تعداد بازدید: 4765

توصیه به دیگران 2

شنبه 8 آذر 1393-10:17

تناقض ها!

بازتاب نشست رسانه ای مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران/مسئولان استانی به جای اینکه بر درستی آمار ارائه شده اصرار بورزند، زیباتر آن است که به تناقضات آماری بپردازند و به همسان سازی آمار طلاق در استان همت گمارند/الان بیش از یک سال از انتصاب شان گذشته است و هیچ تغییری در نگرش وی ندیدیم.


 مازندنومه، سرویس اجتماعی: نشست مطبوعاتی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران پنج شنبه گذشته برگزار شد که گزارش کامل آن در مازندنومه متشر شد.

 نقص هایی در اظهارات خانم مریم جمشیدی درباره دو سئوال خبرنگار مازندنومه وجود داشت که ترجیح دادیم در یک باکس مجزا، این نواقص و اشکال ها را نقد کنیم. ابتدا یادداشتی را درباره آمار طلاق در استان بخوانید که برخلاف نظر خانم مدیرکل، این آمار در 6 ماه اول امسال به نسبت سال گذشته افزایش داشته است.

در ادامه گفت گوی همکار ما -مینامحسن پور- را بخوانید با ماه سلطان کاشی، از فعالان حوزه زنان استان که چندی پیش او و تعدادی دیگر از زنان فعال استان در حوزه های مختلف، گزارشی را درباره عدم بهره گیری از توانمندی زنان استان، نزد معاون امور زنان رییس جمهوری ارائه داده بودند.

*آمار طلاق همسان نیست

 طلاق از جمله  وقایع حیاتی است که به علت  تعدد دستگاه های متولی، همواره دارای نوسان و تناقضات آماری است. تناقضاتی که مانع تعیین راهکارها و سیاست های درست  کاهش طلاق  از سوی مسئولان امر است و مسیر برنامه ها را منحرف می سازد. لذا رفع تناضات آماری در حوزه مسائل خانواده بسیار حائز اهمیت است و باید به عنوان یکی از برنامه های نظارتی کارگروه زنان و خانواده مطرح شود.

همان قدر که تعدد دستگاه های متولی در شکل گیری آمارهای چندگانه طلاق نقش دارند، ارائه آمار چندگانه از سوی ثبت احوال  به عنوان منبع ارائه دهنده  آمار طلاق پس از ثبت رسمی توسط زوجین، سبب ایجاد شبهاتی در این خصوص می شود.

برای روشن شدن این شبهه مراجعه به سایت ثبت احوال استان مازندران و کشور را ضروری می دانیم. در سایت ثبت احوال استان مازندران، فراوانی آمار طلاق در شش ماهه اول سال 1392  برابر (3529) و آمار ازدواج در این مدت برابر با (15215)   است که همین آمار در ثبت احوال کشور در مورد طلاق (3516 ) و در مورد ازدواج ( 15259) است! به راستی تناقص آماری از یک متولی چه معنایی خواهد داشت؟

حال اگر ما معیار سنجش شاخص طلاق در شش ماهه اول 1393 را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، اطلاعات فعلی ثبت شده در سایت ثبت احوال استان فرض کنیم، برای ارائه شاخص علمی طلاق ضروری است آمار طلاق و ازدواج، نسبت به یکدیگر سنجیده شوند .

تعیین شاخص طلاق در شش ماهه 1393:  3432تقسیم بر 14437 ضربدر 100 مساوی است با 23/77

تعیین شاخص طلاق در شش ماهه 1392:  3529تقسیم بر 15215 ضربدر 100 مساوی است با 23/19

 این دوعدد در مقایسه باهم نشان می دهد شاخص طلاق در شش ماهه اول 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، نه کاهش .

هدف از طرح مساله این است که مسئولان استانی به جای اینکه بر درستی آمار ارائه شده اصرار بورزند، زیباتر آن است که به تناقضات آماری بپردازند و به همسان سازی آمار طلاق در استان همت گمارند.

اکنون در 4 دستگاه مرتبط با امر طلاق، 4 آمار متفاوت وجود دارد و همان طوری که گفته شد، در دو سایت ثبت احوال استان و کشور تناقض های آماری فقط در رابطه با یک موضوع(طلاق)مشهود است. ناگفته نماند بهزیستی هم به عنوان یک دستگاه اجرایی متولی در روزنامه وارش (شنبه 24 آبان ماه) اعلام کرد آمار طلاق توافقی در استان 55 درصد رشد داشته است.

