تعداد بازدید: 3648

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 27 شهريور 1384-0:0

همراه با مسافران بوداپست

معرفي کشتي گيران مازندراني تيم ملي(محمدرضا منصوريان)


همه چيز همان طور كه پيش بيني مي شود در حال انجام شدن است. تيم هاي كشتي آزاد و فرنگي ايران در حال آماده شدن براي حضور در مسابقه هاي جهاني بوداپست مجارستان هستند. قبل از هر مسئله و هر موشكافي درباره اين دوره از رقابت هاي جهاني بايد گفت براي اين دوره از پيكارها شگفتي ها و نتايج دور از انتظاري قابل پيش بيني است كه به راحتي مي توان با سبك و سنگين كردن قدرت هاي نورس و ديرپاي اين ورزش در برخورد با قدرت هاي شناخته شده زمينه هاي اجرا و انجام آن ها را لمس كرد.
از ميان تمامي سرمايه هاي ريز و درشت كشتي ايران ۱۴ كشتي گير (۷ نفر آزاد و ۷ نفر فرنگي) انتخاب شده اند تا براي برتري و اثبات اعتبار ورزش ملي ما در اين ميدان جهاني به ميدان بيايند و علي رغم جواني و كمبود تجربه در جدال با نام آوران كشتي دنيا حركت و موجي تازه را به نمايش بگذارند.

واقعيت اين است كه ميزان ظرفيت و اعتبار كشتي ايران در جهان هنوز هم از آن چنان قوت و قدرتي برخوردار است كه خود بتواند پشتوانه بسيار مناسبي براي مدال و افتخار توسط نمايندگان كشتي ايران در جهان باشد. جواناني كه امروز جانشين بزرگان كشتي در تيم ملي شده اند نيك دريافته اند كه همين اعتبار معنوي مي تواند بهترين انگيزه براي آن ها در جهت رسيدن به شاهراه ترقي باشد.

نكته بسيار مهمي كه در رابطه با برگزاري مسابقه هاي كشتي آزاد و فرنگي قهرماني جهان در مجارستان بايد به آن توجه كرد اين است كه نبايد تصور شود چون امسال سال بعد از بازي هاي المپيك است ما مي توانيم با همان فكر گذشته وارد ميدان شويم و به تصور اين كه قهرمانان بزرگ بعد از المپيك ديگر به روي تشك نمي آيند به خود اميدواري دهيم و بختي براي خود قائل شويم. اين تصور در گذشته تا حدودي صادق بود، ليكن موقعيت امروز كشتي دنيا با گذشته بسيار متفاوت است و اگر مثلا روسيه، آمريكا، تركيه و يا... در سال هاي قبل با جمع و جور كردن كشتي گيران خود يك يا دو تيم طراز اول داشتند، اينك اين كشورها از پشتوانه هايي غني و محكم برخوردارند و به خصوص روسيه كه در هر وزن چند كشتي گير قدر و هم طراز دارد كه حضور هركدام از آنها در مسابقات جهاني زنگ خطري براي حريفان خواهد بود. اين حقيقتي انكارناپذير است كه نبايد به سادگي از كنار آن گذشت.
ما مطمئنيم كشتي گيران جوان ايران در بوداپست مجارستان با غيرت و شجاعت خالص ايراني خود در مقابل نيرومندترين حريفان خواهند ايستاد و كوشش نهايي خود را براي كسب مدال به كار خواهند برد.

