تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 28 تير 1384-0:0

احتمال حضور لاريجاني در کابينه پررنگ تر شد

به نظر مي‌رسد هر روز احتمال حضور لاريجاني در پست وزارت امور خارجه در كابينه آتي افزايش پيدا مي‌كند.


احتمال پيشنهاد رييس‌جمهور منتخب به علي لاريجاني ،يكي از كانديداي جريان اصولگرا در جريان نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، براي تصدي پست وزارت امور خارجه هر روز به قطعيت نزديك‌تر مي‌شود.

يكي از نزديكان احمدي‌نژاد با تأييد ضمني اين مطلب اظهار داشت: در ديدارهاي خارجي اخير رئيس‌جمهور منتخب، علي لاريجاني همراه با هياتي حضور داشته و احتمال اين‌كه اين پست به صورت رسمي به علي لاريجاني پيشنهاد شود، نسبت به گذشته بسيارافزايش پيدا كرده است.

براساس اين گزارش درعكسهايي كه بر روي تلكسهاي خبري از ديدار احمدي‌نژاد با ابراهيم جعفري، نخست‌وزير عراق ، منتشر شد، علي لاريجاني به همراه هياتي در كنار احمد‌ي‌نژاد، رييس‌جمهور منتخب، مشاهده مي شد.

اين منبع هم‌چنين  گفت كه چندي پيش پيشنهادي با اين مضمون از سوي ائتلاف آبادگران به احمدي‌نژاد داده شده بود.

علي لاريجاني نيز خود در ارتباط با حضور در اين ديدار به يكي از روزنامه‌هاي صبح اظهار داشت:« من در اين ديدار فقط براي مشاوره آمده‌ام و نمي‌توانم در مورد حضور در كابينه اظهار نظر قطعي كنم.»

وي افزوده است:« قبل از اين ديدار آقاي احمدي‌نژاد با من تماس گرفت و از من خواست كه در اين ديدار حضور داشته باشم.»

از سوي ديگر برخي ديگر از تحليل‌گران نيز بيان مي‌كنند كه احتمال دارد علي لاريجاني جانشين حسن روحاني در تيم مذاكره كننده پرونده هسته‌اي شود.

مسعود زريبافان، رئيس ستاد انتخاباتي احمدي‌نژاد نيز در مورد قطعي شدن برخي از پست‌هاي كابينه اظهار داشت: « اينها اظهارنظرهايي است كه از سوي روزنامه‌ها و مطبوعات منتشر مي‌شود و مردم هنگامي مي‌توانند به ليست افراد معرفي شده اعتماد كنند كه اين ليست از طرف خود احمدي‌نژاد ارائه شود».

دكتر فقيه، قائم مقام ستاد انتخابات احمدي‌نژاد نيز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران در ارتباط با حضور لاريجاني در كابينه احمدي‌نژاد گفت: شما خود خبرنگار هستيد و باتوجه به اوضاع و احوال مي‌توانيد به تحليل و جمع‌بندي برسيد، در مورد چيزي كه مشخص است لزومي به اظهارنظر ديده نمي شود.

بر اين اساس به نظر مي‌رسد هر روز احتمال حضور لاريجاني در پست وزارت امور خارجه در كابينه آتي افزايش پيدا مي‌كند.

اين در حالي است كه كمال خرازي، وزير امور خارجه كابينه خاتمي، ديروز در گفت وگويي با خبرنگاران تاكيد كرد كه چينش تيم مذاكره‌كننده عوض نمي‌شود.

هم‌چنين حسن روحاني نيز كه چندي پيش خبر استعفايش در محافل خبري پيچيده بود، اين خبر را در مصاحبه با يكي از روزنا مه هاي صبح رد كرد و گفت كه در پست خود حضور خواهد داشت.

علي لاريجاني كه نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي است در طول ايام تبليغات انتخابات رياست جمهوري با به‌كاربردن برخي از تعابير چون «گرفتن آب‌نبات به جاي حق خود» انتقاداتي را به عملكرد تيم مذاكره‌كننده وارد مي كرد؛ اين انتقادات به نحوي بود كه برخي تحليل‌گران نسبت به آن موضع گرفتند، در مقابل اين تحليل‌ها، محمدرضا باهنر، رئيس ستاد انتخاباتي لاريجاني در جلسه‌ نمايندگان استاني اين ستاد با دفاع از انتقادات كانديداي مورد نظر خود در ارتباط با عملكرد شوراي عالي امنيت ملي گفت كه در بسياري از مواقع لاريجاني در اين شورا خط نگه‌دار بوده است.

اين در حاليست كه برخي از تحليل‌گران نيز معتقدند كه لاريجاني به وزارت امورخارجه مي رود و علي‌اكبر ولايتي؛ كانديدايي كه به نفع هاشمي رفسنجاني از دور رقابتهاي انتخابات رياست‌جمهوري كنار كشيده بود، به علت اين كه اعضاي تيم مذاكركننده همگي از همكارانش در طول فعاليت وي در وزارت امور خارجه هستند و ديدگاه مثبت‌تري نسبت به عملكرد شان دارد، در ادامه مذاكرات، نقش حسن رو حاني را بازي خواهد كرد، گرچه اين امر هنوز در حد يك فرضيه عنوان مي‌شود. 

علي لاريجاني رييس سابق سازمان صداوسيما‌، دانش‌آموخته فني دانشگاه صنعتي شريف و علوم انساني از دانشگاه تهران است و درحال حاضر علاوه بر حضور در شوراي عالي امنيت ملي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نيز هست.(isna)



    ©2013 APG.ir