تعداد بازدید: 3190

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 3 شهريور 1384-0:0

كمربند سبز زيتون در مازندران

نظيفه رستمى


 طرح شش ماهه كاشت نهال زيتون در كناره جاده هاى مازندران درحال اجراست.
اين طرح به منظور حفظ محيط زيست درحاشيه جاده ها و بزرگراه ها، كنترل نور و صدا، جلوگيرى از تجاوز به حريم راهها و همچنين پوشاندن مناظر نامطلوب حاشيه راهها اجرامى شود و طى آن ۵۰ هزار اصله نهال زيتون در محورهاى ميانى و كنارجاده هاى مازندران كاشته مى شود.
مهندس «سيدحسين ميرتبريزيان» مدير باغبانى جهاد كشاورزى استان مازندران در زمينه كاشت نهال زيتون در مسير راه ها گفت: كاشت اين نهال در فضاى سبز داخل شهر و جاده هاى اصلى، محاسن فراوانى دارد و مى تواند مشكل انتخاب گونه هاى ناموفق موجود در فضاى سبز را جبران كند.
وى با اشاره به مقاوم بودن زيتون در برابر شرايط نامناسب آب و خاك اظهارداشت: درخت زيتون نسبت به آلودگى هاى ناشى از گازهاى متصاعد شده از اگزوز اتومبيل ها نيز مقاوم است و نمونه هاى شاداب و زنده آن در پاركها و حاشيه بعضى خيابانها اين موضوع را ثابت مى كند.
«تبريزيان» افزود: درخت زيتون علاوه بر جلوه خاصى كه به طراحى فضاهاى سبز مى دهد، براى نگهدارى نيز به هزينه بسيار پايينى نيازدارد و ازنظر اقتصادى نسبت به ساير گونه هاى درختى مناسب تر است. وى يكى از ويژگى هاى برجسته زيتون را طول عمر آن دانست و گفت: جنس هايى از اين درختان تاچندصدسال مى توانند عمر كنند به طورى كه قدمت درخت زيتون در دامنه «صفى آباد» بهشهر به زمان شاه عباس مى رسد و حتى درختى با طول عمر حدود ۷۰۰ سال نيز در آن شهرستان مشاهده مى شود.(iran-newspaper)


    ©2013 APG.ir