تعداد بازدید: 3680

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 14 مهر 1384-0:0

از مازندران تا آذربایجان

در حاشيه وضعيت موسيقي مازندران در جشنواره توليدات صدا و سيما(تبريز-1384)


جشنواره توليدات راديويي،تلويزيوني،خبر،تحقيقات و موسيقي مراکز صدا و سيما چندي پيش در تبريز برگزار شد.مرکز مازندران نيز در چند رشته راديو و تلويزيون حائز رتبه برتر شد.آن چه در پي آمده است نگاه منتقدانه و مطايبه آميزي است بر چگونگي بررسي و قضاوت بر آثار موسيقي راه يافته به جشنواره مزبور.نتايج کلي اين جشنواره در نشاني زير آمده است:http://dpp.irib.ir/elected/elector.htm

--------------------------------

حضور دست اندر کاران هنرمند، عزیز،متعهد، فرهیخته ، دانشمند و... ( جهت چاپ این نوشته اگر لقب دیگری هم به ذهن عزیزان می آید بفرمایند تا آن را هم اضافه کنم ) ... بله عرض می کردم پايگاه وزین و پر طرفدار اینترنتی مازند نومه .

با سلام . این جانب یک هنر دوست مازندرانی هستم که به قول بعضی از دوستان دستی از دور بر آتش هنر موسیقی این خطه دارم ! به همین علت کلیه مسائل هنری استان را البته اگر وجود داشته باشد دنبال می کنم .مدتی قبل جشنواره صدا و سیما در تبریز بر گزار شد و بنده حقیر بی صبرانه منتظر بودم تا سیل جایزه بگیران مازندرانی آن هم در زمینه موسیقی به بالای صحنه رفته و بنده برای آن ها تظاهرات تشویقانه بنمایم البته به هر نوعی که صلاح باشد !!

 بگذریم دیدم عالم و آدم جایزه بردند و از مازندران هیچ خبری نیست . کنفی بنده تا آن جا ادامه پیدا کرد که استاد دکتر مختاباد جهت فریضه مصاحبه در راستای تحولات موسیقی جشنواره به بر نامه صبح بخیر شرفیاب شدند !! چشم بد ازشان دور باد ،حظ کردم! به خصوص آن قسمت که در ارتباط با ورزش شان قبل از برنامه افاضه فرمودند و هیکل ورزشکاری شان را به رخ کشیدند! بنده که از طایفه مازندرانی ها بودم دیوانه شدم چه رسد به دیگران !!!

بعد که ایشان با آن ادبیات غنی و لفظ شیوا توضیح دادند که خودشان در شب افتتاحیه و اختتامیه ( البته چون شب وساطیه وجود نداشت ) بر نامه اجرا کردند ،مست غرور و شادمانی گشتم! به خصوص فهمیدم که این بر نامه ریزی از جانب خود استاد دکتر صورت پذیرفته و ایشان که همیشه در راستای حفظ و حراست از موسیقی و هنر فولک در کلیه زمینه ها قدم بر می دارند؛ این بار هم در جهت زنده کردن ضرب المثل های شیرین پیش گا م شده و با این بر نامه ریزی جهت فراموش نشدن مثل های زیباي مارا به یاد آن ضرب المثل مشهور که می گوید ( خود گویم و خود خندم،خود مرد هنرمندم .... انداخته اند ) درود و صد درود بر ایشان که ارداتم دو صد چندان شد !!!!!

 آقا ادامه دارد، ببینید این مرد فر هیخته این دکتر چه کرده است! این شاه ماهی هنر ایران به دلیل هوش بی حد و استعداد بی نظیر با کمک های مادی و غیر مادی، معنوی و غیر معنوی صد البته خودشان ( قابل توجه کسانی که فکر کردند ایشان با بورسیه سازمان رسانه ملی و با کمک یکی از فرهیختگان سابق رسانه ملی به دیار فرنگ عزیمت کرده )!! و به کوری چشم تمامی هنر مندان و پیش کسوتان و واجدان شرایط به خطه سردسیر کانادا وسپس به خطه مه گیر انگلیس مشرف تا به همه بفهمانند ... چه چیزی را بفهمانند ؟

همه می دانیم !!

والبته بگذریم ... که بر گشت مشعشعانه این یگانه هنر ایران اسلامی با مدرک PHD و یا بدون مدرک PHD   حالا چه فرقی می کند به وطن همان و گرفتن دو اطاق مبله چهار نبش در ساختمان جدید صدا و سیما همان و البته به علاوه دو منشی و دم پایی و وسائل مورد نیاز !!!!!!!!

