تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 14 تير 1384-0:0

بهمن فروتن: شموشك تخته پرش من نيست

بيوگرافى كوتاه از سرمربى جديد شموشك.


مروج ۲-۴-۴ در ايران بهمن فروتن، ۵۷ ساله است. متولد سرچشمه تهران.

فوتبال را با توفان تهران شروع كرد. منتخب مازندران تيم بعدى فروتن بود. بعد به شعاع تهران رفت و ۴ فصل براى اين تيم بازى كرد. تهران جوان رشت و منتخب گيلان تيم هاى بعدى او بودند. جالب اينكه فروتن از ۱۷ سالگى مربيگرى را شروع كرد. «سيل برگردان تهران نو» تيمى بود كه خودش تشكيل داد.او با مربيگرى هما تهران يك بار قهرمان تهران شد و يك بار قهرمان كشور. در زمان جنگ تحميلى مدت كوتاهى سرمربى تيم ملى ايران بود. پس از آن به آلمان رفت و با گرفتن مدرك مربيگرى از دانشكده كلن آلمان و همين طور استادى فوتبال سال ۱۹۹۰ مدرس فوتبال اين كشور شد. خودش مى گويد: «بازى با چهار بك زنجيره اى را خودم طراحى كردم.» فروتن سيستم ۲-۴-۴ را در فوتبال ايران رواج داد. مربى يكى از تيم هاى اوبرهاوزن بوده و در ليگ مالزى و فرانسه نيز مربيگرى كرده. حميد عليدوستى، هادى نراقى، ميرفخرايى، شكورزاده، جلال بشرزاد، احمد سجادى و ... از شاگردهاى فروتن بودند. خودش مى گويد: «شكورزاده را من ساختم و به فوتبال ايران معرفى كردم.»

با بازيكنان بومى و جوان شروع مى كنيم «بهمن فروتن» نامى ناشناخته براى  فوتبال دوستان ايرانى است. شايد به اين دليل كه سال هاست در آلمان زندگى كرده. فروتن ۵۷ ساله در آنجا هم سرمربى بوده و هم مدرس. با اين حال اصلاً دوست ندارد او را به عنوان يك مدرس بشناسند. فروتن مى گويد كه مدرس فوتبال هيچ وقت نمى تواند مربى خوبى باشد و خودش بيش از اينكه يك مدرس باشد، يك مربى فوتبال است. پيوستن او به شموشك اولين تجربه مربي گرى فروتن در ليگ برتر ايران است. مربى جديد شموشك هنوز قراردادى نبسته ولى از ماندنش مطمئن است.

 آقاى فروتن، تبريك.

 *ممنون. خوشحالم كه به شموشك آمدم.

 چه شد پس از مدت ها دورى از ايران به اين تيم رفتيد؟

 *من و پيوس از گذشته با هم آشنا بوديم. دوستى ما به خيلى دور برمى گردد. به زمانى كه پيوس در نونهالى در تيم من بود. او وقتى از شموشك جدا شد، گفت اين تيم را دوست دارد و مى خواهد من به نوشهر بروم. من هم از اين پيشنهاد استقبال كردم.

قراردادتان چندساله است؟

*من به هر تيمى كه مى روم قرارداد يكساله مى بندم اما در شموشك مبلغ پيشنهادى ام را گفتم و آنها قبول كردند. هنوز قراردادى نبسته ام. البته من در سن و سالى نيستم كه شموشك برايم سكوى پرتاب باشد.

 از وضعيت اين تيم خبر داريد؟

*چند جلسه با شموشك تمرين كرده ام و مى خواهم در اينجا كار كنم.

ولى اين تيم مشكلات زيادى دارد. شموشك يك باشگاه خصوصى است كه وضعيت مالى مناسبى ندارد. *مى دانم. به هر حال شموشك يك تيم سازنده است و هميشه بازيكنان بى نام و نشانى در اين تيم چهره مى شوند و مى روند. اين براى شما ناراحت كننده نيست؟ بهترين بازيكنان شموشك ديگر تمايلى به بازى در اين تيم ندارند.

 ظاهراً شموشك فصل بعد يك تيم از بازيكنان بومى و جوان تشكيل مى دهد؟

*هر بازيكنى مى خواهد برود. گفتم يك تيم سازنده هستيم و نمى شود جلوى بازيكنان را گرفت. در آلمان هم تيم هامبورگ سازنده است و وضعيتى مشابه شموشك دارد و همين طور ماينست ۰۵.

 زمين نوشهر چه؟ در آن زمين نمى شود فوتبال بازى كرد. قبول داريد؟

 *واقعاً موافقم. پس چگونه مى توانيد با اين شرايط كار كنيد؟

 *مشكل اصلى اين است كه در اين زمين ها به جاى استفاده از ماسه و شن، از خاك رس استفاده مى كنند. اين مشكل در همه جاى دنيا هست. البته به غير از كشورهايى مثل آلمان و انگلستان. اما زمين برخى ورزشگاه هاى ايتاليا هم به اين شكل است.

 اما مثل زمين شموشك كه نيست؟

*بله، همين طور است. مطمئن باشيد با مسؤولان تربيت بدنى استان در اين باره صحبت مى كنم.

شما مدرس هستيد يا مربى؟

 *از اينكه بگويم مدرس هستم بدم مى آيد چون سابقه مربيگرى من خيلى بيشتر است. به نظر من يك مدرس نمى تواند مربى خوبى باشد.

 اين تيم شموشك با فروتن موفق مى شود؟

*نمى شود گفت. هيچ مربى نمى تواند پيش بينى كند كه موفق مى شود يا نه.

 ولى مربى كه از كارش مطمئن باشد مى گويد.

 *واى... رييس شركت مرسدس بنز روزى گفت خبرنگارها را، هم آدم دوست دارد و هم از آنها متنفر است!من نمى توانم به اين سؤال جواب بدهم .

مقدم كمك اول جواد مقدم مربى كاركشته نوشهرى همچنان كمك اول شموشك است. او در كنار فروتن روى نيمكت مى نشيند چون شناخت تمام و كمالى از بازيكنان شموشك دارد. او در دوران اكبر ميثاقيان و فرشاد پيوس هم چنين سمتى را داشت. حسن روحى مربى بدنساز نوشهرى ها هم وظيفه آماده سازى جسمانى تيم را بر عهده دارد و دكتر پانا هم پزشك شموشك است. ضياتبار نمى رود بر خلاف شايعات فرشاد ضياتبار از شموشك جدا نمى شود. مهاجم بابلسرى اين تيم كه در بازيهاى پايانى فصل قبل بيشتر به ميدان رفت همچنان مورد توجه شموشك قرار دارد و بعيد است كه بندرى ها در اين اوضاع و احوال او را از دست بدهند.

فرستنده:محمدحسین ملایی کندلوسی - (kandelous_village@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir