تعداد بازدید: 4745

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 14 بهمن 1393-20:25

وضع کتاب بدتر شده است/رمان نویس بوتیک زد

گزارش روز دوم نمایشگاه کتاب/آخرین کتابی که فرماندار قائم شهر خواند+ کتاب ها 30 درصد تخفیف دارد+ نمایشگاه فقط بعدازظهرها باز است+ به هر نفر 50 هزارتومان بن تعلق می گیرد+ ناشران خودسانسوری می کنند.


   مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: مهدي محمدي-فرماندار قائمشهر- در دومين روز از آغاز به كار نمايشگاه كتاب از اين نمايشگاه بازديد كرد.

وي در گفتگو با مازندنومه در خصوص كيفيت نمايشگاه امسال اظهار داشت: فكر مي كنم نمايشگاه امسال نسبت به سال هاي قبل از كيفيت بالاتري برخوردار است.

فرماندار قائمشهر با بيان اينكه هم مجموعه انتشاراتي هايي كه حضور يافتند و هم برخي از ناشران را در سال هاي قبل نمي ديدم، افزود: امسال بسياري از آن ها با قدرت حضور يافته اند كه جا دارد از مسئولان تشكر كنم.

وي با بيان اينكه به تناسب نوع كارم كتاب هايي را مطالعه مي كنم، افزود: آخرين كتابي كه خواندم كتاب دو جلدي "دختر يتيم" بود كه خاطرات ديبا پهلوي است.

محمدي با اذعان به اينكه از وقتي مسئوليت پذيرفتم نتوانستم كتابي را كامل مطالعه كنم و از اين بابت براي خودم متاسفم، گفت: اگر قرار است انسان به جايي برسد راهش از طريق خواندن كتاب است.

اين مسئول با بيان اينكه برگزاري نمايشگاه اثر بخشي زيادي در جامعه خواهد داشت، افزود: به دليل مشكلاتي كه وجود دارد -از جمله بالا بودن قيمت كتاب- متاسفانه تهيه كتاب اندكي سخت شده است.

محمدي در ادامه در خصوص دهه فجر با بيان اينكه شما در كمتر انقلابي مشاهده مي كنيد كه پس از 37 سال مردم بر سر آرمان هاي خود همچنان پايبند باشند، افزود: اين تنها مديون رهبري واحد امام امت و معمار كبير انقلاب اسلامي است.

نماينده دولت تدبير و اميد در قائم شهر با اشاره به شرايط حساس كشور و شرايط خاص تيم مذاكره كننده هسته اي ايران اظهار داشت:حضور گسترده مردم در راهپيمايي روز 22 بهمن مي تواند پشتوانه محكمي براي كارگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي باشد.

*کتاب ها 30 درصد تخفیف دارد

در دومين روز نمايشگاه كتاب استان مازندران سیداسماعیل احمدی-معاون مالی و اداری فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران-در گفتگو با ما اظهار داشت: یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب مازندران با همت ارشاد و استانداری مازندران با توجه به کمبود منابع اعتباری همزمان با ایام دهه فجر با کیفیتی بهتر از سال قبل برگزار شد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه امسال از نظر اعزام ناشران، کتاب های تخصصی و غرفه بندی شکیل تر شده است، افزود: در بحث پشتیبانی برای سهولت رفت و آمد مردم با همكاري شهرداری، اتوبوس هایی در نظر گرفته شده است، همچنین برای ناشران نیز دو دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است که بتوانند سر ساعت در غرفه ها حاضر شوند.

این مسئول با بیان اینکه برای سرگرمی کودکان ایستگاه نقاشی، مطالعه رایگان و بازیهای دیجیتال در نمايشگاه وجود دارد، گفت: جهت رفاه حال بازديدكنندگان نیز غرفه های اغذیه فروشی در ورودی نمایشگاه مستقر است.

احمدی ابراز داشت: متاسفانه در موضوع نهضت مطالعه به فرهنگ کاملی نرسیده ایم و اعتقاد دارم که متولی این امر، ارشاد و اداره کل کتابخانه ها هستند که باید با سامان دهی اتوبوس های سیار در پارک ها و همچنین تعبیه قفسه های مطالعه در قطارها در راستاي تشویق مردم و جوانان به مطالعه گام بردارند.

وی به بحث گرانی کتاب نیز به عنوان یکی از علل کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه 30 درصد تخفیف داده می شود که با توجه به این موضوع شاهد حضور بیشتر مردم در روزهای آینده خواهیم بود.

