تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 22 تير 1384-0:0

کنوانسيون رامسر

اطلاعاتي درباره کنوانسيون رامسر و قوانين حفظ تالاب ها.


وبلاگ sayareiesabz نوشته است: تالاب‌ها به‌عنوان محل رشد نباتات بومي، زيستگاه گونه‌هاي خاص حيوانات از جمله پرندگان آبزي همچنين دارابودن پتانسيل‌هاي اقتصادي، فرهنگي، علمي و تفريحي منابع پرانرژي هستند كه حفاظت و حراست آن‌ها اهميت ويژه‌اي دارد.

ايران داراي بيش از ‌٤٠ تالاب با ارزش است كه ‌١٣ بهمن سال ‌١٣٤٩ شمسي (‌٢ فوريه ‌١٩٧١ ميلادي) گروهي از كارشناسان و متخصصان دور هم جمع شدند تا درباره نحوه نگهداري اين تالاب‌ها با هم گفت‌وگو كنند. اين همايش، طرح بين‌المللي را پي‌ريزي كرد كه به نام محل برگزاري آن يعني شهر رامسر كنوانسيون رامسر ناميده شد.

كنوانسيون رامسر مشتمل بر يك مقدمه و دوازده ماده است كه از تاريخ ‌٢١ تيرماه ‌١٣٥١ شمسي (‌١٢ ژانويه‌١٩٧٢ ميلادي) براي امضاي دول مفتوح بوده و در تاريخ ‌٤ شهريور ‌١٣٥١ (‌٢٦ اوت ‌١٩٧٢) از طرف نماينده ايران در پاريس به امضا رسيده است و تصويب و اجازه تسليم اسناد به آن داده مي‌شود.

قانون فوق مشتمل بر يك ماده و متن كنوانسيون ضميمه پس از تصويب مجلس سنا در تاريخ دوشنبه هجده فروردين پنجاه و دو در جلسه روز سه‌شنبه ‌٢٨ اسفندماه ‌١٣٥٢ شمسي به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد .

قانون الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به پروتكل اصلاحي كنوانسيون مربوط به تالاب‌هاي مهم بين‌المللي، به ‌ويژه تالاب‌هاي زيستگاه پرندگان آبزي (كنوانسيون رامسر) كه در جلسه سه‌شنبه ‌١٤ خردادماه ‌١٣٦٤ مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ ‌٢٥ خرداد ‌٦٤ به تأييد شوراي نگهبان رسيده و طي نامه شماره ‌٢٣٣٤ مورخ ‌٢٨ خرداد ‌٦٤ رياست جمهوري به نخست‌وزيري واصل گرديده است كه جهت اجرا به پيوست ابلاغ مي‌شود .

از لحاظ كنوانسيون حاضر، تالاب‌ها شامل مرداب‌ها، باتلاق‌ها، لجن‌زارها، آب‌هاي طبيعي يا مصنوعي اعم از دائمي يا موقت است كه آب‌هاي شيرين، تلخ يا شور در آن به صورت راكد يا جاري يافت مي‌شود.

طرف‌هاي معاهده در اين كنوانسيون موظفند كه تالاب‌هاي حائز اهميت سرزمين خود را تعيين نمايند، نقشه‌هاي اصلاحي تالاب‌ها را به نحوي تنظيم و اجرا كنند كه حفظ و حراست و بهره‌برداري صحيح از آنها را در سرزمين خود تسهيل نمايند، با اعمال مديريت صحيح كوشش كنند تعداد پرندگان آبزي در تالاب‌هاي مربوطه را افزايش دهند، تسهيلات لازم براي حفاظت تالاب‌ها و پرندگان آبزي در منطقه تالاب‌ها فراهم كنند.

نماينده و سازمان مرجع كنوانسيون رامسر در ايران، سازمان محيط‌ زيست است كه مسؤوليت نظارت و اجراي آن را برعهده دارد. سازمان محيط زيست نيز براي پيشرفت كار، كميته‌اي با نام كميته ملي كنوانسيون رامسر باحضور نماينده‌هاي وزارت علوم، وزارت نفت، وزارت امورخارجه، وزارت جهاد كشاورزي، ... و دو نماينده از سازمان‌هاي غير دولتي تشكيل داده است كه برترين گروه هاي تصميم گيرنده در اين رابطه هستند.



    ©2013 APG.ir