تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 20 تير 1384-0:0

وحشت در دریا ؛ آمار قربانيان دريا و رودخانه‌ها رو به افزايش است

گزارش خبری از:khorasannews


  آغاز فصل گرما هر ساله مترادف با شروع روند تاسف‌بار غرق شدن ده ها هم وطن در درياها و رودخانه‌هاي کشور است و امسال نيز اخبار مناطق مختلف حاکي از افزايش قربانيان شنا در فصل گرماست.
به گزارش خبرنگار khorasan از گلستان، استفاده‌کنندگان از سواحل معدود اين استان، علت عمده غرق شدن شناگران را کمبود مناطق مناسب شنا و کمبود امکانات نجات غريق مي‌دانند. محمد ولي رئف يکي از شهروندان گنبدي گفت: مناطق داراي طرح آن قدر کم است که در واقع بايد گفت جايي براي شنا دراين استان وجود ندارد. وي گفت: سواحل درياي خزر در استانهاي مازندران و گيلان هم به رغم وسعت آن در اختيار افراد و سازمان هاي خاصي است و به همين علت سواحل داراي طرح سالم‌سازي بسيار اندک است.
يک شهروند قوچاني که خواهرزاده‌اش در درياي مازندران غرق شده بود  گفت: براي شنا کردن داخل دريا رفته بوديم که ناگهان خواهرزاده‌ام غرق شد اما هيچ کس نبود تا به کمک او بشتابد.
وي افزود: با کمک چند مسافر توانستيم جسد را از آب بيرون بياوريم اما هرچه با سازمانهاي امدادي تماس گرفتيم کمتر موفق شديم و به دادمان نرسيدند. وي اضافه کرد: جسد او چندين ساعت در کنار ساحل و در مقابل چشمان مان مانده بود و هيچ‌يک از ارگان ها و سازمان هاي امدادي براي کمک به ما نيامدند تا آن که ماموران نيروي انتظامي به محل آمدند و با کمک آنها جسد را به سردخانه منتقل کرديم.

مازندران بيشترين آمار غرق‌شدگان را دارد
مهندس بهزاد پورمحمد، رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران گفت: آمار غرق‌شدگان تا جمعه 28 تن بود که در روز شنبه به 32 نفر رسيد.

وي علت افزايش شمار غرق‌شدگان در درياي مازندران را توفاني بودن دريا در روزهاي اخير و ناآشنايي افراد به فن شنا اعلام کرد.

رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران خاطرنشان کرد: طرح سالم‌سازي دريا به دنبال پيشروي آب از سال 70 در استان هاي شمالي کشور و تغيير بستر دريا در حاشيه جنوبي درياي خزر تدوين و از همان سال آغاز شد.
دکتر فرشيد توفيقي، معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر کشور نيز به همکاري امداد دريايي جمعيت هلال احمر با فدراسيون نجات غريق و وزارت کشور، اشاره کرد و به ايسنا گفت: با توجه به اينکه 80 تا 90 درصد افراد در خارج از طرح سالم‌سازي دريا دچار حادثه و غرق شده‌اند، فدراسيون نجات غريق با در اختيار قراردادن ناجي يک و دو و کمک‌ناجي به امداد دريايي جمعيت هلال احمر اقدام به استقرار نيروها در خارج از طرح سالم‌سازي دريا کرده‌است.

وي به وسعت درياي مازندران اشاره و تصريح کرد: درياي مازندران به دليل داشتن مراجعين زياد از راه هاي مختلف استان بيشترين حوادث را به خود اختصاص داده است.
معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر کشور افزود: طرح سالم‌سازي در 50 منطقه نوار سواحل شمالي کشور توسط استانداري و اکيپ‌هاي امدادي جمعيت هلال احمر استانها انجام شده است. اين در حالي است که در سال جاري نجات‌غريقان خواهر نيز در طرح بانوان مشغول به فعاليت هستند.
توفيقي تصريح کرد: با توجه به افزايش تعداد غرق‌شدگان در درياي خزر به خصوص در روزهاي پنج شنبه و جمعه هر هفته به دنبال مراجعه تعداد زيادي مسافر به مناطق ساحلي، در رابطه با اطلاع‌رساني و ارائه هشدارها به مسافران در مورد مناطق خطرناک، گودال‌ها و سنگلاخ‌هاي موجود در مناطق مختلف دريا اقداماتي اساسي انجام شده است.
توفيقي گفت:طرح سالم‌سازي دريا از سال هاي قبل در استان‌هاي مازندران، گيلان و گلستان به اجرا گذاشته شده است.




    ©2013 APG.ir