احمدی گفت: دلیل اینکه امسال نمایشگاه فقط بعدازظهر برگزار می شود این است که تجربه چند ساله برگزاری نمایشگاه نشان داده است که استقبال مردم بیشتر بعدازظهرها است به همین دلیل نمایشگاه امسال تنها بعدازظهرها فعالیت می کند.

* به هر نفر 50 هزارتومان بن تعلق می گیرد

عباس زارع –معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران-نیز در گفتگو با ما با بیان اینکه قصدمان از برگزاری نمایشگاه، آشتی مردم با حوزه کتاب و کتابخوانی است افزود: در بهمن ماه هر سال مردم مازندران منتظر برگزاری نمایشگاه هستند.

وی با بیان اینکه امسال در طرح های تبلیغاتی هم سعی کردیم صنعت تبلیغی درست را به مردم معرفی کنیم، گفت: دوره تبلیغات داربستی و پلکانی تمام شده است، به همین دلیل در تبلیغات نمایشگاه سعی شده است که مردم با صنعت روز تبلیغات نيز آشنا شوند.

این مسئول ابراز داشت: یک هفته قبل از برگزاری نمایشگاه اسامی و آمار تمام ناشران و 50 هزار عنوان کتاب بر روی سایت گذاشته شد.

زارع با بیان اینکه انتشاراتی چون نی، چشمه و قطره جزو ناشران برترین کشوری هستند که در نمایشگاه های استانی حضور نمی یابند، افزود: اما کاری که امسال انجام شد این است که در بخشی از نمایشگاه غرفه متمرکز فروش ایجاد شد که 40 ناشر برتر کشور در آن حضور دارند.

وی گفت: سعی کردیم علی رغم مشکلاتی که وجود داشت، نمایشگاه امسال از سال قبل بهتر برگزار شود، حتی غرفه بندی و فضاسازی ورودی نمایشگاه نیز نسبت به سال قبل بهتر بوده است.

زارع ادامه داد: در نمایشگاه امسال 500 میلیون بن یارانه ای به مردم مازندران از طریق بانک صادرات پرداخت خواهد شد که حداکثر این مبلغ برای هر نفر نیز 50 هزار تومان است.

*وضع نشر بدتر شده است

در دومين روز آغاز به كار نمايشگاه كتاب، از بعضي غرفه ها بازديد و با تعدادي از ناشران نيز گفتگو كرديم. انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي يكي از اين غرفه ها است که بیشتر كتاب هاي اين غرفه مربوط به سال قبل است و به گفته غرفه دار، كتاب هاي چاپ امسال هنوز نرسيده است.

كتاب هايي چون خاطرات حجت الاسلام محمدي ري شهري، خاطرات ناطق نوري، فرهنگ شعارهاي انقلاب اسلامي و يادداشت هاي سياسي ايران از جمله كتاب هاي حاضر در اين غرفه است.

انتشارات موسسه آموزشي و پ‍ژوهشي امام خميني (ره) نيز يكي از غرفه هاي نمايشگاه است كه در اين غرفه آثار تاليفي آيت الله مصباح يزدي به چشم مي خورد.

  غرفه مربوط به كودكان تقريبا از همه شلوغ تر و پر سر و صداتر است. كودكان با استقرار در اين ايستگاه نقاشي هاي كودكانه مي كشند.

انتشارات فصل پنجم در حوزه شعر و ادبيات فارسي فعال است. خود زني اميدصباغ نو، شجره نامه يك جن عليرضا بديع و بسيار از كتاب هاي شاعران ديگر از آثار موجود در اين غرفه است.

اميد صبري غرفه دار اين انتشاراتي در گفتگو با ما اظهار داشت: در نزديك به 210 نمايشگاه استاني و كشوري شركت كردم و از سال 87 تاكنون در همه نمايشگاه ها حضور مستمر دارم.

وي با بيان اينكه چيزي در حوزه نشر عوض نشده، بلكه وضع بدتر هم شده است افزود: قيمت كاغذ و كتاب روز به روز بيشتر مي شود.

اين ناشر با اشاره به تلاش مداوم خود در امر چاپ، طراحي ،صفحه آرايي و تبليغ كتاب خود اظهار داشت: وقتي تمامي اينكارها را خود ناشر مي كند دولت تنها كمكش به حوزه نشر چه مي تواند باشد؟

وي با بيان اينكه بيش از 30 عنوان كتاب ثبت شده در خانه كتاب كشور دارم، ابراز داشت: ارشاد بدهكار بودن به تامين اجتماعي و بيمه را بهانه كرده است و به همين دليل اين كار صورت نمي پذيرد.

