تعداد بازدید: 5537

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 11 آذر 1393-15:8

مشاور وزیر کشور در امور بانوان:

چرا زن موفق را می بینیم، ولی زن آسیب دیده را نه؟

فهیمه فرهمندپور: آمار طلاق افزایش و آمار ازدواج کاهش یافته است/دختر یا باید در انتظار فرصت ازدواج بنشیند و یا اینکه به هر نحو ممکن وارد دانشگاه شود/ کم کردن ساعت کاری به دلایل متعددی به صلاح نیست/زن شهری را می بینیم، ولی زن روستایی را نه.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مینامحسن پور: نشست کارشناسان و مشاوران امور بانوان فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی استان و بانوان فعال عرصه های مختلف، با حضور فهیمه فرهمندپور-مشاور وزیر کشور در امور بانوان- صبح سه شنبه در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

در این نشست که با تاخیر 40 دقیقه ای آغاز شد، مریم جمشیدی-مدیر کل امور بانوان استانداری مازندران- به ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله این اداره کل پرداخت و سپس فرصت در اختیار مشاوران قرار گرفت تا به طرح مسائل و مشکلات شان بپردازند.

مهمترین مواردی که در این نشست، توسط افراد مختلف در مدت 50 دقیقه، مطرح و بعضا" تکرار شد، به قرار زیر است:

- کمبود بودجه و اعتبار برای امور بانوان

- نبودن پست سازمانی مشاور امور بانوان در سازمان ها

- تعطیل نبودن پنجشنبه ها برای بانوان شاغل

- اشتغال بانوان بی سرپرست و بد سرپرست

- سرمایه گذاری بیشتر بر روی تشکل های مردم نهاد

- اجازه احداث و تجهیز مهد کودک و نه صرفا اتاق نگهداری کودک، در سازمان ها

- حذف شدن بحث دور کاری برای مادران شیرده شاغل

- افزایش مسئله طلاق، اعتیاد و محرومیت

- زیاد بودن ساعات کاری 7 تا 16 علوم پزشکی

*میزان مسئولیت پذیری مردان در تامین معاش خانواده کاسته شده است

مشاور وزیر کشور در امور بانوان با بیان اینکه مشکل بزرگ کشور در حوزه زنان و خانواده، جزئی نگری است، ابراز داشت: بیش از اینکه به فکر یک سویه رفتن در افزایش فرصت های شغلی زنان باشیم، باید یک بسته برای زنان طراحی کنیم و در این بسته البته که به فرصت های شغلی هم پرداخته می شود.

مشاور امور بانوان وزیر کشور، با اشاره به مسئله جدی باورهای دینی و باور به مبانی حقوقی شرعی، افزود: زنان تکلیف تامین معاش ندارند اما نباید از سهم زنان در سرمایه، اندوخته و سفره اقتصادی خانواده غافل شویم.

فرهمندپور با اشاره به آمارها تصریح کرد: میزان مسئولیت پذیری مردان در تامین معاش خانواده کاسته شده و این یعنی افزودن باربیشتری بر دوش زنان خانواده.

وی با بیان اینکه آمار طلاق افزایش و آمار ازدواج کاهش یافته است، ابراز داشت: در بسته ای که برای زنان در نظر می گیریم باید تحکیم خانواده و تثبیت جایگاه زن، پیشگیری از طلاق و طلاق عاطفی، حمایت از گروه هایی که امکان اشتغال ندارند، حمایت از استعدادهایی که اگر دغدغه مالی نداشته باشند در عرصه های دیگر شکوفا خواهند شد و... گنجانده شود.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان با بیان اینکه ایجاد فرصت های شغلی، حق زنان است، افزود: جامعه نیز حق دارد از توانمندی این افراد، بهره مند شود.

وی با تاکید با توازن در برنامه های امور بانوان دستگاه ها، گفت: برنامه ها نباید تبدیل به کاریکاتور شود و تعادل در مواجهه با موضوعات باید رعایت شود.

* نمی توانیم این همه انتظارات را جواب دهیم

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش گفت: بیش از 60 درصد صندلی های دانشگاه ها در اختیار بانوان است و ما در عرصه های بین الملل به این مسئله می بالیم و این را یک مولفه تبلیغی می دانیم و روی آن مانور می دهیم.

فرهمندپور با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج و کاهش نرخ آن، افزود: دختر یا باید در انتظار فرصت ازدواج بنشیند و یا اینکه به هر نحو ممکن وارد دانشگاه شود.

وی ادامه داد: دختران ما حق دارند در میان گزینه های پیش رو با توجه به علایق، سلایق، توانمندی ها و طرح و برنامه و هدف گذاری های آینده شان، آگاهانه و آزادانه انتخاب کنند، اتفاقی که در واقع امروز وجود ندارد.

فرهمندپور با اشاره به این که با این پدیده مواجه شده ایم که اگر تا چند سال قبل باید فکر می کردیم که برای دختران دیپلمه مان چه بکنیم، حالا باید به این فکر کنیم که برای لیسانس و فوقش چه کنیم، تصریح کرد: در واقع با این کار سرگردانی را چند سال به تاخیر انداخته ایم و انتظارات دختران را از زندگی به نحوی افزایش داده ایم که دیگر نمی توانیم مطالبات شان را تامین کنیم.

