تعداد بازدید: 3867

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 1 بهمن 1393-15:10

حمیدی رفت، مقدسی آمد

صداوسیما باید مستقل و فراجناحی عمل کند

گزارش+حاشیه نگاری از آیین تکریم و معارفه مدیران قدیم و جدید صداوسیمای مازندران


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، سردبیر: پیش از ظهر امروز در نیمی از دو طرف خیابان جام جم  خودروهایی پارک شده بود که صاحبان آن ها به مراسم تودیع و معارفه مدیران کل قدیم و جدید صداوسیمای مرکز مازندران آمده بودند. دو پارکینگ صداوسیما نیز کیپ تا کیپ ماشین بود.

 حاضران ابتدا قرائت قرآن و سپس پخش سرود ملی و در ادامه هم کلیپی از عملکرد 7 ساله بهرام حمیدی را تماشا کردند و آن گاه  سخنرانی  حمیدی را شنیدند که از روی کاغذ خوانده شد.

مدیرکل سابق صدوسیمای مرکز مازندران صحبت هایش را با چند تشکر آغاز کرد. او از تعامل و همکاری مردم و مسئولان و کارکنان سازمان قدردانی کرد و گفت: «اگر قصوری بوده، از سر عمد نبود، من با خاطرات خوش می روم و امیدوارم شما هم خاطرات کاستی ها را به فراموشی بسپارید و چهره ای را به خاطر بسپارید که شما را همیشه دوست دارد.»

حمیدی از سه گروهِ مردم استان که شایسته شنیدن و تماشای بهتری بودند، هنرمندان و فرهیختگان استان و مسئولان حلالیت طلبید و خداحافظی کرد.



* صداوسیما باید مستقل و فراجناحی عمل کند

ربیع فلاح جلودار سخنران بعدی بود. استاندار مازندران از نقش شبکه ملی و محلی در ارتقای فرهنگ جامعه، ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی، ترویج مبانی و ارزش های اخلاقی، تقبیح مصرف گرایی و شناسایی ظرفیت های توسعه ای منطقه گفت و افزود: «رسانه ملی پتانسل های بالایی برای تاثیرگذاری بر جامعه دارد.»

او از مدیران رسانه ملی خواست برنامه هایی را در راستای کرسی های آزاداندیشی و مناظره و گفت و گو تهیه و فضای بحث و تبادل نظر را در رسانه ایجاد کنند تا به درک بهتر و عمیق تر مسایل اساسی استان و کشور بینجامد.

فلاح جلودار ورود نخبه های رسانه ای و اهالی اندیشه و فرهنگ را در رسانه ملی برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه ضروری دانست و بیان داشت: «رویکرد مدیریت استان توسعه جامع در همه زمینه هاست که با حضور بخش خصوصی محقق خواهد شد و این مقوله می تواند در برنامه سازی ها بهره گیری شود.»

وی با بیان این که از انتقادها استقبال می کنیم، ادامه داد: «انتقاد رسانه ها باید عالمانه و به قصد سازندگی و بالندگی باشد.»

استاندار مازندران با اشاره به این که جوان گرایی باید در صداوسیما مورد توجه قرار گیرد و از جوانان فرهیخته بیشتر استفاده شود، تاکید کرد: «تقویت فرهنگ بومی باید در رسانه استانی مورد اقبال بیشتری باشد.»



مدیر ارشد دولت تدبیر و امید در مازندران در پایان با بیان این که صداوسیما باید مستقل و فراجناحی عمل کند، چرا که به همه مردم تعلق دارد، تصریح کرد:  «جناح گرایی و سیاسی کاری مهم ترین آفت محسوب می شود و رسانه ملی باید اعتماد مردم را جلب کند.»

* صداوسیما جای یک گروه خاص نیست

پایان سخنان استاندار به آغاز صحبت های دبیرمجمع نمایندگان مازندران متصل شد. کمال علیپور  به همراه دو نماینده بابل(حسین نیازآذری در اواخر برنامه وارد سالن شد) تنها نمایندگان حاضر بودند و از دیگر نماینده ها خبری نبود.

نماینده قائم شهر، سوادکوه، جویبار وسیمرغ در مجلس، در مراسم تودیع و معارفه مدیران قدیم و جدید صداوسیمای مازندران گفت: «در سوابق مدیرکل جدید صداوسیمای مازندران سوابق پژوهشی مشاهده می شود و آن چه امروز نیاز ماست، کارهای پژوهشی و استفاده از نخبه ها واندیشمندان است.»

علیپور با بیان این که ده ها شبکه فارسی زبان برای انحراف افکار مردم ایران مشغول فعالیتند، تصریح کرد: «امروز جنگ به درون خانه ها و بین اعضای خانواده کشیده شده است و شرایط سختی داریم.»

