تعداد بازدید: 2521

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 17 شهريور 1384-0:0

يک منتقد ادبي : تامل جدی بر شعر نیما از ضرورت های امروز ادبیات ماست

میراحمد میر احسان ، در دومین نشست بازخوانی های نیمایی ، گفت : تامل بر شعر نیما و آرای متفاوت در شعر نو ، از ضرورت های امروز ادبیات است .


 این منتقد ادبی افزود : شعر ،  یک پدیده عمومی است و مردم باید ازخواندن اشعار لذت ببرند . شعر با کل فرهنگ و زندگی فرهنگی یک جامعه پیوند می خورد و اگر به یک " زندگی فرهنگی " برسیم ،  شاهد یک زندگی آگاهانه  با گسترش حس زیبایی شناختی و کاهش خشونت خواهیم بود.

میراحسان گفت : باید به این نکته توجه کرد که " پوئتیک " ، " بوطیقا"  و " نظریه ادبی " یکسان نیستند وهریک ازاین کلمات بیانگریک لایه زمانی است که به اشتباه یکی پنداشته می شوند ،  همان طورکه تمایز" نظریه ادبی " با " نقد " ، " تفسیر" و" تاویل " هم نکته صحیحی است که پیش از این به آن اشاره شده است ما ما با تسامح ، " پوئتیک " را معادل " نظریه ادبی" قرار می دهیم .

میراحمد میراحسان اضافه کرد :  ما با بوطیقای ما قبل مدرن، بوطیقای دوران مدرنیته و پسا مدرن سرو کارداریم و البته بوطیقای نیما هم ویژگی خاص خود رادارد.

وی با بیان این که باز خوانی شعر نیما در کنار شعرهای  گوناگون نو ، یک روش تفسیری برای درک ابعاد نظریه نیمایی است ، اظهارداشت : هرشعرنونمایشگرآن است که چه وجهی ازسیمای شعرنیما دراشعارشاعران نو ایران گسترش یافته  و نتایج جدیدی به وجود آورده که در واقع قدرت و شمول پوئتیک نیمایی و تحول آتی آن را نشان می دهد.

وی تصریح کرد :  بدیهی است  بحث انقلاب و شعر و رابطه " شعرانقلاب " با پوئتیک مدرن هم درهمین جا مطرح خواهد شد ،  بسیاری از کشمکش های نابجای امروزی محصول  این توهم نابجا بوده که حتما یک بوطیقا و فقط و فقط یک پوئتیک شعری وجود دارد.

این منتقد ادبی معاصرو هم چنین گفت: درجست و جوی صحیح مفهوم پوئتیک نو و باز خوانی های نیمایی به یک روش  سیال و ترکیبی می رسیم که بر روش تاریخی ، تک خطی و آکادمیک ترجیح دارد.

میر احمد میراحسان با بیان اینکه بازگشت به بوطیقای یونان باستان بازگشت به امری مرده نیست اضافه کرد :  این بازخوانی اصلا گذشته گرایی نیست، همانطور که اهل تاویل می گویند در مکالمه با گذشته، به گذشته بر نمی گردیم بلکه آن را در اکنون و امروز  جای می دهیم پس ما هم بوطیقاهای نو را در ادامه بوطیقاهای کهن می بینم. گفتنی است نشست های ماهانه " پوئتیک نو و بازخوانی های نیمایی " حداقل تا ده نشست ادامه خواهد یافت .(mehrnews)



    ©2013 APG.ir