وی با تاکید برانتخاب آگاهانه در میان فرصت های موجود، گفت: ورزش، هنر، مهارت، قابلیت ها و امکان ارائه توانمندی ها در فرصت های اجتماعی، گزینه هایی است که دنیا پیش روی افراد می گذارد.

فرهمندپور تصریح کرد: زنان ما بر این تصورند که یا باید شاغل باشند و یا از جامعه جا بمانند و فراموش شوند، ولی ما نمی توانیم این همه انتظارات را جواب دهیم.

این مسئول به راه سوم فعالیت و حضور در اجتماع اشاره کرد و افزود: فعالیت در گروه های مدنی بدون آنکه برای آن ها کیسه اشتغال دوخته باشیم، نیز راه دیگر فعالیت در جامعه است.

 مشاور وزیر کشور با بیان اینکه گاهی گروهی از زنان واقعا فراموش شده اند، ادامه داد: باید به همه زنان ازجمله روستایی و عشایری هم نگریسته شود.

فرهمندپور ادامه داد: چرا زن موفق را می بینیم، ولی زن آسیب دیده را نه، زن شهری را می بینیم، ولی زن روستایی را نه؟

*کم کردن ساعت کاری به صلاح نیست

وی در ادامه برخی مشکلات مطرح شده بانوان را پاسخ داد.

این مسئول در ابتدا به مشکل کمبود اعتبار که از سوی بیشتر بانوان مطرح شد اشاره کرد و اابراز داشت: این مشکل همچنان پابرجا است.

وی با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه و همچنین جمع بندی بودجه هستیم، تاکید کرد: برای جلب توجه دستگاه های متبوع به فعالیت های امور بانوان و متقاعد کردن آن ها جهت گرفتن بودجه 94، اقدام کنید.

فرهمندپور افزود: اگرچه بودجه 94 دولت انقباضی است، بحث زنان و خانواده در نظام بودجه کشور باید دیده شود.

وی بهترین راهکار برای مدیریت در شرایط موجود را، فعالیت های هماهنگی بین دستگاه های دولتی، دولت با دولت و دولت با مردم دانست.

مشاور وزیر کشور، در باره حذف پست های مشاوران امور زنان با اشاره به طرح "چابک سازی"، افزود: برای احیا و کارآمدی حوزه زنان تلاش می شود.

وی همچنین گفت: در وزارت کشور، جلوی این آسیب را گرفته ایم و پست مشاور، در وزارت، استانداری و فرمانداری ها هنوز وجود دارد اما تعداد پست ها افزایش نمی یابد.

این مسئول در خصوص طرح "دور کاری"، تصریح کرد: دورکاری حذف نشده است ولی به علت اجرای شتابزده و بدون زیرساخت آن در دولت قبل، در حال احیای آن هستیم.

وی در پاسخ به مشکل زیاد بودن ساعات کاری برخی ادارات، گفت: کم کردن ساعت کاری به دلایل متعددی به صلاح نیست.

فرهمندپور به مرخصی زایمان بانوان اشاره کرد و افزود: ساعات شیردهی و مرخصی زایمان بار مالی بر دستگاه ها وارد نمی کند.

وی با تاکید بر حیثیتی بودن مسئله جمعیت برای کشور، تصریح کرد: برای پیشبرد اهداف مان، نیازمند تغییر دیدگاه مردان هستیم.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان، در پایان با تاکید بر تلاش بیشتر بانوان در فعالیت های مختلف، گفت: به طور جدی اصل مدیریت زنان برای من دغدغه است اما در این زمینه مقاومت هایی وجود دارد که با انگیزه های مختلف صورت می گیرد.


  • پنجشنبه 13 آذر 1393-12:44

    تا زمانیکه تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد در زمینه مسایل زنان بوجود نیاید و از استقلال برخوردار نباشد نمیتوان انتظار برنامه ای جامع داشت .چرا که تشکل ها به عنوان میانجی میان دولت و مردم میتوانند به عنوان اهرم فشار عمل نموده و در جهت مطالبات زنان هماهنگ شوند.

    • چهارشنبه 12 آذر 1393-8:39

      متاسفانه امور بانوان استانداری نگاه تعاملی با بانوان فعال استان ندارد و نتوانسته همگرایی لازم را بین آنان ایجاد کند. در واقع قدرت رهبری و بسیج نیروهای علاقه مند و حاضر در صحنه را ندارد.با این نگرش ایشان والبته این عملکرد جزیره ای پیشبرد اهداف توان افزایی بانوان و ایجاد فرصت و رفع چالشها سرابی بیش نخواهد بود.

      • بانوي مازندرانيپاسخ به این دیدگاه 2 1
        چهارشنبه 12 آذر 1393-0:2

        چقدر اين تكه اش جالب هست نبودن پست مشاور امور بانوان در سازمان...
        اين سازمان بزرگ استانداري يه مشاور بانوان استاندار به نام خانم مومني دارد را در كنار خانم مديركل نمي بينيم ..


        ©2013 APG.ir