تعداد بازدید: 3420

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 12 اسفند 1393-21:4

قدردانی از دست‌‌اندرکاران برگزاری همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران

یونسی: این همدلی تکثیر شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران: همایش تاریخ محلی مازندران نشان داد که همه چیز پول نیست و با مدیریت خوب و آگاهانه می‌توان بیشترین بهره‌وری را از کمترین هزینه‌ها داشت.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: نشست نقد و بررسی نخستین همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران عصر روز گذشته با حضور «علیرضا یونسی رستمی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، «علی شادمان» مديركل دفتر امور اجتماعي استانداري مازندران، اعضای شورای سیاستگذاری همایش و تعدادی از فعالان فرهنگی و حامیان برگزاری همایش در دفتر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران برگزار شد. در این نشست چند تن از اعضای شورای سیاستگذاری به تشریح دستاوردها و گزارش روند برگزاری همایش پرداختند.

امروز مقوله تاریخ محلی در استان غریبه نیست

مسئول امور رسانه این همایش در ابتدای نشست پس از معرفی اعضای حاضر در جلسه و قدردانی از استقبال معاون سیاسی امنیتی استاندار برای برپایی نشست نقد و بررسی، به تشریح فعالیت‌های رسانه‌ای مربوط به نخستین همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران پرداخت و گفت: تقریباً از 3 ماه پیش از روز برگزاری همایش، فعالیت‌های رسانه‌ای را با شیبی ملایم آغاز کردیم و در روزهای پایانی این فعالیت‌ها به شکل گسترده‌ای افزایش یافت.

 «علی صادقی» با بیان این‌که به دلیل مشکلات مالی با وجود برنامه‌ریزی برای انجام تبلیغات محیطی و پیامکی، این اقدامات رسانه ای انجام نشد، افزود: برای پوشش رسانه‌ای تلاش کردیم از روابط همکاران رسانه‌ای بهره‌مند شویم تا خلاء کمبود اعتبار پوشش داده شود.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده در مجموع حدود 90 رسانه اعم از دیداری، شنیداری، مجازی و نوشتاری در گستره‌های استانی و کشوری مطالب و خبرها و گزارش های مربوط به این همایش را طی 3 ماه پوشش دادند که در نوع خود آمار بسیار خوبی برای یک همایش فرهنگی استانی محسوب می‌شود.

 وی اظهار کرد: 3روزنامه سراسری همشهری، شهروند و اطلاعات، نزدیک به 50 سایت استانی و کشوری، 7 روزنامه و هفته‌نامه استانی، 8 خبرگزاری و شبکه‌های مختلف صدا و سیما از جمله برنامه های تلویزیونی شبانگاه و نماشون، واحد مرکزی خبر، هم چنین برنامه های رادیویی صبح مازندران، صدای جوان، شباهنگام، میزگردهفته و مازرونی ونگ و دو برنامه رادیو فرهنگ به نام های خیابان فرهنگ و هفت اقلیم، این همایش را از 5 تا 90 دقیقه پوشش دادند.



صادقی با بیان این که با حمایت مسئولان و همکاران صدا و سیمای تبرستان، شرایط برای پوشش همایش از صدا و سیمای استانی بدون پرداخت هزینه فراهم شد، تاکید کرد: از 3 هفته مانده به برگزاری همایش 2 برنامه زنده تلویزیونی در هر هفته با حضور کارشناسان تاریخ محلی روی آنتن رفت. رادیو تبرستان نیز در ده‌ها نوبت به اشکال مختلف این همایش را پوشش داد. ضمن این‌که از رادیو فرهنگ نیز برنامه‌هایی درباره همایش پخش شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با فعالیت‌های رسانه‌ای انجام شده و همکاری رسانه‌های استان امروز تاریخ محلی در مازندران دانشی شناخته شده است و افراد مختلفی با آن آشنا هستند.

این شیوه برگزاری باید الگوی نهادها شود

مدیر پژوهشکده ساری‌شناسی نیز در این نشست با بیان این‌که 7 اسفند 93 یکی از بهترین روزهای زندگی من بود، گفت: با حمایت استاندار و معاونان محترم و تلاش شبانه‌روزی تعدادی از فرهنگ‌دوستان، همایشی با کیفیتی بالا و خروجی مناسب در استان برگزار شد که یک رویداد فرهنگی تمام عیار و به دور از بازی‌های سیاسی بود.



