تعداد بازدید: 6941

توصیه به دیگران 2

شنبه 2 مهر 1384-0:0

380 هکتار از اراضی جزیره آشوراده ، غير قانوني فروش رفت

فروش 380 هکتار از اراضی جزیره آشوراده واقع در پناهگاه حیات وحش منحصر به فرد و جهانی میان کاله به یک شرکت خصوصی ، این منطقه را در معرض تخریب قرار داده است .


 پناه گاه حیات وحش میان کاله با وسعت 800/68 هکتار شامل : خلیج گرگان، شبه جزیره میان کاله و جزیره آشوراده از جمله ذخایر بیوسفر 9 گانه ایران و جزء 18 تالاب بین المللی است که در پروژه برنامه انسان و کره سازمان ملل به ثبت رسیده است.

این منطقه در سال 1342 ملی اعلام و در سال 1354 به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شده است . جزیره آشوراده در زمان رژیم سابق به سیطره بنیاد پهلوی درآمده و پس از انقلاب اسلامی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار می گیرد و اداره آن به بنیاد علوی که مسئولیت نظارت بر اراضی برجای مانده از سلسله پهلوی را دارد ، سپرده می شود و در سال 1376 بدون اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست ، اسناد مالکیت این جزیره توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان به نام بنیاد علوی منتقل می گردد 

بنابرهمین گزارش ، در شهریور 1381 بر اساس توافق معاونت وقت عمرانی استانداری گلستان و مدیرعامل بنیاد علوی و بر مبنای نظر دو تن از کارشناسان رسمی دادگستری که توسط بنیاد علوی دعوت شده بودند 380 هکتار از اراضی جزیره آشوراده به مبلغ 190 میلیون توما ن(هر مترمربع 50 تومان) به سازمان همیاری شهرداری های استان فروخته می شود و این سازمان نیز 40 روز بعد آن را به مبلغ 250 میلیون تومان ( هر متر مربع 66 تومان) به موسسه ای خصوصی  موسوم به سازمان مناطق گردشگری جهان ( با مدیریت عاملی محمدرضا یزدان پناه) متعلق به شرکت خودروسازی کرمان، شرکت عمران ارگ، شرکت مهندسین مشاور مناطق آزاد و محمدرضا یزدان پناه به فروش می رساند .

این در حالی است که در اردیبهشت 1382( 8 ماه بعد) سه تن از کارشناسان رسمی دادگستری، قیمت کارشناسی را برای پلاک های مختلف این جزیره برای هر متر مربع 10 تا 16 هزار تومان (یعنی به طور متوسط 200 برابر بیشتر) جهت تملک اراضی فوق توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران تعیین نمودند که این قیمت در سال 1383 برای هر متر مربع مبلغ 23هزار تومان برآورد شده است .

بر اساس اسناد و مدارک موجود، اقدام سازمان همیاری در خرید و فروش این اراضی، خارج از وظایف مندرج در اساسنامه تاسیس آن بوده و هدف از این معامله تنها شناسایی و رفع موانع قانونی در انتقال سند مالکیت از بنیاد علوی به سازمان مناطق گردشگری جهان بوده که با دستور مقامات سیاسی استان با توجیه توسعه گردشگری ، جلب و جذب سرمایه گذاری و اشتغال زایی صورت گرفته است .

بنابرهمین گزارش ، سازمان همیاری پس از فروش زمین به موسسه خصوصی یاد شده و به منظور رفع موانع قانونی صدور سند، مکاتبات متعددی با ادارات ذی ربط صورت می دهد و با پیگیری های خود موضوع در هیات تعیین تکلیف اراضی اختلافی ماده 56 قانون جنگل ها و مراتع مطرح و در نهایت قاضی این هیات بدون توجه به دفاعیات و لوایح و تفاسیر قانونی اداره منابع طبیعی استان ، رای بر غیر منابع ملی بودن 380 هکتار از اراضی جزیره آشوراده می دهد که با صدور این حکم اسناد مالکیت این اراضی توسط اداره ثبت اسناد و املاک در فروردین 1383 به نام سازمان مناطق گردشگری جهان منتقل می گردد .

