تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 22 تير 1384-0:0

دريا : ۹۳ کشته تا کنون!

از ابتداى امسال تاكنون ۹۳ تن در امواج درياى خزر در مازندران غرق شدند.


 بر اساس آمارهاى ثبت شده در استان مازندران در سه ماهه نخست امسال ۵۵ تن (۵۳ مرد و ۲ زن) در درياى مازندران غرق شدند كه از اين ميان ۴ تن در فروردين ماه، دو تن در ارديبهشت ماه و ۴۹ تن در خرداد ماه در امواج دريا كشته شدند. اين در حالى است كه در سه ماهه نخست سال جارى، به ترتيب سارى با ۱۱ نفر، محمودآباد ۱۰ نفر و بابلسر با ۱۲ نفر بيشترين آمار غرق شدگان را به خود اختصاص دادند.

گفتنى است در سال گذشته ۲۵۶ تن در درياى مازندران غرق شدند كه از ميان آن ها ۲۳۱ تن مرد و ۲۵ نفر زن بودند. با نگاهى به آمار غرق شدگان به سادگى درمى يابيم كه با شروع فصل تعطيلات آمار مسافران استان مازندران و به تبع آن آمار غرق شدگان افزايش قابل توجهى داشته است.

تنها در تابستان سال گذشته ۱۷۶ تن در درياى خزر غرق شدند كه بر اساس اين آمار ۱۳۲ نفر مربوط به استان مازندران بوده و ۴۴ تن به استان گيلان اختصاص داشت. از سوى ديگر در هفدهم، هجدهم و نوزدهم تير ماه سال جارى ۳۸ نفر در استان مازندران غرق شدند كه از اين ميان در روز هفدهم ۹ نفر در شهرستان «نور»، ۵ نفر در شهرستان «بابلسر»، ۴ نفر در «تنكابن»، ۲ نفر در«نوشهر» و ۲ نفر در« بهشهر» (يكى داخل و ديگرى خارج از طرح) غرق شدند. همچنين يك تن در«مرداب زاغ مرز»، ۴ تن در «محمودآباد»، يك تن (داخل رودخانه) در «آمل» يك تن در«رامسر» و يك نفر در «سارى» غرق شدند. در روز هجدهم تيرماه، «بابلسر» ۲ غريق، «بهشهر» يك غريق، «تنكابن» يك غريق، «چالوس» يك غريق، «محمودآباد» و «نكا» نيز دو غريق را شاهد بودند و اين در حالى است كه با پايان يافتن تعطيلات و بازگشت مسافران به استان هاى خود در روز نوزدهم تنها يك نفر در دريا غرق شد و جسد دو تن ديگر نيز كه احتمال مى  رود از ميان تعداد غرق شدگان در روزهاى قبل از آن است نيز از درون آب هاى خزر بيرون كشيده شد.

 از سويى مسئولان با مشاهده اين آمار بر اين مسئله تاكيد مى كنند كه بيش از ۹۰ درصد غرق شدگان در خارج از طرح و با وجود نامناسب بودن شرايط جوى درياى خزر اقدام به شنا كرده اند كه به دنبال آن دچار حادثه شدند. به گزارش ايسنا، جمعيت هلال احمر نيز با مشاركت خود در طرح سالم سازى دريا، ايجاد اطمينان و تامين امنيت فكرى مردم از نظر سهولت دسترسى به خدمات امداد و نجات در صورت نياز، ايجاد و برقرارى ايمنى در سواحل دريا، ايجاد انگيزه و آمادگى لازم در بين عوامل امدادى در برخورد با حوادث احتمالى، بهره گيرى مسافران تابستانى از امكانات جمعيت هلال احمر، همكارى و هماهنگى با سازمان هاى دخيل در امداد و نجات ساحلى، كاهش تلفات و صدمات ناشى از نبود نيروهاى امدادى در لحظات اوليه حادثه را خواستار هستند. مهندس بهزاد پورمحمد رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران با اشاره به وجود طرح سالم سازى دريا در ۵۲ نقطه استان مازندران گفت: بر اساس آخرين آمار غرق شدگان درياى خزر، در حال حاضر يك صد و بيست منطقه ساحلى مشرف به خطر در اين استان وجود دارد.

وى از استقرار نيروهاى امدادى به همراه ناجى در مناطق خطرناك ساحلى و خارج از طرح، طى هفته آينده خبر داد و افزود: با استقرار ناجيان در مناطقى خارج از طرح، از ورود افراد به داخل دريا جلوگيرى مى شود كه اين امر مى تواند در كاهش تلفات دريا تاثير بسزايى داشته باشد. پورمحمد تاكيد كرد: با توجه به افزايش بى سابقه غرق شدگان دريا، نيروهاى هلال احمر و هيات نجات غريق با همكارى يكديگر كار خود را به زودى و صورت جدى آغاز مى كنند.

رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران با تاكيد بر اين كه افراد بايد هنگام مراجعه به دريا به توفانى بودن آن توجه كافى داشته باشند به مسافران هشدار داد: توجه به مناطق خطرناك دريا و خوددارى از ورود به دريا بدون تجهيزات كافى و در اماكنى خارج از طرح سالم سازى دريا مى تواند آمار غرق شدگان را كاهش دهد. وى در پايان به شهروندان مناطق شمالى كشور و مسافران توصيه كرد كه دريا را به عنوان محلى براى فراگيرى شنا انتخاب نكنند و از شنا در آب هاى محدوده ويلاهاى شخصى خوددارى كنند.(isna)



    ©2013 APG.ir