تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 9 تير 1384-0:0

گردشگران: طرح سالم‌سازي دريا بیشتر شود

گزارش خبری irna


شماري از اهالي و گردشگران در غرب مازندران خواهان افزايش تعداد و سامان دهي طرح سالم سازي دريا در اين مناطق گردشگري شدند. درحال حاضر حدود ‪ ۱۲‬طرح سالم‌سازي دريا از نور تا رامسر واقع در غرب مازندران به طول ‪ ۱۶۰‬كيلومتر وجود دارد.

طبق آمار موجود، در ايام تعطيلي تابستان روزانه بيش از پنج هزار نفر از امكانات طرح‌هاي سالم‌سازي دريا در غرب مازندران استفاده مي‌كنند. كمبود ناجيان غريق، نبود امنيت، نبود پليس ساحلي و مجزا نبودن قسمت شناي زن ومرد از جمله مشكلات مطروحه اين گردشگران در خصوص طرح‌هاي سالم‌سازي موجود دريا در اين مناطق است.

 بررسي‌ها نشان مي‌دهد شنا در دريا بخش اعظم اوقات فراغت ‪ ۹۲‬درصد از گردش گراني را كه با انگيزه تفريح و استفاده از طبيعت به مازندران سفر مي‌كنند به خود اختصاص مي‌دهد.

مسافري از مشهد تعداد طرح‌هاي سالم‌سازي دريا در منطقه نوشهر و چالوس را ناكافي دانست و افزود: اشغال سواحل توسط بخش خصوصي و نبود فضاي كافي سبب شده تا مسافران نتوانند از دريا استفاده بهينه بكنند. "بهزاد مساعد" افزود: علاوه بر اين كمپ‌هاوچادرهاي ويژه استراحت گردشگران در محدوده طرح‌هاي موجود تدارك ديده نشده است. وي خاطرنشان كرد: در طرح سالم‌سازي درياي مناطق سي‌سنگان نوشهر و راديو درياي چالوس حتي نيمكتي براي نشستن و استراحت مسافران وجود ندارد.

مسافر ديگري از تهران اضافه كرد: طرح سالم‌سازي پارسيان نمك‌آبرود چالوس مربوط به بخش خصوصي است و از هر خانواري ‪ ۲۰‬هزار ريال حق ورودي مي‌گيرد. "علي حق‌نيا" خاطرنشان كرد: هيچ امكانات و تجهيزات تفريحي درطرح‌هاي سالم‌سازي دريا در مناطق غرب مازندران براي استفاده گردشگران وجود ندارد.

به گفته حق‌نيا محدود بودن مناطق ويژه اجراي طرح‌هاي سالم‌سازي دريا با توجه به شمار زياد مسافران، استفاده از اين اماكن تفريحي را براي همگان غيرممكن ساخته است.

" محمدرضا عقيلي" مسافري كه خودرا اهل كرج معرفي كرد ، نظارت نيروهاي انتظامي در برقراري نظم و امنيت در مناطق ساحلي را كم رنگ دانست. " آتنا فيروزي" كه به گفته خودش هر ساله به مناطق غرب مازندران سفرمي - كند، گفت: محدوده طرح سالم‌سازي دريا در منطقه پلاژ حسيني نوشهر مملو از افراد ولگرد و لاابالي است كه براي مسافران مزاحمت ايجاد مي‌كنند. وي افزود : محدوده شناي مردان و زنان در ساحل سي سنگان نوشهر جدا نيست كه بايستي اين مشكل برطرف شود. وي هم چنين از نبود ناجيان غريق زن در محل اجراي طرح‌هاي سالم‌سازي دريا گله كرد و گفت: مسئولان امر بايد براي استقرار ناجيان غريق در اين محلها برنامه‌ريزي كنند.

 يك شهروند نوشهري نيز گفت: نبود تشكيلات و مديريت منظم ساحلي و فقدان سرمايه‌گذاري از جمله عواملي است كه موجب شده تا از سواحل بهره‌برداري اندك شود. وي هم چنين از انباشت زباله در سواحل غرب مازندران انتقاد كرد.

شهردار نوشهر در اين رابطه گفت : طرح سالم‌سازي دريا از اول تيرماه در اين شهرستان آغاز شده و تا پايان تابستان ادامه دارد. "سيداسماعيل افتخاري" محدوده اجراي طرح سالم‌سازي دريا در اين منطقه را يك كيلومتر اعلام و اضافه كرد: كليه امكانات و تجهيزات تفريحي نظيركمپ‌هاي استراحت در اين طرح پيش بيني شده است. وي تصريح كرد : نيروهاي انتظامي و پليس ساحلي براي برقراري امنيت در محدوده اين طرح مستقر هستند. وي خواهان سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در ساحل اين شهرستان شده است.

فرماندار نوشهر نيز تعداد طرح‌هاي سالم‌سازي دريا در اين شهرستان را ناكافي دانست و خاطرنشان كرد: بيشتر قسمت‌هاي ساحلي اين شهرستان از سوي نهادهاي دولتي و بخش خصوصي تصرف شده است. شش طرح سالم‌سازي دريا در نوشهر و چالوس داير است. " سيدقدير رضايي" افزود: بايد همه نهادهاي مسئول زمينه سرمايه‌گذاري بخش خصوصي را ساحل اين شهرستان فراهم كنند چرا كه حضور مسافران در توسعه و رونق اقتصادي منطقه نقش اساسي دارد.

 "قاسم احمدي" فرماندار چالوس هم كمبود فضاي ساحلي آزاد را مهمترين دليل كمبود تعداد اين طرح‌ها اعلام كرد. از ‪ ۳۳۸‬كيلومتر ساحل مازندران ‪ ۷۳‬درصد آن يعني ‪ ۲۴۸‬كيلومترتوسط شركت ها، سازمان‌هاي دولتي و مالكين خصوصي ساخت و ساز شده و از ‪ ۹۰‬كيلومتر باقي مانده فقط ‪ ۱۵‬كيلومتر ساحل آزاد است و ‪ ۷۵‬كيلومتر ديگر توسط مالكيت خصوصي و دولتي و نظامي حصاركشي شده است. سالانه بيش از‪ ۱۰‬ميليون مسافرداخلي و خارجي به غرب مازندران سفرمي‌كنند. 

فرستنده:پژمان- (pejman_52@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir