تعداد بازدید: 4186

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 3 دی 1393-17:41

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

از مازندران توقع بیشتری داشتم

بهمن نامورمطلق: در حالت تخریب، صنایع دستی را از دولت قبل تحویل گرفتیم/هیچ کالایی به اندازه صنایع دستی ارزش افزوده ندارد.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، مینامحسن پور: جلسه هم اندیشی هنرمندان صنایع دستی استان مازندران با حضور بهمن نامور مطلق- معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- بعد از ظهر چهارشنبه در سالن اجتماعات سازمان میراث فرهنگی مازندران برگزار شد.

دلاور بزرگ نیا- مدیر کل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران- مشکل عمده این سازمان را ادغام نشدن سه حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و افزود: در این میان بیشترین بی اعتنایی نصیب حوزه صنایع دستی شده است.

وی با اشاره به پیشینه خوب صنایع دستی مازندران، از نبودن شناسنامه ای برای معرفی این هنر اظهار تاسف کرد.

بزرگ نیا علت دلسردی برخی هنرمندان حوزه صنایع دستی را وجود بی مهری ها عنوان کرد و افزود: برآنیم که مشکلات مربوط به این حوزه را در سطح استان ساماندهی و رفع کنیم.

این مسئول با بیان اینکه تا زمانی که بتوانیم از این فضای کم جانی به در برویم، ستادها حضور جدی تری در بخش بازاریابی و فروش داشته باشند، افزود: برای نجات حوزه صنایع‌دستی به پروژه های موثر نیازمند هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران ادامه داد: هر اقدامی که بتواند جلوه بهتری در حوزه ملی و منطقه‌ای برای بازار هدف صنایع‌دستی داشته باشد، قابل تحسین است و باید بتوانیم در کشورهای همسایه به خوبی ظاهر شویم.

بزرگ نیا همچنین تاکید کرد: حاضر هستیم تورهای بین استانی برای هنرمندان راه اندازی کنیم که به این وسیله هنرمندان با شیوه کار هنرمندان سایر استان ها آشنا شوند.

*5 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان مازندرانی پرداخت شده است

علی ماهفروزی- سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران- نیز با اشاره به ظرفیت های موجود و ظرفیت های کسب شده از سایر نقاط دنیا توسط هنرمندان مازنی، گفت: مازندران ظرفیت دارد که به عنوان یک استان شاخص و پایلوت در کشور مطرح شود.

وی با بیان اینکه حدود 5 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان مازندرانی پرداخت شده است، تاکید کرد: این تسهیلات باید در زمینه هنر و تبلیغات و بازاریابی این حوزه هزینه شود.

ماهفروزی اظهار داشت: در مازندران 68 رشته هنری فعال در 19 مرکز آموزش داده می شود.

سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی مازندران، با اشاره به روحیه شکننده هنرمندان، ابراز داشت: باید کسانی که وارثان اصلی هنر هستند با خیال راحت به فعالیت بپردازند.

وی از صدور بیش از 17 هزار کارت شناسایی برای هنرمندان استان خبر داد و افزود: 5هزار نفر نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

ماهفروزی ادامه داد: در استان بیش 726 پروانه تولید صادر کرده ایم و 140 تعاونی نیز در حوزه صنایع دستی مشغول به فعالیت است.

*در استان از هنرمندها استفاده نمی شود

در ادامه چند تن از هنرمندان استان به بیان مشکلات شان پرداختند.

غلامعلی نصیری-هنرمند معرق کار و مدرس دانشگاه- با اشاره به قطع ارتباط بسیاری از هنرمندان از سازمان، نخستین مشکل هنرمندان استان را نبودن بازارچه دائمی فروش صنایع دستی عنوان کرد که با وجود مهیا بودن طرح آن، هنوز عملی نشده است.

وی ادامه داد: وجود بازارچه سبب به وجود آمدن حس رقابت و در نتیجه شکوفایی این هنر است.

نصیری افزود: نبودن موزه صنایع دستی نیز از دیگر معضلات استان است.

وی به سیمرغ -نماد از یاد رفته مازندران- اشاره کرد و ابراز داشت: می توان خانه هنرمندان را در قالب موزه ای به نام سیمرغ دایر کرد.

این هنرمند معرق کار، در بخش دیگری از سخنانش به بیمه هنرمندان اشاره کرد و گفت: به علت ناهماهنگی میان میراث فرهنگی و فنی و حرفه ای مشکلات بیمه هنرمندان پدید می آید.

نصیری با بیان اینکه هنرمندان مطرح مازندرانی دارای دیپلم ها و نشان های بین المللی افتخار هستند اما در استان از آن ها استفاده نمی شود، خاطر نشان کرد: نبود دانشگاه میراث فرهنگی نیز در استان به شدت احساس می شود.

