تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 16 تير 1384-0:0

تاکيد شجاعي: به خرده فرهنگ ها توجه شود

مديرکل صدا و سيماي مازندران:خرده فرهنگ های کشورمان باید مورد توجه قرار بگیرد و نقاط قوت شناسایی شوند و خرافات از آن حذف شود. این گونه به آن حلاوت در فرهنگ خود برسیم.


"سید رمضان شجاعی"، مدیر کل صدا و سیمای استان مازندران در پاسخ به این سوال که به نظر شما اولویت های دولت جدید در عرصه فرهنگ وهنر باید به چه ترتیبی باشد، گفت: آن چیزی که فرهنگ ملی هر کشور را سامان می دهد و در آن موثر است، مجموعه خرده فرهنگ هایی است که در کنار هم به یک فرهنگ جامع  و ملی تبدیل می شود.

وی با اشاره به این که تا کنون نسبت به این خرده فرهنگ ها کم توجهی شده است، گفت:  این خرده فرهنگ ها از تنوع زیادی برخوردار هستند، حتی باید اشاره کنم که نسبت به دیگر فرهنگ های ملل جهان، استثنایی و ممتاز است، چرا که قومیت های مختلف به لحاظ تاریخ، اقلیم و ... تفاوت های بسیاری دارند. این قومیت ها نماینده هایی از ترک، فارس، لر و... هستند که شامل همه گویش ها، زبان و ملیت هستند.

مدیر کل صدا و سیمای استان مازندران در ادامه افزود: آن چه که ما به عنوان فرهنگ تعریف می کنیم، باورهای ملی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... است که تعامل گویش ها، پوشش، موسیقی، آداب و رسوم و حتی غذاهای محلی آن نیز جزء فرهنگ آن منطقه از مردم را شکل می دهد.  من فکر می کنم که  تا کنون به خرده فرهنگ های قومیت های مختلف توجه کمی شده است و در فرهنگ کلان از سهم کمتری برخوردار بود. به نظر من باید نقاط قوت این پاره ها فرهنگ ها را شناسایی کنیم و برای اعتلای آن کوشش کنیم تا به آن حلاوت دست پیدا کنیم.از سوی دیگر باید حشر و خرافات را حذف کنیم تا به یک نوع آوری برسیم که در خور فرهنگ غنی ایران باشد.

شجاعی خاطر نشان ساخت: توجه به خرده فرهنگ های کشورمان باید در برنامه ریزی کلان فرهنگ کشور قرار بگیرد، چرا که این خرده فرهنگ ها قدمت دیرینه ای دارد و ما با یک برنامه ریزی صحیح می توانیم آن را به جوامع بین الملل معرفی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای دولت جدید در عرصه  مدیریت کلان فرهنگی چه الگویی را پیشنهاد می کنید، گفت: مدیران در ابتدا باید به فرهنگ ایرانی ایمان قلبی داشته باشند و این مساله را مد نظر قرار دهند که فرهنگ ما حرفی برای گفتن دارد و ما به شکل زیبایی می توانیم آن را نه ننها به جامعه خودمان، بلکه به جامعه جهانی هم ارائه کنیم تا به تعامل فرهنگی برسیم. هم چنین از اقشار مختلف که در فرهنگ عمومی ما تاثیرگذار است، برای تبیین مانیفست  و تعیین اهداف جامع و کاربردی توجه کنیم و باید از همه فرهیختگان و سلایق و دید گاه های مختلف در پیش برد اهداف فرهنگی بهره ببریم تا به زمینه های فرهنگی کم نقص دست پیدا کنیم.

شجاعی افزود: برای تعیین اهداف فرهنگی که مبتنی بر اعتقادات و باورهای دینی ملی است، باید برنامه داشته باشد. همچنین برای عینیت بخشیدن برای این اهداف می تواند از حوزه های علمیه، دانشگاه و صاحب نظر در این عرصه دعوت به عمل آورد و با بالا بردن هزینه برای پژوهش، زمینه های لازم را برای بالا بردن خانه فرهنگ فراهم کند.(mehrnews)



    ©2013 APG.ir