تعداد بازدید: 5743

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 13 بهمن 1393-14:12

نمایشگاه یازدهم کتاب افتتاح شد

معاون وزیر ارشاد: برخی سالی یک کتاب هم نمی خوانند!

ابراهیمی: اگر تلاش های استاندار و سایر مسئولان استان نبود شاهد این رخداد فرهنگی بزرگ نبودیم/صالحی: متاسفانه کتاب فروشی ها و ویترین های کتاب در جامعه افزایش نیافته است و نمایشگاه های کتاب نیز بی رونق است(ویرایش دوم)


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: یازدهمین نمایشگاه کتاب استان مازندران با حضور صالحی -معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در ساری گشایش یافت.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی-مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران-با بیان اینکه افتتاح این نمایشگاه رویکرد بزرگ فرهنگی در استان محسوب می شود، افزود: اگر تلاش های استاندار و سایر مسئولان استان نبود شاهد این رخداد فرهنگی بزرگ نبودیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از استان ها به دلیل مشکلات مالی و مادی نتوانستند این اقدام بزرگ را به ثمر برسانند، تصریح کرد: در استان با هماهنگی سایر دستگاه ها توانستیم نمایشگاه را در ایام دهه فجر افتتاح کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از حضور 50هزار عنوان کتاب و 645 ناشر کشوری در این نمایشگاه خبر داد و گفت: تلاش کردیم بیشتر کتاب هایی را که در یک سال اخیر مورد توجه مردم بوده است در این نمایشگاه در معرض بازدید مردم قرار دهیم.

وی از مشارکت و حضور 30 ناشر استانی هم در این نمایشگاه خبر داد و اضافه کرد: کتاب ها نیز با 30 درصد تخفیف عرضه خواهد شد که البته در کنار غرفه های کتاب، غرفه های مختلف استانی از جمله مرکز اسناد ملی نیز مستقر است.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه این نمایشگاه هر روز از ساعت 13 تا 20 شب به مدت یک هفته در کیلومتر هفت جاده ساری-میاندورود پذیرای میهمانان کتاب است، افزود: نشست های تخصصی نقد کتاب و تجلیل از ناشران برتر و... در طول این یک هفته برگزار خواهد شد.

وی همچنین از نبود مرکز دائمی برگزاری نمایشگاه کتاب انتقاد کرد و گفت: این یازدهمین نمایشگاه کتاب استان است که در این محل برگزار می شود و ما هر سال این موضوع را بیان می کنیم، البته اقداماتی صورت پذیرفته است اما صرف کلنگ زنی کافی نیست، بلکه باید پیگیری شود تا به سرانجام برسد.

* با واقعیتی به اسم جهانی شدن روبرو هستیم

علیرضا یونسی –معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران- نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه توسعه ملی نیازمند دانش و اطلاعات است، افزود: تفاوت دنیای دیروز و امروز نیز در همین فن آوری و تکنولوژی است.

وی یکی از طرق به کمال رسیدن را دانایی دانست و تصریح کرد: ما اگر بخواهیم کرامت و عزت خود را حفظ کنیم چاره ای نداریم جز اینکه به علوم تجربی و تکنولوژی دست یابیم، چرا که امروز با واقعیتی به اسم جهانی شدن روبرو هستیم.

این مسئول ادامه داد: اعتقاد دارم هر چقدر که اندیشه و مصلحت جامعه افزایش یابد برکات خداوند نیز بیشتر خواهد شد.

*دسترسی به کتاب را حداقل به اندازه دسترسی به چیپس و پفک آسان کنیم

سیدعباس صالحی –معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- در این مراسم با بیان اینکه استان مازندران از چند جهت در فضای ایران درخشیده است، اظهار داشت: از یک سو مازندران تنها منطقه ای است که اسلام را با طعم علم چشیده است و از سوی دیگر نیز علویان در مقاطع مختلف تاریخی در این منطقه حکومت کرده اند.