سپس حسن بابایی- هنرمند معرق کار شیشه- با اشاره به تعطیلی کارگاه ها یکی پس از دیگری و نبود توان رقابت، حتی با کالاهای درجه پایین چینی، گفت: به نظر می رسد برنامه های دولت کنونی در این حوزه موثر خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به نبود ساختار مناسب در حوزه صنایع دستی ابراز داشت: هیچ الگویی در عرصه ملی نداریم که بر اساس آن عمل کنیم.

بابایی مشکل دیگر این حوزه را نداشتن صنف بیان کرد.

زهرا اعوانی- مربی سفالگری- نیز تعطیلی مرکز آموزش صنایع دستی چالوس و بیکاری مربیان این مرکز را یک مشکل بزرگ، هم برای مربیان و هم برای هنرجویان دانست و خواستار تجدید نظر در این باره شد.

*انتظارم از مازندران بیشتر بود

بهمن نامورمطلق- معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور- مازندران را استانی مستعد در زمینه انسانی و طبیعی خواند و افزود: انتظارم از مازندران بیش از چیزی بود که امروز شاهدش بودم.

وی از تشکیل کارگروه احیای صنایع دستی استان خبر داد و تاکید کرد: مدیران استان باید حضور یابند و بررسی کنند که ظرفیت ها چرا به فعل تبدیل نمی شوند.

نامور مطلق با بیان اینکه کل کشور در دهه اخیر صدمه دیده است، گفت: صنایع دستی تا باور نشود، به شکوفایی نمی رسد و باور و باروری، با هم اتفاق می افتد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، از وجود دو مدیر کل مازندرانی در معاونت صنایع دستی خبر داد و تصریح کرد: مازندران از این بابت به گردن ما حق دارد و باید ویژه نگریسته شود.

وی ابراز داشت: ما در حالت تخریب، صنایع دستی را از دولت قبل تحویل گرفتیم و در سال اول در صدد ثبات وضعیت صنایع دستی کشور بودیم که در این راستا به اعطای تسهیلات به کارگاه ها پرداختیم.

نامورمطلق با بیان اینکه سیاست سال دوم برای صنایع دستی کشور گذر از مرحله تثبیت و تمرکز بر توسعه این صنایع است، تصریح کرد: مازندران نسبت به میانگین ملی عقب و هنوز در مرحله تثبیت است.

این مسئول تصریح‌ کرد: صنایع دستی ایران در شرایط نابرابر با صنایع دستی چین و هند رقابت می‌کند و این در حالی است که بازارهای دنیا به روی آنها باز است و مشکل تحریم ندارند ولی ما برای تصمیم‌گیری، منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای بودیم.

وی با تاکید بر لزوم دانش بنیان شدن صنایع دستی، خاطر نشان کرد: نسل آینده اگر با دانش پیوند نخورد دچار نابودی خواهد شد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی متذکر شد: صنایع دستی نباید در ذهن بیننده ایجاد حس ترحم و نوستالژی کند، بلکه باید حس نیاز او را بر انگیزد.

نامورمطلق مشکلات اساسی صنایع دستی مازندران را نداشتن طراحی به روز و مناسب و همچنین استفاده از مواد اولیه نامرغوب برشمرد و بار دیگر بر لزوم پیوند صنایع دستی با دانشگاه تاکید کرد.

وی ادامه داد: طرح ها باید متناسب با زیباشناسی بازار باشد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هیچ کالایی به اندازه صنایع دستی ارزش افزوده ندارد و به اندازه آن هویت زایی نمی کند، گفت: مدیران ارشد متوجه امتیازهای صنایع دستی نشده اند و به خاطر منافع ملی باید به صنایع دستی توجه بیشتری شود.

نامورمطلق تغییر در سبک زندگی، سبک تولید، چیدمان خانگی و شهری و طراحی محیطی را از ملزومات دانست و استدلال کرد: این اقدامات سبب دیدن و لمس هویت مان می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش از پیشرفت 40 درصدی در بازار و صادرات خبر داد و همچنین راه اندازی خانه صنایع دستی استان را ضروری دانست.

نامورمطلق در خصوص بیمه افراد زیر 50 سال گفت: دولت برای بیمه این افراد مشکلی ندارد، اما افراد بالای 50 سال به علت تحمیل هزینه 1میلیارد تومانی برای هر نفر، به دولت، در شرایط کنونی امکان پذیر نیست.

* هنرمندان در حوزه های مختلف سرآمد باشند

در ادامه عبدالمجید شریف زاده- مدیر پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی- با بیان اینکه پتانسیل های مازندران هم از جهت هنر و هم هنرمند بسیار زیاد است ابراز داشت: قطع ارتباط به وجود آمده میان هنرمندان و سازمان باید رفع شود.

وی با اشاره به نابودی یا در شرف نابودی بودن تعدادی از هنرهای استان، گفت: انتظارمان از هنرمندان این است که در حوزه های مختلف سرآمد باشند.

