تعداد بازدید: 2265

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 1 شهريور 1384-0:0

واگذاري 35 هكتار از سواحل خزر به كاركنان ميراث فرهنگي

نشريه «پارسه»، ارگان مطبوعاتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از اختصاص بيش از 35 هكتار از اراضي ساحلي درياي خزر به كاركنان اين سازمان خبر داد.


 اين اراضي كه در منطقه «درياي آرام گلوگاه» قرار دارد، به دستور حسين مرعشي، رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و براي تأمين امكانات رفاهي و تفريحي به كاركنان اين سازمان واگذار مي‌شود.

نشريه «پارسه» در توصيف اين اراضي مي‌نويسد: از ويژگي‌هاي مهم اين زمين وجود شبه جزيره زيبا و كم‌نظير ميانكاله در شمال خليج گرگان است كه در ساحل جنوبي درياي خزر منحصر به فرد است.
همه ساله صدها هزار پرنده مهاجر در اين شبه جزيره فرود مي‌آيند و توليد مثل و زمستان‌گذراني مي‌كنند.

هم چنين در انتهاي شرقي شبه جزيره ميان كاله، «آشوراده» قرار دارد كه داراي جاذبه‌هاي طبيعي و زيست محيطي كم‌نظيري است كه عمده‌ترين آن پوشش گياهي ويژه و حيات وحش منحصر به فرد آن است.
علاوه بر اين چشم‌اندازهاي ساحلي، بيشه‌اي اين محدوده از ساحل درياي خزر در استان مازندران و روبه‌رو بودن اراضي اين قطب سياحتي با شبه‌جزيره زيباي ميانكاله و فاصله كم آن از راه دريا (در حدود 11 كيلومتر) كه ظرف مدت حدود 20 دقيقه مي‌توان با قايق به آن شبه‌جزيره رسيد، اين محل را در موقعيت ممتاز و كم نظيري قرار داده است.

از ديگر ويژگي‌هاي مهم اين زمين ها، شيب بسيار كم خليج در محل قطب سياحتي (حدود 2 درصد برآورد مي‌شود و همچنين كم‌عمق بودن آب) موجب شده تا محل شناي بسيار مناسبي در كنار ساحل به وجود آيد.
هم چنين وجود شبه جزيره ميانكاله كه مانع رسيدن موج‌هاي بلند درياي خزر به ساحل خليج است در فصل شنا هميشه امكان استفاده از وسايل ورزشي آبي و به خصوص شنا را در اين منطقه به وجود آورده است و به گفته افراد بومي، تاكنون در اين ساحل كسي غرق نشده است.

اين قطب سياحتي در فاصله 5/5 كيلومتري از جاده اصلي و ترانزيتي تهران به مشهد مقدس و همچنين شهرهاي ساري و گرگان قرار دارد. علاوه بر اين از داخل شهر گلوگاه به فاصله يك كيلومتر به طرف جنوب مي توان وارد جاده فرعي ارتباطي شمال به جنوب كشور شد. طبق گفته افراد بومي، هر سال حدود 200 هزار نفر در تابستان از اين ساحل براي شنا استفاده مي‌كنند كه اغلب آنها مسافران تهران به مشهد هستند.

مديرعامل تعاوني مسكن سازمان ايرانگردي و جهانگردي نيز در اين خصوص كه آيا همكاران شهرستاني نيز مي‌توانند با عضويت در تعاوني در اين طرح مشاركت داشته باشند، گفت: مانعي در اين زمينه وجود ندارد و زمين مورد نياز به مقدار كافي وجود دارد.(jomhourieslami به نقل از پارسه)



    ©2013 APG.ir