تعداد بازدید: 4050

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 30 دی 1393-22:28

نادر مقدس:

با مشکل مخاطب مواجه هستیم

مجموعه گفت و گوهای مازندنومه+گزارش روز دوم جشنواره فیلم کوتاه وارش


  مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: نادر مقدس در دومین روز از برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه وارش گفت: حس خوبی به جشنواره وارش دارم، چون حرفه‌ای‌های سینما با این جشنواره ارتباط برقرار کرده‌اند.

این فیلمساز آملی با بیان اینکه بعد از مدت‌ها، شورای سیاستگذاری جدیدی برگزاری جشنواره وارش را بر عهده گرفتند که اتفاق خیلی خوبی بود، افزود: جشنواره در دوره هشتم شکل بهتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در شورای سیاستگذاری بخش جدیدی در جشنواره به نام «ترنه‌وا» را شکل دادیم که مربوط به فرهنگ عامه است و 52 اثر به این بخش رسید، تصریح کرد: رشد قابل توجهی را در فیلمسازی فیلمسازان مازندران شاهد هستیم و از نظر تکنیک، محتوا و پیدا کردن ایده‌های خوب، روند مناسب است اما این رشد را کافی نمی‌دانم و توقع بیشتری دارم، چون خودم مازندرانی هستم و ظرفیت‌های استان را می‌شناسم.

داور بخش «ترنه‌وا»ی هشتمین جشنواره وارش یادآورشد: خودم با سینمای کوتاه وارد این عرصه شدم و هرگز بچه‌هایی که فیلم کوتاه می‌سازند را رها نکردم.

  کارگردان فیلم دشت ارغوانی با اشاره به جایگاه جوانان در جشنواره وارش، تصریح کرد: این خواست در جوانان وجود دارد که رشد کنند اما باید با آموزش و حمایت نهادهای فرهنگی باشد.

مقدس با بیان اینکه ترنه‌وا بخش خوب جشنواره وارش است و در آینده از بخش‌های موثر جشنواره خواهد بود، ادامه داد: جشنواره چون در زمستان است با مشکل مخاطب مواجه هستیم و افراد کمتری برای تماشای فیلم می‌آیند اما انتظار داریم هنرمندان از این جشنواره استقبال کنند.

کارگردان فیلم شور عشق با اشاره به اینکه رشد فیلمسازان یکی از تاثیرگذارترین جریان‌های جشنواره وارش است، خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلمسازان مطرح، از وارش جایزه گرفته و به جایگاه امروزی خود رسیده‌اند.

مقدس با بیان اینکه شرایط کار در سینمای ایران، این روزها دشوار است، گفت: اخیرا فیلم سینمایی «پرونده‌ای برای سارا» را به اتمام رساندم. این فیلم داستان 2 دختر نوجوان بوده و نخستین فیلم از این دست فیلم‌های ماجراجویانه من است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود این اثر به جشنواره فیلم فجر برسد اما هنوز موسیقی فیلم به اتمام نرسیده است، افزود: امیدوارم بتوانم فیلم را به جشنواره آینده کودک در اصفهان برسانم.

مقدس با بیان اینکه اکنون روی فیلمنامه جدید کار می‌کنم، تصریح کرد: برای تولید این فیلم، نیازمند شرایط خاص آب و هوایی کوهستان و برف مازندران هستم و امیدوارم بتوانم این فیلم را تولید کنم.

وی با اشاره به اینکه به همراه همسرم کارگاه تجربی هنر را در بابل راه‌اندازی کردیم، گفت: در تلاش هستم دوره‌های فیلمسازی را برگزار کنم.

*جشنواره وارش سکوی پرتابی برای بسیاری از افراد بود

خسرو معصومی هم در حاشیه برگزاری جشنواره وارش اظهار داشت: به دلیل تلاشی که مهدی قربانپور انجام داد، جشنواره در دوره هشتم شکل جدی‌تری به خود گرفت.

این کارگردان سینما افزود: اگر در چهار سال دولت روحانی این جشنواره به همین شکل برگزار شود، می‌توان ابراز امیدواری کرد که از دل آن امثال نیما جاویدی‌ها به جامعه معرفی شوند.

وی با اشاره به معرفی بسیاری از فیلمسازان از طریق جشنواره وارش گفت: جشنواره وارش سکوی پرتابی برای بسیاری از این افراد بود.