وی گفت: در مقطع انقلاب اسلامی نیز شاهد شور و شعور انقلابی در بین مردم منطقه هستیم و مازندران یکی از پایگاه های جدی انقلاب اسلامی است و ده هزار شهید این خطه شاهدی بر این مدعا است.

  این مسئول با بیان اینکه باید امام را به عنوان یک مولف هم بشناسیم، تصریح کرد: او تنها یک سیاستمدار نبود بلکه نظریه پرداز، مولف و یک مطالعه گر خوب بود.

وی با بیان اینکه موسسه چاپ و نشر آثار امام خمینی(ره) بیش از 50 عنوان کتاب و اثر تالیفی از امام به جامعه معرفی کرده است، افزود: اینها نشان دهنده این است که امام هم یک نویسنده قهار و خوب و هم یک مطالعه کننده پیگیر بود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگ و دانش بوده است، گفت: رهبر این انقلاب خود یک تئوری پرداز و نظریه پرداز بوده است.

صالحی با قیاس آماری تولید کتاب در دوران قبل از انقلاب و دوران حاضر اظهار داشت: در دوره هایی آمار تولید کتاب سه رقمی بود، اما اکنون آمار ده ماهه سال 93 تا پایان دی ماه 55 هزار و 275 عنوان کتاب است که به چاپ رسیده که این آمار نسبت به ده ماهه گذشته 11 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه کمیت اندیشی نمی خواهیم بکنیم اما کمیت هم خبر از وجود و تاثیر موضوعی دارد، گفت: :دانش و فرهنگ، عمومی شده و این موضوع عمق هایی در حوزه های مختلف پیدا کرده است که یکی از بهترین جلوه گاه هایش کتاب است.

معاون وزیر ارشاد به ویژگی خاص کتاب در این زمینه اشاره کرد و تصریح کرد: برتری کتاب این است که در همه حوزه های فرهنگ حضور دارد اما در سینما و یا تئاتر شما تنها یک شاخصه از فرهنگ را مشاهده می کنید.

وی با بیان اینکه از راه کتاب می توان به روند توسعه فرهنگ علم و اقتصاد کمک کرد، گفت: کتاب نمایه توسعه فرهنگ علم، اقتصاد و حوزه های دیگر در جامعه است.

این مسئول با اذعان به اینکه دسترسی به کتاب به اندازه تولید آن ارتقا نیافته است، افزود: متاسفانه کتاب فروشی ها و ویترین های کتاب در جامعه افزایش نیافته است و نمایشگاه های کتاب نیز بی رونق است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: نمایشگاه های کتاب استانی مهم هستند اما راه حل دسترسی آسان نیست بلکه باید افکار پایدارتری در این زمینه پدید آید.

صالحی با بیان اینکه در طول ده ماه گذشته 32هزار و 906 مولف و هشت هزار و 534 مترجم کتاب هایی را تولید و نشر داده اند، تاکید کرد: ده ها هزار نفر عمرشان را برای تولید کتاب گذاشته اند اما این تولیدات به بازار مصرف و دست مصرف کننده ها نمی رسد.

وی گفت: نمایشگاه های استانی فرصت مغتنمی است و باید دسترسی به کتاب را حداقل به اندازه دسترسی به چیپس و پفک آسان کنیم.

وی با اشاره به نهادینه شدن دغدغه کتابخوانی در کشور استدلال کرد: بد است که ما تابع دین، مکتب و امامی باشیم که رسالتش با خواندن و احترام به قلم آغاز شده است، اما خود ما کم بخوانیم و مطالعه کنیم.

صالحی میانگین مطالعه کتاب در کشورهای دیگر را 40 یا 50 عنوان کتاب دانست و گفت: سالی بر ما می گذرد و یک کتاب هم مطالعه نمی کنیم.

این مسئول با بیان اینکه بهانه نداشتن وقت یک بهانه بدون مبنا است، اظهار داشت: اگر تنها روزی 15 دقیقه مطالعه کنیم در50 سال می توان هزار کتاب 250 صفحه ای را خواند، بنابر این برای توسعه فرهنگ کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه خانواده، مدارس و رسانه ها باید همکاری کنند.

