را با مواد گياهي و معدني رنگ آميزي مي كنند و بعد مي بافند.
«فاطمه عرفاني» كه اين دست بافته هاي روستايي را مورد بررسي قرار داده است، در اين باره مي گويد:«ساچيم گونه اي از جاجيم است، اما بسيار لطيف تر و ظريف تر از جاجيم بافته مي شود. زنان روستايي مناطق شمال ايران چله اي به طول كمي بيش از 10 متر و عرض 40 سانتي متر تهيه مي كنند، آن را بر زمين مي گذارند و سپس بافت ساچيم را آغاز مي كنند. نكته جالب در بافتن اين زير انداز اين است كه پس از بافت آن را به 4 قسمت مساوي تقسيم مي كنند و سپس كنار هم مي دوزند.»
او در خصوص وجه تسميه جاجيم كه ريشه ساچيم محسوب مي شود، گفت:« از آنجا كه روستاييان بيش از هر چيز از جاجيم و بافته هاي مشابه به عنوان رخت خواب پيچ و به عنوان جاي جمع شدن رخت خواب ها استفاده مي كردند، «جاي جمع» به مرور به «جاجم» تبديل و پس از مدتي جاجيم جايگزين آن شد. در فرهنگ و ادبيات مردمان شمال ايران اين نوع از بافته به ساچيم، واژه اي مشابه جاجيم بدل شد و مورد استفاده قرار گرفت.»
عرفاني در خصوص طرح و نقش اين بافته ها گفت:«ساچيم ها دو نوع دارند؛ نقش دار و ساده. بر نوع ساده آنها راه راه هاي افقي ديده مي شود و بر نوع نقش دار مربع هاي رنگارنگ در متن همراه با مربعي بزرگ تر در مركز به چشم مي خورد. به گفته بافندگان، اين مربع ها نمادي از ماه و ستارگان است.»
اين كارشناس در خصوص نحوه رنگ آميزي بافته ها مي گويد:«در تحقيقاتم درباره بافته هاي روستايي به اين نكته رسيده ام؛ در مناطقي كه طبيعت سر سبز ندارند و مردم آن از داشتن گل و گياه و سرسبزي و آباداني محرومند، آثار هنري مملو از رنگ هستند اما در استان هاي سرسبز و آباداني چون مازندران كه طبيعت نهايت گشاده دستي را به خرج داده است، مردم بيشتر به سمت نقوش ساده هندسي و رنگ هاي ملايم هدايت شده اند. ساچيم هاي مازندران نيز از امر مستثني نيستند. طرح هاي ساچيم بسيار ساده هستند و بيشتر از رنگ هاي قرمز، آبي، زرد و سبز در بافت آنها استفاده شده است.»(chn)


    ©2013 APG.ir