تعداد بازدید: 5585

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 14 دی 1393-20:5

حمایت آیت اله طبرسی از همایش تاریخ محلی مازندران

همایش تاریخ محلی قدم خوبی برای مازندران است

6 نفر از پژوهشگران برجسته خارجی از کشورهای آلمان، روسیه، آمریکا و گرجستان در همایش تاریخ محلی مازندران سخنرانی می کنند/ آیت الله طبرسی: همه مازندران باید برای برگزاری مطلوب این همایش بسیج شود.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، سردبیر: یک شنبه شب جلسه مشترک اعضای شورای سیاست گذاری و کمیته علمی نخستین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران با نماینده ولی فقیه در مازندران ببرگزار شد.

این هفتمین نشست کاربدستان این همایش با مسئولان استان بود و پیش از این نیز جلساتی با استاندار و معاون سیاسی استاندار مازندران، رییس دانشگاه مازندران، رییس دانشگاه پیام نور ساری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران و...برگزار شده بود.

در این جلسه ابتدا دکتر علی رمضانی پاچی -دبیرعلمی همایش- با بیان این که تاریخ محلی دانش نوینی است که در ایران توسط دکتر مرتضی نورایی در دانشگاه اصفهان بنیان گذاری شده، افزود:  پنجمین نشست تاریخ محلی و نخستین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران هفتم اسفندماه در ساری برگزار می شود.

وی تصریح کرد: 25 استاد دانشگاه و پژوهشگر با مدرک دکترا از دانشگاه های مختلف استان و کشور، مقاله های رسیده را داوری می کنند.

رمضانی با بیان این که 171 چکیده مقاله با موضوعات مختلف تاریخ و فرهنگ مازندران ارسال شد است، گفت: اصل و نتمیل شده 110 مقاله نیز تاکنون به دبیرخانه همایش رسیده است.

دبیرعلمی همایش تاریخ محلی مازندران، تعداد مقاله های خارجی را 9 عنوان کرد و افزود: 6 نفر از پژوهشگران برجسته خارجی از کشورهای آلمان، روسیه، آمریکا و گرجستان به مازندران می آیند و در همایش سخنرانی می کنند.

رمضانی با بیان این که حدود 70درصد مقاله را غیرمازندرانی ها نوشته اند از ربیع فلاح و علیرضا یونسی قدردانی کرد و گفت: استاندار مازندران ضمن حمایت از این همایش، تاریخ المپیاد ورزش کارگران را که در روز 7 اسفندماه بود، به تعویق انداخت تا این همایش با شکوه بیشتری در استان انجام شود.

*همایش تاریخ محلی نقطه شروع است

دکتر حسن مبینی -رییس دانشگاه پیام نور ساری- در این نشست گفت: آیت الله طبرسی اطلاعات خوبی از تاریخ و رجال دارند و از نظرات ایشان می توان در بهتر برگزار شدن همایش استفاده کرد.

وی با یبان این که در اثر غفلت های ما برخی مفاخر استان مازندران را استان های دیگر سرقت کرده اند، تصریح کرد: همایش تاریخ محلی یک نقطه شروع، ولی یک اتفاق مهم در استان است.

*اعتبار مصوب و بودجه خاصی نداریم

حسین اسلامی -مسئول مرکز ساری شناسی و عضو شورای سیاست گذاری همایش تاریخ محلی مازندران- با بیان این که بحث تاریخ محلی همان دغدغه شورای فرهنگ عمومی است، گفت: ما باید با روش های فرهنگی و علمی خلا و شکاف موجود بین نسل اول و نسل های بعدی را پر کنیم.

وی با اشاره به این که فقط تاریخ بیهقی تاریخ مردم و بقیه منابع، تاریخ حاکمان است، افزود:  تاریخ محلی نیز منابع اصلی خود را از مردم وام می یگرد.

اسلامی تصریح کرد: ما اعتبار مصوب و بودجه خاصی نداریم و تا این جا نیز با هزینه شخصی کارها پیش رفته است.

* امور فرهنگی باید به اهلش سپرده شود

در ادامه جلسه لطف الله محمدنژاد -عضو شورای سیاست گذاری همایش و مدیرمرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران- با بیان این که کار ما به صورت غیردولتی و بر اساس دغدغه های فرهنگی و علمی شکل گرفت، گفت: خروجی همایش برای ما مهم است و چون غیر مازندرانی ها برای ما مقاله نوشته اند، دریچه های تازه ای از تاریخ استان مازندران باز می شود.

وی با بیان این که امور فرهنگی باید به اهلش سپرده شود، از آیت الله طبرسی خواست از قدرت کاریزمایی خود برای جلب حمایت بیشتر مسئولان استان برای کمک به بهتر برگزاری این همایش استفاده کند.

*باید از زحمتکشان این همایش قدردانی کرد،

در ادامه این نشست آیت الله نورالله طبرسی با بیان این که همه مازندران باید برای برگزاری مطلوب این همایش بسیج شود، گفت: مسئولان شهرهای بزرگ استان را درگیر کار کنید و از ظرفیت های پنهان و پیدای شهرها و مناطق بهر ببرید.

وی تاکید کرد: در این همایش از ابتدا تا انتهای تاریخ مازندران به صورت جامع نگریسته شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این که همایش تاریخ محلی قدم خوبی برای استان است و باید از زحمتکشان این همایش قدردانی کرد، ادامه داد: شما هم دلسوز هستید، هم عرق دارید و هم اهل قلم هستید که این بن مایه های کار را قوی تر می کند.

وی با اشاره به این که یکی از آرزوهای من این بود که مفاخر و عالمان استان شناسایی شوند، افزود: در همین راستا باید دانشنامه مستند و مدونی تدوین و فراهم شود.

آیت الله طبرسی با بیان این که دست ما از نظر فرهنگی کوتاه نیست و مازندران عارفان و حکما و مورخان  فراوانی دارد، استدلال کرد: برخی مراجع مازندرانی در نجف و جاهای دیگر بودند که آثار آن ها را باید در کتابخانه ها یافت.

نماینده ولی فقیه در مازندران در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که شاگرد امام پنجم(ع) به تبرستان آمد و مازندران مامن امامزده ها و بزرگان بود، گفت: استان های دیگر مثل گیلان، اصفهان، کرمان و...تاریخ خودشان را نوشته اند، اما هنوز تاریخ جامع مازندران از ابتدا تاکنون تدوین نشده است.

در پایان این جلسه آیت الله طبرسی راه کارهایی را برای جذب منابع و جلب مشارکت مسئولان ارائه داد و برای برگزاری مطلوب همایش تاریخ محلی مازندران دعا کرد.

 



©2013 APG.ir