 درود بر ایشان و فرهیختگان و حامیان هنر سابق رسانه ملی !! که مجیز گویان و پاچه خواران حرفه ای ساکن در مازندران را از خواب غفلت بیدار کرد که بشتابید و ببینید پاچه خواری چه می کند !! ودوستان از ساری و آمل و ....... بلاد تابعه به صورت شبانه روزی مشغول پاچه خواری می باشند که دورد و صد درود بر آنان!

در همین راستا و در جهت حمایت از بزرگان و فرهیختگان هنرمند مازندرانی و شناساندن آن ها به افراد غیر هنری، دکتر استاد مختاباد در زمینه داوری جشنواره ( انتخاب داوران بااین بزرگ بوده )سنگ تمام گذاشته وبا انتخاب بزرگان و فرهیختگان و سمبل دوستی و وفای به عهد و هر خصوصیات خوب موجود در این دنیا افرادی را هم چون دکتر جهانگیر نصری اشرفی ( مدرک ایشان را شبکه های داخلی ایران انگار تایید کرده اند !!) این مدافع بی چون و چرای موسیقی های آیینی و غیر آیینی و گوداری و غیر گوداری ، به وجود آورنده موسیقی های خاص و اختراع انواع و اقسام صداها و موسیقی ها در کلیه زمینه های روستایی را در کنار استاد ابوالحسن مختاباد ( البته تخصص ایشان در زمینه های کلی و جزیی موسیقی انگار همان داداش جون بودن با استاد دکتر مختاباد بوده است ) به عنوان داور گلی بود که این شاه ماهی هنر ایران نه به سر مازندرانی ها بلکه به سر تمام موسیقی کشور زدند ! به خصوص در کنار این افراد وقتی یک استاد واقعی موسیقی هم چون دکتر محمد سریر را ببینیم ... به قول دوستان چه شود زمینیان که هیچ مریخیان هم مات شدند !!

به هر حال جشنواره به خیر و خوشی و با موفقیت کامل استاد مختاباد در کلیه زمینه های اجرایی موسیقی در افتتاح و اختتام و ... به پایان رسید ولی دست بنده بی مقدار عاشق این نابغه دوران به جایی نرسید .انگار وقت آن رسیده که حرف دلم را بزنم .

عزیزان دست اندر کار سايت وزین مازندنومه: بنده مدت هاست آرزو دارم تا حتی برای چند دقیقه هم که شده یک اجرای موسیقی دربالای صحنه و یا صدا و سیما با استاد دکتر مختاباد به عنوان نوازنده داشته باشم . البته می دانم و می دانم وقتی هنرمندانی چنان چیره دست هم چون استاد قلی نژاد یار غار و محرم استاد دکتر مختاباد با آن نوای سحر انگیز نی شان که چرنده و پرنده را از حرکت باز می دارد هستند، از بنده چه کار بر می آید؟! و لی ازقدیم گفته اند آرزو بر جوانان عیب نیست. البته این را هم می دانم که استاد دکتر مختاباد آن قدر خاکی و خودمانی هستند که در هر بر نامه ای ازسوی هر کسی و هر اداره ای اگر باشد ایشان با خلوص نیت با همراهی استاد قلی نژاد یار همیشه حاضر در کنار ایشان جهت امور جاریه و با چمدان پر از نی به اجرای شوپه می پردازند بازهم درود و صد درود بر این دو خاکی ...

القصه دستم بدامن تان ؛ نگذارید ناکام از این دنیا بدون اجرا با استاد دکتر مختاباد به آن دنیا بروم،با این نابغه با آن صوت داودی صحبت کنید .... استدعا دارم ایشان را راضی کنید یک شوپه ناقابل اگر نشد یک گلنسا کوتاه شده حتی به یک چپون کیجای کوچک هم راضیم !!

خواهش می کنم استاد را راضی کنید . دیگر وقت عزیزتان را نمی گیرم به امید موفقیت همه .

شما بزرگان را به خدا می سپارم ..... راستی با پوزش یادم رفت نام ساز تخصصی خود را بگویم شاید استاد راضی شد وبخواهد بداند کوک ساز من چه گونه است .. ساز تخصصی بنده( بشکن) می باشد البته بیشتر پاپ کار می کنم ولی با الهام از نوازندگی استاد قلی نژاد و خواندن استاد دکتر مختاباد در زمینه موسیقی محلی نیز تبحر کامل دارم . همیشه شاد باشید.

با احترام : ابوالچپ پایین دزایی مرزن گو . ملقب به ( مموش )



    ©2013 APG.ir