وی ادامه داد: معتقدم این همایش به یاد ماندنی به تاریخ استان و بخشی از تاریخ کشور کمک زیادی خواهد کرد، زیرا به گفته مهمانان همایش، سطح کیفی برگزاری این برنامه علمی در مازندران، به جریان تاریخ محلی در ایران وجهه‌ای دیگر بخشید و حد و اندازه آن را ارتقا داد.

  «حسین اسلامی ساروی» افزود: پیش از برگزاری همایش در مازندران چند استان برای میزبانی در دوره‌های بعدی اعلام آمادگی کرده بودند، اما سطح کیفی بالای میزبانی مازندران سبب شد که این استان‌ها برای بررسی توان خود به منظور برگزاری همایش در این سطح و کیفیت، زمان بیشتری درخواست کنند و برای دریافت میزبانی مردد شوند.

  وی اظهار کرد: برای نخستین بار بود که در یک همایش علمی سالن‌ها برگزاری پنل‌های تخصصی مملو از شرکت‌کننده بود و به دلیل تعداد بالای شرکت‌کنندگان امکان بسته شدن در سالن وجود نداشت. حتی در اختتامیه همایش نیز شاهد حضور پرتعداد مهمانان و شرکت‌کنندگان بودیم.



  مورخ و پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به تلاش شبانه‌روزی شورای سیاستگذاری و دست‌اندرکاران برگزاری خاطرنشان کرد: یک مجموعه با هم یکدل و یکصدا شدند تا این همایش به بهترین شکل برگزار شود.

وی تصریح کرد: شاید در حوزه اطلاع‌رسانی اگر 50 میلیون تومان اعتبار همایش را صرف پوشش رسانه‌ای می‌کردیم، باز هم نمی‌توانستیم چنین پوششی را شاهد باشیم. در سایر بخش‌های همایش نیز به همین شکل هر کدام از دوستان از زمان، توان و اعتبار شخصی خود مایه گذاشتند. تلاش و حمایت بی‌دریغ رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران هم در این مدت سبب شد که سرفصلی در جریان فرهنگی استان باز شود.

مدیر مرکز ساری‌شناسی خاطرنشان کرد: این همایش ثابت کرد که با دست خالی و اعتبارات اندک هم می‌توان یک برنامه با کیفیت و آبرومند در سطح بین‌المللی و با خروجی مناسب برگزار کرد و این شیوه برگزاری باید برای سایر دستگاه‌ها و ادارات به یک الگو تبدیل شود.

دستاوردهای گسترده همایش

«علی رمضانی» -دبیر علمی همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران- نیز با قدردانی از همه حامیان این همایش چه در بخش دولتی اعم از استاندار و معاونت‌ها و زیرمجموعه های استانداری، نماینده ولی فقیه در استان، مدیریت مجموعه پردیس ناجا، دانشگاهیان، شورای اسلامی وشهرداری ساری به ویژه «ناصر معیل» -معاون فرهنگی این نهاد- و اداره کل میراث فرهنگی و چه در بخش خصوصی، انسجام در مجموعه برگزاری همایش را دلیل بالا بودن کیفیت آن عنوان کرد و گفت: خروجی این همایش 125 مقاله مرتبط با مازندران است که اگر قرار باشد از نظر ریالی هم به آن نگاه کنیم، بر اساس حق‌الزحمه تولید مقالات علمی چندصد میلیون تومان ارزش دارد.

وی ادامه داد: 34 مقاله برتر همایش در 700 صفحه در قالب یک کتاب چاپ و در همایش به حاضران اهدا و سری دوم مقاله‌ها هم در آینده منتشر خواهد شد.



 عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان این‌که مقالات در 5 نوبت مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: تمام این مقالات با همکاری 26 داور از سراسر کشور بازبینی و بررسی شد که تا امروز هیچ یک از این داوران نسبت به دریافت حق‌الزحمه درخواستی ارائه نکردند، هر چند دبیرخانه همایش مبالغی را برای حق‌الزحمه در نظر گرفته است.