معصومی با بیان اینکه یادم می‌آید برای ساختن یک فیلم سوپر8 چه سختی‌هایی کشیدم و هیچ کسی هم از ما حمایت نمی‌کرد، ادامه داد: وارش فرصت خوبی برای فیلمسازان جوان در عرصه فیلم کوتاه است.

وی درباره آخرین فعالیت خود در عرصه سینما، خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی "تابو" مراحل آخر فنی را طی می‌کند.

* هر جشنواره‌ای می‌تواند سکوی پرشی برای افراد باشد.

هادی دیباجی هم در گفت‌وگویی اظهارکرد: نخستین دوره حضورم در جشنواره وارش مربوط به سال 83 است. آن سال بزرگداشت آقای معصومی هم برگزار شد.

این بازیگر سینما ادامه داد: هر جشنواره‌ای می‌تواند سکوی پرشی برای افراد باشد. وارش برای من خیلی خوب بود چون با آقای معصومی آشنا شدم و توانستم وارد عرصه بازیگری شوم و امیدوارم برای دیگران هم این اتفاق بیفتد.

دیباجی تصریح کرد: آخرین کارم مربوط به فیلم تابو است که در این فیلم نقش اول را بازی می‌کنم. آقای معصومی تابو را کارگردانی می‌کند و منتظر اکران فیلم هستم.

* سینمای ایران در موضوعات مختلف می‌تواند در سطح جهانی قرار بگیرد

صفر مقدادوف هراتی -رئیس اتحادیه سینماگران تاجیکستان- هم در سخنانی اظهار کرد: در کشور ما جشنواره مانند یک جشن است که همیشه خوشحالی و وارستگی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره وارش تمام رسالت‌های یک جشنواره بین‌المللی را به خوبی انجام داده است، گفت: برگزاری این جشنواره در استانی که پایتخت حکومت نیست بسیار قابل توجه است.

هراتی با اشاره به اینکه سینمای ایران جایگاه ویژه در جهان دارد، تصریح کرد: سینمای ایران در موضوعات مختلف مستند، داستانی و ... می‌تواند در سطح جهانی قرار بگیرد.

* آرزو می کنم این روشنایی جاویدان باشد

مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، بابک ابهرزاد: جلسه ی نقد و بررسی فیلم سازان خارجی در روز دوم جشنواره بین المللی فیلم کوتاه وارش برگزار شد.

در این جلسه فیلم سازانی از کشورهای تاجیکستان، آذربایجان و روسیه به روی سن رفتند و نظرات خود را نسبت به جشنواره بیان کردند .

فیلم سازی از کشور آذربایجان ضمن قدردانی از دست اندرکاران برپایی این جشنواره، ابراز خوشحالی کرد که در این دوره از جشنواره در مازندران و در ایران حضور دارد .

فیلم سازی از روسیه نیز که داوری جشنواره فیلم کوتاه را در کشور خود در کارنامه دارد، اظهار داشت: شما می خواهید که به ما نزدیک و آشنا شوید، ما هم در خدمت شما هستیم .

وی افزود: سپاسگزارم که هشتمین بار این جا چراغ سینما روشن شده و آرزو می کنم این روشنایی جاویدان باشد.

یکی از فیلم سازان تاجیکی در پاسخ به این پرسش مازندنومه مبنی بر اینکه سطح جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید و چه ایده هایی برای برپایی بهتر جشنواره در دوره های بعدی دارید، گفت: برپایی جشنواره کار بسیار سختی است و ما به عنوان فیلم ساز این موضوع را درک می کنیم که از سراسر ایران و کشورهای دیگر این انسجام را به وجود می آورید.

وی ادامه داد: 8 دوره زنده ماندن جشنواره کار شایسته و قابل تحسینی است و اگر کشورهای زیادتری بیایند باعث آبرو داری برای سینمای ایران است .

این فیلم ساز با تجربه افزود: سینماگران ایران در طول 30سال خیلی جرئت کردند که سطح فیلم های ایرانی را در دنیا مطرح کنند.

وی افزود: سینما گران باید ایفا کننده فرهنگ مردمی باشند که وارش این کار را به خوبی انجام می دهد .

مهمان تاجیکی جشنواره وارش تصریح کرد: فیلم سازان اگر از اول تا آخر فعالیت شان حمایت نشوند، به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند.
 



    ©2013 APG.ir