تعداد بازدید: 2993

توصیه به دیگران 0

شنبه 16 اسفند 1393-9:51

هندی‌ بودن 80 درصد برنج‌های وارداتی

حدود 85 درصد واردات برنج به کشور از طریق 32 وارد‌کننده عضو این انجمن در قالب برندهایی مانند پامچال، خاطره، ترانه، آوازه، یکتا، نگین ایرانیان، ویکتوریا، ظریف، زرین مهر، رشا، اتکا، طوبی، کمال ملکی، تنها، صفا، محسن، هدهد، گل پسند، زرنشان، آفرین، زیتون، یونس، مشهود، سر آشپز، زروان، تراب، مژده، طبیعت، علاءالدین، ارگیا، میزبان، احمد، پسندیده، هلن، گل نوش، بولونی، میعاد، چی چی نی، میداس، عبدالسلام و جاجیم انجام می‌شود.


 

مازندنومه، سرویس اجتماعی: دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج از هندی‌ بودن حدود 80 درصد برنج‌های وارداتی به کشور خبر داد و نام بیش از 40 برند برنج هندی که اکنون در کشور عرضه می‌شوند را اعلام کرد.

مسیح کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که برنج‌های خارجی به کشور برخلاف تولید داخل، تحت برند‌های مشخص و با بسته‌بندی‌های نهایتا 10 کیلوگرمی به کشور وارد می‌شوند، اظهار کرد: به دلیل شرایط موجود، بازرگانان و وارد‌کنندگان برنج نمی‌توانند ارتباط مالی با کشور‌های مختلف دنیا برقرار کنند و مجبورند به غیر از تحمل سختی‌های انتقال ارز آزاد، از طریق صرافی‌ها شش تا هفت درصد هزینه اضافه بابت انتقال پول پرداخت کنند.

وی افزود: وقتی قیمت تمام‌ شده محصول وارداتی بالا می‌رود، تجار ناچارا باید کشوری را انتخاب کنند که از نظر مالی ارتباط مناسب‌تری با ایران دارد و از آنجا که در شرایط کنونی به دلیل این‌که پول نفت در هندوستان بوده و مقرر شده به ازای آن مواد غذایی به ایران صادر شود، به راحتی تاجران می‌توانند از ارز مبادله‌ای استفاده کنند و به همین دلیل، عمده واردات برنج از هندوستان صورت می‌گیرد.

کاهش 39 درصدی واردات برنج در سال جاری

کشاورز ادامه داد: براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، طی 11 ماهه امسال یک میلیون و 77 هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و 293 میلیون دلار به کشور وارد شد که از نظر وزنی 39.70 و از نظر ارزشی 38.55 درصد کاهش را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نشان می‌دهد، چرا که تا پایان بهمن‌ پارسال یک میلیون و 786 هزار تن برنج به ارزش دو میلیارد و 104 میلیون دلار به کشور وارد شده بود.

برندهای برنج هندی

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج گفت: حدود 85 درصد واردات برنج به کشور از طریق 32 وارد‌کننده عضو این انجمن در قالب برندهایی مانند پامچال، خاطره، ترانه، آوازه، یکتا، نگین ایرانیان، ویکتوریا، ظریف، زرین مهر، رشا، اتکا، طوبی، کمال ملکی، تنها، صفا، محسن، هدهد، گل پسند، زرنشان، آفرین، زیتون، یونس، مشهود، سر آشپز، زروان، تراب، مژده، طبیعت، علاءالدین، ارگیا، میزبان، احمد، پسندیده، هلن، گل نوش، بولونی، میعاد، چی چی نی، میداس، عبدالسلام و جاجیم انجام می‌شود و مابقی آن توسط شرکت بازرگانی دولتی به کشور وارد می شود.

وی با بیان این‌که در میان برنج‌های وارداتی، سه برند در شمال کشور کارخانه‌ دارند و برنج تولید داخل را بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به سهم وارد‌کنندگان بخش خصوصی برنج، می‌توان گفت حدود 80 درصد برنج وارداتی هندی، حدود شش درصد پاکستانی و مابقی آن که توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد می‌شود تایلندی است.

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج اظهار کرد: جای سوال وجود دارد که چرا شرکت بازرگانی دولتی برای خرید ذخیره احتیاطی خود، از کشاورزان داخلی حمایت نمی‌کند و به جای خرید برنج تایلندی، برنج ایرانی نمی‌خرد؟

مخلوط شدن برنج ایرانی با تایلندی

کشاورز با بیان این‌که برنج هندی برخلاف برنج سفید ایرانی به صورت نیم‌پز و با رنگی کاملا متفاوت به کشور وارد می‌شود، افزود: برنج تایلندی به دلیل رنگ سفید آن، تنها برنجی است که می‌تواند با برنج سفید ایرانی مخلوط شود و شرکت بازرگانی دولتی هنگامی که حدود شش ماه به پایان تاریخ مصرف برنج‌های خریداری شده می‌رسد آن‌ها را به بازار عرضه می‌کند که این اقدام سبب می‌شود فرصت برای سودجویان در مخلوط کردن برنج تایلندی با ایرانی فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت سلامت و بهداشت برنج هندی وارد شده به کشور گفت: علی‌رغم این‌که در سال‌های گذشته شایعات مختلفی مبنی بر آلوده‌ بودن برنج‌ هندی مطرح شده بود، می‌توان به جرات گفت هر محموله برنجی که به کشور وارد می شود با نظارت و آزمایش‌های دقیق سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان استاندارد و ... صورت می‌گیرد و هیچ مشکلی از نظر کیفیت و سلامت ندارد.

 


  • يکشنبه 17 اسفند 1393-7:12

    بزن چكه ره...
    روحاني مچكريم !!!؟؟؟
    ته كلي گوشه هنوز مازرون سه كارنكرده هيچ اسا امه دونه ره هم هندي هاكردي!!!؟؟؟
    قراربيه بيي مازرون اما ته ره راي اول هادمي اما تموم استانها ره بوردي بودجه ها ره پخش هاكردي امه استان چه نيمي!!!؟؟ چشي سه آها


    ©2013 APG.ir