  وی افزود: از روز نخست برای این همایش اهدافی را تعریف کردیم که خوشبختانه به این اهداف دست یافتیم. حتی دستاوردهایی مشاهده شد که حاصل این اقدام است، اما در اهداف همایش تعریف نشده بود. برای نمونه همایش و 4 پیش‌نشست آن به تحویل اسناد مجلس شورای اسلامی مربوط به مازندران طی سال‌های 1285 تا 1304 یعنی از مجلس اول تا مجلس پنجم از سوی دکتر «علی ططری» رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی شد.

  دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی تاریخ محلی خاطرنشان کرد: تحویل 800 برگ سیاق از قشون نظامی مازندران توسط دکتر «ابوالفضل حسن‌آبادی» -رییس مرکز اسناد آستان قدس رضوی- به دبیرخانه و همچنین بازخوانی 49 فرد اسناد سیاق مالی مازندران مربوط به سال‌های 1280 تا 1290 و تحویل آن به دبیرخانه از دیگر دستاوردهای این همایش است. امروز با 800 برگ سیاق به دست آمده از قشون نظامی در مازندران، این امکان وجود دارد که در صورت حمایت تاریخ نیروهای نظامی استان را گردآوری کنیم. همچنین با استفاده از اسناد سیاق مالی جزییات اطلاعات مالی و حاکمیتی در محله‌ها و مناطق مختلف استان طی یک دوره تاریخی را می‌توان بررسی و منتشر کرد.

رمضانی با بیان این‌که این همایش یکی از کم‌هزینه‌ترین و پربارترین همایش‌های فرهنگی تاریخ مازندران محسوب می‌شود، گفت: با کمک دوستان و هم‌اندیشان تلاش کردیم که با کمترین هرینه این همایش را برگزار کنیم.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های جنبی و نمادین در همایش اظهار کرد: برای نخستین بار بود که در مازندران از همه دبیران تاریخ در سراسر استان دعوت شد تا در یک همایش فرهنگی تاریخی حضور داشته باشند. همچنین تعداد زیادی از استادان تاریخ دانشگاه‌های استان در همایش حضور داشتند. نکته قابل توجه همایش هم برگزاری چند پنل تخصصی با حضور صدها نفر از علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ بود.

 این مدرس دانشگاه با بیان این‌که این نخستین همایش علمی و آکادمیک برگزار شده به معنای واقعی در مازندران بود، خاطرنشان کرد: تدوین بانک اطلاعاتی پژوهشگران تاریخ و فرهنگ ایران و مازندران نیز از دستاوردهای مهم این همایش است.

رمضانی در پایان گفت: همین گروه در تلاش است تا با استفاده از تجارب به دست آمده همایش ملی فدایی تلوکی -شاعر عاشورایی- را برگزار کند.

پربارترین کار فرهنگی استان

رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران همایش بین‌المللی تاریخ محلی را یک حماسه فرهنگی در مازندران عنوان کرد و گفت: شاید پربارترین و پراثرترین کار فرهنگی در 50 سال اخیر همین همایش بود که با کمترین هزینه برگزار شد. این یعنی اعضای ستاد برگزاری به دنبال یک هدف واحد بودند.

وی افزود: فرهنگ نفس جامعه است و این گروه برای تزریق هوای پاک به جامعه تلاش می‌کند.

«لطف‌الله محمدنژاد» تصریح کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی برای کمک به این دوستان تلاش کرد تا هر آن‌چه را که در توان دارد به کار بگیرد و تأثیر و ضرورت توجه بیشتر به این مرکز از سوی دولت را اثبات کند.

این مسئول با بیان این که خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شد مرکز اسناد امروز به عنوان خانه فرهنگ‌دوستان و پژوهشگران استان محسوب می‌شود، اما مشکلات زیادی در این مرکز داریم که کمبود فضا مهم‌ترین آن است، تاکید کرد: ما به یک مکان مجهز و گسترده نیاز داریم تا بتوانیم از حضور فرهیختگان و پژوهشگران سراسر استان بهره‌مند شویم.