*نگاه خانم مدیرکل نسبت به حوزه زنان حرفه ای نیست

 ماه سلطان کاشی- فعال امور زنان و یکی از بانوانی که چندی پیش به دیدار خانم مولاوردی در تهران رفت- در گفت و گوی تلفنی با ما در واکنش به اظهارات مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران، تصریح کرد: هیچ سختی و مشکلی برای دیدار ما با معاون اموز زنان رییس جمهوری وجود نداشت و تنها با یک تلفن، از دفتر خانم مولاوردی نوبت ملاقات گرفتیم و نزد ایشان رفتیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در نشست خود بیان کرده بود که چندبار از بانوان فعال استان در حوزه های مختلف دعوت کرده، اما آن ها به دعوت پاسخ مثبت ندادند. خانم کاشی در این باره توضیح داد: خیر، اصلا این طور نبوده. در روزهای اول انتصاب خانم جمشیدی من به دیدارشان رفتم و گفتم اصولا به خدمت مدیرانی که با ما همسو هستند می رویم و برای هر گونه همکاری با آن مسئول اعلام امادگی می کنیم.

کاشی ابراز داشت: در این دیدار با برخورد خوبی مواجه نشدیم، اما در مرحله دیگری، من، خانم حمزه، آقای استاندار و خانم جمشیدی با هم جلسه گذاشتیم و من در آن جلسه گفتم ما عقبه زیاد با پتانسیل متفاوت و بالا داریم.

وی افزود: در آن جلسه اعلام هر نوع همکاری کردم که خانم جمشیدی هم گفتند باشه، اما پس از آن جلسه دیگر تماسی با ما برقرار نشد.

کاشی با بیان اینکه روزهای اول بنا را بر کم تجربگی خانم جمشیدی گذاشتیم، تصریح کرد: امیدوار بودیم زمان، او را پخته تر کند، اما الان بیش از یک سال از انتصاب شان گذشته است و هیچ تغییری در نگرش وی ندیدیم.

این فعال حوزه زنان استان ادامه داد: خانم جمشیدی وقتی می گوید من با شما همکاری می کنم، خب! همکاری باید عینیت داشته باشد. شما با چه کسی همکاری می کنید؟ انتزاعی که نمی شود همکاری کرد!

وی در پایان گفت: نگاه خانم مدیرکل نسبت به حوزه زنان حرفه ای نیست و البته این دلیل بد بودن این مسئول نیست.

*مطالب مرتبط:

آمار طلاق کم نشده است

کسی ما را نمی بیند!

بچه های اوباما اینترنت ندارند/مشکل ما نداشتن مدیر زن نیست

 


  • دوشنبه 10 آذر 1393-17:49

    مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال: طی مدت 8 ماه اول امسال ۱۰۳ هزار و ۳۰۲ مورد واقعه طلاق در کشور رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش ۸.۵ درصدی برخوردار بوده است.

    • دوشنبه 10 آذر 1393-0:48

      خانم کاشی بزرکوار خیلی خوب توضیح دادند که خانم جمشیدی چه در سر دارند امیدوارم که این بی توجهی به حوزه زنان در استان هرچه زودتر تمام شود و با رفتن خانم جمشیدی که زمزه آن پیچیده است مدیری توانا و مقتدر و با درایت بر این مسند تکیه زند تا درد زنان جامعه را بداند و تصمیمات درست بگیرد

      • دوشنبه 10 آذر 1393-23:32

        من از صحبت خانم كاشي اينگونه برداشت كردم كه. ايشان خواهان تحول در مديريت و تغيير نگرش به موضوع زنان هستند صرفا تغيير فيزيكي مد. نظر ايشان نبوده بلكه كيفييت نگاه به موضوع زنان اهمييت دارد با توجه به اينكه بنده از دوستان نزديك. ايشان هستم هرگز نگاه حذفي ندارند ايشان معتقدند مديران هر حوزه بايد اشراف كامل داشته باشند خصوصا در حوزه زنان كه اهييت بيشتري دارد جامعه سالم به دست زنان ساخته ميشود كم توجهي به اين حوزه خسران زيادي در بر دارد يك مدير كار امد اگر خودش اشراف ندارد ميتواند از مشاورين خبره و معاونين ورزيده استفاده كند اين مسله بر ميگردد به هوش و درايت هر مديري

      • يکشنبه 9 آذر 1393-21:57

        از مسئولی که بالاترین پست او قبل از سمت فعلی معاونت در یک مدرسه بوده انتظاری بیش از این نباید داشت

        • يکشنبه 9 آذر 1393-9:43

          متاسفانه مدیر کل بانوان استانداری برای توان افزایی بانوان و بالا بردن سطح مشارکت زنان در حوزه های مدیریتی و اجرایی برنامه ای ندارد. گویا ایشان نیز نقش زنان را حداکثر در اندازه بازارچه های خیریه و.... می بیند.در حالیکه این استان بانوان فرهیخته و توانمند و صاحب فکر و اندیشه ی بسیاری دارد و کاش می توانست این ظرفیت پنهان را فعال نماید.

          • يکشنبه 9 آذر 1393-8:36

            از پیگیری خبرتان ممنونیم. امیدواریم کارها روی روال منطقی قرار بگیرد


            ©2013 APG.ir