تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 13 تير 1384-0:0

جنگل، گنجينه بي دفاع

اسماعيل عباسي


سال هاست عرصه هاي جنگلي شمال كشور در معرض تخريب، بهره برداري هاي غيرقانوني و هجوم و تطاول قاچاقچيان چوب قرار دارد. اين روند زيانبار به علت بي دفاع بودن جنگلبانان در مقابله با متجاوزان به حريم جنگل با حملات سازمان يافته مسلحانه به جنگلبانان شجاع و قتل ناجوانمردانه آنها وارد فاز تازه اي شده است. تازه ترين فجايع از اين دست قتل تكان دهنده وسازمان يافته مرحوم «ناصر پيروي» رييس اداره منابع طبيعي ماسال گيلان به دست قاچاقچيان مسلح چوب مي باشد كه موجب اندوه عميق مردم اين خطه شده است.
همچنان كه كارشناسان جنگل و مرتع محيط زيست و فضاي سبز بارها گفته و نوشته اند، گونه هاي كمياب درختان جنگلي در شمال ايران، آخرين ميراث هاي طبيعي ارزشمند بازمانده از دوران سوم زمين شناسي است و در جهان نظير ندارد. با اين گنجينه نادر و بي همتاي طبيعي نبايد بسان مزرعه چوب برخورد كرد تا در حاشيه آن، عناصر متجاوز به منابع طبيعي ازجمله جنگل ها رشد كنند و جسارت را تا به آنجا برسانند كه به صورت سازمان يافته و سوءاستفاده از امكانات گوناگون به قتل جنگلباناني كه تن به تسليم و رانت نمي دهند، مبادرت ورزند. بي شك، سامانه حفاظت از جنگل هاي ايران به خصوص مناطق شمالي كشور نيازمند توجه و بازنگري جدي است.
مرزبندي ميان بهره برداري مجاز، پايدار و اصولي از منابع جنگلي با تخريب و بهره برداري هاي بي رويه، ارتقاء طرح صيانت از جنگل هاي شمال ايران با عنايت به اين منابع به  عنوان ميراث طبيعي كم نظير در جهان، پايان بخشيدن به برخي زياده خواهي هاي فراقانوني توسط اشخاص حقيقي و حقوقي از منابع طبيعي و جنگل ها و ايجاد سامانه اي مجهز و نيرومند براي نگاهباني از منابع جنگلي با تكيه بر نيروهاي كارشناسي كم نظيري كه در كشور و ازجمله در سازمان جنگل ها و مراتع وجود دارد، مي تواند از اصول اين بازنگري باشد.


    ©2013 APG.ir