تعداد بازدید: 8050

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 1 شهريور 1384-0:0

اكبرجوجه غذاست يا رستوران؟

جوجه، برنج زعفراني و رب انار شيرين كه با هم مخلوط شوند غذايي خوشمزه پخته مي شود به نام اكبرجوجه.


اكبرجوجه براي مسافراني كه به شمال رفته‌اند نام آشنايي است. اين نام در رستوران هاي سراسر نوار ساحلي شمال كشوركم و بيش ديده مي شود.غذايي كه براي بيشتر گردشگران علاوه بر لذتي كه از خوردن آن مي‌برند با علامت سوال همراه است.
اين كه اكبرجوجه نام غذاست يا رستوران و يا نام آشپز براي خانواده هايي كه در مسير سفرشان آن را مي بينند سوژه خوبي براي به رخ كشيدن اطلاعات همديگر است. سوالي كه بيشتر اوقات پاسخ صحيحي به آن داده نمي شود.
اما اكبر جوجه هم نام غذاست هم نام آشپز و هم رستوران. براي نخستين بار شخصي به نام اكبر کلبادي، يكي از 3 برادري كه بعدها مدير رستوران هاي متعدد در قسمتهاي مختلف گرگان و مازندران شدند اقدام به افتتاح يك رستوران كوچك در بهشهر كرد.
غذايي كه در اين رستوران سرو مي شد جوجه هايي بود كه بعد از يك روز در آب و ليمو خواباندن با روغن سرخ مي شد و به همراه برنج زعفراني و مقدار زيادي رب انار شيرين در اختيار مشتري قرار مي گرفت. اين غذاي خوشمزه و 700 توماني كه بيشتر لذت آن به دليل وجود رب زياد بود طولي نكشيد كه در بهشهر معروف شد. شهرت اين غذا نيز توسط مسافران گذري بهشهر در تمام مازندران پيچيد.
دومين شعبه رستوران اكبرجوجه توسط يكي ديگر از برادران کلبادي در گرگان افتتاح شد.
پس از آن زمان و محبوبيت اين غذا بسياري از رستورانهاي استان گلستان و مازندران به اكبر جوجه تغيير نام دادند، به طوري كه در سراسر مسير مازندران، گرگان و خراسان رستورانهاي زيادي با اين نام ديده شد.
تعدد نام اكبر جوجه زماني مورد شكايت برادران گلبادي قرار گرفت كه كيفيت غذاي ارائه شده توسط اين رستورانها محبوبيت اين غذا را كمتر كرد.

پس از شكايت برادران کلبادي نام اكبرجوجه از سردر بسياري از اين رستوران ها پايين كشيده شد. از اوائل سال گذشته نام هاي متفاوتي مانند الپرجوجه، اصغرجوجه، اكبرجوجه 2 و 3 و ... كه از نظر اسمي تشابه زيادي به اكبرجوجه دارد در بيشتر رستورانهاي شمال كشور ديده مي شود هرچند هنوز علي‌رغم شكايت صاحبان اصلي، رستوران هايي با اين نام فعاليت مي‌كنند، تشخيص اين كه كدام رستوران اكبرجوجه واقعي را سرو مي كند كار مشكلي نيست.

 رستوران هايي كه بر روي شيشه آنها نام برادران گلبادي ديده مي شود شعبه هاي اصلي هستند كه در سراسر مازندران و گلستان بيشتر از 5 شعبه با اين نام فعاليت نمي‌كنند. اگر گذرتان به شمال افتاد حتما اين غذا را امتحان كنيد.اكبر جوجه بسته به دسرهاي مختلفي كه سرو مي‌شود قيمتي بين 2 الي 4 هزار تومان دارد.(chn)



    ©2013 APG.ir