صبري به محدوديت ناشران و نويسندگان هم اشاره كرد و گفت: اين قدر محدوديت زياد شده است كه ما خودمان خودسانسوري مي كنيم و با اينكار احساس شاعر و نويسنده از بين مي رود، در حالي كه مخاطب بسيار زيرك است و متوجه اين امر مي شود.

این ناشر گفت: در قديم مميزها بعضي از مطالب را حذف مي كردند، اما امروز خودمان ترجيح مي دهيم كه با حذف بعضي قسمت ها بهانه به دست مميزي شدن آثار ندهيم و در اين دولت هم همان قضيه سال هاي قبل است فقط كمي شعارها متفاوت شده است

وي با بيان اينكه ما فقط مانند ماشين شده ايم وآثار ماشيني توليد مي كنيم، افزود: اين كار به مرور باعث زدگي مي شود، به طوري كه جمعي از نويسنده ها از اين مرحله خارج شدند، رمان نويس معروفي را مي شناسم كه بوتيك زده است و اين خود بيانگر اوج مشكلات حوزه نشر است.

اين ناشر با اشاره به استقبال اندك مردم از نمايشگاه كتاب امسال در اين دو روز اظهار داشت: سال به سال از تعداد استقبال كنندگان كم مي شود و بازديد از نمايشگاه هاي كتاب به مكاني براي تفرج خانواده ها تبديل شده است.

اين ناشر اظهار داشت: ما شهر به شهر مي رويم نه حق ماموريتي مي گيريم و نه محل اسكان داريم ، شما در نظر بگيريد كه حداقل هزينه اقامت براي يك ناشر حداقل 700 يا 800 هزار تومان است، در حالي كه دولت حتي توانايي اين را ندارد كه مكاني براي اسكان ناشران فراهم كند تا حداقل بخشي از هزينه ها تعديل شود.

غرفه دار انتشارات فصل پنجم ادامه داد: وقتي اين همه هزينه بر دوش ناشر است، تاشر هم هزينه را روي كتاب مي آورد و به همين دليل قيمت كتاب بالا مي رود و قدرت خريد مردم هم كاهش مي يابد.

صبري با بيان اينكه بيشتر آثار شعري كشور نيز از حالت سنتي غزليات حافظ و سعدي فاصله گرفته است، گفت: شاعران بيشتر به فكر تجارت هستند و اين يعني اينكه احساس از شعر رخت بربسته است.

*چاره اي نداریم جز اينكه به سمت نشر الكترونيك برويم

فريده يوسفي-شاعر، پژوهشگر و مدیر نشر شلفین- در دومين روز از آغاز به كار نمايشگاه كتاب مازندران در گفتگو با مازندنومه اظهار داشت: اقتصاد نشر نشان مي دهد كه از اول سال 93 تاكنون وضع بدتر شده است.

وي با بيان اينكه با تمام نداشته هاي اين بخش اميدواري و تكريم اهل فرهنگ در مازندران قابل ارج نهادن است، افزود: برگزاري نمايشگاه امسال به شكل خوبي صورت گرفته است اما مشكلاتي هم وجود دارد.

اين ناشر مازندراني ابراز داشت: در بعداز ظهر ما حضور دانش آموزان را نداريم، در ضمن چون زمان برگزاري اين نمايشگاه تقريبا در ميانه ماه است، قدرت خريد قشر كارمند در اواسط ماه كم است.

وي با تاكيد بر اينكه هيچ چاره اي نداریم جز اينكه به سمت نشر الكترونيك برويم، اظهار داشت: بسياري از مردم بيشتر وقت خود را در فضاهاي مجازي سپري مي كنند، چون هم بسيار ارزان تر و هم در دسترس است.

يوسفي ابراز داشت: اين راه يكي از روشهاي حفظ جنگل ها و منابع طبيعي كشور است، علاوه بر اين زمان مخاطب هم مديريت مي شود، چرا كه با الكترونيكي شدن كتاب ها بهره وري مناسب از زمان شكل خواهد گرفت.

وي ادامه داد: تنها در موارد خاص، بايد با حفظ حقوق پديدآورندگان، كتاب هاي نفيس و هنري را چاپ مجدد كنيم تا با الكترونيكي شدن، كتاب ارزان قيمت در اختيار مردم قرار گيرد.

اين پژوهشگر مازندراني با بيان اينكه تفكر غلط در دوره قبل باعث گران شدن قيمت كتاب شد، افزود: آنها اعتقاد داشتند اگر يارانه كتاب را بردارند قيمت كتاب ارزان خواهد شد اما مشاهده شد كه با حذف يارانه كاغذ، قيمت كتاب ارزان نشد.

* مطلب مرتبط:

معاون وزیر ارشاد: برخی سالی یک کتاب هم نمی خوانند!

 



    ©2013 APG.ir