تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 20 تير 1384-0:0

موزه تاريخ ساري به جاي خانه کلبادي

خانه كلبادي ساري پس از آزاد سازي به موزه تاريخ ساري تغيير كاربري مي‌دهد.


دلاور بزرگ نيا رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران گفت:« اميدواريم اين موزه پس از آزاد سازي تا هفته دولت راه اندازي و افتتاح كنيم. »
خانه قديمي كلبادي طي سال‌هاي اخير به عنوان محل استقرار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تخليه و آزاد سازي خانه كلبادي كه از چند ماه پيش آغاز شده، در چند هفته آينده به پايان مي‌رسد و تغيير كاربري آن به سرعت انجام مي‌شود.
وي گفت:« براي آزاد سازي خانه كلبادي اعتباري ويژه به مبلغ 40 ميليون تومان اختصاص يافت كه توسط اداره كل موزه‌ها تامين شد.»
بزرگ نياتاكيد مسئولان استان را بر افتتاح سريع اين موزه را جبران كم مهري‌هاي گذشته مسئولان دانست:« به دليل كمبود موزه در استان تلاش داريم هرچه زودتر اين موزه را راه اندازي كنيم. با توجه به نظر كارشناسان اين ساختمان قديمي احتياج به مرمت زيادي ندارد اما مرمت‌هاي جزيي را هم پس از تغيير كاربري به موزه انجام مي‌دهيم. »
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران با اشاره به اين مطلب كه قرار است خانه كلبادي تبديل به موزه باستانشناسي و اسناد تاريخي شود، افزود:« 7 هزار شي در گنجينه استان ساماندهي شده است كه در اين موزه به نمايش در خواهد آمد. »
عمارت منوچهر خان كلبادي واقع در محله آب انبار نو حدود 130 سال پيش به دستور «سردار جليل» از امراي ارتش وقت ساخته شد و به نام فرزند بزرگش « اميرنصرت شكوه نظام» به اميريه معروف شد.

سردار پس از فوت فرزندش اميرنصرت در جواني بنا را به فرزند وي منوچهرخان بخشيد.

اين بنا با سبك معماري ملهم از بقاياي قاجاري با دو بخش اندروني و بيروني كه در سال 1370 در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفت اكنون محل اداري ميراث فرهنگي مازندران است.(chn)


    ©2013 APG.ir