او ترویج دین مداری، توجه به اخلاق، حفظ فرهنگ، تزریق نشاط و شوق و ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی را از ملزومات رسانه ملی دانست و ابراز داشت: «صداوسیما جای یک گروه خاص نیست و باید از ظرفیت همه نخبه ها استفاده شود.»

دبیرمجمع نمایندگان مازندران در پایان صحبت هایش کنایه ای به غیربومی بودن مدیرکل جدید صداوسیمای مازندران زد و با انتقاد از حضور مدیران غیربومی در استان افزود: «انتظار ما این بود که در رسانه ملی باید از مدیران بومی و مازندرانی استفاده می شد.»


* 3 هزار میلیارد ریال به رسانه ملی اختصاص یافت

دیگر نماینده حاضر در مراسم حجت الاسلام علی اکبر ناصری -نماینده بابل در مجلس- بود که به دعوت مجری پشت میکروفن قرار گرفت و با بیان این که دشمنان از طریق امواج، جوانان را منفعل می کنند و تلاش دارند انقلاب ما را به بن بست و شکست بکشانند، گفت: «در بودجه سال آینده 3 هزار میلیارد ریال را که تخصیص آن بین سازمان ارتباطات و صداوسیما در نوسان بود، با رای نمایندگان به رسانه ملی اختصاص دادیم. »

* شبکه های استانی جلوی آسیب رسیدن به زبان های محلی را گرفتند

سیدرمضان موسوی مقدم -معاون امور مجلس و استان های صداوسیما- پس از پخش یک کلیپ، پشت تریبون قرار گرفت و با ذکر مقدمه ای درباره اصطلاح «رشد» و مفهوم آن در قرآن و متون دینی، گفت: «اگر قرار باشد ما در کشور به رشدیافتگی متوازن و همه جانبه برسیم باید از همه استعدادها و ظرفیت ها استفاده کنیم.»

این مسئول با اشاره به این که امروزه آن چه باعث می شود با وجود هجمه مختلف دشمنان، مقاومت خوب مردم را شاهد باشیم، همین رشدیافتگی است، استدلال کرد: «مردم ما دشمن شناس اند، اوضاع را رصد می کنند و قدرت تحلیل دارند.»



موسوی مقدم با بیان این که برای رسیدن به رشدیافتگی شبکه های استانی متولد شدند، تصریح کرد: «نزدیک به 13 سال از تاسیس نخستین شبکه استانی می گذرد و امروز این شبکه ها به یک سپهر رسانه ای بزرگ تبدیل شده اند که اتکایش داشته های فرهنگ بومی مناطق است.»

او با یادآوری این که در سال های گذشته زبان فارسی باعث کم رونق شدن و  کناررفتن تدریجی زبان های بومی شده بود، بیان داشت: «شبکه های استانی جلوی این آسیب جدی را گرفتند.»

معاون امور مجلس و استان های صداوسیما با بیان این که 32 شبکه استانی داریم که پشتیبان شبکه های سراسری و بین المللی هستند، افزود: «امروز بازتاب حضور مردم مناطق مختلف کشور در راهپیمایی های گوناگون در کل ایران منعکس می شود.»

این مدیر ارشد صداوسیما با اشاره به این که بیش از 85 درصد نیازمندی های رسانه ملی و بخش عمده فرستنده ها در داخل کشور تولید می شود، افزود: « عبور از آنالوگ به دیجیتال نیز در مدت زمان کوتاهی اجرا شد.»

او بیان داشت: «یکی از ماموریت های شبکه استانی این است که تمام قد در خدمت سند توسعه و رشد وپیشرفت استان باشد.»



موسوی مقدم بین صحبت هایش به برخی انتقادهای کمال علیپور نیز پاسخ داد. او در برابر این اظهارنظر دبیرمجمع نمایندگان استان که گفته بود رسانه ملی فرصت کمی را برای بازتاب و پخش پروژه های بزرگ و چند ساله اختصاص می دهد، گفت: «ما در بخش خبر محدودیت و استانداردهایی داریم، ولی در بخش تولیدی محدودیت خاصی برای پوشش عملکردها وجود ندارد.»

* تکلیف ما روشن است

در ادامه، مجری مراسم ابتدا متن حکم قدردانی معاون امور مجلس و استان های صداوسیما را از بهرام حمیدی خواند و سپس متن حکم رییس صداوسیما  به علی صادق مقدسی -رییس جدید صداوسیمای مازندران-  قرائت شد.

محمد سرافراز در بخشی ازحکم خود آورد: «حسب پیشنهاد معاون امور مجلس و استان ها و عنایت به مراتب تعهد و تجارب جنابعالی، به موجب این حکم به مدت 3 سال به سمت مدیرکلی صداوسیمای مرکز مازندران منصوب می شوید.»