مسافران مازندراني كشتي آزاد در سفر به مجارستان را بهتر بشناسيم :

55 كيلوگرم: تقي داداشي ۲۲ ساله
تاريخ كشتي ايران سبك وزن هاي قلدر و پرآوازه اي را به خود ديده است. مردان كوچولويي كه بارها چندين برابر قد و قواره خود قدرت نمايي كرده و پيروزي هايي به يادماندني را خلق كرده اند.در سال هاي اخير در وزن اول كشتي آزاد مردان بسياري به صحنه آمده اند كه سرآمد همه آنها غلامرضا محمدي دارنده دو مدال نقره و دو برنز جهان و يكي از مربيان كنوني تيم ملي است. با كنار رفتن محمدي كشتي گيري چون بابك نورزاد خودي نشان داد و در مسابقات جهاني ۲۰۰۱ بلغارستان صاحب مدال نقره در وزن ۵۵ كيلوگرم شد. نورزاد در مسابقات جهاني ۲۰۰۲ تهران و بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن با ناكامي روبه رو شد و نتوانست موقعيت خود را در اين وزن تثبيت كند. در اين فاصله كشتي گيران ديگري نظير محمد اصلاني و محمد رضايي هم در كوران مبارزات اين وزن ديده شدند كه آنها نيز نتوانستند به درخشش چنداني برسند و ميدان را براي ديگران خالي كردند.امروز نماينده اول كشتي ايران در اين وزن جواني شايسته از خطه سرسبز مازندران است. تقي داداشي متولد بيستم آذر ماه سال ۱۳۶۲ در روستاي تل كنار يكي از توابع شهرستان ساري است.داداشي كشتي گيري است كه اتاقش پر از پوسترهاي رسول خادم است و خودش هم به سبك كشتي هاي غلامرضا محمدي علاقه دارد. او در سال هاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ در پيكارهاي نوجوانان و جوانان آسيا به مقام قهرماني رسيد. در سال ۲۰۰۴ در جام ياشاردوغو در تركيه مدال برنز گرفت و خود را مدعي نشان داد. او در سطح بزرگسالان سال جاري به مسابقه هاي آسيايي ووهان چين اعزام شد و با كسب مدال برنز در اين مبارزه ها در قد و قواره يك ۵۵ كيلويي ايده آل قرار گرفت.

60 كيلوگرم: مراد محمدي _ ۲۵ ساله
زماني كه دوره افتخارآفريني هاي محمد طلايي در كشتي ايران رو به افول گذاشت كشتي گيران زيادي خود را مدعي پوشيدن پيراهن تيم ملي در وزن ۶۰ كيلوگرم نشان دادند.از جمع اين افراد مسعود مصطفي جوكار و مراد محمدي خود را سرتر از ديگران نشان دادند. جوكار شانس پوشيدن پيراهن تيم ملي در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن را پيدا كرد و با ارائه كشتي هايي قابل قبول صاحب مدال نقره شد. اين كشتي گير ملايري در پي كسب اين مدال باارزش خود را پنهان كرد و اين فرصت مناسبي را براي ديگر مدعي اين وزن يعني مراد محمدي فراهم ساخت تا با حضور در مسابقات مختلف دوبنده تيم ملي را صاحب شود. محمدي متولد ساري و ساكن روستاي ابوكسر است. او در كارنامه افتخارات خود ۳ مدال آسيايي باارزش دارد. محمدي ابتدا در رقابت هاي قهرماني آسيا در سال ۲۰۰۳ در هندوستان مدال طلا گرفت.سال بعد در جريان همين مسابقات در تهران صاحب مدال نقره شد و درست يك سال بعد باز هم طلاي آسيايي خود را در ووهان چين تكرار كرد.
محمدي كشتي گير خوش تكنيكي است كه اگر بتواند برنامه هاي دفاعي خود در كشتي را كامل كند مي تواند يكي از اميدهاي كسب مدال براي تيم ايران در مسابقه هاي جهاني بوداپست باشد.