شریف زاده در خصوص آموزش تخصصی و تکمیلی در استان اعلام همکاری کرد و افزود: نمایشگاه های ملی نگاره های چوبی باید در مازندران برگزار شود.

* کارگاه های 250 مترمربعی به هنرمندان واگذار می شود،

در ادامه نشست، سید مصطفی موسوی- مدیر عامل شهرک های صنعتی مازندران- یکی از موضوعات مهم استان را صنایع دستی بیان کرد و ابراز داشت: به صنعت باید وسیع نگاه کرد تا بتوان موجبات توسعه منطقه را به وجود آورد.

وی از تخصیص قطعه زمینی جهت احداث شهرک صنعتی تخصصی صنایع دستی در رامسر خبر داد.

موسوی با اشاره به مطالعه بر روی خوشه های صنعتگرا در مازندران گفت: یکی از این خوشه ها صنایع دستی است که جمع زیادی از تولیدکنندگان را در بر می گیرد.

مدیر عامل شهرک های صنعتی مازندران، همچنین از وجود کارگاه هایی با وسعت حدود 250 مترمربع، در شهرک های صنعتی آمل، بابل و جویبار خبر داد و افزود: این کارگاهها آماده واگذاری به هنرمندان حوزه صنایع دستی است.

* اول رویکرد فرهنگی، بعد رویکرد اقتصادی

در پایان نشست، بهمن نامورمطلق در جمع خبرنگاران از وضعیت متوسط کارگاه های معرق، منبت و شیشه که پیش از نشست دیدن کرده بود، خبر داد و تاکید کرد: از مازندران توقع بیشتری داشتم.

وی مشکلات عمده هنرمندان حوزه صنایع دستی را نداشتن مکان و فضای مناسب، طراحی های ضعیف و ناتوانی در برقراری رابطه با مخاطب عنوان کرد و افزود: در صدد فرستادن چند کارشناس از تهران هستیم که در زمینه طراحی، کاربرد رنگ و مواد اولیه به هنرمندان مشاوره دهند.

نامورمطلق در خصوص دادن اعتبار به هنرمندان جهت شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور، توضیح داد: در این زمینه اعتبار اندکی داریم و همچنین امکان شرکت در همه نمایشگاه ها را نداریم.

وی ادامه داد: در نظر داریم کسانی در این نمایشگاه ها شرکت کنند، که هم از نظر زبان و ایجاد ارتباط با مخاطب مشکلی نداشته باشند و هم اینکه خودشان در هزینه ها مشارکت کنند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به شرکت ایران در نمایشگاه های میلان و برلین افزود: شرکت در این نمایشگاه ها با مشارکت هنرمندان در هزینه ها محقق شده است.

این مسئول با بیان اینکه امسال 6 اثر از غرب آسیا کاندیدای دریافت مهر اصالت هستند، افزود: 3 اثر از این مجموعه متعلق به ایران است.

وی تسهیلات اعطا شده به هنرمندان مازندران را در سال 93 ،3 میلیارد و یکصد میلیون تومان، با بهره 4 درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که در سال 92، سهم مازندران از این تسهیلات 1 میلیارد و پانصد میلیون تومان بود.

نامورمطلق در پایان ابراز داشت: به حوزه صنایع دستی در مرحله اول رویکرد فرهنگی و سپس رویکرد اقتصادی داریم.


  • جمعه 5 دی 1393-0:0

    وقتی نیروی قانونی ازمیراث فرهنگی مازندران اخراج شودونیروی غیرقانونی پروژه عمرانی شوداین خودنشان دهنده دشمنی باصنایع دستی است...نیروی ساعتی بایدحقش پایمال شود

    • پنجشنبه 4 دی 1393-8:15

      متاسفانه دولت گذشته کجا را خراب نکرد که صنایع دستی اش سالم موند باشه. الان با بی پولی و تحریم و مشکلات دیگه از جمله گروههای فشار دولت دستش بسته است و همین قدر هم با درایت رهبری کارها پیش رفته. منتقدان ثل همین عرشیا زمان خرابی های دولت گذشته داشتند به دروغ تعریف و تمجید می کردند و حالا هم به دروغ کارهای مثبت را نمی بینند و فقط دارند کارشکنی و انتقاد چشم بسته می کندد

      • پنجشنبه 4 دی 1393-7:2

        تاسف خوردن چاره كاره!؟
        تيترخبر درحال تخريب صنايع دستي راتحويل گرفتين !!؟؟
        شما بعداز تحويل چه كردين !!؟؟
        چطور شما از وام هاي ميلياردي صحبت ميكنين ولي درهمين گزارش هنذمندان از تعطيلي كارگاهها ميگن!؟
        دم خروس را قبول كنيم يا... همين سايتهاي نيمه كاره درمازندران هست تواين يكي دوسال چه كردين بيايين گزارش واقعي بدين ..
        نه اينكه فيلم تبليغاتي بسازين واعزام به چين وماچين و...


        ©2013 APG.ir