تعداد بازدید: 9440

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 7 شهريور 1384-0:0

پاي پياده تا زيارت آقا سماموس

شرح صعود به قله سماموس در مازندران. شگفتي‌هاي مسير و گذر از روستايي كه ميزبان مرگ غزاله عليزاده بود.(شهاب ميرزايي)


 براي رفتن به منطقه الموت قزوين، ديدن درياچه اوان و گذر از خط‌الرأس البرز و رسيدن به درياي خزر در ساحل مازندران، پس از تهيه نقشه و كروكي و جمع‌آوري اطلاعات لازم و پرس و جو از كساني كه قبلا اين مسير را طي كرده‌اند، گروه چند نفره ما از همدان به طرف قزوين حركت مي‌كند.
پس از استراحت شبانه درقزوين فردا به طرف الموت حركت ادامه مي‌‌‌‌يابد. در پنج كيلومتري جاده قزوين - تهران جاده الموت آغاز مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. پس از گذشتن از گردنه پرپيچ و خم و زيباي قسطين لار رود پرخروش شاهرود ديده مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. الموت، جايي است كه زماني در اوج قدرت اسماعيليه در ايران، قلعه‌هاي زيادي از جمله قلعه الموت، لمپسر و دژ ميمون در آن ساخته شده است .
نفس ياد حضور «حسن صباح» در اين منطقه و اين كه وي بيش از 20 سال از خانه‌اش بيرون نيامد، وازاين جا فدائيانش را به سراسر بلاد اسلامي مي‌فرستاد براي همه جذاب است. مسير بعداز گردنه از رجايي ‌دشت -سياه دشت -به طرف بخش رودبار الموت ادامه مي‌‌يابد.
ادامه راه اصلي به طرف روستاي گازرخان مي‌رود كه در زير قلعه الموت است و بر بالاي آن قلعه سياه لان قرار دارد كه پس از صعود به آن و رفتن به منطقه لپاسر مي‌توان به خزر رسيد.
ادامه راه از روستاي گرمارود مي‌گذرد و آخرين روستاي منطقه بيشه بن است كه در پشت آن دره‌هاي دو هزار و سه هزار چالوس قرار دارد. گروه ما قبل از رسيدن به اين روستاها راه خود را كج كرده به طرف زوار دشت مي‌پيچد تا به طرف درياچه اوان برويم. درياچه‌اي كوچك و زيبا كه از هجوم مخرب گردشگران در امان نمانده است.
گردش عصرانه در روستاي بزرگ و تميز زوار دشت در كنار درختان بلند و ستبر مقدمه‌اي براي صعود سنگين فرداست.
فرداي آن روز حركت به طرف قله خشه چال وصعود مسير بسيار تند و نفس‌گير آن شروع مي‌شود. براي لحظه‌اي سايه عظيم پرنده‌اي از بالاي سرما مي‌گذرد كه بومي‌ها، به آن شاه كركس مي‌گويند.
قله خشه چال 4180 متر ارتفاع دارد و از فراز آن مي‌توان قلل سياه‌لان، شاه البرز، كوه‌هاي طالقان، علم كوه و تخت سليمان را ديد. br>گروه حركت خود را به طرف منطقه اشكورات كه در زير دريايي از مه پنهان شده ادامه ميدهد. پس از فرود از قله خشه چال اولين روستا در مسير، ميچ نام داردكه اهالي آن باورنمي‌‌كنند كه گروه كوهنوردي ما از آن طرف البرز آمده است. روستاي ميچ روستايي پرت، دورافتاده و محروم است كه تنها راه‌ ارتباطي آن با شهر راه مالرويي است كه در زمان رضاخان كشيده شده است و در حدود 6 ماه از سال ارتباط مردم با بيرون به علت برف و باران قطع مي‌شود.
مي‌توان پيش‌بيني كرد كه در اين مدت كه از اواسط پاييز تا اوايل بهار ادامه دارد اگر در روستا كسي مريض شود و يا بچه‌اي به دنيا بيايد، مردم با چه مشكلي روبه‌رو خواهند شد.
پس از خوابيدن در روستاي ميچ حركت به طرف شمال ادامه مي‌‌‌يابد. راه رفتن در كف دره اي كه روستاها در ارتفاعات بالا در ميان مه و ابر قرار دارند ديدني است. روستاهاي زيبا و بكر لچ و نوداك كه پاي كمتر گردشگر عادي به آن مي‌رسد.
با ارتفاع گيري مجدد گروه وارد روستاي تمل مي‌شود. روستايي كه نسبت به روستاهاي اطراف بزرگ‌تر است و بچه‌ها براي رفتن به مدرسه به آن مي‌آيند. سكوتي اعجاب‌انگيز همه جا را فرا گرفته و تنها صداي آب چشمه‌اي در آن نزديكي به آن خدشه وارد مي‌كند. مردم روستا براي گرفتن انواع و اقسام دواها به ما هجوم مي‌آورند و گوششان به اين بدهكار نيست كه خوردن دارو بدون دستور دكتر درست نيست. بسياري از روستاهاي مازندران و گيلان برخلاف تصور عامه مردم كه اين استان‌ها را سرسبز مي‌بينند، از داشتن حداقل‌ها محروم است. جهاد سازندگي با كشيدن راه‌هايي در منطقه سعي كرده رفت و آمد مردم را آسان كند. اما اكثر اين راه‌ها در فصل زمستان مسدود مي‌شوند.
فرداي آن روز حركت به طرف قله سماموس ادامه مي‌يابد. در نزديكي‌هاي قله امامزاده‌اي قرار دارد به نام آقا سماموس كه مي توان وسايل را آنجا گذاشت و براي صعود به طرف قله رفت.
قله سماموس 3630 متر ارتفاع دارد. وقتي بر فراز قله سماموس مي‌ايستيد تمام دره اشكورات تا دريا پوشيده از مه است. پس از صعود در امامزاده استراحت كرده و فردا به طرف جواهرده حركت ادامه مي‌يابد. در نزديكي‌هاي روستا مراتع سرسبزي ديده مي‌شوند كه حكايت از اين دارند كه جواهرده بزرگ‌ترين و زيباترين روستاي مازندران است كه در مرز مازندران شرقي و گيلان قرار دارد. در اين روستا امامزاده‌اي قرار دارد كه غزاله عليزاده در آنجا خود را به دار آويخت. حكومت 200 ساله سادات علويان در مازندران باعث تحكيم پايه هاي مذهب تشيع در آنجا شده وبه همين خاطر، امامزاده‌هاي فراواني در منطقه ديده مي‌شود. پس از استراحت در جواهر ده با ماشين مسير جنگلي و زيباي رامسر را طي كرده، شب را در رامسر استراحت كرده و گروه به همدان بازمي‌گردد.(chn)


    ©2013 APG.ir