66 كيلوگرم: مسعود واحدي _ ۲۵ ساله
نفر اول تمامي تيم هاي ملي كشتي آزاد ايران در وزن ۶۶ كيلوگرم در سال هاي اخير عليرضا دبير قهرمان طلايي المپيك سيدني بوده است. هيچ كشتي گيري تا زماني كه اين نابغه كشتي دنيا در صحنه حضور داشت نتوانست مانعي براي او ايجاد كند تا آن كه وي ناخواسته دچار آسيب ديدگي شديد كتف شد.
از ميان تمامي كساني كه با كنار رفتن دبير شانس پوشيدن پيراهن تيم ملي را پيدا كردند اين بار قرعه به نام مسعود واحدي خورده است. اين كشتي گير مازندراني ابتدا با عضويت در تيم ملي نوجوانان در وزن ۴۳ كيلوگرم در مسابقات جهاني سال ۹۶ تهران خود را مطرح كرد و سپس در مسابقه هاي سال ۲۰۰۰ جوانان آسيا مدال نقره گرفت.
واحدي در سال ۲۰۰۴ در مسابقات دانشجويان جهان در لهستان صاحب گردن آويز طلا شد و بعد از آن كه در مسابقه هاي جام زيكلوفسكي كه چندي قبل در لهستان برگزار شد و مدال برنز گرفت مورد اعتماد مربيان تيم ملي قرار گرفت و به عضويت تيم ملي درآمد.
واحدي استانداردهاي لازم براي قرار گرفتن در اوج را دارد و اگر بتواند از تمامي قابليت هاي خود در كشتي استفاده كند مي تواند شانس قرار گرفتن بر روي يكي از سكوهاي جهاني را داشته باشد.

74 كيلوگرم: مهدي حاجي زاده _ ۲۳ ساله
جوان جويباري كشتي ايران در وزن ۷۴ كيلوگرم كه اين روزها در كانون تمام خبرهاي كشتي است درحقيقت تنها كشتي گيري است كه از تركيب تيم ملي كشتي آزاد ايران در بازي هاي المپيك در تركيب تيم اعزامي به مجارستان باقي مانده است. او در سال هاي اخير عضو ثابت تيم ملي بوده و تقريبا اجازه عرض اندام به مدعيان داخلي را نداده است. حاجي زاده چهره طلايي تيم كشتي آزاد ايران در مسابقه هاي جهاني تهران بود كه با طلاي او در سال ۲۰۰۲ تيم ما قهرمان جهان شد. او كه با طلاي مسابقه هاي قهرماني آسيا در اولان باتور مغولستان خود را مطرح كرده است چند سالي است كه در سد يك كشتي گير سياهپوست آمريكايي با نام جوويليامز در مسابقه هاي جهاني و المپيك متوقف شده و دستش از كسب مدال دور مانده است. حاجي زاده كه در بازي هاي آسيايي بوسان نيز به مدال نقره رسيده است، بنا به ادعاي خودش دورخيز مناسبي را براي كسب مدال طلاي جهان در مجارستان انجام داده است و اگر به اين مهم نائل شود، مي تواند يكي از استثنائات كشتي ايران باشد.

96 كيلوگرم: اميرعباس گنجي _ ۲۰ ساله
جوان ترين كشتي گير تيم ملي در مسابقه هاي جهاني مجارستان اميرعباس گنجي در وزن ۹۶ كيلوگرم است. گنجي جواني كه چند ماه قبل در مسابقه هاي جهاني جوانان در ليتواني صاحب گردن آويز طلا شد به پاس همين درخشش مجوز حضور در تيم ملي بزرگسالان را پيدا كرده است. او بعد از آن كه در جام زيكلوفسكي لهستان نايب قهرمان شد بلافاصله از سوي كميته فني فدراسيون كشتي جانشين كاپيتان پرافتخار كشتي ايران عليرضا حيدري در تيم ملي بزرگسالان شد. اميرعباس گنجي فرزند محمود گنجي برنده مدال برنز بازي هاي آسيايي ۱۹۸۲ دهلي است و در حال حاضر ۲۰ سال سن دارد. او هم مازندراني و اهل شهرستان نور است. گنجي عليرغم سن و سال كمش در مسابقه هاي بين المللي جوانان در تركيه اول شده و در سال ۸۳ نيز در جام تختي به عنوان دومي دست يافته است.(hamshahri)



    ©2013 APG.ir