کلیه این اقدامات با استفاده از نام سازمان همیاری شهرداری ها و حمایت های مسئولان سیاسی و اجرایی استان صورت گرفته به نحوی که استاندار گلستان در آذرماه 1383 طی نامه ای به ریاست وقت جمهوری خواستار حمایت از سازمان مذکور برای تبدیل جزیره آشوراده به دهکده توریستی می شود ! این دخالت ها شائبه تبانی مسئولان استانی در واگذاری این اراضی به بخش خصوصی را در بین مردم منطقه بوجود آورده و موجب بروز اختلاف بین مسئولین استان می گردد و متعاقبا زمینه ساز ادعای مالکیت بخش هایی از این منطقه توسط مردم را فراهم می نماید .

بر همین اساس ، اداره کل محیط زیست استان مازندران در اثنای معامله این اراضی طی مکاتبات متعددی با رییس سازمان حفاظت محیط زیست ، بنیاد علوی ، ادارات ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی بهشهر ، خواستار جلوگیری از تصرف اراضی مذکور شده ولی عوامل سازمان مناطق گردشگری جهان در حالی که عملیات اجرایی طرح فوق را می بایست پس از اخذ مجوز لازم از سازمان حفاظت محیط زیست آغاز نمایند، بدون توجه به این امر اقدام به دخل و تصرف در اراضی مذکور و کاشت گونه هایی از درختان می نماید و علیه ماموران اداره حفاظت محیط زیست بهشهر که مانع عملیات آنها شده بودند شکایت نموده و در نهایت قاضی دادگاه عمومی بندرترکمن با بازداشت 16 تن از مامورین، 2 تن از آنان را به اتهام ایجاد مزاحمت !! به یک سال حبس محکوم می نماید که با نقض حکم در دادگاه تجدید نظر متهمین تبرئه می گردند .

 به رغم تلاش مدیران اداره کل حفاظت محیط زیست استان های مازندران و گلستان و ادارات تابعه و همچنین فعالان محیط زیست و سایر مسئولان دلسوز این استان ها و کشمکش های موجود نسبت به فروش 380 هکتار از اراضی جزیره آشوراده ، خانم ابتکار رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در مرداد 1384 در اقدامی غیر منتظره طی توافقی با حسین مرعشی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعایت گردشگری را در کل پناهگاه حیات وحش میانکاله مجاز شمرده و بهره برداری از آن را به شرکت طبیعت گردی میانکاله متشکل از : صندوق محیط زیست ( وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست)، شرکت توسعه گردشگری (وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) و سازمان مناطق گردشگری جهان (بخش خصوصی) واگذار نموده که این تفاهم نامه مورد اعتراض شدید کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته ولی به آن توجهی نشده است .

این اقدام در حالی صورت گرفته که به دلیل حفظ یک پارچگی زیستگاههای منحصر به فرد منطقه ، سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این نه تنها با واگذاری اراضی در ابعاد بسیار کوچکتر و ایجاد پاسگاه انتظامی در پناهگاه حیات وحش فوق به شدت مخالفت نموده بود بلکه علی رغم دریافت حدود 3/10 میلیارد ریال اعتبار جهت طرح تجهیز و ساماندهی محیط زیست و در حالی که قادر به خرید مستثنیات منطقه میانکاله بوده اقدامی در این ارتباط صورت نداده است .

بنابرهمین گزارش ، از شرایط طبیعت گردی در این مناطق، ساخت و سازهای موقت با بهره گیری از مصالح عمومی و هماهنگ با محیط و پرهیز از ساخت ابنیه، جاده و راههای تردد دریایی و هوایی دائمی است . با این وجود در طرح پیشنهادی " سازمان مناطق گردشگری جهان" ، ایجاد ابنیه و مسیرهای تردد هوایی، زمینی و دریایی دائمی و ساخت هتل، رستوران و سینما در نظر گرفته شده و حتی در توافق نامه اخیر رییس سازمان حفاظت محیط زیست با رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز ایجاد تله سی یژ، پیاده رو، درشکه رو، اماکن ورزشی مانند : پیست سوارکاری و پلاژ شنا، باغ پرندگان، آکواریوم و ایجاد مرکز بازدید کنندگان و... پیش بینی شده است .

این در حالی است که طبیعت گردی یا اکوتوریسم در مناطق حفاظت شده دارای ضوابط و چارچوب های خاص و متفاوت از سایر محیط ها است .(mehrnews)



    ©2013 APG.ir