تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 20 تير 1384-0:0

موزه در رامسر؟

موزه منطقه‌اي شمال كشور در مازندران و احتمالا در رامسر راه‌اندازي مي شود.



دلاور بزرگ‌نيا رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران درباره راه اندازي موزه منطقه‌اي شمال كشور گفت:« طرح ساخت موزه بزرگ منطقه‌اي شمال در استان مازندران كه در برگيرنده سابقه تمدني اين بخش از كشور است تصويب شده است و طي جلسه‌اي كه در آينده نزديك با مديركل امور موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردش گري برگزار مي‌كنيم در مورد چگونگي ساخت و محل قرارگيري آن تصميم گيري مي كنيم.»
بزرگ نيا با اشاره به اين نكته كه هنوز مكان اصلي قرارگيري موزه مشخص نيست افزود:« زمين‌هاي مختلفي در مناطق مختلف استان پيشنهاد شده‌اند كه در حال بررسي هستيم. اما تا دو هفته ديگر قطعا محل موزه مشخص مي‌شود.»
وي از احتمال ساخت اين موزه را در رامسر خبر داد:« علي رغم اين كه به نظر برخي كارشناسان مركز استان محل مناسبي براي ساخت موزه‌ منطقه‌اي است، اما با ما فكر مي‌كنيم رامسر به دليل قرار گيري در نزديكي استان گيلان و جاذبه‌هاي گردش گري و تعداد زياد مسافري كه در اين شهر اقامت مي‌كنند، مناسب‌ترين مكان ساخت موزه منطقه‌اي است.البته اين معطوف به يافتن زمين مناسبي در آن است.»
بزرگ نيا ادامه داد:« شهرداري رامسر زمين باغ 30 هكتاري رامسر را در اختيار ما قرارداده است. اما با توجه به ويژگي‌هاي اين باغ تاريخي ترجيح مي‌دهيم آن را به صورت يكي از باغ‌هاي ايراني حفظ كنيم و زمين مناسب ديگري براي موزه منطقه‌اي بيابيم. »
مطالعات باستان شناسي در غارهاي كمر بند و هوتر بهشهر حضور انسان در مازندران را به حدود 9500 پيش از ميلاد مي رساند. مازندران كنوني بخشي از سرزمين گسترده تري است كه در متون تاريخ از آن با نام « فرشوادگر» و « پتيشخوارگر» ياد كرده اند. محققان ، مازندران و گيلان را به سبب هم جواري و نيز به سبب اوضاع طبيعي و جغرافيايي مشابه، عموما" با هم نام مي برند. و همه مناطقي كه در جنوب درياي مازندران و ميان آذربايجان و خراسان قرار دارند را يك ناحيه مي دانند. از اين حدود در زمان هخامنشيان در كتيبه بيستون نام پتشواريش ضبط شده است. تبري ها تيره هاي ساكن اين ناحيه همواره به عنوان بهترين تيراندازان، كمان داران، فلاخن اندازان، شمشير زنان، و زوبين اندازان در جنگ هاي شاهان هخامنشي با دولت هاي ديگر معرفي مي شوند.
استرابن جغرافيانويس يوناني اين محدوده را به صورت « پرخواترس» نام مي برد. تبري ها و مردها در جنگ داريوش سوم با اسكندر مقدوني در « گوگمل » حضور چشمگيري داشتند و مسئول نگاه باني شاهنشاه و خاندان او بودند اسكندر فاتح ايران نتوانست از طريق جنگ تبرستان را تسخير كند.

تبرستان به علت وضعيت خاص اقليمي از ايام باستان جايگاه و پايگاه اقوام خاندان هاي حاكم بود. نخستين كسي كه در نوشته هاي مورخان به عنوان حاكم شهرستان تبرستان از او ياد شده اتوفرادات يا فرهاد پارتي است. تبرستان به علت نزديكي با سرزمين و دولت پارت تا انقراض اشكانيان عملا" زير استيلاي دولت اشكاني قرار داشت.
واژه مازندران كه از نظر جغرافيايي بخش بزرگي از تبرستان بوده است، در حوالي سده هفتم ه .ق جانشين نام تبرستان شد.

سلسله هاي مشهوري كه اغلب همزمان سرزمين مازندران را در دوره اسلامي در اختيار داشتند.(chn)



    ©2013 APG.ir