درفراز دیگری از این حکم سرافراز از صادق مقدسی خواسته ازهمه توانمندی ها برای پیشبرد امور استفاده و به افزایش کیفی برنامه ها توجه کند، بهره وری را با به کارگیری شیوه های کارآمد ارتقا ببخشد، به ظرفیت های درون استانی برای افزایش سطح فرهنگ عمومی توجه کند، برنامه ها را با محوریت اخلاق و آگاهی ارتقا ببخشد و در تقویت سبک زندگی ایرانی-اسلامی بکوشد.



بخش پایانی آیین تکریم و معارفه نیز صحبت های علی صادق مقدسی بود. جوانی که اگرچه دو سه سالی هنوز تا 40 سالگی اش فاصله دارد، ولی باتجربه و سخنور و کاربلد نشان می دهد.

او  ابتدا گفت: خدا را شاکرم که در خدمت مردم سخت کوش و ولایت مدار مازندران هستم.

صادق مقدسی با بیان این که امیدواریم تجربه های گذشته چراغ راهی باشد برای این که بتوان رضایت مردم مازندران را جلب کرد، ابراز داشت: «باید طراحی برنامه های خوب را در مرکز تقویت کرد.»

مدیرکل صداوسیمای مازندران با اشاره به این که از نظرات بهرام حمیدی استفاده خواهم کرد، افزود: « تکالیف ما روشن است و اسناد بالادستی سازمان و فرمایش های مقام معظم رهبری مدنظر کارم خواهد بود.»

او با یادآوری این که مدیریت پیام نیازمند طراحی دقیق و علمی است، استدلال کرد: «باید افکار عمومی هدایت و فرهنگ عمومی مدیریت شود.»

صادق مقدسی با اشاره به این که تصحیح و رفع بخش عمده ای از آسیب ها و اشکالات بدون همکاری فرهیختگان و اندیشمندان میسر نخواهد شد، اظهار داشت: «نقدها نباید از سر هوا باشد و بر اساس سلایق، دوست و دشمن هم نشویم. »

او این را هم گفت که در رسانه همواره حضور مردم را ناظر و حاضر بدانیم و از طرح مباحث غیرمفید اجتناب کنیم.

*حاشیه ها

-پس ازسخنرانی مدیرکل جدید صداوسیمای مازندران، مراسم بدون هیچ گونه پذیرایی از مهمانان پایان یافت.

-در سالن با چند دوربین برنامه تصویربرداری و از مانیتور پخش می شد.

-همه پرسنل صداوسیمای مرکز مازندران، حتی برخی از بازنشسته ها امروز آمده بودند. خانم ها و آقایان در دو سالن مجزا، نشسته  و ایستاده مراسم را تماشا می کردند.

- بیشتر پرسنل صداوسیمای مازندران با توجه به سوابق مدیریتی صادق مقدسی در مرکز گرگان، منتظر تغییرات قابل ملاحظه در سطح مدیران مرکز هستند.

-بعد از خاتمه برنامه، در حالی که بازار دیده بوسی و تبریک ها در محوطه گرم بود و مهمانان ویژه هم به ساختمان اداری مرکز رفته بوند، مهدی عبوری- شهردار ساری- تازه از راه رسید. او که نخواست یا نتوانست در مراسم حضور داشته باشد، برای دیدار با معاون امور مجلس و استان های صداوسیما به ساختمان اداری رفت.

- سیدرمضان شجاعی -نماینده ای که پیش از حمیدی، 8 سال در همین مجموعه مدیرکل بود، نیز احمدعلی مقیمی -نماینده منسوب به صداوسیما- از غایبان مهم جلسه بودند که غیبت شان معنا دار تفسیر شد.

-شنیده شده بعضی نماینده ها چون خود برای مدیرکلی صداوسیمای مازندران گزینه داشتند و فرد مورد نظر آن ها  منصوب نشد، به نشانه اعتراض در مراسم حاضر نشدند. برخی نماینده ها نیز به دلیل اشتغالات کاری، از جمله حضور برخی مدیران کشوری در استان، به جام جم نیامدند. البته به غایبان بزرگ مراسم باید نام آیت الله طبرسی -امام جمعه ساری و نماینده ولی فقیه در مازندران- را نیز افزود.

- علی شادمان، دادستان جعفری، ستار علیزاده مدیرکل اوقاف استان، تقوی فرد مدیرکل دادگستری مازندران، فرمانده سپاه کربلا، فرمانده نیروی انتظامی مازندران، فرمانده لشگر 30 گرگان، رییس اتاق بازرگانی و...برخی از مسئولان حاضر در مراسم بودند.

-  حسین نیازآذری -نماینده بابل- در دقایق پایانی خود را به مراسم رساند. حاضران فرصت شناسی هر دو نماینده بابل را در بهره گیری از مجال ایجاد شده در رسانه ملی، تحسین و نبود و غیبت برخی نماینده ها را به ضرر خودشان قلمداد کردند.



©2013 APG.ir