تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

شنبه 18 تير 1384-0:0

امروز در تاریخ : شورش سوادکوهي ها

در 18 تيرماه سال 1300 شورش امير مويد سوادکوهي به وسيله سپهبد امير احمدي سرکوب شد.


iranianshistoryonthisday نوشته:

18 تير 1300 زد و خورد نيروي اعزامي قزاق با افراد امير موءيد سوادكوهي كه در مازندران بناي مخالفت با دولت وقت را گذاشته بود آغاز شد و روز بعد با شكست امير موءيد و فرار او پايان يافت. اين مخالفت با خشونت تمام سرکوب شده بود.
     احمد آقا خان مير پنج ( بعدا سپهبد امير احمدي ) فرمانده قزاق هاي اعزامي پس از شکست دادن سوادکوهي ،خانه و قرارگاه او را به آتش کشيد و فرزندانش را هم فراري داد .
    اين رويداد چهار ماه و نيم پس از کودتاي ژنرال رضا خان که سردار سپه و وزير جنگ شده بود که خود نيز از مردم الاشت سواد کوه بود ،صورت گرفت.
    سپهبد امير احمدي که از هم قطاران قديم رضا شاه بود در سال 1344 در 77 سالگي درگذشت . وي نخستين نظامي بود که پس از دوران ساسانيان ، سپهبد شده بود . او به مشاغل نظامي و غير نظامي متعدد و گوناگون منصوب شده بود و آخرين سمت او سناتور انتصابي بود.

هم چنين در روز شمار تاریخ ایران ، باقر عاقلی، ج اول، ص 156 آمده:در چنین روزی ، برابر با 21 مارس 1921 ، امیر موید سوادکوهی در مازندران سر به طغیان برداشت و علم مخالفت با حکومت مرکزی برافراشت.میرپنچ احمد آقاخان مامور سرکوبی نامبرده شد. در تاریخ 18تیرماه 1300 جنگ سختی بین امیر موید سوادکوهی و قوای قزاق در گرفت که عدهای از طرفین کشته و زخمی شدند. در تاریخ 19 تیرماه 1300 ،آقاخان، مقر امیر موید را به آتش کشید و امیر و فرزندان وی متواری شدند. امیر موید سوادکوهی ، پدر هژبرالسلطان ، در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی اول زندگی می کرد . وی از اهالی سیاست بود و یکی از مبارزان آزادی خواه به شمار می رفت. در دوره سوم مجلس شورای ملی نیز ، نماینده مردم مازندران محسوب می شد.

 


 



    ©2013 APG.ir