  وی اظهار کرد: این مرکز به دنبال این است که همه اجزای فرهنگ و تاریخ مازندران را گردآوری و نگهداری کند. اما این گردآوری و نگهداری به تجهیزات نیاز دارد. اگر به دنبال این هستیم که مردم اسناد تاریخی را در اختیار ما بگذارند باید نسبت به استاندارد بودن ویترین‌ها و بایگانی اقدام کنیم. اسناد گوشت و پوست و اندیشه تاریخی ما محسوب می‌شوند و باید در یک فضای استاندارد و ایمن نگهداری شوند.

این مسئول درخواست تعدادی از فعالان فرهنگی استان را در قالب یک نامه مبنی بر دریافت زمین کنار مرکز اسناد و ساختمان فرمانداری پس از نقل مکان این نهاد به بنای جدید به معاون سیاسی امنیتی استاندار تحویل داد و از وی خواست تا پیگیری برای تحقق این درخواست را یکی از اولویت‌های استانداری در نظر بگیرند تا گروه‌های مختلف فرهنگی در آینده بتوانند اقدامات پژوهشی مختلف را در این مرکز انجام دهند.

مازندران میزبان همایش تاریخ شفاهی در سال 95

«زین‌العابدین درگاهی» -سرویراستار و عضو کمیته داوران همایش- هم با بیان این‌که کارهای بزرگ و خوب از داشتن عیب مبرا نیستند، گفت: این همایش بسیار بزرگ و با کیفیت بود، اما ضعف‌هایی هم داشت و نباید به دلیل گسترده برگزار شدن آن از عیب‌های آن غافل شویم و ضعف‌های کار خود را نبینیم. ما از ضعف‌های همایش هم آگاه هستیم، اما توان مالی بیشتری نداشتیم.

 وی اظهار کرد: مهمانان همایش از این‌که در مازندران این همه توان فکری و کار پژوهشی وجود دارد، متعجب شدند و کیفیت بالای همایش سبب شد تا بلافاصله پس از برگزاری برنامه، اعضای انجمن تاریخ شفاهی ایران با حضور چهره‌های برجسته تاریخ از جمله دکتر نورایی، دکتر ططری، دکتر کمری و دکتر حسن‌آبادی در ساری تشکیل جلسه دهند که نتیجه آن دادن میزبانی همایش تاریخ شفاهی ایران در سال 95 به مازندران بود.

  این پژوهشگر افزود: پیش و پس از همایش تعدادی از دوستان دائماً انتقاد داشتند که چرا اصفهان برای برگزاری این همایش در کانون توجهات قرار دارد که دلیل این توجه و حضور پررنگ اصفهان و استادان دانشگاه اصفهان این است که دکتر «مرتضی نورایی» پایه‌گذار تاریخ محلی در ایران است. بنابراین برای هر اقدامی در این حوزه باید با ایشان و همراه بود.



وی تاکید کرد: اصفهان پرچمدار تاریخ محلی ایران است و اگر مازندران هم پرچمی را بالا ببرد، بقیه ناگزیر زیر آن جمع خواهند شد.

رویداد خوب فرهنگی استان در سال 93

  عضو شورای اسلامی شهر ساری که در شورای سیاستگذاری همایش هم عضویت داشت، ضمن اعلام قدردانی اعضای شورای اسلامی استان و شهر و نیز شهردار ساری از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، اظهار کرد: همایش تاریخ محلی می‌تواند رویداد خوب فرهنگی سال 93 برای مازندران لقب بگیرد. هرچند در زمان برگزاری با با المپیاد کارگری مقارن شد که شاید لازم بود هماهنگی‌های بیشتری برای از بین بردن این همزمانی انجام می‌شد.

 «کوروش یوسفی» افزود: به نظرم تنها همایشی در استان بود که همدلی و همزبانی در تمام اجزای آن دیده می‌شد. اگر این رویه حفظ شود می‌توانیم در استان شاهد رویدادهای خوب فرهنگی و علمی دیگر هم باشیم. البته لازمه کاربردی‌تر کردن این برنامه‌ها ارتباط بیشتر با بدنه دانشگاه‌های استان است.

وی افزود: در این همایش ارتباط خوبی با دبیران آموزش و پرورش برقرار شد، اما لازم بود حضور استادان دانشگاه و دانشجویان نیز پررنگ‌تر شود.