*در قسمت پشتیبانی به وظایف خود عمل می‌کنیم

استاندار مازندران در نخستین ساعات برگزاری نمایشگاه کتاب، به بازدید از این نمایشگاه آمد.

ربیع فلاح در بازدید از یازدهمین نمایشگاه کتاب مازندران در پاسخ به این سوال که آخرین کتابی که خواندید در چه حوزه‌ای بود، اظهار کرد: کتابی که در چند روز اخیر مطالعه کردم در حوزه فرهنگ بود.

وی درباره حمایت‌های دولت از کتاب، گفت: اعتبارات در زمینه تالیف مربوط به بخش خصوصی است و ما در قسمت پشتیبانی به وظایف خود عمل می‌کنیم.

استاندار مازندران درباره حضور خود در ساعات اولیه برگزاری نمایشگاه کتاب، افزود: کتاب و کتابخوانی ارزشمند است و باید در تمام سنین برای فرزندان تا افراد میانسال، کتاب تالیف شود و مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نداشتن مرکز نمایشگاهی در مرکز استان، ادامه داد: هنگام برگزاری نمایشگاه، جای این گلایه‌ها نیست و به این مسائل باید از قبل پرداخته می‌شد. شکی نیست که مرکز استان نیازمند فضای نمایشگاهی است و باید این مرکز احداث شود.

فلاح با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی در شهرهای مختلف در جریان افتتاح طرح‌های عمرانی قرار دارند، گفت: نیاز است به اقدامات فرهنگی هم بپردازیم.

حاشیه ها:

*مراسم با 50دقیقه تاخیر و در ساعت 10.50 دقیقه با تلاوت آیات قران و پخش سرود ملی آغاز شد.

*نسبت به سال قبل مراسم در فضای گرم تر و با حضور بیشتری از افراد برگزار شد، اما کماکان مشکل کمبود صندلی و ایستادن افراد میهمان مانند سال قبل وجود داشت.

*قادری فرماندار میاندورود و واحدی فرماندار ساری و همچنین شادمان مدیرکل دفتر امور اجتماعی و جمع دیگری از مدیران در مراسم حضور داشتند. دلاور بزرگ نیا اواخر مراسم افتتاحیه به جمع میهمانان مراسم پیوست .

*معاون فرهنگی وزیر ارشاد در بین سخنان خود از تاخیر پیش آمده در مراسم عذرخواهی کرد و گفت: ما ساعت 5صبح از تهران حرکت کردیم که سر موعد در مراسم حاضر شویم اما اتفاقات پیش بینی نشده ای رخ داد که با تاخیر خدمت شما رسیدیم.

*صالحی با ذکر خاطره ای از قول حجت الاسلام دعایی در خصوص اهمیت دادن حضرت امام (ره) به مقوله مطالعه و کتاب ابراز داشت: امام در روز تشییع جنازه فرزندش و تا قبل از شرکت در مراسم تدفین آقا مصطفی کتاب طلوع انفجار را مطالعه می کرد و بعد از مراسم هم دوباره وقتی به منزل بازگشتند مشغول مطالعه کتاب شدند.

*از نکات نمایشگاه امسال تغییر آدرس محل برگزاری نمایشگاه از جاده ساری-نکا به ساری-میاندورود بود که این امر در پی اعتراض سال گذشته فرماندار میاندورود انجام شد.

* از چند کتاب در حوزه های مختلف رونمایی شد و معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه مراسم یازدهمین نمایشگاه کتاب استان مازندران را افتتاح کرد.

 


  • سه شنبه 14 بهمن 1393-16:19

    آمار کتاب نخوان چندبرابر امار کتاب خوان است. جای تاسف دارد

    • سه شنبه 14 بهمن 1393-8:15

      واقعا آمار صالحی تاسف بار است. سرانه مطالعه خیلی پایین است و نه مردم و نه مسئولان کتاب نمی خوانند. فقط عد کمی کتاب می خوانند


      ©2013 APG.ir