تکثیر همدلی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم با قدردانی از همه اعضای ستاد برگزاری، گفت: یکی از جلوه‌های این همدلی کتاب منتشر شده است که می‌تواند به عنوان یک سرمایه برای نسل‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: مناسب برگزار شدن این رویداد حاصل تلاقی عقل و عشق است و معتقدم این جمع باید تکثیر شود و به فکر برگزاری رویدادهای بزرگتر باشد.

  «علیرضا یونسی رستمی» خاطرنشان کرد: همایش تاریخ محلی مازندران نشان داد که همه چیز پول نیست و با مدیریت خوب و آگاهانه می‌توان بیشترین بهره‌وری را از کمترین هزینه‌ها داشت.



این مسئول با بیان این که اعتقاد دارم هر چه کار خالصانه‌تر انجام شود برکت آن بیشتر است، تصریح کرد: شاید عقل نپذیرد که با مبلغ کم بتوان همایش بین‌المللی با حدود 500 مهمان برگزار کرد. اما در عمل می‌بینیم که تلاش و همدلی یک مجموعه این اتفاق را رقم زده است و این برکت خلوص نیت و هدف فرهنگی مجموعه است.

 وی با بیان این‌که باید قدر این روحیه و مجموعه را در استان بدانیم، افزود: ما هم معتقدیم کار بسیار بزرگی بود که در استان انجام شد و دستاوردهای بزرگی داشت، اما بر اساس سرشت تکامل‌طلبی انسان از این وضع راضی نیستیم و باید به دنبال رفع اشکالات و ضعف‌ها باشیم. ضعف‌ها باید پذیرفته شود تا در رویداد بعدی از آن‌چه که در 7 اسفند دیدیم بهتر عمل شود و کیفیت برگزاری این همایش نباید ما را مغرور کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: این مجموعه با حفظ روحیه وهمدلی و رفع ضعف‌های موجود باید به دنبال کارهای بزرگتر برود، ما معتقدیم که نخستین حکومت علویان را در جهان داشتیم. اما هنوز در حوزه تاریخ مکتوب شیعیان و علویان در مازندران کار خاصی انجام نشده است.

وی با اشاره به این که ما در استانداری تلاش می‌کنیم تا جایی که در توان داریم برای انجام این اقدامات که خروجی مشهودی برای فرهنگ استان دارند به کار بگیریم، بیان داشت: همه اختیارات قانونی را تا جایی که بتوانیم در اختیار فعالان و دلسوزان فرهنگ قرار می‌دهیم.

یونسی با اشاره به نامه تعدادی از فعالان فرهنگی و درخواست رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران برای در اختیار قراردادن محوطه فرمانداری ساری به مرکز اسناد، گفت: از پیگیری و زحمات آقای محمدنژاد سپاسگزارم. همانطور که تا امروز پیگیر رفع مشکلات این مرکز و ایجاد یک محیط مناسب برای آن بودیم، برای پیگیری این درخواست کتبی هم تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم. ضمن این‌که برای تأمین و پرداخت کسری بودجه 18 میلیون تومانی همایش نیز هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد.

گفتنی است در پایان این نشست با اهدای لوح سپاس از دست‌اندرکاران ستاد برگزاری این همایش قدردانی شد.


  • شنبه 16 اسفند 1393-10:5

    از همه دوستان فرهیخته ای که در این برنامه تلاش کردند، تشکر میکنم.
    امید که این همدلی ادامه یابد

    • پنجشنبه 14 اسفند 1393-19:35

      ... محمد نژاد را ببینید،چه ژستی گرفته است...

      • جمعه 15 اسفند 1393-10:3

        درود بر سرمایه معنوی مازندران وساری لطف ا.. محمد نژاد

      • چهارشنبه 13 اسفند 1393-19:34

        ضمن خسته نباشید به دست اندر کاران عرصه فرهنگ مازندران انتظار میرود این حرکت سرمشقی برای دیگر مسئولان سایر دستگاهها نیزقرارگیرد .این حرکت نشان داد اگر سکان رهبری هر سازمانی به اهلش سپرده شود همرام با موفقیت خواهد بود.


        ©2013 APG.ir